شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: صنعت فرهنگی : ازکتاب تارایانه

صنعت فرهنگی : ازکتاب تارایانه 10 سال 8 ماه ago #32436

بسمه تعالی
با سلام
صنعت فرهنگی : ازکتاب تارایانه
سرعت زیادجریان اطلاعات درمرزهای ملی درنیم قرن گذشته تاحدودی براثرتغییرات اساسی درسامان زندگی بین المللی ناشی ازفعالیتهای عظیم درحوزه های صنایع فرهنگی وبازاریابی وترقی تجاری وهمچنین درحوزۀ رشدپیامهای فنی وعلمی است
سرعت زیادجریان اطلاعات درمرزهای ملی درنیم قرن گذشته تاحدودی براثرتغییرات اساسی درسامان زندگی بین المللی ناشی ازفعالیتهای عظیم درحوزه های صنایع فرهنگی وبازاریابی وترقی تجاری وهمچنین درحوزۀ رشدپیامهای فنی وعلمی است.هرچه به قرن بیست ویکم نزدیک میشویم احتمال میرودکه باجریان بین المللی درحوزه های تبلیغات،ضبط صداوفیلم،ویدئو،نشرکتاب،مجله های علمی وفنی ورسانه های متنوع هرچه روزافزونترروبروشویم،متاسفانه تحقیقات ارتباطات پیرامون این مجراهاپراکنده ونظام نایافته است.
کتابها،مجله هاومتون آموزشی
جریان فرامرزی جاری کتابهاومجله های علمی ومتون آموزشی قابل ملاحظه است.تولیدونیزتجارت این موادطی سه دهۀ اخیربه میزان بی سابقه ای افزایش یافته است.امامقداردقیق جریان کتابها،مجله ها ومقاله های مربوطه راهنوزتخمین نزده اند.تنهابراساس مشاهدات کلی وتخمینهای خودصنعت ودولتهای درگیرصادرکننده وواردکننده چنین موادی است که رشدعظیم این صنعت رامیدانیم.
ضبط صداوفیلم
تولیدوتوزیع بین المللی فیلمهاونوارهای صوتی یکی ازحوزه های اصلی جریان جهانی اطلاعات است که نسبتاموردبی توجهی محققان قرارگرفته است.اگرچه،آمارهای مربوط به تولیدفیلم دردنیاکامل ودقیق نمی باشد،داده های موجودبیانگرآنستکه کشورهای آسیایی درراس قراردارندوهندوژاپن هریک تقریباسالانه چهارصدفیلم تولیدمیکنند.دومین گروه تولیدکنندگان شامل کشورهای ایتالیا،ایالات متحدۀ آمریکاواتحادجماهیرشوروی پیشین است که تولیدسالانه دویست وپنجاه تاسیصدفیلم به آنهانسبت داده میشود.کشورهاییکه سالانه تادویست فیلم راتولیدمیکنندشامل فرانسه،جمهوری کره،یونان،هنک کنگ واسپانیاهستندوکشورهای مکزیک،آلمان،بریتانیاوپاکستان ازجملۀ کشورهایی هستندکه درطول یکسال حدودصدفیلم تولیدمیکنند.
تبلیغات بین المللی
درسال۱۹۵۰ایالات متحده بانی ۷۵%ازتبلیغات تولیدشدۀ کشورهای صنعتی غرب بوده است.اماازآنجاکه دیگرکشورهای صنعتی به ویژه ژاپن،آلمان،بریتانیاوفرانسه بعدازجنگ جهانی دوم توان خودراتجدیدکردندوبرای توسعۀ کالاهای مصرفی خودبرای توزیع دربازارجهانی اقدام کردند،سهم آنهادرتبلیغات جهانی افزایش یافت.باوجوداین ایالات متحده همچنان سردمدارتوسعۀ جهانی وآوازه گری(پروپاگاندا)کالاهای مصرفی ومحصولات تولیدی باقی ماندوسرعت حرکت دنیاراتنظیم نمود.بقیۀ دنیابه سرعت بابسیاری ازکارهای تبلیغاتی آمریکارقابت کردندوتاچندسال دیگراین کارهادربرخی ازدیگرکشورهای دنیاتبدیل به ضابطه میشود،ازاین لحاظ ایالات متحده ممکن است به عنوان یک شاخص پیشگام درتوسعۀ سایربخشهای دنیادرنظرگرفته شود.
ویدئو،رایانه وفناوریهای مربوط
درطول سه دهۀ گذشته توسعۀ فناوریهای کابل،کاست،ویدئو،رایانه وماهواره،زمینۀ تلاش برای سودبردن درمقیاس جهانی ازطریق برنامه ریزی جهت سرگرمی،تجارت واطلاعات رافراهم آورده اند،همچنین استفادۀ گسترده ازاین فناوریهارابه منظورتامین خدمات اطلاعاتی درمنزل ممکن میسازد.افزون براین،استفاده ازاین فناوریهادرتجهیزسیاسی واجتماعی نیزموردامتحان قرارگرفته است.چنین پیشرفتهایی موجب پیچیدگی کنترل اطلاعات هم ازبعدعمودی وهم افقی سیستمهافراهم کرده است،به طورکلی مصرف فناوریهای جدیدبه ویژه رایانه،ویدئووکاست بخصوص درکشورهای صنعتی که اطلاعات درمورداستفادۀ آنهاتقریباهمیشه کهنه وبی معنی میگرددوبه سرعت افزایش میابد.
نخبگان اینترنت
چندسال قبل،اینترنت صرفاکارمشترک آزمایشی وزارت دفاع وجامعۀ دانشگاهی آمریکابود.اماازآنجاکه کاربران درسراسردنیابه مزایای اتصال رایانه هایشان به یکدیگر،به منظوربه اشتراک گذاشتن نرم افزار،تبادل نامۀ الکترونیکی وبحث درموردمشکلات علمی پیچیده پی بردند،اینترنت سریعارشدکرد.
کنترل محتوا
ازلحاظ نظری هرکسی میتوانداطلاعاتی رابفرستد،اماواقعیت اینستکه محتوای اصلی اینترنت(پایگاههای عظیم داده شامل اطلاعات الکترونیکی بسیارمهم برای زندگی روزمره افراد)توسط دولتها،شرکتهاوموسسات دانشگاهی کنترل میشود.هنگامی که هدف اصلی نظام متصل کردن پژوهشگران دولتی ودانشگاهی به یکدیگربود،کنترل اهمیت کمتری داشت.اکنون که اینترنت تبدیل به منبع مهم دانش شده است،براحتی ممکن است که اطلاعات تغییرکند(یاصرفاواقعیت راباحذف گزینشی اطلاعات نامناسب تحت الشعاع قراردهد)واین نکته یک نگرانی اصلی است.گرایش اخیرسازمانهای بزرگ درایجادپایگاههای اینترنتی شان،به ویژه درشبکۀ جهان گسترکه سریعارشدمیکند،این نگرانی راعمیقترمیسازد.طرحهایی برای خصوصی سازی اینترنت وجوددارد.برخی خصوصی سازی وتجاری کردن این شبکه رابرای دسترسی مدارم به آن جهت اهداف آموزشی تهدیدمیدانند.چه کسی مسئول اطلاعات دنیاخواهدبود؟
محرومیت ازحق
اگرچه ظاهرااینترنت دراختیارهرکسیکه مودم داشته وتمایل به استفاده ازآنراداشته باشد،قراردارد،اماپرونده کاربران براساس نژاد،جنس،درآمدوسن به یک سمت کشیده شده است.مطالعات حاکی ازآنستکه بیش از۸۰%ازکاربرانیکه سوادرایانه ای دارند،افرادمذکرطبقۀ متوسط وزیر۴۰سال میباشند.ازلحاظ نظری،دسترسی ممکن است نامحدودباشد،اماهزینۀ فناوری ومنحنی شیب داریادگیری مبتدیان رایانه،دسترسی رامحدودمیسازد.اگرچه درسال۱۹۹۵برای اولین باربرای رایانۀ خانگی،بیش ازتلویزیون هزینه شده بود،امااین خریدهابه خانواده های متوسط وسطح بالامنحصربود.اگرآینده ازآن ارتباطات الکترونیکی است به عدۀ زیادی که فقط میتوانندنظاره گرمبادلۀ جهانی الکترونهاباشند،چه خواهدگذاشت؟
مضامین اجتماعی
درنهایت،مضامین اجتماعی آزاردهنده که درآیندۀ ارتباطات بشربطورروزافزون ازطریق رسانه های الکترونیکی رخ میدهد،وجوددارد.اززمان اختراع تلگراف وتلفن درقرن نوزدهم،گفتگوی بیشتروبیشتری ازطریق واسطه های الکترونیکی غیرشخصی نسبت به ارتباطات رودرروی طبیعی اتفاق افتاده است.امابرخلاف این تغییرات،ارتباط شخصی هنوزدراولویت قراردارد.مردم هنوزهم درمحل کار وهم ماموریتهای روزانه نیازبه تعامل دارند.امااینترنت میتوانداین وضعیت راتغییردهد،پژوهشگران روی جایگزینهای الکترونیکی برای تعاملات بدیهی روزانه کارمیکنند.کاردرمنزل انجام میشودوازطریق مودم منتقل میگردد.
خریدازطریق شبکۀ جهان گسترصورت میگیردوبدهی ازطریق بانک الکترونیکی پرداخت میشود.حتی سرگرمی وتفریح نیزروی صفحۀ رایانه صورت میگیرد.خطوط گفتگو(چت)که هواخواهان سرگرمیهای خاصی رابه هم مرتبط مینماید،مدتهاستکه پای ثابت اینترنت میباشد.باافزایش علاقۀ مشتری نسبت به دنیای پیوسته،خدمات قرارملاقات الکترونیکی،جلسۀ گفتگوی جنسی وحتی قمارخانه،امروزه در۲۸۸۰۰باددرثانیه دردسترس است،بزودی تنهااندک اموری وجودخواهندداشتکه براحتی درخانه هایمان قابل انجام نباشند.اماآیادنیابین اقلیت نخبگان که اطلاعات رادرکنترل خوددارندوشکل الکترونیکی درتعامل است واکثریتی که درمنجلاب فقر حتی ازنظربهترین علائق به سرمیبرند،به دونیمه تقسیم شده است؟آیاواقعامیخواهیم ازبین یک حضورالکترونیکی موفق امابیروح حق کشی دست به انتخاب بزنیم؟
با تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی