جمعه, 04 خرداد 1403

 



موضوع: خانمهااخلاصی،طاهری کاشفی، فکرجوان، ورمزیارکشورکوبا

خانمهااخلاصی،طاهری کاشفی، فکرجوان، ورمزیارکشورکوبا 10 سال 9 ماه ago #28802

خلاصه کنفرانس کشور کوبا توسط خانمها المیرا اخلاصی- نداسادات طاهری- الهام کاشفی- مریم فکر جوان- زهرا ورمزیار
کوبا کشوری است تشکیل شده از مجمع الجزایری در دریای کارائیب و پایتخت هاوانا در سال 1492 توسط کریستف کلمب کشف شد که اکنون کوبا نام دارد.
خط مشی صنایع فرهنگی در یک کشور سوسیالیست
سیاست فرهنگی و رسانه در کوبا
کوبا در گذشته کشوری بوده که مورد تهاجم الگوهای خارجی تبلیغاتی قرار گرفته است
مبارزاتی در سال 1950 آغاز شد مبنی بر آلودگی معانی و تقلید در زبان که البته تاثیری نداشت
پس از ورود تلویزیون در سال 1950 یک صنعت خرده فرهنگی شروع به رشد کرد که توسط موسسات تبلیغاتی و شرکتهای فراملی هدایت می شد
رسانه های بزرگ به صورت تولید کنندگان گونه های فرهنگی 1- مد 2- شیوه ها و عادات مصرف درآمدند 3- رفتار اجتماعی
هدف : افزایش رقابت اجتماعی- تجاری- حفظ وضع موجود – حفظ ارزشهای مبتنی بر نظریه آزاد و بازار آزاد
در سال 1959 کوبا به دنبال هویت خود در یک چارچوب راهبرد کلی جهت توسعه بود که با مخالفت های شرکتهای خصوصی / تجاری موسسات تبلیغاتی و شرکتهای ملی نتوانست به اهداف خود نزدیک شود.
شکل تغییر اجتماعی در کوبا
در کوبا 2 اندیشه کاملا متضاد به مخالفت با یکدیگر پرداختند
دو دسته به تجاری کردن فرهنگ با ارائه تصویر نادرست که هدف کسب سود بود
اشاعه فرهنگ دارای طبیعت جهانی و انسان دوستانه یعنی تشکیل جامعه جدید با انعکاس خصوصیات فردی خود مردم
از ویژگیهای این نگرش
1-گرایش به علت آموزش بود تا سرگرمی 2- به ضروریات بیشتر گرایش داشت تا عادت به هدف سبب شد که بنای ساختار نوین فرهنگی گذاشته شود.
صنعت فرهنگی در کوبا / حقایق و ارقام
توسعه فرهنگی در کوبا عمدتا مبتنی بر پیشرفت مداوم در امر آموزش
از هر 10 نفر / 4 نفر دست اندرکار در آموزش در کلیه سطوح
بودجه آموزش ملی 12 برابر شد
650 هزار نفردارنده بورس تحصیلی وجود دارد
98% درصد به مدرسه می روند و درصد کمی ناتمام می گذارند
هدف : تضمین حق مردم در برخورداری از دانش و فرهنگ برای همه به خصوص نسل جوان
در حد فاصل سالهای 1959 تا 1963 یعنی در این چهار سال با وجود مبارزه طبقاتی پرشور و تشدید فشار تجاوزهای خارجی پایه های نهادی مجتمع فرهنگی در کوبا برنامه ریزی گردید.
در همین فاصله زمانی نیز خانه آمریکا تاسیس و ایجاد شد
- موسسات کوبایی هنر- صنعت فیلم و سینما- شورای ملی فرهنگ- اتحادیه هنرمندان و نویسندگان- کمیسیون ملی موزه ها و بناهای تاریخی – موسسه تدوین و ضبط موسیقی- تئاتر غنایی ملی – باله ملی کوبا – رقصهای محلی – ارکستر سمفونیک ملی – مجموعه کرملی – جنبش ترابالوس نویل – درسال 1976 وزارت فرهنگ جهت اطمینان از همکاری این موسسات با یکدیگر تاسیس گردید.
که وظیفه آن ارتباط فرهنگی با قاره آمریکا بود
صنعت سینما کار خود را از صفر شروع کرد صنعت با راه حل های خود توسط جریان های جهانی غنی گردید که عامل مهم فرهنگی بود
تا سال 1987- 100 فیلم بلند ، 950 فیلم اخبار هفته ، 150کارتون ساخته شد که بیش از 200 جایزه را در جشنواره بین المللی نصیب خود کرد.
کشور کوبا 100 میلیون نفر جمعیت دارد نکته جالب این است که 30 میلیون برگ بلیط سالانه به فروش می رسد این رقم صرف نظر از تماشای فیلم به صورت سیار در نقاط روستایی است .
صنعت فیلم دارای آرشیوی که یکی از کامل ترین مجموعه های فیلم در آمریکا است.
پیش از انقلاب: صنعت چاپ و انتشار می شد گفت که تقریبا وجود نداشت
چاپ وقف تبلیغات تجاری می شد
سالانه یک میلیون کتاب که بیشتر هم کتاب هایی که سند رسمی محسوب می شدند و کتاب های درس مدارس چاپ می شد
شاعران و نویسندگان آثار خود را با هزینه شخصی چاپ می کردند
امروزه بیش از 800 عنوان کتاب منتشر می شود که 25% این چاپ کتابها مربوط به ادبیات است که تقریبا با قیمت مناسبی در اختیار عموم قرار می گیرد
کشور کوبا 130 کتابخانه عمده ، 714 کتابخانه کوچک، 10 هزار کتابخانه خیلی کوچک در کارخانه ها و کارگاهها و کتابخانه های سیار که کتاب را به دورترین مناطق روستایی می برند.
در سال 1958 کوبا شش موزه متزلزل و فاقد هر نوع سازمان علمی داشت که به علت نبود انگیزه فرهنگی مورد استقبال نبود
امروزه بیش از 74 موزه وجود دارد که به آموزش دوم و اجرای برنامه های مشارکت برای کلیه سنین می پردازد 40 موزه مربوط به تاریخ ، هنر، علوم ، موزه شهرها که 200000 بازدید کننده سالانه دارد
شش گروه نمایش ملی وجود دارد که به اجرای برنامه های توسعه فرهنگی در مدارس ، مزارع، کارخانه می پردازد 26 گروه نمایش کودکان که به ویژه در نواحی روستایی جهت سرگرمی/ آموزش/ توسعه حس هنری به ایفای نقش می پردازند.
یکی از اقداماتی که در این رشته بازتاب وسیعی داشت جنبش ملی آماتورها بود که به منظور فراگیرسازی آفرینش هنری و پرورش تمایلات هنری ویژه در میان کارگران – کشاورزان و دانشجویان بود. معلمان و مدرسان از مدرسه عالی هنرهای زیبا اعزام می شدند.
طرح مهم دیگری که درسال 1977 آغاز شد برپایی خانه های فرهنگ بود که بیش از 100 واحد از آن در سراسر کشور ساخته شد.
جنبش ملی آماتور نماینده بیش از 20000 گروه هنری است که بیش از 700000 کودک در آن به موسیقی، نمایش، رقص می پردازد.
خانه فرهنگ به توسعه فعالیتهای فرهنگی از طریق برپایی سخنرانی، همایش و کنسرت و جشنواره و برنامه های هنری می پردازند. کلا منظور آنها این نیست که افراد حرفه ای آموزش دهند قصد آنها بیشترگردهمایی و دور هم جمع کردن است با مطالعه بررسی نظام ارتباطات جهانی چاپ یونسکو می گویند کوبا تنها کشور به اصطلاح جهان سومی است که در سطح ملی مطبوعات زیرپوشش رادیو و تلویزیون تحت پوشش ملی قراردارد می توان به میزان سرمایه گذاری ها و پیشرفت ها در این زمینه پی برد.
تشکیلات رادیو 52 فرستنده دارد 3 فرستنده ملی 14 فرستنده خاص استانها و 35 فرستنده منطقه ای با ظرفیت کل 900 کیلو وات که 30% آن به پایتخت ها اختصاص دارد این فرستنده ها جمعا روزانه هزار ساعت برنامه پخش می کنند.
این فرستنده ها با برنامه های آموزشی، فرهنگی و هنری شکل خاصی دارد در سال 1979 کل ساعات پخش با بالاترین حد خود یعنی 362000 ساعت رسید که 50% آن از ایستگاههای شهرداری ها پخش شده بود برنامه های موسیقی 39% آگاه کننده 22% جوانان 7% آموزشی 4.5% و کودکان 2.5% از زمان برنامه ها تشکیل می دادند.
قبل از سال 1958 تنها بینندگان شهرنشین قادر بودند برنامه ها را دنبال کنند و نواحی وسیع روستایی از جمله جزیره کاج ها از این موضوع محروم بودند بخش بسیار بزرگی از این برنامه ها وارداتی و بقیه تقلیدی از برنامه های موفق ایالات متحده آمریکا می باشد حامیان اصلی تلویزیون کوبا کشورهای فراملیتی آمریکای شمالی بودند در حال حاضر دو شبکه سراسری و یک شبکه استانی وجود دارد و کارگران روستایی 80% رادیو و 26% تلویزیون دارند هنوز هم در مورد دو رسانه محدودیتهای وجود دارد.
در حال حاضر طرح جدیدی در دست اقدام است که کوبا را به صورت یکی از نخستین کشورهای جهان که دارای شبکه کابلی هم محور است در خواهد آورد این شبکه تا سال 1986 تکمیل خواهد شد و طول کابلهای آن به 1800 کیلومتر خواهد رسید شبکه ذکر شده با همکاری شوروی احداث می شود این سیستم دارای 10.000 کانال است که به طور هم زمان مورد استفاده قرار می گیرد. 5 شبکه بانک اطلاعات رایانه ای به این مجموعه افزوده خواهد شد در سال 1976 کوبا بیش از 300 فیزیکدان متخصص مدارهای فیزیک جامدات داشت که هسته پیشرفت ها در این زمینه را تشکیل می دادند.
در کشور کوبا مطبوعات یکی از مهمترین نقشها را در بخش فرهنگی دارد قبل از سال 1985 ، 15 روزنامه درکوبا وجود داشت در حال حاضر 2 روزنامه ملی و 14 روزنامه با گستره محلی وجود دارد همچنین 8 هفته نامه و ماهنامه . توزیع روزنامه ها در روستا به وسیله هواپیماهای مربوط به امور کشاورزی و حتی قطار و فاطر صورت می گیرد.
پرفسور هربرت شیلر از دانشگاه کالیفرنیا پس از بازدید خود از این کشور اعلام کرد رفتار روزانه مردم ارتباط کاری و روش زندگی آنها یعنی روابط متقابلشان با یکدیگر خود یک رسانه است و گونه ای بسیار عمیق و مداوم از ارتباط می باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی