سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

 



موضوع: دوران آهن

دوران آهن 10 سال 8 ماه ago #28413

ویژگیهای دوره آهن را بنویسید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

دوران آهن 10 سال 8 ماه ago #28823

اسکان قبایل و عشایر بخصوص در شهرها و دیگر مراکز تجمع از سر تصادف نبوده ،بلکه چنین اقدامی بر پایه ضروریات حاکم بر این اصل بوده و از نظر جغرافیایی و اقتصادی به انجام رسیده است . اجتماعات متمرکز در شمال آفریقا (سواحل نیل)و بین النهرین احتیاج به نظام آبیاری پیشرفته برای استفاده از آب رودها و نهرها داشت . علاوه بر این ، برای جلوگیری از طغیان رودها و زیان سیلابها به ساختن بندها و آبراهها احتیاج بود . همینطور ، برای خشکاندن نقاط زیرآب یا باتلاقی به زه کشی و عملیات خشکاندن اینگونه زمینها نیاز داشتند . همه این عملیات محتاج نیروی کار فراوان بود . نیروی کاری که ارزان و فراوان در اختیار گردانندگان جامعه قرار گیرد. از اینرو، نظام سیاسی خاصی حاکم گردید که ما اینک ، آنرا به نام «نظام برده داری»می شناسیم . این نیروی جدا از سازمان کشاورزی بوده در کنار آن به حیات خود ادامه می داد. این زمان ، استفاده از سنگ و برنز جای خود را به آهن و دیگر فلزات داد. این امر پیشرفت صنعتی و تکنولوژیکی قابل ملاحظه ای بود . انسان آموخت چگونه از مس و قلع استفاده کند . از حیوانات به جای نیروی کار انسان استفاده شد . زمینها توسط حیوانات اهلی ، مثل اسبو گاو شخم زده شد . چرخ اختراع شد و کار حمل و نقل آسان گردید . دریانوردی نیز توسعه پیدا کرد و کار حمل و نقل و مبادله را آسانتر ساخت . به این ترتیب ، انسان با مهار انرژی و به کار گرفتن بیشتر آن به توسعه اجتماعات همت گماشته، انقلابی در زندگی خویش پدید آورد .از 3000 سال پیش از میلاد مسیح تکامل اجتماعی بسوی شهرنشینی سوق پیداکرد . طبقات اجتماعی پدیدار شد و تخصص و تقسیم در کار به شدت بیشتری مرعی گشت .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ویژگی های دوران آهن 10 سال 8 ماه ago #28825

جایگزینی آهن به جای سنگ و برنز سبب پیشرفت صنعتی و تکنولوژیکی قابل ملاحظه ای بود . انسان آموخت چگونه از مس و قلع استفاده کند. از حیوانات به جای نیروی کار انسان استفاده شد .زمینها توسط حیوانات اهلی مثل اسب و گاو شخم زده شد. کار حمل و نقل با اختراع چرخ آسانتر گردید. با توسعه دریانوردی کار حمل و نقل و مبادله آسانتر گردید. و انسان با مهار انرژی و بکار گرفتن بیشتر آن به توسعه اجتماعات همت گماشته و انقلابی در زندگی خویش پدید آورد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

پاسخ سوال 10 سال 8 ماه ago #28920

با سلام و احترام؛

- ویژگیهای دوره آهن را بنویسید.

اين زمان، استفاده از سنگ و برنز جاي خود را به آهن و ديگر فلزات داد. اين امر پيشرفت صنعتي و تکنولوژيکي قابل ملاحظه‌اي بود. انسان آموخت چگونه از مس و قلع استفاده کند. از حيوانات بجاي نيروي کار انسان استفاده شد. زمينها توسط حيوانات اهلي، مثل اسب و گاو شخم‌ زده شد. چرخ اختراع شد و کار حمل و نقل آسانتر گرديد. دريانوردي نيز توسعه پيدا کرد و کار حمل و نقل و مبادله را آسانتر ساخت. به اين ترتيب، انسان با مهار انرژي و بکار گرفتن بيشتر آن به توسعه اجتماعات همت گماشته، انقلابي در زندگي خويش پديد آورد.
از 3000 سال پيش از ميلاد مسيح، تکامل اجتماعي بسوي شهرنشيني سوق پيدا کرد. طبقات اجتماعي پديدار شد و تخصص و تقسيم در کار به شدت بيشتري مرعي گشت. روحانيون، شاهزادگان و وابستگان به دربارها، ديانسالاران، صاحبان حرف متخصص و سربازان حرفه‌اي گروه‌هاي حاکم سياسي و اجتماعي اين دوره بودند. شکل حکومت و نظام برده‌داري، آنان را قادر ساخت تا شبکه وسيع آبياري و بعدها حمل و نقل (راهها) را ايجاد کنند. از نظر سياسي، ايجاد اين شبکه وسيع آبياري و راهها، قدرت قابل ملاحظه‌اي به طبقه حاکم، جهت کنتر مردم اعطاء کرد. اين امر فقط به اين جهت نبود که ايجاد و استفاده از اين شبکه‌ها احتياج به اعمال نظم شديد داشت، بلکه اساسا تمام زندگي باين شبکه‌ها وابسته بود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

دوران آهن 10 سال 8 ماه ago #28964

اسکان قبایل و عشایر بخصوص در شهرها و دیگر مراکز تجمع از سرتصادف نبوده بلکه چنین اقدامی برپایه ضروریات حاکم بر این عصر بوده و از نظر جغرافیایی و اقتصادی به انجام رسیده است اجتماعات متمرکز در شمال آفریقا (سواحل نیل) و بین النهرین احتیاج به نظام آبیاری پیشرفته برای استفاده از آب رودها و نهرها داشت علاوه بر این برای جلوگیری از طغیان رودها و زیان سیلابها به ساختن بندها و آبراه ها احتیاج بود همینطور برای خشکاندن نقاط زیر آب با باتلاقی به زه کشی و عملیات خشکاندن این گونه زمینها نیاز داشتند همه این عملیات محتاج نیروی کار فراوان بود نیروی کاری که ارزان و فراوان در اختیار گردانندگان جامعه قرار گیرد از این رو نظام سیاسی خاصی حاکم گردید که ما اینک آن را بنام نظام برده اری می شناسیم این نیرو جدا از سازمان کشاورزی بوده در کنار آن به حیات خود ادامه می داد این زمان استفاده از سنگ و برنز جای خود ادامه می داد این زمان استفاده از سنگ و برنز جای خود را به آهن و دیگر فلزات داد این امر پیشرفت صنعتی و تکنولوژی قابل ملاحظه ای بود انسان آموخت چگونه از مس و قلع استفاده کند از حیوانات بجای نیروی کار انسان استفاده شد و کار حمل و نقل آسانتر گردید دریانوردی نیز توسعه پیدا کرد و کار حمل و نقل و مبادله راآسانتر ساخت به این ترتیب انسان با مهار انرژی و بکارگرفتن بیشتر آن به توسعه اجتماعات همت گماشته انقلابی در زندگی خویش پدید آورد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

دوران آهن 10 سال 8 ماه ago #28998

پیشرفت صنعتی و تکنولوژی قابل ملاحظه ای بوجود آمد ، انسان آموخت چگونه از مس و قلع استفاده کند ، از حیوانات به جای نیروی کار انسان استفاده شد ، زمین ها توسط حیوانات اهلی مثل اسب و گاو شخم زده شد ، چرخ اختراع شد و کار حمل و نقل و مبادله آسانتر شد ، دریا نوردی توسعه پیدا کرد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی