پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاثيرات اجتماعي فرهنگي سينما بر جامعه

تاثيرات اجتماعي فرهنگي سينما بر جامعه 10 سال 8 ماه ago #27147

باسلام و خسته نباشيد و تشكر از زحمات شما
دانشگاه علمي كاربردي واحد 13 تهران
عنوان تحقيق :
بررسي تاثيرات اجتماعي – فرهنگي سينما بر جامعه
استاد: آقاي علي احمد الفتي
دانشجو: معصومه نهاوندي
رشته : امور فرهنگي
تابستان 92

تاثیر سینما بر زندگی مردم
روزانه صد ها فیلم در سینماهای مختلف دنیا به روی پرده می رود. وحاصل آن میلیاردها دلار درآمد برای شرکت های فیلم سازی و سرگرمی میلیون ها انسان در سراسر این کره خاکی است.دیگر امروزه فیلم و سینما جزء جدایی ناپذیری از زندگی آدمی است وبه عبارت دیگر بشر را وابسته خود کرده است.در دنیای امروز خیلی از ماها شاید تصور یک روز بدون فیلم وسینما بودن را هم نتوانیم بکنیم. در کشورهای توسعه یافته که مردم برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند این وابستگی بیشتر مشهود و ملموس است.در کشور ما نیز به تبع سینما مخاطبان خاص خود را دارد اگر چه نسبت به گذشته وهمچنین نسبت به سایرکشورها مخاطبان بسیار کمتری دارد ولی به هیچ وجه نمی توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت.



تاثیر سینما بر جامعه
بی گمان ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی تاثیر بسزایی در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و تجاری جامعه خواهد گذاشت.
ابعاد تاثیرگذاری سینما و دیگر تولیدات تصویری به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و نقش آن ها در ترویج افکار، رفتار، ارزش ها و باورها در بین مخاطبان را می توان به نوعی با تعداد مخاطبان آن (چه مستقیم و چه غیرمستقیم) ارزیابی کرد.
در سینمای جهان فرم های روایتی متفاوت و مختلفی تجربه می شود و بیشتر تماشاگران از شیوه های روایت و قصه گویی فیلم ها لذت بیشتری می برند . برای قضاوت درباره یک فیلم نباید فقط به زمان حال محدود بود ، چراکه مخاطبان در سال های آینده هم همین فیلم را خواهند دید و قضاوت خواهند کرد و در نهایت از آن تاثیر می پذیرند و این تاثیر به تدریج در جامعه تسری می یابد.
البته متاسفانه سینما رفتن به علت های مختلفی در بین افراد جامعه کم رنگ شده است . در واقع لذت دیدن، خندیدن و گریستن جمعی را در سینما فراموش کرده ایم . چه بسا می توان گفت ویژگی اصلی سینما، ایجاد خودباوری در جمع برایمان خواهد بود به شرط آن که به نگاه اصیل سینما اعتقاد داشته باشیم . متاسفانه به دلیل بی توجهی به زیر ساخت ها و امکان جذب نشدن سرمایه در بخش سینما ، بسیاری از منابع و ذخایر فرهنگی، ادبی و تاریخی مان فراموش شده و بلااستفاده مانده است این در حالی است که برخی از کشورها دست به تولید آثاری غیراصیل و حتی مغرضانه علیه فرهنگ و تاریخ ایران زدند که فیلم «۳۰۰» سرآمد آن هاست . پس می توان به این نتیجه رسید که ضرورت توسعه سینمای ملی برای مقابله با ساخت این نوع تولیدات در شرایط فعلی بیش از پیش احساس می شود چرا که غفلت از آن تاثیر مخربی بر زیرساخت های فرهنگی و ادبی در بلند مدت خواهد گذاشت . تاثیر سریال های تلویزیونی بر مخاطب و تکرار بخشی از دیالوگ ها در بین مردم و انجام حرکات بازیگران آن نشان می دهد و ثابت می کند که باید چه قدر حساسیت نشان داد. در واقع بهترین گزینه برای شکل دهی آرمانی جامعه ، سینماست به شرطی که بتوانیم از ظرفیت آن به خوبی بهره ببریم.
تاثیر انکارناپذیر هنر بر شکل‌گیری فرهنگ در هر جامعه‌ای، زوایای مختلفی دارد تا جایی که بسیاری از قدرت‌های جهانی سال‌هاست که سلاح‌های خود را در قلافی نگه‌داری می‌کنند که هنر آن را تزئین کرده است.
واقعیت این است که سینما یکی از بزرگترین ابرقدرت‌های فرهنگسازی در دنیا محسوب می‌شود که تاثیر کوچکترین نمای ظاهر شده بر آن را به سرعت می‌توان در میان مردم کوچه و بازار دید . به همین خاطر استفاده از این دنیای مدرن و در عین حال لذتبخش، وسیله‌ای تازه برای نشان دادن فرهنگ‌ها و اندیشه‌هایی است که شاید به سختی بتوان با زبان روزمره بیان کرد .
در حاشیه برگزاری مراسم اسکار و کن ظاهر شدن، لیلا حاتمی بازیگر، با پوششی متفاوت که تلاش برای دست یافتن به پوششی که هم مجلسی باشد و هم با حجاب (که البته موفق بودن و رسیدن به چنین ایده‌آلی جای بحث دارد) بحثی را دوباره به میان کشید که شاید خیلی پیش از اینها باید در سطح مدیریتی و بازار مد و لباس به آن اندیشیده می‌شد اینکه سینما اساسا نقش مهمی در فرهنگ سازی پوشش در جامعه و مد ایفا می کند.
طراحی لباس با در نظر گرفتن هویت فرهنگی و واقعیت‌های روزمره جامعه یکی از عواملی است که می‌تواند از طریق سینما به عنوان یک تریبون بین‌المللی به نمایش گذاشته شود. به طور حتم تاثیر دیدن یک بازیگر زن ایرانی در حالیکه بخشی از آیین و اصالت کشور خود را به تن داشته باشد، در محافلی چون مراسم « اسکار» که شخصیت‌های متفاوت با پوشش‌ها و فرهنگ‌های مختلف در آن حضور دارند، از جنبه‌های مختلف ، بسیار تاثیرگذار است . در این میانه باید دید که مسئولان برای پیوند دادن حوزه لباس با هنرمندان مختلف به خصوص در عرصه سینما چه تدابیری اندیشیده‌اند به طور حتم حرکت فعالان عرصه مد و لباس به همراه هنرهای بصری چون سینما شروعی تازه در فرهنگ و اصالت کشور خواهد بود.
نتيجه گيري :
بدين ترتيب اين سينما خواسته يا ناخواسته نتوانسته و نمي تواند تاثير چنداني بر جامعه و فرهنگ ايراني داشته باشد و حداكثر توانسته برخي از تحولات آن را منعكس كند . اين سينما براي تاثير بيشتر بسياري از موارد غير مجاز و تحريم شده خود را بايد نقض كند كه معلوم نيست نتيجه آن چه باشد .
فرهنگ سينمايي آينده ايران حاصلي از برايند عناصر نمايشي غربي ، ايراني و ديني خواهد بود كه به خاطر حجم گسترده واردات فرهنگي عنصر غربي غلبه خواهد داشت .
سينما با كل جامعه تاثير و تاثر متقابل دارد يا مي تواند داشته باشد . سياستگذاريها طبيعتاً بايد در جهت تسهيل اين امر باشد . بيشتر مباحث منتقدان و جامعه شناسان متوجه به تاثير سينما بر جامعه است و از طرف دوم اين رابطه غفلت دارند . در بحث از سينماي جوامع و كشورها مي توان رنگ و بو و مضامين فيلمها را بر اساس ويژگيها و ساختهاي فرهنگي – اجتماعي آنان دنبال كرد . بدين ترتيب سينما را نمي توان منفك از وضعيت ادبيات ، موسيقي ، نمايش ، معماري و دگر هنرهاي يك جامعه و نيز فلسفه علوم انساني آن تبيين كرد .
منبع : اينتر نت
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی