شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: طرح بازاريابي

طرح بازاريابي 10 سال 10 ماه ago #15139

طرح بازاريابي چيست؟
اصطلاح طرح بازاريابي براي تشريح روشهاي به كارگيري منابع بازاريابي براي رسيدن به اهداف بازاريابي به كار مي‌رود. تقسيم بندي بازار، شناخت جايگاه بازار، پيش بيني اندازه بازار و برنامه‌ريزي سهم عملي بازار در مفهوم طرح بازاريابي جاي مي‌گيرند.

مزاياي طرح بازاريابي
طرح بازاريابي مزيتهاي قابل توجهي براي سازمانها و شركتها ايجاد خواهد كرد. برخي از اين مزايا عبارتند از:
- استفاده بهتر از منابع شركت؛
- شناخت فرصتهاي بازاريابي؛
- تقويت روحيه جمعي؛
- تثبيت هويت سازماني؛
- كمك به سازمان در دستيابي به اهداف
ساختار طرح بازاريابي
چهارچوب كلي نوشتن يك طرح بازاريابي از ساختار زير تبعيت مي‌كند و محتواي آن نيز بر اساس برآوردها و مطالعات انجام شده تغيير خواهد كرد.

خلاصه مديريتي
اين بخش شامل اطلاعاتي جامع و سطح بالا از برنامه بازاريابي است كه در اختيار مديران قرار مي‌گيرد و آنها را به مطالعه جزييات طرح راغب مي‌سازد. از آنجاكه غالب مديران همواره دچار كمبود وقت هستند، طرح بازاريابي را با عجله و نگاهي گذرا بررسي مي‌كنند و در نتيجه ممكن است پيام و منظور اصلي طرح را به روشني درك نكنند. ازاين رو لازم است چكيده كاملي از طرح را در يك و حداكثر دو صفحه تهيه كرده و در چند خط پاياني نيز اطلاعات مربوط به مسائل مالي مورد نياز ذكر شود. اين خلاصه به عنوان يك ابزار ارتباطي براي كارمندان و مشتريان بالقوه كه مي‌خواهند از ذهنيات و انديشه ما آگاه شوند از اهميت زيادي برخوردار است.

تحليل موقعيت
يكي از بخشهاي مهم و برجسته در يك طرح بازاريابي تحليل موقعيت است كه از جنبه‌هاي مختلف تهيه و ارائه مي‌شود. تحليل شركت، تحليل مشتري، تحليل رقبا، تحليل همكاران، تحليل محيط و تحليل SWOT از جمله تحليلهايي است كه در اين بخش مي‌بايست صورت پذيرند. SWOT نوعي تجزيه و تحليل سازماني است كه سازمانها را قادر مي‌سازد منابع داخلي خود را در دوره‌هاي قدرت و ضعف تجزيه و تحليل كرده و آنها را در برابر محيط خارجي در دوره‌ فرصتها و تهديدها با هم هماهنگ كنند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی میرزایی پور