چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رسانه هاي سرد و گرم

رسانه هاي سرد و گرم 10 سال 8 ماه ago #30655

  • حامد لطفي
  • حامد لطفي's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 49
  • Thank you received: 2
رسانه هاي سرد و گرم

براي اولين بار اصطلاح رسانه هاي سرد و گرم توسط مارشال مك لوهان در سال 1964 ميلادي در كتاب "درك رسانه ها" منتشر شد . كتاب درك رسانه ها يكی از تاثير گذارترين كتابهای مك لوهان مي باشد كه به بررسي مفاهيم سرد و گرم در دهه 60 ميلادي و در جريان توسعه رسانه ها در كشور هاي مانند كانادا و ايالات متحده و پس از آن در سراسر جهان شكل گرفت .


تعريف تئوري مارشال مك لوهان در مورد رسانه هاي سرد : در رسانه هاي سرد ميزان مشاركت مخاطبان بالا مي باشد و نياز به تمركز زياد دارد . ( فرستنده مفهوم خود رابه گونه اي ادا مي كند كه گيرنده در تحليل آن نياز به مشاركت حواس پنج گانه دارد و گيرنده بايد اطلاعات گمشده را پيدا كند )

مانند : تلويزيون ، تلفن ، انيميشن و ...

تعريف تئوري مارشال مك لوهان در مورد رسانه هاي گرم : در رسانه هاي گرم بر عكس جريان سرد مي باشد كه ميزان مشاركت مخاطبان با توجه به وضوح بالا و تعريف آشكار آن پايين مي باشد و نياز به تمركز زياد ندارد ( ارسال پيام به گونه اي است كه گيرنده به راحتي به مفهوم دست پيدا مي كند )

مانند : كتاب ، روزنامه ، راديو ، عكس و ...

ازاين نظريه مك لوهان امروزه كشورها توسعه يافته را گرم -كه توليد كننده تكنولوژي ميباشند و كشورها درحال توسعه را سرد -كه مصرف كننده تكنولوژي هستند ياد شده است .

تلفن

مارشال مك لوهان به عنوان بالا رسانه سرد نام برده است . وسيله اي كه امروزه جدا از اينكه يك رسانه سرد است بلكه وسيله اي براي سرگرمي نيزمي باشد كه اين فرايندي پيچيده دريك سرعت زماني به رسانه اي محبوب تبديل شده است . نكته جالب اينجاست كه با توجه به فرازونشيب هاي پيش رو از دهه 60 تا به امروزه بازهم ازاين وسيله به عنوان وسيله اي سرد از او ياد مي شود ؟

رادیو

مارشال مك لوهان به عنوان بالا رسانه اي گرم نام برده است ، پيشرفت در سيستم شبكه اي و ماهواره اي و نحوه دريافت آن موجب شده است كه ما راديو را در هر زماني و توسط ابزارهاي متفاوتي دريافت نمائيم ، دريافت راديو با استفاده از گوشي هاي موبايل كه يك نوع وسيله سرد و گرم مي باشد . مكالمه با تلفن همراه سرد و استفاده از آن براي راديو گرم تلقي مي شود .

موبايل

گوشي موبايل امروزه به ابزاري چند رسانه اي تبديل شده است ، مي توان آن را رسانه اي سرد و گرم نام برد . به لطف پيشرفت در سيستم شبكه اي در سراسر جهان امكان استفاده از اين ابزار براي تماس ،ديدن فيلم ، پخش موزيك ، ارسال پيام متني و تصويري ،تماشاي اخبار از تلويزیون و گوش كردن اخبار از راديو ،كتابهاي الكترونيك ،استفاده از نشريات و اتصال به اينترنت – ايميل و بازي هاي رايانه اي و شبكه اي ، استفاده از سيستم تعيين موقعيت GPS و GPRS كه كاربردي زيادي در دريافت مسافت ، ارتفاع ، سرعت ، آب و هوا و .. مورد استفاده قرار مي گيرد . تحقق اين نياز موجب شده كه اين وسيله را وسيله اي فرا رسانه اي نيز ياد كنيم .

با توجه به اينكه جهان و همه كشورهاي آن تلاش ميكنند تا روند صنعتي شدن را با برنامه ريزي دقيق و ساز و كارهايي جديد در سبقت از يكديگر بكار گيرند ، به نظر بنده نظريه رسانه هاي سرد و گرم بايد دوباره مورد بررسي قرار گيرد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

رسانه هاي سرد و گرم 10 سال 8 ماه ago #30871

dariaft shod
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی