پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: زبان بدن در مذاکره

زبان بدن در مذاکره 10 سال 8 ماه ago #29603

زبان بدن در مذاکره
حرکات بدن انسان ها بیانگر احساسات و افکار آنان است. حتی اگر با کلماتی که به زبان می آورند سعی در مخفی کردن احساسات و افکار خود داشته باشند! باز هم زبان بدن شان، دست شان را رو می کند.
تحقیقات روانشناسان بیانگر این حقیت است که در زمان یک گفتگوی رو در رو، تنها 7 درصد از پیام ما از طریق لغات و کلمات انتخابی، به مخاطب منتقل می شود. 33 درصد مقصود ما از طریق لحن صدا، بلندی و کوتاهی صدا، افکت های صوتی و ...انتقال پیدا می کند. و 60 درصد، یعنی بیش از نیمی از پیام ما به وسیله حرکات بدن به مخاطب مان منتقل خواهد شد!

زبان بدن در مذاکرات رسمی برای کسب و کار و تجارت، از مؤثرترین ابزار به حساب می آید
توان خواندن حرکات طرف مقابل و عکس العمل مناسب به آنها را می توان به تفاوت بین موفقیت و ناکامی در روند مذاکرات تبیین نمود..... اولین تأثیر گذاری، ماندگارترین تأثیر گذاری خواهد بود
سر میز مذاکره، کار را با یک زبان تن مثبت شروع کنید. به ایجاد حس مشترک بپردازید. به طور مثال در یک جلسه می توانید با صمیمیت به چشمان فرد طرف مقابل بنگرید. برای این کار بایستی به دقت مراقب زمان و تناوب این تماس چشمی باشید. چشم پنجره روح و جان شما است. اگر نتوانید تماس چشمی برقرار نمائید، ممکن است این تصور ایجاد شود که شما در حال پنهان کردن چیزی هستید و این علامت عدم صمیمیت و روراست بودن است. وهمچنین به طرف مقابل خیره نشوید
در هنگام صحبت با طرف مقابل حریم او را حفظ کنیم در انسان ها به طور معمول حریم خصوصی 15 تا 45 سانت است و تنها افرادي كه از نظر عاطفي بسيار نزديك به آدم هستن اجازه ورود به اين محدوده و دارند- حريم عمومي كه بيش از 6/3 متر است..هنگامي كه مخاطب ما يك گروه بزرگ است اين فاصله را براي راحت بودن انتخاب ميكن از دست زدن به طرف مقابل پرهیز کنیم اگر کسی هنگام صحبت با دست به شما تلنگر بزند نشانه ی این است که او احساس می کند شما حرف او را متجه نیستید یا به او توجه نمی کنید
هنگام دست دادن ..وقتي ما دستمان را جلو ميبريم اگر كف دست ما به سمت بالا باشد نشانه سلطه پذير بودن ماست و اينكه هر جه بگويي قبول است..ولي هنگام دست دادن اگه موقع جلو بردن دست كف دستان ما رو به پايين باشد نشان سلطه طلب بودن ماست..
با علاقه دست بدهید
دست را با علاقه بفشارید اما نه آنقدر محکم که موجب ناراحتی گردد.
دست را یکبار و در حالیکه مستقیماً به چشمان طرف مقابل نگاه می کنید، بفشارید. فشردن دست برای یکمرتبه و یا دو مرتبه نشان از هیجان و سرزندگی دارد، اما بیشتر از آن می تواند موجب آزار طرف مقابل گردد.
بهترین حالت دست دادن حالتی است که دست هر دو طرف عمود باشد و کمی هم دستان هم را فشار دهند ( اما نه خیلی زیاد).
دست دادن شل:
فردی که تـنـها انگشتان دستـش را دراز میکند و یا دستهایش مانند ماهی شل است، می گوید: مایل نیستم به مـن دسـت بزنید، من صمیمیت را دوست ندارم. همچنین آن نشانه ضعف، انقیاد و مطیع و تسلیم بودن نیز میباشد. هر گاه آقایی در یک موقعیت کاری از این دست دادن استفاده میکند امکان دارد چنین برساند که قصد دارد مخفیانه اعمال نفوذ در موقعیت نماید.
قلاب کردن دستها پشت سر:
این یک ژست متکبرانه میباشد. خصوصا زمانی که فرد به عقب تکیه داده باشد. او میگوید: من آنقدر بر شما سلطه دارم که نیاز به دفاع کردن از خودم ندارم.

خارش گردن:نشان دهنده اين است كه شخص ميگويد "مطمئن نيستم كه موافق باشم"...

دست به چانه: سر رفتن حوصله و بي حوصلگي
بيرون دادن دود سيگار :كسي كه اغلب مواقع دود سيگار را به سمت بالا خارج ميكند احساس مثبت برتري يا اطمينان از خود را دارد...و كسي كه دود سيگار را به سمت پايين ميدهد حس منفي يا ترديد آميز دارد..
مویی نامرئی را از کیف یا لباس خود برمی دارد و یا غباری نامرئی را از روی لباس خود می تکاند( اگر این حرکت از شنونده ای سر بزند، معنی اش آن است که او به حرف شما شک دارد و در عین حال به دلیلی نمی خواهد و یا نمی تواند مخالفتش را ابراز کند.).
* با نوک انگشتان بر روی میز زدن.
* پا‌ها را مداوم جابجا کردن یا تکان دادن.
* ناخن‌ها را جویدن.
* با خودکار یا تلفن همراه بازی کردن و آنها را تکان دادن اینها نشانه ی بی علاقگی در مذاکره است.
دست به سینه نشستن نشانه پافشاری بر سر تفکران خود
در يک آزمايش تعداد شصت دانشجو با شرايط هوشي نزديک به هم را به دو گروه سي نفري تقسيم کردند، به هر دو گروه يک استاد، يک درس يکسان را در شرايط آموزشي يکسان تدريس مي کرد با اين تفاوت که، به گروه اول گفته بودند که در تمام مدت کلاس دست به سينه بنشينند و از گروه دوم خواستند تا راحت و با گاردي باز سر کلاس حاضر شوند!

نتيجه آزمايش بسيار جالب توجه است!

گروهي که با گارد بسته و دست به سينه سر کلاس حاضر شده بودند 38 درصد کمتر از گروه ديگر بحث را متوجه شده بودند! در حالي که تنها تفاوت اين دو گروه در دست به سينه نشستن شان بود!

بار ديگر تکرار مي کنم، در زمان گفتگو اگر مشاهده کرديد طرف مقابل تان وارد گارد دفاعي شده، با سوالي درباره موضوع نظر او را جويا شويد و پس از رفع کردن آن به ادامه بحث بپردازيد!

براي اين کار کافي است،مثلا به او بگوييد: "مي بينم که درباره اش فکر مي کنيد! نظرتان تا اينجاي کار چيست؟! " و سپس به عقب تکيه داده و دستان خود را از هم باز نگه داريد طوري که کف دست ها رو به بالا باشند و بيانگر اينکه شما گوش مي کنيد...
دروغگو را شناسايي كنيد هنگاميكه مشاهده كرديد شخصي درپاسخ به پرسشهاي شما به بالا و سـمـت راست چشم ميدوزد احتمالا در فكر فريب و يافتن پاسخ ساختگي ميباشد.
مالش چشم:
زمانی که فردی چشمش را با انگشت اشاره مالش می دهـد نـشـانـگر فریب و نیرنگ می باشد. از آنجایی که فرد میـخواهد تماس دیداری را قطع کند بهانه ای بدست می آورد که به این طرف و آن طرف نگاه کند. ایـن حـرکت غیر ارادی یـک افــشـاگر حسابی است که فرد دارد دروغ می گوید.

چشم برگرداندن:
این معمولا یک علامت مسلم از نیرنگ، گناه و دروغگویی است.
چهره شناسی و درک کردن این موضوع البته یک انسان چهره خوان و حرفه ای در این کار رو لازم داره زنها توي اين زمينه به طور كلي هوشمندتر از مردها هستن..براي همينه كه زنها به داشتن"حس شهودي"معروفند...حس شهودي بيشتر توي زناني ديده ميشه كه بچه بزرگ كرده اند.چون اونها توي سالهاي اول زندگي اونها ناچار هستن روي زبان غير كلامي تكيه كنند..براي همينه كه اين زنان اغلب در مذاكره و مباحثه هوشمندترند
یکی از تفاوت ها در زبان بدن، در نشانه هاست.
مثلا علامت شصت دست! در کشور های انگلیسی زبان به معنای OK است. در بعضی کشورها اگر شصت خیلی بالا بیاید معنای خوبی نمی دهد! و معنایی مانند برو پی کارت! را خواهد داشت. در کشور آمریکا زمانی که بخواهند مجانی سوار ماشین شوند، کنار جاده می ایستند و دست خود را بلند کرده و شصت خود را در امتداد جاده حرکت می دهند. حال اگر همین حرکت را در کشوری آسیایی انجام دهید، بعید نیست حتی با ماشین زیرتان هم بکنند! چرا که در این کشورها این علامت معنای خوبی نمی دهد
پس باید مراقب باشیم از هر نشانه ای در هرجایی استفاده نکنیم چون ممکنه معانی مختلفی داشته باشد.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

زبان بدن در مذاکره 10 سال 8 ماه ago #29646

salam mamnon matlabeton dariaft shod
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی