سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ماسانوری موریتانی

ماسانوری موریتانی 10 سال 8 ماه ago #26983

از ماسانوری موریتانی چه می دانید؟
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ماسانوری موریتانی 10 سال 8 ماه ago #27308

سنن ژاپنی، یكی از عوامل مؤثر درقدرت تكنولوژیكی ژاپن
ماسانوری موریتانی در فصل سوم كتاب خود، با عنوان تكنولوژی ژاپن، توجه جدیی به مسأله تأثیر فرهنگ بر توان تكنولوژیكی كرده است. عنوان این فصل چنین است: "فرهنگ ژاپنی: زیربنای تكنولوژی ژاپن". موریتانی مقدمتاً مینویسد:" میتوان گفت كه تكنولوژی و تولیدات صنعتی هر كشور محصول فرهنگ آن كشور است. تكنولوژی ژاپن نیز با رشتههای محكمی به فرهنگ، روش زندگی و محیط مردم آن مرتبط گردیده است. به عبارت دیگر قدرتهای منحصر به فرد آن از این ارتباط فرهنگی به وجود آمدهاند."
موردی كه موریتانی به آن پرداخته، جالب و خواندنی است. او مینویسد: "یكی از عوامل مؤثر در قدرت تكنولوژیكی ژاپن، اولویتی است كه به خط تولید داده میشود. به نظر من سابقه این رویه را باید در سنن ژاپن، در جنگجویان سامورایی و جامعهای كه این جنگجویان در آن به سر میبرند جستجو كرد."او ضمن مقایسه محیط تكنولوژیكی ژاپن با چین به این موضوع پی برده است. در مورد چین مینویسد : "در حال حاضر چین برای نوسازی صنایع خود سخت میكوشد، گو اینكه موانع متعددی در راه تحقق این هدف وجود دارد. یكی از بزرگترین موانع مزبور را باید در خود كارگاه پیدا كرد، چه تولیدات صنعتی آن هنوز در سطح بینهایت پایین قرار دارند. "
راز موفقیت ژاپن و عدم پیشرفت چین، در دورهای كه مؤلف كتاب را مینوشته، در چه چیزی نهفته است؟ این راز در نوع نگرش مردم چین و ژاپن به كار و فعالیت جسمی نهفته است. موریتانی معتقد است كه این نگرشها از نوع حاكمانی كه بر چینیان و ژاپنیها حكومت میكردند برخاسته است. قرنها، ماندارینها بر چینیها و نظامیان بر ژاپنیها حكومت كردهاند. طبقات حاكمه چین كه اهل دانش و قلم بودند، برای فعالیت فكری تقدم مطلق قائل بودند و به كار جسمی با تحقیر مینگریستند.
طبقات بالا هیچ وقت به كاری جسمی كه قطرهای عرق از پیشانیشان جاری سازد، نمیپرداختند. در عوض بر اثر سنت نظامیگری حاكم بر ژاپن، اعتقادی پدید آمد كه بر طبق آن عرق جبین شخص ، نشانه ارزش وی شمرده میشد و نظام ارزشهایی كه بر مبنای این عقیده قرار داشت حتی به طبقه حاكم و قشرهای بالای جامعه تسری پیدا كرد. زیرا فعالیت جسمی پایه اصلی فنون نظامی است و نظامیان ژاپن در پرداخن به تربیت جسمی همواره در صف اول قرار داشتند. این روحیه، اولویت در تولید را موجب میشود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

پاسخ سوال ماسانوری موریتانی 10 سال 8 ماه ago #27362

او در كتاب خود، با عنوان تكنولوژی ژاپن توجه به مسأله تأثیر فرهنگ بر توان تكنولوژیكی كرده است. عنوان این فصل چنین است: "فرهنگ ژاپنی: زیربنای تكنولوژی ژاپن". موریتانی می نویسد:" میتوان گفت كه تكنولوژی و تولیدات صنعتی هر كشور محصول فرهنگ آن كشور است. تكنولوژی ژاپن نیز با رشتههای محكمی به فرهنگ، روش زندگی و محیط مردم آن مرتبط گردیده است. به عبارت دیگر قدرتهای منحصر به فرد آن از این ارتباط فرهنگی به وجود آمدهاند."همچنین او مینویسد: "یكی از عوامل مؤثر در قدرت تكنولوژیكی ژاپن، اولویتی است كه به خط تولید داده میشود. به نظر من سابقه این رویه را باید در سنن ژاپن، در جنگجویان سامورایی و جامعهای كه این جنگجویان در آن به سر میبرند جستجو كرد."او ضمن مقایسه محیط تكنولوژیكی ژاپن با چین به این موضوع پی برده است. در مورد چین مینویسد : "در حال حاضر چین برای نوسازی صنایع خود سخت میكوشد، گو اینكه موانع متعددی در راه تحقق این هدف وجود دارد. یكی از بزرگترین موانع مزبور را باید در خود كارگاه پیدا كرد، چه تولیدات صنعتی آن هنوز در سطح بینهایت پایین قرار دارند. "راز موفقیت ژاپن و عدم پیشرفت چین، در دورهای كه مؤلف كتاب را مینوشته، در چه چیزی نهفته است؟ این راز در نوع نگرش مردم چین و ژاپن به كار و فعالیت جسمی نهفته است. موریتانی معتقد است كه این نگرشها از نوع حاكمانی كه بر چینیان و ژاپنیها حكومت میكردند برخاسته است. قرنها، ماندارینها بر چینیها و نظامیان بر ژاپنیها حكومت كردهاند. طبقات حاكمه چین كه اهل دانش و قلم بودند، برای فعالیت فكری تقدم مطلق قائل بودند و به كار جسمی با تحقیر مینگریستند.طبقات بالا هیچ وقت به كاری جسمی كه قطرهای عرق از پیشانیشان جاری سازد، نمیپرداختند. در عوض بر اثر سنت نظامیگری حاكم بر ژاپن، اعتقادی پدید آمد كه بر طبق آن عرق جبین شخص ، نشانه ارزش وی شمرده میشد و نظام ارزشهایی كه بر مبنای این عقیده قرار داشت حتی به طبقه حاكم و قشرهای بالای جامعه تسری پیدا كرد. زیرا فعالیت جسمی پایه اصلی فنون نظامی است و نظامیان ژاپن در پرداخن به تربیت جسمی همواره در صف اول قرار داشتند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ماسانوری موریتانی 10 سال 8 ماه ago #27517

  • شهره شاه ميرزايي
  • شهره شاه ميرزايي's Avatar
از ماسانوری موریتانی چه می دانید؟

ماسانوری موریتانی توجه جدی ای به مسأله تأثیر فرهنگ بر توان تکنولوژیکی کرده است. او معتقد است تکنولوژی و تولیدات صنعتی هر کشور محصول فرهنگ آن کشور است. تکنولوژی ژاپن نیز با رشته های محکمی به فرهنگ، روش زندگی و محیط مردم آن مرتبط گردیده است. او می گوید یکی از عوامل مؤثر در قدرت تکنولوژیکی ژاپن، اولویتی است که به خط تولید داده می شود. او محیط تکنولوژیکی ژاپن را با چین مقایسه کرده است و می گوید در حال حاضر چین برای نوسازی صنایع خود سخت می کوشد.
راز موفقیت ژاپن و عدم پیشرفت چین در نوع نگرش مردم چین و ژاپن به کار و فعالیت جسمی نهفته است. موریتانی معتقد است که این نگرشها از نوع حاکمانی که بر چینیان و ژاپنیها حکومت می کردند برخاسته است. ماندارینها بر چینیها و نظامیان بر ژاپنیها حکومت کرده اند.
طبقات حاکمه چین که اهل دانش و قلم بودند، برای فعالیت فکری تقدم قائل بودند و به کار جسمی با تحقیر می¬نگریستند. طبقات حاکمه ژاپن معتقد بود که عرق جبین شخص، نشانه ارزش وی شمرده می شد و نظام ارزشهایی که بر مبنای این عقیده قرار داشت حتی به طبقه حاکم و قشرهای بالای جامعه تسری پیدا کرد. زیرا فعالیت جسمی پایه اصلی فنون نظامی است و نظامیان ژاپن در پرداختن به تربیت جسمی همواره در صف اول قرار داشتند. این روحیه، اولویت در تولید را موجب می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ماسانوری موریتانی 10 سال 8 ماه ago #27641

از ماسانوری موریتانی چه می دانید ؟
نویسنده ژاپنی مولف کتاب تکنولوژی ژاپن ، این کتاب در خصوص تاثیر فرهنگ بر تکنولوژی می باشد موریتانی معتقد است تکنولوژی صنعتی هر کشوری همان محصولات فرهنگی آن کشور است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ماسانوری موریتانی 10 سال 8 ماه ago #27668

ماسانوری موریتانی در مقاله تكنولوژی ژاپن، توجه جدیی به مسأله تأثیر فرهنگ بر توان تكنولوژیكی كرده است. عنوان این فصل چنین است: "فرهنگ ژاپنی: زیربنای تكنولوژی ژاپن". موریتانی مقدمتاً مینویسد:" میتوان گفت كه تكنولوژی و تولیدات صنعتی هر كشور محصول فرهنگ آن كشور است. تكنولوژی ژاپن نیز با رشتههای محكمی به فرهنگ، روش زندگی و محیط مردم آن مرتبط گردیده است. به عبارت دیگر قدرتهای منحصر به فرد آن از این ارتباط فرهنگی به وجود آمدهاند."

موردی كه موریتانی به آن پرداخته، جالب و خواندنی است. او مینویسد:
"یكی از عوامل مؤثر در قدرت تكنولوژیكی ژاپن، اولویتی است كه به خط تولید داده میشود. به نظر من سابقه این رویه را باید در سنن ژاپن، در جنگجویان سامورایی و جامعهای كه این جنگجویان در آن به سر میبرند جستجو كرد."او ضمن مقایسه محیط تكنولوژیكی ژاپن با چین به این موضوع پی برده است. در مورد چین مینویسد : "در حال حاضر چین برای نوسازی صنایع خود سخت میكوشد، گو اینكه موانع متعددی در راه تحقق این هدف وجود دارد. یكی از بزرگترین موانع مزبور را باید در خود كارگاه پیدا كرد، چه تولیدات صنعتی آن هنوز در سطح بینهایت پایین قرار دارند. "راز موفقیت ژاپن و عدم پیشرفت چین، در دورهای كه مؤلف كتاب را مینوشته، در چه چیزی نهفته است؟ این راز در نوع نگرش مردم چین و ژاپن به كار و فعالیت جسمی نهفته است. موریتانی معتقد است كه این نگرشها از نوع حاكمانی كه بر چینیان و ژاپنیها حكومت میكردند برخاسته است. قرنها، ماندارینها بر چینیها و نظامیان بر ژاپنیها حكومت كردهاند. طبقات حاكمه چین كه اهل دانش و قلم بودند، برای فعالیت فكری تقدم مطلق قائل بودند و به كار جسمی با تحقیر مینگریستند.طبقات بالا هیچ وقت به كاری جسمی كه قطرهای عرق از پیشانیشان جاری سازد، نمیپرداختند. در عوض بر اثر سنت نظامیگری حاكم بر ژاپن، اعتقادی پدید آمد كه بر طبق آن عرق جبین شخص ، نشانه ارزش وی شمرده میشد و نظام ارزشهایی كه بر مبنای این عقیده قرار داشت حتی به طبقه حاكم و قشرهای بالای جامعه تسری پیدا كرد. زیرا فعالیت جسمی پایه اصلی فنون نظامی است و نظامیان ژاپن در پرداخن به تربیت جسمی همواره در صف اول قرار داشتند. این روحیه، اولویت در تولید را موجب میشود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سعیده حاج علی
مدیران انجمن: سعیده حاج علی