چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تأثير رسانه ها در گسترش فرهنگ ديني

تأثير رسانه ها در گسترش فرهنگ ديني 10 سال 9 ماه ago #18368

به نام خدا
حضور گرامي استاد ارجمند جناب آقاي الفتي

باسلام و احترام
خلاصه كنفرانس با عنوان تأثير رسانه ها در گسترش فرهنگ ديني خدمتتان ارائه مي گردد.
باتشكر

دلاور

باسمه تعالي

خلاصه تأثير رسانه در گسترش فرهنگ ديني

رسانه‌ها و يا به عبارت ديگر وسايل ارتباط جمعي، ابزارهايي هستند كه ميان فرستنده و گيرنده پيام ارتباط برقرار مي‌كند.
نگاه دینی به پدیده های مختلف از دغدغه های عمومی بشر از ديرباز بوده است. بویژه نسبت دین و فرهنگ دینی با فنّاوری های جدید، امروزه به مهم ترین مسائل جوامع بدل شده است. درحوزه رسانه نیز، سال هاست اندیشمندان مرتبط با رسانه، فرهنگ و دین ،با علائق و انگیزه های متفاوت، به مسائل مشترکی رو آورده و به تأمل در باب ماهیت رسانه، فرهنگ دینی و همنشینی و تضادهای احتمالی این دو پرداخته اند. نسبت تبلیغ دینی با رسانه جدید یکی از مهم ترین این دغدغه هاست.
دين در دنيايي كنوني سرنوشت خويش را بسيار بيشتر از قبل در گرو فعاليت‌هاي رسانه‌اي مي‌بيند. نفوذ گسترده رسانه‌ها در خانه‌ها و خلوت‌هاي افراد، افزايش روند رو به رشد و پيچيدة زندگي‌هاي نسبتاً مدرن و تلاش فزاينده براي فعاليت‌هاي معيشتي، كارآمدي تبليغ چهره به چهره را به شدت كاهش داده است. در دنيايي مجازي كه رسانه‌ها خلق مي‌كنند، روحيات فردي به نسبت روحيات جمعي رشد بيشتري به خود مي‌گيرد از اين رو دين براي گسترش باورهاي خويش ناگزير است كه تعامل گسترده تري را با رسانه‌ها برقرار كند.
توسعة فرهنگ ديني زماني معنا مي‌يابد كه نسبت به فرصت‌ها و تهديدات فعاليت‌هاي رسانه‌اي آگاه باشيم. به عبارت ديگر با شناسايي فرصت‌ها، از توان و قدرت نفوذ رسانه براي توسعة فرهنگ ديني استفاده نموده و در برابر چالش‌ها فراروي، تصميم سازي نمائيم. نظر به اينكه‌ فعاليت رسانه‌هاي ديداري در كشور ما فزاينده و بدون شك مؤثر است و با فرض این مطلب که رسانه مهم ترین واسطه جریان دین در جامعه است، ارزیابی نسبت دین ، رسانه و فرهنگ ، .مسئله اصلی این است که با گسترش رسانه های مدرن، تبلیغ دینی در جامعه ، خواسته یا ناخواسته ، باچنین رسانه هایی گره خورده است. لذا در استفاده از رسانه‌ها براي توسعه فرهنگ ديني لازم و ضروري است:
1) تهيه فيلم هاي متناسب با باورهاي ملّي-مذهبي و با در نظر گرفتن كاركرد‌هاي رسانه‌اي، محصولات تهيه و پخش گردد كه حامل پيام‌هاي ارزشي بوده و تماماً‌ سرگرم كننده نباشد.
2) تلاش براي توليد فيلم ، پاسداري از ارزش‌هاي ملّي و ديني ما زماني صورت واقعي به خود مي‌گيرد كه براي معرفي‌ آن‌ها از ابزارهاي نوين و بسيار كار آمد تكنولوژيك استفاده نمائيم. حال كه رسانه‌هاي ديداري در كشور ما متنوع و متكثر مي‌شوند خوب است كه رويكرد هاي خويش را از پخش فيلم‌هاي وارداتي، گفتگو و مسابقات سرگرم كننده و پخش مفرط پيام‌هاي تجاري به توليد و تهيه فيلم هاي مناسب تغيير دهند.
3) پايبندي به اصول ارزشي مشترك، جامعه پذيري مستلزم ارائه الگوها و ارزش‌هاي مشترك است دست‌اندركاران فعاليت‌هاي رسانه‌اي بايد به اين امر مهم توجه نمايند كه علاوه بر اهداف خويش به آرمان‌ها و سمبول‌هاي ملّي و فراقومي و نيز آموزه‌هاي مشترك ديني پايبند بوده و نسبت به تبليغ آن‌ها احساس وظيفه نمايند.
4) صاحبان رسانه و فعالان رسانه‌اي مي بايست نسبت به فرهنگ ديني دغدغه داشته باشند از طرفي مبلغان و متوليان امر فرهنگ ديني، در برابر فعاليت رسانه‌اي منفعلانه عمل نكنند، مبلغان آگاه و توانمند، نسبت به استفاده از فرصت‌هاي رسانه‌اي و به خصوص نوع ديداري آن‌ها احساس وظيفه نموده و به نسبت علاقمندي خويش، توانمندي هاي خود را در اين خصوص افزايش دهند.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تأثير رسانه ها در گسترش فرهنگ ديني 10 سال 9 ماه ago #19365

merci
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی