خوش آمديد,
مهمان
|
|
1- به نظر شما تکنولوژی خنثی است یا خیر؟
ديدگاه ابزاري ميگويد تکنولوژي از جنبه ارزشي خنثي است که البته همين حرف هم نوعي دترمينيسم يا جبر گرايي دارد. معتقدان به ديدگاه جبر تکنولوژيک، تکنولوژي را عاري از ارزش (value – free) ميدانند. عدهاي صرفنظر از نيت به کارگيري تکنولوژي (intention) (مثل چاقو) معتقدند تکنولوژي ذاتاً داراي جوانب مثبت و منفي است. 2- چرا مدل های مکانیکی برای جوامع انسانی قابل استفاده نیستند؟ در اين مدلها به جامعه مثل ماشين نگاه ميشود. مثل اجزاي ماشين که جدا ميشوند و مونتاژ ميشوند. مثل ساعت که خودش بدون هدايت ديگران سالها کار ميکند، ولي نميتواند براي خودش هدف بيافريند. البته اين مدلها هنگام تسري به جامعه بسيار کمبود دارند. تشريح تکنولوژيهاي پيچيده و تعاملي، مثل جامعه نيست. جامعه به مراتب پيچيدهتر از تکنولوژي است. ضمن اين که ماشينها تماماً تحت کنترل هستند و ميتوان آنها را خاموش کرد. در هر صورت اين ديدگاه غلط است که يا بر عوامل تکنولوژيک و يا صرفاً بر عوامل جامعه شناختي تکيه کنيم. 3-منظور از کاهش گرایی چیست؟ نظريههاي تکنولوژي راهبر اساساً علت و معلولي هستند. (Cause & effects) ديدگاه مبتني بر جبر تکنولوژي هميشه تک علتي برخورد ميکند و در واقع يک متغير مستقل را که همان تکنولوژي باشد در نظر ميگيرد (mono – causal) در صورتي که بايد چند علتي (multi causal) برخورد کند. اين ديدگاه در واقع از مدل توپ بيليارد (عامل همه تغييرات مهرهها، رفتار يک مهره است) پيروي ميکند و چون مسائل را تقليل ميدهد، از جذابيت برخوردار ميشود و به اين ترتيب مجموعهاي از علل را به يک علت کاهش مي دهد. 4-خودمختاری تکنولوژیک یعنی چه؟ بعضي ها با تکنولوژي به گونهاي برخورد ميکنند که انگار مفهومي فرا اجتماعي (supra – social) و کاملاً خودمختار دارد. حال آن که تکنولوژي محصول جامعه و بخشي از جامعه است. در ديدگاه معتقد به جبر تکنولوژي، تکنولوژي پديدهاي خارج از کنترل انسان، مستقل، خود کنترل، خود گردان و خود گسترش يابنده جلوه داده ميشود که دارد جامعه را خودش شکل ميدهد که پستمن از آن با عنوان «عارضه فرانکشتين» ياد ميکند. 5-چند دانشمند معتقد به جبر گرایی تکنولوژی را نام ببرید؟ کسي که عبارت جبر تکنولوژي را وضع کرد، جامعه شناس و اقتصاددان آمريکايي تورستين وبلن بود. مارکس، لسلي وايت، لين واويت، مک لوهان و هارولد انيس |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
با سلام
1.به نظر شما تکنولوژی خنثی است یا خیر؟ ديدگاه ابزاري ميگويد تکنولوژي از جنبه ارزشي خنثي است که البته همين حرف هم نوعي دترمينيسم يا جبر گرايي دارد. معتقدان به ديدگاه جبر تکنولوژيک، تکنولوژي را عاري از ارزش (value – free) ميدانند. عدهاي صرفنظر از نيت به کارگيري تکنولوژي (intention) (مثل چاقو) معتقدند تکنولوژي ذاتاً داراي جوانب مثبت و منفي است. 2. چرا مدل های مکانیکی برای جوامع انسانی قابل استفاده نیستند؟ در اين مدلها به جامعه مثل ماشين نگاه ميشود. مثل اجزاي ماشين که جدا ميشوند و مونتاژ ميشوند. مثل ساعت که خودش بدون هدايت ديگران سالها کار ميکند، ولي نميتواند براي خودش هدف بيافريند. البته اين مدلها هنگام تسري به جامعه بسيار کمبود دارند. تشريح تکنولوژيهاي پيچيده و تعاملي، مثل جامعه نيست. جامعه به مراتب پيچيدهتر از تکنولوژي است. ضمن اين که ماشينها تماماً تحت کنترل هستند و ميتوان آنها را خاموش کرد. در هر صورت اين ديدگاه غلط است که يا بر عوامل تکنولوژيک و يا صرفاً بر عوامل جامعه شناختي تکيه کنيم. 3. منظور از کاهش گرایی چیست؟ نظريههاي تکنولوژي راهبر اساساً علت و معلولي هستند. (Cause & effects) ديدگاه مبتني بر جبر تکنولوژي هميشه تک علتي برخورد ميکند و در واقع يک متغير مستقل را که همان تکنولوژي باشد در نظر ميگيرد (mono – causal) در صورتي که بايد چند علتي (multi causal) برخورد کند. اين ديدگاه در واقع از مدل توپ بيليارد (عامل همه تغييرات مهرهها، رفتار يک مهره است) پيروي ميکند و چون مسائل را تقليل ميدهد، از جذابيت برخوردار ميشود و به اين ترتيب مجموعهاي از علل را به يک علت کاهش مي دهد. 4. خودمختاری تکنولوژیک یعنی چه؟ بعضي ها با تکنولوژي به گونهاي برخورد ميکنند که انگار مفهومي فرا اجتماعي (supra – social) و کاملاً خودمختار دارد. حال آن که تکنولوژي محصول جامعه و بخشي از جامعه است. در ديدگاه معتقد به جبر تکنولوژي، تکنولوژي پديدهاي خارج از کنترل انسان، مستقل، خود کنترل، خود گردان و خود گسترش يابنده جلوه داده ميشود که دارد جامعه را خودش شکل ميدهد که پستمن از آن با عنوان «عارضه فرانکشتين» ياد ميکند. 5. چند دانشمند معتقد به جبرگرایی تکنولوژی را نام ببرید؟ کسي که عبارت جبر تکنولوژي را وضع کرد، جامعه شناس و اقتصاددان آمريکايي تورستين وبلن بود. مارکس، لسلي وايت، لين واويت، مک لوهان و هارولد انيس با تشکر |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
باسلام احترام
1-ديدگاه ابزاري ميگويد تکنولوژي از جنبه ارزشي خنثي است که البته همين حرف هم نوعي دترمينيسم يا جبر گرايي دارد. معتقدان به ديدگاه جبر تکنولوژيک، تکنولوژي را عاري از ارزش ميدانند. عدهاي صرفنظر از نيت به کارگيري تکنولوژي (مثل چاقو) معتقدند تکنولوژي ذاتاً داراي جوانب مثبت و منفي است. 2-در اين مدلها به جامعه مثل ماشين نگاه ميشود. مثل اجزاي ماشين که جدا ميشوند و مونتاژ ميشوند. مثل ساعت که خودش بدون هدايت ديگران سالها کار ميکند، ولي نميتواند براي خودش هدف بيافريند. البته اين مدلها هنگام تسري به جامعه بسيار کمبود دارند. تشريح تکنولوژيهاي پيچيده و تعاملي، مثل جامعه نيست. جامعه به مراتب پيچيدهتر از تکنولوژي است. ضمن اين که ماشينها تماماً تحت کنترل هستند و ميتوان آنها را خاموش کرد. در هر صورت اين ديدگاه غلط است که يا بر عوامل تکنولوژيک و يا صرفاً بر عوامل جامعه شناختي تکيه کنيم. 3-نظريههاي تکنولوژي راهبر اساساً علت و معلولي هستند. (Cause & effects) ديدگاه مبتني بر جبر تکنولوژي هميشه تک علتي برخورد ميکند و در واقع يک متغير مستقل را که همان تکنولوژي باشد در نظر ميگيرد (mono – causal) در صورتي که بايد چند علتي برخورد کند. اين ديدگاه در واقع از مدل توپ بيليارد پيروي ميکند و چون مسائل را تقليل ميدهد، از جذابيت برخوردار ميشود و به اين ترتيب مجموعهاي از علل را به يک علت کاهش مي دهد. 4-بعضي ها با تکنولوژي به گونهاي برخورد ميکنند که انگار مفهومي فرا اجتماعي و کاملاً خودمختار دارد. حال آن که تکنولوژي محصول جامعه و بخشي از جامعه است. در ديدگاه معتقد به جبر تکنولوژي، تکنولوژي پديدهاي خارج از کنترل انسان، مستقل، خود کنترل، خود گردان و خود گسترش يابنده جلوه داده ميشود که دارد جامعه را خودش شکل ميدهد که پستمن از آن با عنوان «عارضه فرانکشتين» ياد ميکند. 5- تورستين وبلن، مارکس، لسلي وايت، لين واويت، مک لوهان و هارولد انيس |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
1.به نظر شما تکنولوژی خنثی است یا خیر؟
ديدگاه ابزاري ميگويد تکنولوژي از جنبه ارزشي خنثي است که البته همين حرف هم نوعي دترمينيسم يا جبر گرايي دارد. معتقدان به ديدگاه جبر تکنولوژيک، تکنولوژي را عاري از ارزش (value – free) ميدانند. عدهاي صرفنظر از نيت به کارگيري تکنولوژي (intention) (مثل چاقو) معتقدند تکنولوژي ذاتاً داراي جوانب مثبت و منفي است. 2. چرا مدل های مکانیکی برای جوامع انسانی قابل استفاده نیستند؟ در اين مدلها به جامعه مثل ماشين نگاه ميشود. مثل اجزاي ماشين که جدا ميشوند و مونتاژ ميشوند. مثل ساعت که خودش بدون هدايت ديگران سالها کار ميکند، ولي نميتواند براي خودش هدف بيافريند. البته اين مدلها هنگام تسري به جامعه بسيار کمبود دارند. تشريح تکنولوژيهاي پيچيده و تعاملي، مثل جامعه نيست. جامعه به مراتب پيچيدهتر از تکنولوژي است. ضمن اين که ماشينها تماماً تحت کنترل هستند و ميتوان آنها را خاموش کرد. در هر صورت اين ديدگاه غلط است که يا بر عوامل تکنولوژيک و يا صرفاً بر عوامل جامعه شناختي تکيه کنيم. 3. منظور از کاهش گرایی چیست؟ نظريههاي تکنولوژي راهبر اساساً علت و معلولي هستند. (Cause & effects) ديدگاه مبتني بر جبر تکنولوژي هميشه تک علتي برخورد ميکند و در واقع يک متغير مستقل را که همان تکنولوژي باشد در نظر ميگيرد (mono – causal) در صورتي که بايد چند علتي (multi causal) برخورد کند. اين ديدگاه در واقع از مدل توپ بيليارد (عامل همه تغييرات مهرهها، رفتار يک مهره است) پيروي ميکند و چون مسائل را تقليل ميدهد، از جذابيت برخوردار ميشود و به اين ترتيب مجموعهاي از علل را به يک علت کاهش مي دهد. 4. خودمختاری تکنولوژیک یعنی چه؟ بعضي ها با تکنولوژي به گونهاي برخورد ميکنند که انگار مفهومي فرا اجتماعي (supra – social) و کاملاً خودمختار دارد. حال آن که تکنولوژي محصول جامعه و بخشي از جامعه است. در ديدگاه معتقد به جبر تکنولوژي، تکنولوژي پديدهاي خارج از کنترل انسان، مستقل، خود کنترل، خود گردان و خود گسترش يابنده جلوه داده ميشود که دارد جامعه را خودش شکل ميدهد که پستمن از آن با عنوان «عارضه فرانکشتين» ياد ميکند. 5. چند دانشمند معتقد به جبرگرایی تکنولوژی را نام ببرید؟ کسي که عبارت جبر تکنولوژي را وضع کرد، جامعه شناس و اقتصاددان آمريکايي تورستين وبلن بود. مارکس، لسلي وايت، لين واويت، مک لوهان و هارولد انيس |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
سوال1-
کارگر خوب ، ابزار را شماتت نمکند . ایا این حرف درست است ؟ دیدگاه ابزاری می گوید تکنولوژی از جنبه ارزشی خنثی است که البته همین حرف هم نوعی دترمینیسم یا جبر گرایی دارد. معتقدان به دیدگاه جبر تکنولوژی را عاری ار ارزش می دانند . عده ای صرفنظر از نیت به کارگیری تکنولوژی معتقدند ذاتاً دارای جوانب مثبت ومنفی است مثل چرچیل که گفت (( ما خانه هایمان را شکل می دهیم وخانه هایمان مارا)) سوال 2- در این مدل ها به جامعه مثل ماشین نگاه می شود مثل اجزای ماشین که جدا می شوند و مونتاژ می شوند .مثل ساعت که خودش بدون هدایت دیگران سال ها کار می کند ولی نمی تواند برای خودش هدف بیافریند. البته این مدل ها هنگام تسری به جامعه بسیار کمبود دارند.تشریح تکنولوژی های پیچیده و تعاملی ،مثل جامعه نیست .جامعه به مراتب پیچیده تر از تکنولوژی است . ضمن این که ماشین ها تماماً تحت کنترل هستند و می توان آنها را خاموش کرد. در هر صورت این دیدگاه غلط است که یا بر عوامل تکنولوژیک و یا صرفاً بر عوامل جامعه شناختی تکیه کنیم . سوال 3- نظریه های تکنولوژی راهبر اساساًعلت ومعلولی هستند . دیدگاه مبتنی بر جبر تکنولوژی همیشه تک علتی برخورد می کند ودر واقع یک متغیر مستقل را که همان تکنولوژی باشد در نظر می گیرد . در صورتی که باید چند علتی برخوردکند .این دیدگا ه در واقع از مدل توپ بیلیارد پیروی می کند وچون مسائل را تقلیل می دهد . از جذابیت برخوردار می شود وبه این ترتیب مجموعه ای از علل را به یک علت کاهش می دهد . دیدگاه کاهش گرایانه جامعه شناختی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است . این دیدگاه در برابر کل گرایی که کل پدیده را در نظر می گیرد قرار می گیرد . در دیدگاه کل گرا جزء مستقل وجود ندارد وبه قول میشل فوکو هیچ اصلی نمی تواند ماهیت جامعه را تعیین کند . در هر صورت در دیدگاه های تکنو سنتز ما انسان هومو فابر هستیم ، سازنده ابزار ومصرف کننده ابزار. سوال 4- بعضی ها طوری با تکنولوژی به گونه ای برخورد می کنند که انگار مفهومی فرا اجتماعی وکاملاًخود مختار دارد . حال آن که تکنولوژی محصول جامعه وبخشی از جامعه است . در دیدگاه معتقد به جبر تکنولوژی ، تکنولوژی پدیده ای خارج از کنترل انسان ، مستقل ، خود کنترل ، خود گردان و خود گسترش یابنده جلوه داده می شود که دارد جامعه را خودش شکل می دهد که پستمن ار آن به عنوان عارضه فرانکشتین یاد می کند. سوال 5- توماس هابس، تورستین وبلن ، مارکس، لسلی وایت ، مک لوهان، هارولد انیس سیدهاشم حسینی اشمان |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|