پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مذاکره در گروههای اجتماعی

مذاکره در گروههای اجتماعی 10 سال 8 ماه ago #30570

نام نویسنده:سیما قیومی هوشیار
مقدمه
مذاکره، ارتباط دوسویه‌ی زیستی، عاطفی و روانی است که بین دو یا چندنفر به منظور رسیدن به یک توافق و تفاهم انجام می‌شود یعنی به ازای چیزی که به دیگران می‌دهیم، چیزی دریافت می‌کنیم. به‌عبارتی دیگر، مذاکره‌ی اصولی، ابزاری اکتسابی و آموخته شده است که به‌وسیله‌ی آن، یک‌سری نیازهای زیستی، عاطفی و روانی خود با دیگران را به‌گونه‌ای که طرفین از آن خشنود باشند، برطرف می‌کنیممهارت های مذاکره
توانایی مذاکره ماهرانه به هنگام برقراری رابطه یکی از ارزشمندترین دارایی های شما است. موضوعیست که درباره انواع روابط و در موقعیت های مختلف صدق می کند.
مذاکره به ندرت ایستاست و به همین دلیل مذاکره کنندگان همیشه باید بدانند که چگونه درباره تغییر و تحول مذاکره کنند. مهارت در مذاکره به اشخاص امکان می دهد که روابط خود را بدون ناراحتی تغییر دهند. مذاکره اگر ماهرانه انجام شود، به همه کمک می کند تا به خواسته های خود برسند.

گروه اجتماعى مجموعه افرادى هستند که در وضع واحدى قرار دارند و براثر منافع يا احساسات مشترکى به‌هم پيوند يافته‌اند.
براساس این تعریف باید به چگونگی برقراری ارتباط و مذاکره در اعضا گروه پی ببریم
سعی کنید از زاویه دید طرف مقابل به موضوع نگاه کنید در مقابله با اعضا گروه
به ایجاد اعتماد و اطمینان میان خود و اعضا دیگر توجه داشته باشید و احساس و خواسته های خود را با اعضا در میان بگذارید.
به این موضوع توجه کنید که نیازها و خواسته های اشخاص در جامعه با هم متفاوت است.
به نقطه نظر های طرف مقابل توجه کنید. حرف هایش را جدی بگیرید. با او به گرمی بر خورد کنید
از سرزنش کردن طرف مقابل خودداری نمایید.
تدارک برای مذاکره ماهرانه در گروه
گام اول: از خواسته های همه مطلع شوید. روابط میان اشخاص در قالب نظام ها قابل توضیح است. معنای این نگرش این است که اگر تنها به آن چه خودتان می خواهید فکر کنید، نیمی از صحنه را تار می بینید. باید به نگرش های خود و نیز به نگرش های دیگران توجه کنید. اگر به شدت پایند خواسته های خود باقی بمانید، کار مذاکره به دشواری می کشد.
گام دوم: به خواسته ها و زمینه های مشترک توجه کنید. ببینید که در چه زمینه هایی خواسته های شما و دیگران مشترک و یکسان است.
گام سوم: زمینه های مذاکره را وسیع تر کنید. تا حدی که امکان دارد زمینه مذاکره را وسیع تر کنید. به این موضوع توجه کنید که در یک زمینه خاص می توانید درباره موضوعات مختلف مذاکره نمایید.
گام چهارم: دنبال فرصت های مطلوب بگردید: مطالب و مباحث مشترک و مهم برای هر دو طرف را شناسایی کنید. به ندرت اتفاق می افتد که موضوع و مبحثی برای همه اهمیت یکسان داشته باشد.
وقتی دیگران از شما نظر خواهی می کنند :
اغلب اشخاص درباره روابطشان با دیگران مشورت می کنند و ناراحتی های خود را با آن ها در میان می گذارند. در ادامه برای راهنمایی کسانی که برای صحبت های دیگران درباره روابط شان گوش می دهند نکاتی ارائه کرده ایم.
جانبداری نکنید. جانبداری از یکی از طرفین تولید رنجش و دلخوری می کند. وظیفه شما این است که به کسی که مشکلش را با شما در میان می گذارد کمک کنید. راه حل های خود را تحمیل نکنید. تحمیل راه حل به ندرت کارساز است.
گفتگو با دیگران درباره روابطی که دارند
گوش بدهید.
سؤال کنید.
موضوع مورد نظر را روشن کنید.
داوری نکنید. اما نشان بدهید که متوجه موضوع هستید.
توجه داشته باشید که تنها می توانید خودتان را تغییر بدهید.
از احساس کسی که با او حرف می زنید مطلع شوید.
از احساس طرف دیگر مطلع شوید.
به این فکر کنید که می خواهید کمک کنید، جانبداری نکنید.
برای آن ها کمک کنید تا برای حل مشکل موجود از منابع خود استفاده کنند.
فرایند حل مسئله را تقویت کنید.
نصیحت نکنید.



منابع:
www.tebian-zn.ir
www.beytoote.com
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مذاکره در گروههای اجتماعی 10 سال 8 ماه ago #30864

salam mamnon dariaft shod
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی