جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جواب سوالات

جواب سوالات 10 سال 8 ماه ago #31518

اصطلاح فرهنگ تكنولوژي يعني چه؟
فرهنگ تكنولوژي به معناي فرهنگي كه لازمه توسعه تكنولوژي است .
فرهنگ تكنولوي به معناي فرهنگي كه تكنولوژي به جامعه تحميل ميكند .
در اولي اين فرهنگ است كه مقدمه ظهور و توسعه تكنولوژي است و در دومي اين تكنولوژي است كه مقدمه ظهور فرهنگي ويژه است . فرهنگ تكنولوژي در معناي اول مورد قرار گرفته ، معنايي كه مورد توجه مديران تكنولوژي است .

چرا آمريكا بعد از جنگ جهاني دوم به رهبري فناوري جهان دست يافت ؟
آلمان مدل موتورهاي جت را ساخته بود و فوريتي كه براي پروژه منهاتان قائل شده بودند از ترس اين بود كه آلمان زودتر از ديگران به سلاح اتمي دست يابد . سرانجام سياستهاي نژادي آلمان بود كه ژيشگامي علمي را از او گرفت و آمريكا انيشتينها و امثال او را در آغوش گرفت و مقام رهبري علمي جهان را در دست گرفت .

آگوست ژيرار كه بود و در رابطه با توسعه چه نظري داشت ؟
توسعه فرهنگي تنها با توسعه اقتصادي مرتبط نيست ، بلكه شرط اصلي محسوب ميشود كه بدون آن جامعه نميتواند خود را با پيشرفت تكنولوژي سازگار كند . براي آنكه مردم بتوانند دنياي جديد را درك كنند و به آن شكل دهند ، قدرت بيان احساسهاي خود را داشته باشند و با استفاده از زبان عصر خود با يكديگر ارتباط برقرار كنند لازم است كه آ»وزش مستمر وجود داشته باشد و اين شرط اصلي توسعه است .
از موريتاني چه ميدانيد ؟
ماسانوري موريتاني در فصل سوم كتاب خود با عنوان تكنولوژي ژاپن ، توجه جدي اي به مساله تاثير فرهنگ بر توان تكنولوژيكي كرده است . عنوان اين فصل چنين است : فرهنگ ژاپني : زير بناي تكنولوژي ژاپن . او معتقد است تكنولوژي و توليدات صنعتي هر كشور محصول فرهنگ آن كشور است .
يكي از عوامل موثر در قدرت تكنولوژيكي ژاپن ، اولويتي است كه به خط توليد داده ميشود . راز موفقيت ژاپن و عدم ژيشرفت چين در چه چيزي نهفته است ؟ اين راز در نوع نگرش مردم چين و ژاپن به كار و فعاليت جسمي نهفته است . موريتاني معتقد است كه اين نگرشها از نوع حاكماني كه بر چينيان و ژاپنيها حكومت ميكردند برخاسته است . طبقات حاكمه چين كه اهل دانش و قلم بودند ، براي فعاليت فكري تقدم مطلق قائل بودند و به كار جسمي با تحقير مينگريستند .
اين طبقات هيچ وقت به كاري جسمي كه قطره هاي عرق از پيشينيان جاري سازد ، نميپرداختند . در عوض بر اثر سنت نظاميگري حاكم بر ژاپن ، اعتقادي پديد آمد كه بر طبق آن عرق جبين شخص ، نشانه ارزش وي شمرده شد .

نظرسيد حسين نصر در رابطه با مشكلاتي كه تكنولوژي براي انسان امروز به ارمغان آورده چيست؟
وي معتقد است سلطه آزمندانه و فزاينده انسان بر طبيعت ، با قصد پيشرفت اقتصادي ، مشكلات گوناگون زيست محيطي ، اجتماعي و رواني براي انسان پيش آورده است . ايشان ريشه اين مشكلات راچنين تبيين ميكند : اينكه انسجام و هماهنگي بين انسان و طبيعت از بين رفته ، واقعيتي است كه اكثر مردم به آن اذعان دارند . اما همه مردم به تحقيق نمي دانند كه اين عدم توازن به خاطر تخريب انسجام و هماهنگي بين انسان و خداوند است .

چرا آمريكا بعد از جنگ جهاني دوم به رهبري فناوري جهان دست يافت؟
آمريكا بعد از جنگ جهاني دوم به رهبري فناوري جهان رسيد و جاي آۀمان را گرفت . اين پديده معلول سياستهاي نژادي آلمان بود كه نخبگان را به سوي آمريكا راند .

كثرت پذيري در هنر به چه معناست؟تحليل كنيد .
يعني استيل خاصي مسلط نباشد ، و بلكه تعداد فرمها و استيلها منعكس كننده تجزيه اقتصادي و اجتماعي در جهان هنر باشد ، كه خود نشانگر تجزيه كل جامعه است .
از نظر هيلتون كرامر يك سقوط و انحطاط است ولي از نظر بسياري از منتقدين ديگر يك آزادي سالم تلقي ميشود . روند غير قابل توقف و غير قابل برگشت هتر ، گذشته از آن جنبش فراگير تك ماخذي آبستره اكسپرسيونيزم ، به جنبشهاي متعدد كوچك تري كه هركدام داراي پيچيدگي و ظرفيت خود و در ريشه ماهيت تفاوت دارند تجزيه شده است . حتي مخاطبين هنر از لحاظ فيزيكي تجزيه شده اند . گرد همايي مردم براي شنيدن و يا ديدن آثار هنري امروزه به گروه هاي يكي دو نفره خصوصي تبديل شده است .

هشت مورد از وسايل ارتباطي دو سويه را نام ببريد و به اختصار توضيح دهيد .
1- تعاملي بودن : به مفهوم دوسوسيه شدن و دارا شدن ويژگيهاي كاتالهاي بين فردي و جمعي به طور همزمان و تغيير مفهوم جريان يكسويه اطلاعات .
2- جمع زدايي : به اين معني كه اكنون كنترل سيستمهاي ارتباطي از توليد كننده پيام به مصرف كننده پيام منتقل شده و به مرور به ارتباطات تفريقي تخصصي و تبديل انجاميده است .
3- ناهمزماني : امكانات جديد در پخش و ضبط ويدئويي باعث غلبه بر عنصر زمان شده و كاربر حالا قابليت كنترل ارسال و دريافت پيام را از جنبه زماني دارد . با اين امكان ميتوان بر جبر زمان غلبه كرد .
4- تمركز زدايي : حالا مركزيت با فرستنده ها نيست ، با افراد است . ارتباطات مثل پست ، سفارش پذير شده است و ميتوانيد پيام هركس را به خود او برساند .
5- ظرفيت باند : انفجار اطلاعات از همين منظر مطرح است . ظرفيت باند به ميزان ورودي اطلاعات به يك مجموعه اطلاق ميشود و يك ويژگي رقابتي به حساب مي آيد .
6- انعطاف پذيري : اين امر باعث شده است تا هروقت كه اراده ميكنيم بتوانيم وارد سپهر اطلاعات شويم. در چنين حالتي زمان و مكان معنا ندارد .
7- كاستن از زمان اخطار : رسانه هاي نوين دو سويه ارتباطي زمان اخطار يعني فاصله ارسال تا دريافت پيام را به حداقل رسانده اند .
8- گسترش دامنه پذيرش و كاستن از توزيع كنندگان : يعني افزايش مخاطب و پياده شدن تئوري دستان كمتر در توزيع كه به انحصار در پخش مي انجامد .

ديدگاه برژينسكي نسبت به جانعه تكنه ترونيك چگونه است ؟
برژينسكي ميگويد عصر انقلاب به صورت سنتي و قراردادي سپري شده و ما داريم وارد مرحله دگرگوني جديدي در تاريخ بشر ميشويم كه معني آن تحمل وظيفه اي خاص به آمريكا براي تسكين آلام ناشي لز رويارويي اجتماعي ما و بقيه جهان است . آمريكاي تكنه ترونيك جايگزين ديگر نظامهاي اجتماعي خواهد شد زيرا بقيه انقلابها فقط تاثير صوري دارند و دگرگوني هايي در توزيع قدرت و ثروت هستند در حالي كه انقلاب تكنه ترونيك بر ماهيت حيات فردي و اجتماعي تاثير ميگذارد .شيوه گسترده آگاهي علمي و فني به عنوان كانون اصلي دخالت آمريكا در مسائل جهاني است ، تكنه ترونيك دو مانع توامان زمان و مكان را از ميان بر مي دارد .

نگراني مك لوهان از عصر الكترونيك به چه دليل است ؟
اگر به عصر الكترونيك بي پروا آزادي عمل داده شود ، به نحوي كاملا طبيعي دستخوش روند انسان گرايي جهاني خواهد شد . برق قابليت از ميان برداشتن زمان و مكان را به يك ميزان دارد .

پاتريك گدس عصر جديد را چگونه توصيف ميكند ؟
او دوره جديد را چيزي بين كهن فن و نوفن ميدانست .از ديدگاه گدس تمركز مالي و صنعتي در لندن و برلين و ساير مراكز ، ضديت با سنن فرهنگي و انسجام خرد بود .

تاريخچه پيدايش اينترنت را به اختصار شرح دهيد .
اينترنت يا شبكه شبكه ها ، آخرين برگ ارتباطات در آستانه قرن بيست و يكم است و در بستر جنگ سرد متولد شد . اينترنت در سال 1969 در قلب آرپانت اعلام موجوديت كرد .

اينترنت در واقع يك چهار ضلعي است ، چهر ضلع آن كدامند ؟
ضلع اول اين چهار ضلعي را مشتريان يا كاربران تشكيل ميدهند .
ضلع دوم ميزبانان هستند يعني كساني كه امكان ارتباطات را فراهم مي آورند و در عين حال اطلاعات را عرضه ميكنند .
ضلع سوم به راهبان ها تعلق دارد . مثل پليس راهنمايي ، ترافيك اينترنت را كنترل ميكنند.
ضلع چهارم از آن تماس هاست . ضلعي كه متعلق به مهندسان كامپيوتر است ، كساني كه بهترين شكل هاي ارتباط را تضمين ميكنند .

پنج صورت ياچهره اينترنت را بنويسيد .
اينترنت از جنبه ساختاري از پائين به بالا شكل گرفته است به اين معني كه در اين پديده ارتباطي ، كاربران حرف اول را ميزنند و نبض زندگي اينترنت با آنها مي تپد .
تور جهان گستر اينترنت يا آنچه كه به آن شبكه عنكبوتي جهاني ميگويند به طرزي افقي كل زمين را فرا گرفته است .
فرامتن جذاب ترين چهره اينترنت است و مفهوم فرامتن اين است : متون در اين جهان به يكديگر گره خورده اند و زمان و كان در اين گره خوردگي نابود شده اند .
چهره چهارم اينترنت در تغيير ساختار همه مهارتهاي فردي و سازماني و اجتماعي قابل رويت است.
تجارت الكترونيك چهره پنجم اينترنت است . روزاه سه و نيم ترليون دلار از طريق اينترنت معامله صورت ميگيرد .

پيامدهاي اينترنت را نام ببريد .
برادر بزرگتر – ضربه پذيري – مسائل حقوقي – مشروعيت اطلاعات – تغيير ساختار دانش – نقش هموار كنندگي – مفهوم تازه قدرت – توليد بارور – گسترش ظرفيت فرهنگ و اقتصاد – تكنولوژي ها به جاي نظريه ها – سلطه اليت هاي اينترنتي – مركزيت يا عدم مركزيت – خرد ملموس

باستان شناسان ، دوره هاي قبل از تاريخ را به چه دوره هايي تقسيم كرده اند ؟
دوران سنگي ، دوران برنز ، دوران آهن

ويژگيهاي دوران پارينه سنگي را بنويسيد .
انسان عصر پارينه سنگي در بهره مندي از انرژي از كمترين حد و ميزان تكنولوژي برخوردار بوده است . انسان در اين دوره تماما به شكار ، گردآوري دانه نباتات خودرو و ريشه هاي آنها و نيز ماهيگيري متكي بوده است . زندگي اجتماعي بر الگوهاي اوليه عشيرتي متكي بود . استفاده از آتش ، انسان را قادر ساخته بود كه در محيط خود تغيير نسبي ايجاد كند . انسان در اواخر اين دوره موفق گرديد كه جنگ افزارهاي ساده و ابتدايي سنگي نظير كمان و نيزه را بسازد . دوران پارينه سنگي با انقلاب نو سنگي پايان پذيرفت .

در دوران نو سنگي چه تغييراتي ايجاد شد ؟
انقلاب نو سنگي تقريبا اولين تغيير عمده در سيستم انرژي را در فرهنگ بشري پديد آورد . اين انقلاب نوعي سيستم انتقال انرژي به صورت شخم زمين و دريافت دانه هاي غذايي از آن و پرورش دامها و استفاده از آنها بود .توليد گندم و جو پايه نوعي سيستم اقتصادي عصر نو سنگي بوده است . در اواسط عصر نو سنگي استفاده از ميوه جات و كشت برخي سبزيجات متداول گرديد . انسان صد در صد چشم به طبيعت ندوخته بود ، بلكه آنچه را كه ميخواست ميكاشت و بر ميداشت .

ويژگي هاي دوران برنز چيست ؟
اجتماعات ابتدايي شهري پديد مي آيد و نوعي فرهنگ خاص شهرنشيني پايه گذاري مي شود . راههاي آسانتر و موثر تر حمل و نقل ، توسعه و كارائي بيشتر اقتصاد كشاورزي ، تقسيم كار ، اختراع ارتباطات نمادين ، خط و نگارش و نيز ايجاد سيستم هاي اندازه گيري و سالنمادي از مشخصات اين دوره است .


ويژگي هاي دوران آهن را بنويسيد .
اين زمان استفاده از سنگ و برنز جاي خود را به آهن و ديگر فلزات داد . اين امر پيشرفت صنعتي و تكنولوژيكي قابل ملاحضه اي بود . انسان آموخت چگونه از مس و قلع استفاده كند . از حيوانات به جاي نيروي كار انسان استفاده شد . چرخ اختراع شد و دريانوردي توسعه پيدا كرد .

منظور از تكامل ويژه چيست ؟
تكامل پديده جرياني دو كانوني است . تكامل ويژه به پيشرفت يك نظام ويژه در كاربرد موثر و يا به دست آوردن انرژي ارتباط دارد . همچنين اين نظام بايستي منعطف باشد تا بتواند خود را با محيط وفق دهد .
تكامل عمومي جرياني است جهت دهنده به مراحل مختلف فرهنگي از مرحله اي به مرحله اي ديگر .

تكامل عمومي به چه معناست و چه تفاوتي با تكامل ويژه دارد ؟
تكامل فرهنگي يا تكامل عمومي عبارت است از رسيدن از سطوح پائين تر به سطوح بالاتر. استفاده از انرژي ، ادغام اجزا در يكديگر و انطباق خصوصيات زندگاني با انرژي هاي مختلف است . در مقابل تكامل ويژه كه شاخه اي از جريان خاص فرهنگ است كه خود را با پيرامون خويش تطبيق داده است و به اصلاح خويش مي پردازد .
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی