چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فن بیان (خلاصه کار کلاسی)

فن بیان (خلاصه کار کلاسی) 10 سال 8 ماه ago #34393

جهان، زندگی و حـیـات آدمی عـرصه ارتـباط و رابـطه‌های اجتـماعی است و در عرصه ارتباطات انسانی، گفتار و سخن، از متداول ترین عملکرد انسان است که آدمی را از دیگـر مـوجودات زنـده متـمایـز می‌کـنـد.
ارتباط گفتاری، مهمترین رفتار انسان و تاثیر متـقـابل اجـتـماعی است. اگر خـوب بـنگریم می‌بینیم که تـفاوت حیات انسان بادیگر موجودات زنده و حـیـوانات در این است که او ارتباط خود را از طریـق گفتار و سخن محـقـق می‌سـازد.


چــگونه قـــدرت بیان خــود را بالا بــبریم و مطالبمان را راحــت تر بـیان کــنیم؟

معمولاً دو علت می تواند توانایی قدرت بیان ما را افزایش یا کاهش دهد:

1. بازداری های عاطفی و درونی

2. عدم کفایت خزانه لغت در ذهن
اما آنچه در باب مسایل روانی مطرح می شود بیشتر به گــزینه اول مرتبــط است آدم هایی که از کودکی در خانواده هایی بزرگ شده اند که ابراز احساسات در آن رایج نبـوده و افراد در ارتباط با یکدیگر در حیــطه احساسات کــلامی هزینــه ای نداشته اند در بروز درونیات خود دچار مشکل می شوند.
این موضوع به این معنا نیست که آنان فاقد احساساتند بلکه باشیوه ابراز احساسات آشنا نبوده واز نوعی بازداری وکنترل شدید احساسات و عواطف برخوردارند.
ابراز احساسات جنسیت نمی شناسد و می تواند سوپاپ اطمیــنانی برای ســلامت روان اشخــاص باشد.
لـذا برای بر طرف کردن این مشکل نیاز است تا فرد با پذیرشی که برای خود به وجود می آورد به تدریج مهارت های بازگویی درونـیات و ذهـنـیات و رازهــای شخصی را در حد عادی و معمول بیاموزد. افـراد در اطـراف خود دارای حـریم های شخصی نامرئی هستند. ضخامت این حریم شخصی در افراد مختلف متفاوت اسـت در برخی خیلی نـازک و در برخی دیگر بـسیار ضخـیم است. افـرادی کـه حریم های بسیار نازک دارند اسرار زیادی از خود را برای دیگران فاش می کنند و مسلـماً گاهی نیز به دلیـل ایـن فـاش سازی مورد سو استفـاده قرار می گیـرند و افرادی که حریم های ضخیمی دارند در برقراری ارتبـاط با دیگران دچار شکــل می گــردنـد.
بنـابراین حفظ تعادل در این حریم شخصی می تواند انسان را در سلامت بهینه نگه دارد.

تاثیر کلام نافذ بر مخاطب

وقتی شخصی مشغول فعالیت است ،امواج مغزی او 14 تا 16 بار در ثانیه نوسان دارد که به آن امواج بتا می گویند .زمانی که استرس ایجاد می شود این امواج گاه به 30 بار در ثانیه می رسد که کاملا با زمان مدار استرس در ارتباط است .آن هنگام که فشارهای روحی کم رنگتر می شود بتدریج از امواج مغزی هم کاســته می شود .هر گاه آرامـش روحی کاملا ایجـاد می شود امواج مغزی به 8 الی 13 بار در ثانیه می رسند که به آنها امواج آلفا گفته می شود .اما نکته اصلی این است که ایـن آرامش از هر طریـقی که حاصل شـود نـتیجه یکی است : از راه ورزش کــردن ،دل سـپردن به سخــنان شیوا ونغز ،تماشای غــروب وقـدم زدن در کـنـار رودخانه ای زیبا وغرق شدن در شگفتی های طبیعت ،هر کدام که باشد امواج آلفا در مغز نمایان می شود .سخنورانی که قادرند با کلام وسخن نافذ خود تنـش هـای درونی مخاطبین را کاهش دهند ودر قلب آنان نـفوذ کنند در ایجاد امواج آلفـا در مغز مستمعین نقش کلیدی دارند .که باعث کاهش میزان سوخت وساز وذخـیره انرژی ، کاهش تعداد تنفس وضربان قـلب می شـود .در این شرایـط اعـصاب سمپاتیـک از فعالیت خود می کاهند وآرامش اغلب سیستم های درونی از جمله قـلب وعـروق را در پـی دارد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی