شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقد فیلم در خصوص زنان

نقد فیلم در خصوص زنان 10 سال 8 ماه ago #32919

ایده اصلی ساخت فیلم «زن، مرد، زندگی»چه بود؟
تهاجم فرهنگی موجود در جامعه به خصوص که از طریق فضای رسانه‌ای زندگی زوج‌های جوان را مورد حمله قرار دادند، ضرورت مقابله با این فضای آسیب‌زا را ایجاب می‌کرد. به همین دلیل برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، خرده مشکلات زناشویی که بسیار جزیی اما در عمل تاثیرگذار در روند زندگی هستند را مورد توجه قرار داده‌است. عدم بازگویی این مشکلات برای زوجین، امکان بروز مشکلات جدی و جدایی را برای زوج‌های جوان به وجود می‌آورد. مسئله جدایی یکی از مسائل روز و مهم جامعه امروز ایران است و دلیل انتخاب این گروه نیز همین مسائل بود.

با توجه به اینکه مخاطب اصلی این فیلم را زوج‌های جوان می‌دانید، مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیام فیلم را برای آنان چه می‌دانید؟
ما ابتدا آسیب‌شناسی درباره جدایی زن و شوهر در جامعه داشتیم و یکی از اصلی‌تریان عوامل جدایی و طلاق را عدم بیان مسائل و مشکلات جزئی و خرد یافتیم. زمانی که زن و شوهرها از مشکلات خرد یکدیگر غافل شوند، امکان جدایی فراهم می‌شود. بنابراین ما با تمرکز براین مسئله، خواستیم به زوج‌های جوان یادآور شویم که باید برای حفظ زندگی خود تلاش کنند و هر مشکلی را با جدایی حل نکنند.

• روند به تصویر کشیدن مشکلات زناشویی و جدایی در این فیلم با سایر فیلم‌ها متفاوت است؛ در این بازگشت به زندگی مشترک زن نقش بیشتری دارد یا مرد؟

بله، روند این فیلم بازگشت به زندگی مشترک و تلاش برای حفظ علاقه زن و شوهر است. در فیلم «زن، مرد، زندگی» مرد به سراغ زن دیگری می‌رود و زمانی که همسرش از این موضوع با خبر می‌شود، درصدد حل مشکلات زندگی و عدم رسیدن به مرحله جدایی بر می‌آید؛ به عبارت دیگر بار اصلی بازگشت به زندگی در این فیلم بر عهده زن است. همان طور که در تعالیم اسلامی نیز دیده می‌شود، زن در خانواده نقش محوری دارد و در این فیلم نیز این مسئله این گونه بازنمایی شده است.

• تاثیرگذاری این فیلم و فیلم‌های مشابه را بر مخاطبان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رسانه عنصر مهمی در برقراری ارتباط با مردم و به همین دلیل بر فرهنگ عمومی جامعه تاثیر گذار است. ما تلاش کردیم با استفاده از این قدرت رسانه‌ای به جای پرداختن به مشکلات جدایی و انتقال اختلال بیشتر در زندگی خانوادگی مخاطبان، به حل و چاره‌جویی برای حفظ بنیان خانواده و زندگی زناشویی بپردازیم؛ چرا که طلاق، منفورترین حلال در دین ماست.
بازنمایی مجدد آسیب‌های تاثیرگذار بر طلاق و یا متاثر بر طلاق به ایجاد تنش در زندگی خانوادگی منجر می‌شود اما ما درصدد آن بودیم که راه حلی برای خروج از بحران جدایی بیندیشیم. معتقد هستم که تاثیرپذیری بالای مخاطبان از رسانه‌های جمعی باعث می‌شود که بازنمایی مکرر یک موضوع و آسیب، ضمیر ناخودآگاه مخاطب را به آن سمت بکشاند و وظیفه خود دانستیم که به جای تشریح و توصیف مسائل، حل و چاره‌جویی برای بازگشت به زندگی زناشویی و تلاش مشترک زن و شوهر برای حل مشکلات را به تصویر بکشیم.

• چه مشکلاتی در تهیه و تولید این فیلم وجود داشت؟

همواره مشکلاتی در تولید فیلم سینمایی وجود دارد اما یکی از مشکلات ما مخالفت‌های شدید بر سر تولید فیلم با این سبک و محتوا بود. این فیلم با سرمایه شخصی تهیه و تولید شده است و شاید در آینده از مخالفت‌ها و ناملایماتی که در این راه متحمل شدیم، حرف زدم. از مخاطبان هم تقاضا دارم این فیلم را ببینند و نظراتشان را در باره آن بیان کنند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی