شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ارتباطات پیش نیاز ارتقای سریع بهره وری :

ارتباطات پیش نیاز ارتقای سریع بهره وری : 10 سال 8 ماه ago #31982

ارتباطات پیش نیاز ارتقای سریع بهره وری :
بهره وری نگرشی واقع گرایانه به زندگی است ؛ وتفکری است که براساس آن شخص میتواند کارهای امروز را بهتر از دیروز و فردا را بهتر از امروز انجام دهد . تلاشی است بی انتها برای انطباق با تغییر شرایط و بکار بستن تئوریها و روشهای جدید. دستیابی به ارتقای بهره وری نگاهی واقع گرایانه به شرایط جهانی را می طلبد و جوامع مجبورند با شرایط جوامع واقعی سروکار داشته باشند . امروزه توسعه ملی در به خدمت گرفتن ارتباطات سریعتر تحقق پیدا می کند. رشد انفجار گونه علم و گسترش اطلاعات بخصوص رشد علوم ارتباطات در دهه ی اخیر، عصر حاضر را به عصر ارتباطات و اطلاعات تبدیل کرده است ؛ بدون ارتباطات نوین، پیشرفت و توسعه امکان پذیر نیست. ما همواره شاهد تحولات شگرف در عرصه های دانش و تکنولوژی ارتباطات هستیم و به جرأت می توان گفت ، در هیچ دوره ای از تاریخ بشر پیشرفتهای حاصل اینچنین نبوده است و همه ی این تلاشها در جهت پاسخگویی به انسان اطلاعاتی عصر ماست . بدون برخورداری از اطلاعات و توانمندیهای ارتباطی ادامه حیات رو به رشد ممکن نیست . لازم است برای افزایش بهره و ری زمینه های بهره گیری از تکنولوژی ارتباط را از طریق آشنایی هر چه بیشتر با نقش و کارکرد و متناسب سازی آن با فرهنگ جامعه خویش فراهم آوریم. تکنولوژی ارتباطات ورای همه تحولاتی که در حا ل شکل گرفتن است همواره براین پیشگام یعنی ارتباطات تکیه دارد. استفاده از تکنولوژی ارتباطات برای بهبود شیوه های زندگی و تأمین رضایت مصرف کننده آگاه جامعه است ، که ارتقای سریع بهره وری ملی را در عصر کنونی تضمین خواهد کرد. بنابراین می توان گفت: "ارتباطات پیش نیاز ارتقای سریع بهره وری است. " ]۴[
پاداش مناسب، لازمه بهره وری و رضایت شغلی:
در این باره که پاداش مناسب در بهره وری نیروی کار اثری مثبت دارد جای هیچگونه تردیدی نیست، اما اینکه چه پاداشی مؤثر است و چگونه میتوان به یک برنامه انگیزشی اثر بخش دست یافت، موضوعی است که تحقیقات و پژوهش های مختلفی را می طلبد. نظریه های بسیاری درباره ایجاد انگیزه در کارکنان برای انجام کار بهتر و بیشتر در شرایط خاص سازمان ها و محیط های متفاوت عرضه شده است؛ که علمی ساختن اکثر آنها در شرایط و موقعیتها موجب افزایش کارایی ،ازدیاد بهره وری و یا بالا بردن رضایت شغلی ،تعهد سازمانی و رفتاری گردیده و حداقل در پایین آوردن سطح نارضایتی و ایجاد زمینه ای برای حفظ و نگهداری افراد در رسیدن به اهداف فردی ،گروهی و سازمانی مفید و مؤثر بوده است. آنچه مسلم است اجرای صحیح سیستم پاداش در شرایط مختلف و خاص سازمان ها اولأ موجب انگیزه در کارکنان برای کار بهتر شده و ثانیأ موجب تحقق دو هدف این سیستم یعنی رضایت کارکنان و افزایش بهره وری سازمانی می شود. در مورد اعطای پاداش مناسب و ایجاد رضایت در کارکنان، نظریه بهداشت سازمانی، (Motivation_ Hygienc theory) تلاشهای مدیریت را دردوجهت می داند.
۱) اقداماتی که باعث کاهش عدم رضایت کارکنان می شود .
۲) اقداماتی که باعث رضایت کارکنان میشود.
با ایجاد بهداشت سازمانی، کفایت نسبی حقوق و دستمزد ، رفع نواقص خط مشی های سازمانی و بهسازی محیط زیست، ازعدم رضایت کارکنان کاسته می شود. وبا ایجاد آنها از طریق فرآ هم ساختن محیطی برای موفقیت در سازمان، شناخته شدن، ترفیع و برنامه های رفاهی، رضایت کارکنان تأمین می شود. علاوه بر عوامل اثر بخش در مدیری کارآمد طراحی سیستمی تشویقی در استفاده از حداکثر توان کارکنان میتواند نیازهای واقعی آنها را تامین کند و به دو هدف رضایت کارکنان و بهره وری دست یافت. باید دانست مدیران می توانند به جای اینکه انتظارات خود را از کارکنان تقلیل دهند و احساس بی مسئولیتی را در افراد سازمان ایجاد کنند میتوانند با به کارگیری یک سیستم تشویقی مؤثر و متناسب با ساختار آن سازمان توان افراد را به حد اکثر برسانند و طبق آنچه ذکر شد به دو هدف اساسی سیستم پاداش یعنی رضایت کارکنان و افزایش بهره وری دست یابند. ]۱ [
نتیجه گیری:
بهبود در بهره وری و کیفیت به تصادف یا از روی شانس حاصل نمی شود؛ بلکه بطور تمام نتیجه فرآیندی آگاهانه است یعنی در مدیریت بهره وری و کیفیت همواره باید حوزه های امکان بهبود شناسایی شوند. لذا ضروری است سیستم های سازمانی و فضای عملیاتی لازم برای پیشبرد و تداوم پژوهش برای بهبود فراهم آید. در این رابطه لازم به ذکر است که سازماندهی و مدیریت فضای عملیاتی، مهمترین عامل در رسیدن به بهره وری است. باید نظارت وارزیابی مداوم بر دستاورد های بهره وری و کیفیت صورت پذیرد تا شناسایی حوزه هایی ممکن شود که امکان بهبود بیشتردر آنها وجود دارد .و بطور خلاصه برای استمرار بهبود باید یک سیستم مدیریت بهره وری و کیفیت وجود داشته باشد. در واقع افزایش بهره وری انجام بهتر کارها نیست ؛ بلکه مهمتراز آن انجام بهتر کارهای درست است.. در پاره ای موارد ممکن است رسیدن به منافع حاصل از بهره وری چندین سال به طول انجامد بنابراین سازمانها نباید در مراحل اولیه تجربه خود در برنامه های بهبود بهره وری مأیوس شوند. مدیریت می تواند با اجرای طرحهای لازم و ایجاد انگیزشهای مناسب در کارکنان از طریق اعطای پاداشهای مادی، تفویض اختیار ، ایجاد فضایی دوستانه و رابطه مبتنی بر همکاری بین خود و کارکنان در بهبود بهره وری مؤثر باشد. کلیه این تدابیر کارکنان را تشویق می کند تا وظیفه خود را با اعتماد به نفس انجام دهند و به کارکنانی مفید تبدیل شوند و در نتیجه بهره وری کارشان نیز بالا رود.

منبع
سایت TMBA
بانک مقالات بازاریابی ایران marketingarticles.ir
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود کرامتی