شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: کنفرانس «آشنایی باشهر کبک و انجمن توسعه فرهنگ کبک»

کنفرانس «آشنایی باشهر کبک و انجمن توسعه فرهنگ کبک» 10 سال 8 ماه ago #31777

آشنایی با کبک سیتی :

کبک با جمعیتی بالغ بر 7.7 میلیون نفر به عنوان دومین استان پرجمعیت کانادا محسوب میشود. اکثر فرانسه زبانان این استان ساکنین اولیه نسلهای مربوط به قرنهای هفدهم و هجدهم از کشور فرانسه بشمار میروند. کبک دارای 108500 ساکن بومی میباشد. 850000 نفر از این جمعیت را مهاجرین اروپایی, آسیای و آمریکای لاتین تشکیل میدهند. کبک سالانه تعداد 40000 مهاجر را از بیش از 100 کشور خوش آمد میگوید. از این جمعیت 25000 ایرانی را (از ایران) در داخل خود جای داده است. ( این شمار فقط ایرانیانی را شامل میشود که فرمهای تخمین جمعیت ایرانیان کانادایی را تکمیل کرده اند).ستان کبک که با نام “ la belle province ” ( ایالت زیبا ) توسط محلی هایش شناخته می شود، بزرگترین استان کانادا با جمعیتی بالغ بر 7,600,000 نفر می باشد. کبک استانی پرطراوت و چند فرهنگی است و اغلب با عنوان ” اروپای آمریکای شمالی ” شناخته می شود. همچنین کبک به خاطر جنگل های وسیع، تپه های گرد و مسیرهای آبی بی شمارش مشهور است. در حقیقت کبک بیش از 1,000,000 دریاچه و مسیر آبی دارد که باعث می شود آب تازه بیشتری نسبت به استان های دیگر کانادا داشته باشد.
کبک تنها استانی است که زبان رسمی آن فرانسوی است. مرکز آن شهر کبک سیتی (Quebec City) است (670,000 نفر). مونترآل (Montreal) دومین شهر بزرگ کانادا ( 3.6 میلیون نفر ) و دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در دنیا، نیز در استان کبک قرار گرفته است. دیگر شهرها در نزدیکی رود سنت لوارنس واقع شده اند ( که کبک و مونترآل را به اقیانوس اطلس متصل می کند ) و شامل ترویس ریویرس ( 48419 نفر )، شربروکس ( 152100 نفر )، چیکوتیمی- جنکوئر (162500 نفر) و گتینو (62339 نفر) می شوند. از پایان جنگ جهانی دوم، بیش از 650,000 مهاجر از بیش از 80 کشور به کبک خصوصا شهر چند فرهنگی مونترآل، نقل مکان کرده اند.
بک جایگاه فرهنگی باطراوت است که نقش مهمی در جذب بازدیدکنندگان از کانادا و سراسر جهان ایفا می کند. از یک طرف، تلاش های بسیار زیاد برای زنده نگاه داشتن میراث فرانسوی ایالت ،این اطمینان را به وجود می آورد که در آنجا هنر، آشپزی، و امور فرهنگی بی نظیر درجهان رونق داشته باشد.به علاوه، مهاجرت از سراسر جهان به این ایالت به ایجاد جامعه ای چند فرهنگی کمک کرده است.این دو عامل با هم ترکیب می شوند تا فرهنگی شکوفا را به وجود آورند که برای هرکس، چیزی برای ارائه دارد.
کبک سیتی که مرکز سیاسی و اداری استان می باشد، چند بخش محافظت شده تاریخی در آمریکای شمالی دارد. شهر باستانی به عنوان بخش میراث جهانی توسط یونسکو شناخته می شود. در طول راه سنگفرش شده تاریخی ، شهر مدرنی که خانه بسیاری از رهبران آکادمیک و خلاق است، وجود دارد. اکثریت ساکنان کبک به زبان فرانسه صحبت می کنند.
مونترآل به عنوان بزرگترین شهر ایالت، در سراسر جهان به خاطر جو خاص چند فرهنگی اش معروف است.از همان ابتدا مونترآل جایگاهی برای انجمن های بزرگ به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه بود و آن را به یک شهر دو زبانه واقعی مبدل ساخت. به علاوه در طول زمان مونترآل به صدها مهاجر به عنوان یکی از مقاصد بسیار خوب برای افراد تازه وارد در کانادا خوش آمد گفته است.نقش این افراد در فرهنگ مونترآل را می توان به راحتی هنگامی که در خیابان شهر قدم می زنید، ببینید.جایی که می توان موزاییک هایی از فرهنگ های تمام دنیا مشاهده کرد.
مونترآل به شهر فستیوال ها مشهور است و هرساله میزبان تعداد زیادی برنامه است که بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب می کند.در حالی که زمستان مونترآل می تواند سرد باشد، مونترآلی ها خوشحالی شان از بودن خورشید را با انجام حداکثر فعالیت در خارج از خانه با فستیوال های خیابانی، کنسرت ها و بسیاری فعالیت های دیگر نشان می دهند.در میان این برنامه ها، فستیوال کمدی فقط برای خنده، فستیوال جاز بین المللی مونترآل و پریکس بزرگ کانادایی نمونه هایی از برنامه های مشهور در دنیا هستند که اجراکنندگان و قهرمانان بزرگ جهان را جذب می کنند.

انجمن صنایع توسعه فرهنگ کبک (خلاصه کتاب)

در کبک با توجه به وضعیت متزلزل صنایع فرهنگی اعم از رادیو و تلویزیون، انتشارات ،صفحه های موسیقی و ... دولت وارد عمل شد و به خاطر تاثیر این صنایع بر زندگی فرهنگی جامعه دولت نمی تواند آن را به دست هر کسی بسپارد .
قانون گذاران به جهت تولید و گسترش محصولات فرهنگی و دسترسی مردم به محصولات فرهنگی کشورهای دیگر وارد عمل می شود .
در این دولت هیچ تلاشی به منظور خودکفایی مطلق به عمل نیامد و به جای انزوای بی حاصل و بی تفاوت تصمیم گرفته شد که از اراده و ابتکار مردم در کبک استفاده کنند .
در اصل ،استقرار قوانین پایه که از یک طرف با بافت آمریکا متناسب باشد و از طرف دیگر با مردم فرانسوی زبان کبک هدف اصلی دولت از منابع فرهنگی بود .
دولت با در نظر گرفتن این دو هدف به ملاحظات ذاتی مربوط به وضع شرکتها در صنایع فرهنگی و ملاحظات ناشی از وضعیت ژئوپلیتیکی کبک رسید .
ضعفهای موجود در صنایع فرهنگی مانع توسعه شرکتها شد که همین امر باعث حمله خارجی ها در زمینه صنایع فرهنگی گردید . بیشتر شرکتهای کبکب به استثنای شرکتهای پخش کتاب که همین اواخر تاسیس شد که از لحاظ مالی اداری تشکیلات ضعیفی داشتند .به علاوه در این کشور ، مردم به پخش فیلم و صفحات موسیقی و همچنین کتاب علاقه وجود دارند.
در همان زمان با نامساعد شدن اوضاع اقتصادی ، در شرکتهای این کشور وضع خطرناکی به وجود می آیدو با توجه به وضع اقتصادی ، بازار مورد بهره برداری سرمایه داران خارجی قرار می گیرد . بازار مصرف در منطقه وسیع جغرافیایی به حدود شش میلیون نفر ساکنان فرانسوی زبان می رسد که اگر حدود دویست و پنجاه میلیون نفر که در مجاورت کبک مستقر هستند و دارای فرهنگها و ارزشهای متفاوت هستند را در نظر بگیریم شدت گرفتاری با توجه به جذابیت فراوان زبان و فرهنگ دیگر را میتوان توسط رسانه های چاپی و الکترونیکی درک کنیم . در اینجاست که پی به نظر مک لوهان می بریم که میگفت تفکیک پیام از رسانه عملا غیرممکن است در عمل ثابت می گردد. به علاوه تاریخ کبک از لحاظ فرهنگی به فرهنگ فرانسه مرتبط است که همین امر باعث تاثیر مستقیم فرهنگ فرانسه بر این کشور می گردد .
علاوه بر این مشکلات دیگری به خاطر همسایگی با کشور آمریکا که ناشی از موقعیت مناسب فرهنگی این کشور است که بر روی کبک تاثیر گذار می باشد .
ترس از علاقه محلی به صنایع فرهنگی و ضعفهای شرکتهای کبک از یک طرف و ریشه دواندن شرکتهای خارجی باعث تاسیس انجمن توسعه صنایع فرهنگی کبک در سال 1378 می شود . دولت با اقدام فوری درصدد ارتباط با بخش خصوصی به منظور 1- حفاظت از فرهنگ و 2- عدم توسعه شرکتهای خارجی که با عرضه محصولات کشورهای خودشان باعث انتقال ارزشهای کشورشان می شوند .
دولت برای دستیابی به این اهداف خود اقدام به تشکیل سازمانی به نام موسسه توسعه جهانگردی کرد . این اهداف:
1- وارد عمل کردن شرکتهایی که در بین شرکتهای دیگر نقش وسیع تر داشتند ولی از لحاظ مالی کوچکتر از آن بودند که بتوانند منابع لازم توسعه را فراهم کنند .
2- برگرداندن بازار از زیر سلطه خارجی ها و به دست گرفتن آن توسط دولت بود .
با توجه به اهداف گفته شده دولت دو راه در پیش پای خود داشت :
1- تشکیل دو شرکت دولتی که یکی مسئول اعتلای نوع سنتی تر توسعه باشد و دیگری به نام موسسه توسعه که به صنایع فرهنگی بپردازد.
2- ایجاد شرکتی واحد به منظور ایفای هردو نقش.
که دولت راه حل دوم را انتخاب کرد که این راه موجب جلوگیری از گسترش شرکتهای دولتی شد و اداره دولت را درباره کارکردن با شرکتهای داخلی نشان داد.
دولت با تامین پول و سرمایه گذاری در صنایع فرهنگی از تحمل بار اداری سنگین بر صنایع فرهنگی جلوگیری کرد و خود را با انتظارات نمایندگان بخش فرهنگی همراه ساخت .
طرح کار :
به منظور مقابله مشکلات صنایع فرهنگی برای کار و توسعه توسط انجمن کبک از طریق موافقت نامه های همکاری به عنوان یک سازمان ناظر برنامه طرح کار مطرح می کند . این برنامه با همکاری روسای شرکتها در بخشهای گوناگون تنظیم شده . دولت قبل از تنظیم لایحه روسای مختلف را گرد هم آورد و با پیشنهادات آنها و در نظر گرفتن مشکلات موجود اقدام به تنظیم لایحه کردند . در واقع برای دولت جنبه حیاتی داشت که کمکهای موجود به بخش فرهنگی از طریق پرداخت کمک نقدی وزیران یا سرمایه گذاری انجمن کبک باشد .
خط مشی :
خط مشی این انجمن دارای چند ویژگی بود :
1- حمایت از شرکتها به منظور سودآوری بیشتر .
2- کمک به متمرکز کردن فعالیتهای شرکتها در یک جا.
3- بالا بردن فروش از طریق طراحی و فنون بازاریابی .
4- بالا بردن صادرات .
5- پیداکردن مفاهیم جدید جهت بالا بردن تولید محصولات .
فعالیت انجمن :
1- رسیدگی به تقاضای شرکتها در مورد گسترش ظرفیت .
2- اولویت کار موسسه توسعه فرهنگی بالا بردن تولید و توزیع کالاهای فرهنگی به منظور رشد اقتصادی.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی