شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه کنفرانس خط مش های ممکن - ژاپن

خلاصه کنفرانس خط مش های ممکن - ژاپن 10 سال 9 ماه ago #24019

خلاصه کنفرانس صنایع فرهنگی - خط مشی های ممکن ( ژاپن )
خط مشی ها بسته به بافت سیاسی ، اقتصادی و نظام سیاسی اقتصادی کشورها تفاوت کلی خواهد داشت تعادل میان فعالیت دولت و بخش خصوصی بسته به نظامی که قدرت را در دست دارد فرق می کند یعنی باید ببینیم اقتصاد آن کشور آزاد است یا مختلط.
ژاپن نمونه ای از یک خط مشی به کلی آزاد ( لیبرال )وامکانات وسیعی برای فعالیت های بخش خصوصی دارد .
نمونه استان کبک در کانادا که نمونه ای از خط مشی در یک اقتصاد مختلط و سیاست گذاری در یک کشور فدرال است .
رسانه های دید و شنود در کوبا نمونه ای از خط مشی صنایع فرهنگی در یک کشور سوسیالیست است .
چاپ و نشر کتاب یک تحول صنعت خاص است که در یک کشور کوچک صنعتی مثل اسرائیل و یک کشور بزرگ در حال توسعه مثل جمهوری متحد تانزانیا برنامه ریزی با استفاده از الگوهای سوسیالیستی انجام می شود .
در ارتباط با تعادل فعالیت سیاسی و خصوصی و صنایع فرهنگی در بخش دولتی یا خصوصی نیاز به مطالعه کلی دارد در اینجا یک سری پرسش بوجود می آید :
1 . چگونه می توان ارزشهای فرهنگی داخلی مورد علاقه مردم را از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه کرد ؟
2 . چگونه می توان رابطه نوینی میان هنرمندان و مردم ایجاد کرد ؟
3 . چگونه می توان در کشورهای در حال توسعه صنایع فرهنگی داخلی ایجاد کرد ؟
پاسخی که به این پرسشها می توان داد اینکه باید خط مشی ملی برای پیوند زدن صنایع فرهنگی با سیاست های کلی توسعه فرهنگی ملی است باشد .
پس اگر هدف یافتن راه حل های عملی است نباید به کلیات پرداخت چون موضوعاتی مثل اقدامات قانونی ، تنظیم مقرارت ، تامین بودجه و .... نیاز به مطالعه مفصل دارد پس باید حمایت مردم از صنایع فرهنگی مورد مطالعه قرار گیرد و با دیگر صنایع نیز مقایسه شود و باید به فعالیت های محدود دولت در این زمینه مثل مقدار کل بودجه ، تقسیم رسمی یا قانونی مسئولیت ها توجه فراوانی کرد .
افسانه خط مشی ژاپن :
یکی از نمونه هیا قابل توجه خط مشی صنعتی ملی کشور ژاپن است . در اواخر جنگ جهانی دوم ژاپن چه از نظر اقتصادی و چه از نظر نظامی کاملا نابود شد غذا کم بود و فقط 16 درصد از زمین های ژاپن قابل کشت بود .بیش از نیمی از جمعیت ژاپن وارد کار کشاورزی شدند به رغم فقدان سرمایه و فن آوری ژاپن دارای نیروی کار زیاد و ارزان بود صنایع کارگر محور شروع به تولید محصولاتی همچون مواد غذایی ، پارچه ، ظروف سفالی و نوشیدنی نمودند این صنایع صادراتی ارز وارد ژاپن نمود و این کشور را قادر به وارد نمودن فن آوری خارجی مواد اولیه و تخصص مدیریتی نمود .عجیب ترین واقعیت این است که طرفداران خط مشی صنعتی ملی ادعا می کنند اکثر وام هایی که اخیرا" به کسب و کار ژاپن پرداخت شده است از طرف بخش خصوصی پرداخت شده است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: کبرا گلستانی
مدیران انجمن: کبرا گلستانی