شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه تحقیق دخالت بخش خصوصی و دولتی ژاپن

خلاصه تحقیق دخالت بخش خصوصی و دولتی ژاپن 10 سال 9 ماه ago #25518

دخالت بخش خصوصی و دولتی در صنایع فرهنگی ژاپن
خلاصه مطالب تحقیق از صفحه 252 الی 257

تنظیم فعالیتها:
دولت اقدامات زیادی برای تنظیم فعالیتهای صنعت پخش به عمل آورده است که نظام اعطای مجوز می باشدو علت ضرورت آن این است که تلویزیون تاثیر زیادی روی ملت دارد و باعث پیشرفت ملت می شود.
این نکته در مورد روزنامه و دیگر انتشارات نیز قابل ذکر است و اگر نیاز به دخالت دولت وجود داشته باشد ، امکان مداخله کم است زیرا نفوذ روزنامه به اندازه پخش نیست و زیاد در معرض اعطای مجوز نیست.
تنظیم مقررات
برای کنترل مطالب پخش شده مانند یک شمشیر دولبه است. مثلاٌ در کشور ژاپن دخالت دولت در محتوای برنامه های پخش شده باعث پایین آمدن کیفیت برنامه های تلویزیون ژاپن شده است.
دخالت دولت و فشارهای مدیران بنگاههای پخش (شبکه های رادیو و تلویزیونی) باعث دلسردی کارمندان این بنگاهها شده است.
تنظیم فعالیتهای هریک از صنایع فرهنگی توسط دولت باعث چنین خطراتی خواهدبود.

پرداخت یارانه :
یکی از راههای مداخله پرداخت یارانه است که دولت بوسیله آن هرجا که بخواهد می توان اعمال نفوذ نماید.
دخالت به شکل پرداخت یارانه این امکان را بوجود می آورد که هرگاه شرایط ایجاب کننده برطرف شد اقدام به قطع آن می کند و این کار بسیار سریع تر از اشکال دیگر مداخله که باعث قطع آن نیازمند اصلاح یا لغو یک قانون است صورت خواهد گرفت.
انتشار کتابهای علمی یکی از مواردی است که در آن توسل به پرداخت یارانه موفقیت نسبی به همراه خواهد داشت.
در آلمان انتشار کتابهای علمی یارانه تعلق می گیرد و در زمان برگشت سرمایه بخشی از کمک پرداختی به طرح به دولت برگردانده می شود. این نوع نظام پرداخت یارانه صنایع فرهنگی را فعال تر می سازد .

اعطای امتیاز در مالیات گیری و ارزیابی مالیاتی خدمات عمومی
گرفتن مالیات و ارزیابی مالیات خدمات عمومی برای صنایع فرهنگی فوق العاده مهم است. همان طور که هزینه پست و حمل کالا توسط راه آهن مستقیماً از جیب خواننده کتاب ، روزنامه یا مجله می رود و هرگونه کاهش این هزینه موجب کم شدن بارمالی خوانندگان می شود که دسترسی آنها به این گونه انتشارات به همین نسبت آسان خواهد بود.
درهرحال افزایش تورم و افزایش دستمزد در ژاپن موجب بالارفتن هزینه پست شده و همین امر بر صنایع فرهنگی تاثیر می گذارد.
هرچند معافیت مالیاتی و تخفیف مالیات مطلوب است اما یکی از مشکلات صنایع فرهنگی این است که اعطای امتیازات به صورت گزینشی است و به عنوان مثال به کتابها و مجلات مبتذل خنده دار فراتر از شایستگی کمک می شود و کمک به انتشاراتی که کاملاً نیازمند است به همین نسبت کاهش می یابد. معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد را نمی توان برای پیشه ای که کسر بودجه دارد کمکی به حساب آورد هرچند که آن فعالیت جنبه فرهنگی باشد و همین امر موجب کسر بودجه شده باشد. اما به کسانی که دست اندرکار فعالیتهای فرهنگی نیستند سودهای کلان می برند کمک اضافه خواهد شد.

خرید محصولات صنایع فرهنگی از محل بودجه عمومی
خریدهای دولتی گاهی به جای پرداخت یارانه و گاهی همراه با آن برای تشویق طرح های فرهنگی انفرادی استفاده می شود. دولت در خرید محصولات صنایع فرهنگی بیشتر منافع خود را در نظر گرفته تا منافع تولید کنندگان ولی خریدهای دولتی در حکم مشوق است.

ترتیب وضعیت حقوقی
از وظایف عمده دولت می توان تضمین آزادی بیان ، مطبوعات و فعالیت در آن را از نظر قانونی تضمین کند را نام برد. دولت باید از حقوق مؤلفان دفاع نماید تا صنایع فرهنگی اشاعه یابد.
نبودن هریک از ترتیبات مربوط به محیط مانعی درراه شکوفائی صنایع فرهنگی می شود. همه کشورها نمی توانند وظایف را به یک شکل انجام دهند و علت تفاوتهای موجود اوضاع سیاسی اقتصادی و اجتماعی آنهاست.
به عنوان مثال کشورهای سوسیالیستی برای آزادی بیان موضوع دیگری دارند. در خصوص حقوق مولفان میان کشورهای درحال توسعه و پیشرفته اختلافاتی وجود دارد. برای مثال در کشور ژاپن کنترل چندانی برای تکثیر غیر مجاز با استفاده از ماشینهای فتوکپی یادستگاههای ضبط صوت اعمال نمی شود و نبود مقررات مربوط به فتوکپی ناشی از فشاری است که از سوی صنعت چاپ و نشر اعمال می گردد. گرچه دولت موضوع را به شورای مشورتی که در آن نمایندگان نویسندگان و ناشران کتابخانه ها و متخصصان امر حقوق مولفان هستند ارجاع داده است ولی پیشرفت چندانی نداشته است. زیرا صنعت چاپ و نشر چندان اشتیاقی از خود نشان نداد. از آنجا که هیچ دولت آزاد منشی نمی تواند بدون اعتنا به افکار عمومی دست به وضع قانون بزند. این خطر وجود دارد که قوانین از نیازهایی که احساس می شود عقب بیفتد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی