پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اخلاق در روابط عمومی

اخلاق در روابط عمومی 10 سال 8 ماه ago #24415

اخلاق در روابط عمومی :
به منظور تقویت رعایت موازین اخلاقی‌ روابط عمومی و اخلاق در ارتباطات اجتماعی،سال‌ 2007 از سوی انجمن بین‌المللی روابط عمومی به‌ عنوان سال اخلاق نامگذاری شده است.در اجلاس‌ جهانی روابط عمومی که سال گذشته در استانبول‌ برگزار شد به رعایت اخلاق از منظر اعتماد سازی تأکید شده بود و سال 2007هم از سوی انجمن بین المللی‌ روابط عمومی،به عنوان سال اخلاق نامگذاری شد ..
به هر حال در اجلاس جهانی روابط عمومی که در تاریخ 29و30بهمن ماه سال جاری در بروکسل برگزار می‌شود نخبگان روابط عمومی جهان در خصوص‌ اخلاق در روابط عمومی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
با این وصف،نقش اخلاق در حرفه روابط عمومی‌ بحث جدیدی نیست و در کتابهای متعددی مورد بحث‌ قرار گرفته است به طور خلاصه می‌توان گفت اصول‌ اخلاقی برای روابط عمومی به چهار دلیل زیر مورد توجه خاص قرار دارد:
1-کارکنان آگاهند که روابط عمومی‌ها تا حدی‌ مشهور به رفتار غیر اخلاقی هستند.
2-روابط عمومی‌ها،اغلب،منبع اظهارات اخلاقی‌ از یک سازمان و منشأ سیاستگذاری‌های اخلاقی و اجتماعی برای آن سازمان هستند.
3-کارکنان تلاش کرده‌اند تا اصول اخلاقی در خور حرفه خویش را تدوین‌ کنند.
4-کارکنان روابط عمومی‌ها،باید به نمایندگی از سازمان‌های خود به عنوان‌ میانجی‌های اخلاقی برای کسانی که در خدمت آنها هستند،عمل کنند.
به این ترتیب کارکنان روابط عمومی باید اخلاقی‌ترین فرد در سازمان‌ باشند.به طوری که در جهان کنونی اخلاق و اصول اخلاقی محور اساسی فرایند روابط عمومی است،زیرا با بکارگیری اخلاقیات در فرایند روابط عمومی است که‌ می‌توان عملکردهای سازمانی را بهبود بخشید و به مدیریت جمع‌گرا دسترسی پیدا کرد.اما برای تبدیل هر شغل به یک حرفه،چهار معیار؛تخصص،استقلال،تعهد و مسئولیت باید وجود داشته باشد که معیار آخری یعنی مسئولیت از طریق اصول‌ اخلاقی،سازمان‌دهی حرفه‌ای و کسب پروانه شکل می‌گیرد.از این رو تبدیل یک‌ شغل به حرفه‌ای تمام عیار،باید اصول اخلاقی پیشرفته و نافذ،سازمان‌های حرفه‌ای‌ فعال و ابزار کنترل راههای ورود به حرفه،وجود داشته باشد.صدور مجوز کار نیز روابط عمومی را به حرفه‌ای تمام عیار مبدل خواهد ساخت.
به اعتقاد کارشناسان تا زمانی که کارکنان ملزم به کسب مجوز قانونی نباشند، اصول رفتاری فاقد ابزار مؤثر اجرایی خواهد بود.فعالیت رسمی نشانه حرفه رسمی‌ است.بنابراین اشتغال رسمی از طریق کسب پروانه کار و با عنوان مشاور رسمی‌ روابط عمومی تنها راه تمایز میان شیادان و تبلیغاتگران از کارکنان رسمی این حرفه‌ تلقی می‌شود
روابط عمومی یکی از حرفه هایی است که به علت اهمیت ونقش آن در عرصه های ملی وبین المللی دارای ضوابط اخلاقی با قدمت تاریخی چندین دهه می باشد ودر آن پنج نوع رابطه یعنی وظیفه نسبت به خود،نسبت به مخاطب،نسبت به کارفرما،نسبت حرفه ونسبت به جامعه مورد تاکید قرار می گیرد.در عرصه ملی می توان به کشور انگلستان اشاره کرد که درسال1923 مقررات حاکم بر پابلیستی را به تصویب رساند وپس از آن در آمریکا آیین نامه حرفه ای روابط عمومی تدوین گردید .در عرصه بین المللی نیز در سال1961،انجمن بین المللی روابط عمومی (ایپرا)با الهام از اعلامیه جهانی حقوق بشر پنج اصل پایه وعام را به عنوان اصول اخلاق حرفه ای در روابط عمومی مورد تصویب قرار داد که با تغییرات جزئی که طی سالهای بعد واز جمله در کنفرانس تهران صورت گرفت ،هنوز ناظر برفعالیت های شاغلان این حرفه در جهان می باشد.
مشاهدات نشان داده است که شاغلان روابط عمومی در بخش های دولتی ،عمومی ویا خصوصی اغلب در کسب یا انتشار اطلاعات با دشواری های اخلاقی روبرو هستند که برسرعت تصمیم گیری آنها موثراست.
تدوین اصول اخلاقی :
اصول اخلاقی از ارزش های اخلاقی ناشی شده ورفتار اخلاقی نیز،بر اساس آنها سنجیده می شود.اغلب حرفه ای ها در روابط عمومی برای حل تعارضات اخلاقی،ابتدا به قانون خاص چنین رهنمودهایی مراجعه می کنند.زیرا به طور کلی رفتار قانونی شامل رفتار اخلاقی نیز می شود وحتی گاهی اوقات قانون به عنوان دربردارنده «هاله ای»از اخلاق حرفه ای تلقی می شود.با وجوداین ،قانون به عنوان اساس مسئولیت اخلاقی به ارزش ها محدود می شود.
اساسا\"زمانی که قانون به پایان می رسد،اخلاقیات آغاز می شود .گاهی اوقات موضوعات اخلاقی زمانی مطرح می شوند که قانون یا الویت های قانون ،مبهم یا در تضاد با ارزش های فرهنگی می باشد ویا به گونه ای تفسیر می شود که آسایش جامعه را به حد کافی تامین نمی کند.
درصورت فقدان قانون،حرفه ای ها باید برای تشخیص رفتار مورد قبول به قوانین رفتاری حرفه یا سازمان خود مراجعه کنند .این قوانین به منظور تفسیر نظریات مربوط به اخلاق حرفه ای، به صورت مجموعه دستورالعمل هایی تدوین شده اند که می توان در فرایند تصمیم گیری معمولی به کاربرد.
درک اخلاق حرفه ای :
متخصص روابط عمومی پیش از آنکه در تصمیم گیری اخلاقی حرفه ای دچار آشفتگی شود ،باید درباره ماهیت اخلاق حرفه ای بیندیشد.طبیعت کار روابط عمومی به منظور پاسخگویی به مشتریان ،به واکنشی سریع وکوتاه مدت نیاز دارد.از این رو روندی که از طریق آن انتخاب ها صورت می گیرد وتصمیمات گرفته می شود،مهم است.بنابراین داشتن درک فلسفی از اخلاق حرفه ای ممکن است رفتار اخلاقی را آسان تر وکیفیت تصمیمات اتخاذ شده را بهبود بخشید.
اخلاق حرفه ای را می توان تا حد زیادی به عنوان معیاری برای تصمیم گیری در مورد رفتارهای درست یا نادرست تعریف کرد.
روش های مختلفی در زمینه ارزیابی اخلاق حرفه ای رفتارهای خاص ،پیشنهاد شده است.معمول ترین آنها:
1- غایت مدارانه؛رویکردی فرجام شناختی که رفتار اخلاقی رابر اساس پیامدهای خوشایند یا ناخوشایند تعریف می کند.
2- رفتار مدارانه ؛رویکردی وظیفه شناسی که بر ارزش ذاتی خاص تاکید می کند ،طبقه بندی شده است.
رفتار اخلاقی باید متناسب با نیاز های لحظه حادثه باشد .اما باید فرضیه هایی که به مرور زمان تقویت میشوند نیز مورد توجه قرار گیرد.
هر مرحله از رابطه میان کارمند ومشتری باید منعکس کننده ملاحظات اخلاقی باشد.اینکه حرفه ای های روابط عمومی چگونه می توانند و وظیفه دارند به مشتریان خود خدمت کنند ،باید مدنظر قرار گرفته وکاملا\"در مورد آن بحث شود تا انتظارات مشخص گردیده ونحوه انجام کار مطابق با اقدامات معقول واخلاقی مورد ارزیابی قرار گیرد.
رابطه میان کارمندان روابط عمومی ونمایندگی های رسانه های خبری مستلزم احترام متقابل وقدردانی متقابل از تقاضا ها ومسئولیت های هر دو حرفه است.

منشور اخلاقی حرفه ای روابط عمومی:
یکی از اولین ابداعات آمریکا (PRSA ) ،تاسیس شده در سال 1984،تدوین منشور اخلاقی کاری برای اعضاء خود بوده است.نتیجه مورد نظر ،تعیین موازین شفاف برای شاغلان،تعریف موازین برای مدیریت وتشخیص افراد حرفه ای در روابط عمومی از افراد شاغل در تبلیغات اغواگر وغیر اخلاقی بود.اهمیت چنین منشورهای اخلاقی در طول 5 دهه گذشته از بین نرفته است.بررسی انجام شده به وسیله PRSA در سال 2000 به این نتیجه رسیده است که نیمی از اعضا مورد بررسی تا حدی احساس کردند\"میزان فوق العاده ای فشار \"وجود دارد که موازین اخلاقی آن ها را به خطر می اندازد.(فیترپاتریک،2002،ص119)
سه مورد از معروف ترین منشورهای اخلاقی عبارتند از:منشور اخلاقی اعضاء (PRSA)،منشور اخلاقی انجمن بین المللی روابط عمومی(IPRA) که به طور غیررسمی به عنوان منشور اخلاقی آتن شهرت دارد،ومنشور اخلاقی انجمن بین المللی ارتباط گران تجاری(IABC ).
منشور اخلاقی اعضاء PRSA
PRSA دقیق ترین وپیچیده ترین منشور اخلاقی را در میان این سه سازمان ارایه می کند.د سال 2000 شامل شش ارزش اولیه مهم وشش شرط است.
ارزش ها شامل:طرفداری از 1.مشتریان وآزادی بیان وعقیده. 2.امانتداری . 3تخصص 4.عدم وابستگی به شکل مشاوره عینی وممیزی پذیری شخصی5.وفاداری نسبت به مشتریان ومردم 6. انصاف می باشد.
شش مفاد منشور عبارتند از:1.ارایه آزادانه اطلاعات2.رقابت میان شاغلان حرفه درجهت میل ومنافع عمومی3.افشاء اطلاعات به شکلی که میان مردم اطمینان ایجاد کند4.اعتماد5.راهنمایی بی خطر برای حفظ حقوق خصوصی6.خودداری از تضاد سلیقه وتقویت حرفه از طریق ایجاد اطمینان در تمامی سطوح تعامل.
منشور اخلاقی بین المللی روابط عمومی IPRA - آتن
متن انگلیسی این آیین نامه توسط مجمع انجمن بین الملل روابط عمومی در12می 1965 در آتن به تصویب رسیدودر17آوریل 1968 درتهران اصلاح گردید.
باتوجه به اینکه تمام کشورهای عضو سازمان بین الملل موافقت نموده اند از منشور آن پیروی کنند که مجددا\"«احترام به حقوق اساسی بشر وارزش وحیثیت هر فرد انسانی » را موکد می سازد وباتوجه به اینکه توجه کاملی به ماهیت واقعی حرفه خویش دارند ،کارمندان روابط عمومی چنین کشورهایی باید اصول مندرج در این منشور را پذیرفته وبه کاربرند
از این رو تمامی اعضای انجمن:
1)به فراهم آوردن شرایط اخلاقی وفرهنگی کمک کنندکه انسانها را قادرمی سازد به حد اکمل خویش برسند واز حقوق سلب ناپذیری که تحت «اعلامیه حقوق بشر»به تصویب رسیده برخوردار باشند.
2)الگو وکانال های ارتباطی لازم را برقرار کنند
3)همواره وتحت هر شرایطی به گونه ای رفتار نمایند که شایسته اعتماد افرادی باشد که با آنان در ارتباطند.
4)به خاطر داشته باشند به دلیل ارتباط میان آنان ومردم رفتارشان به گونه ای تاثیر گذار خواهدبود وکل حرفه را مورد سئوال قرار خواهدداد
5)اصول اخلاقی وقوانین«اعلامیه جهانی حقوق بشر» را در حوزه وظایف حرفه ای شان به کار برند
6)توجه خاصی به حیثیت افراد داشته باشند
7)به منظور گفتگوی صادقانه،شرایط اخلاقی لازم را فراهم سازند
8)در تمامی شرایط گونه ای رفتار کنند که منافع خاص احزاب را مدنظر داشته باشند
9)به تعهدات و وظایف خویش عمل نمایند.
اصل اعتماد سازي مهمترين اصل در فعاليت اخلاقی روابط عمومي است :
اصل اعتماد سازي نخستين و مهمترين اصل روابط عمومي به شمار مي‌رود كه بايد اساس فعاليت‌هاي روابط عمومي قرار گيرد. روابط عمومي به عنوان ترجمان عقل يك سازمان بايد انتقال دهنده ديدگاه و نظرات گروه‌هاي هدف و مخاطب به سازمان و ترجمان ديدگاه‌ها و نظرات سازمان به مخاطبان باشد. کنترل جريانات و رفتارهاي عليه سازمان و جهت دهي مثبت به آنها از وظايف مهم روابط عمومي است، روابط عمومي سازمان مي‌تواند با عملكرد و نظرسنجي مناسب تعامل سازنده و مفيد درون سازماني و برون سازماني را ايجاد كرده و آن را به نحو احسن تفسير و تبيين كند. با تاكيد بر لزوم بررسي مؤلفه‌هاي تاثيرگذار بر روابط عمومي، تقويت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف با نگاه استراتژيك، روابط عمومي سازمان بايد راهكارهاي عملي براي تحقق اهداف سازمان را ترسيم كند. در جهت تقويت روابط عمومي بايد شبكه داخلي اطلاع رساني خبرگزاری ها را فعال کرد چنانچه روابـط عمومي ها روابط استراتژيك وارگانيك داشته باشند مي‌توانند درپيشبرد اهداف سازمان ها گام‌هاي مؤثري بردارند. همچنين بر اصل علم محوري و پژوهش محوري و اصل مديريت زمان در روابط عمومي باید تأكيد كرد و اگر فعاليت‌هاي روابط عمومي بر اساس شناخت جايگاه سازمان در افكار مخاطبان، تقويت ارتباط با افراد، نهادها و رسانه‌هاي گروهي، مساعدت به سازمان در وصول به اهداف، نفوذ در افكارعمومي و تغيير شناختها، مساعدت‌ به ارتقاي انديشه‌هاي انقلابي را از اهداف مهم فعاليت روابط عمومي می توان برشمرد و با اشاره به نقاط ضعف حاكم بر فعاليت روابط عمومي سازمان‌ها و شناخت محدود برخي از مسؤولان از نقش روابط عمومي در سازمان، عدم شناخت و آگاهي از روند تغيير و تحول رويكردهاي اجتماعي، عدم وجود مراكز تحقيقاتي – علمي جهت پشتيباني نظري و علمي از روابط عمومي از مهمترين مشكلاتي است كه بايد راهكارهاي علمي و عملي براي رفع آنها ارائه كرد. راه اندازي روابط عمومي الكترونيك، راه اندازي اتاق خبر و خبرنامه سازمان، راه اندازي ارتباطات گوياي سازمان و مجله الكترونيك، راه اندازي مركز مانيتورينگ و شبكه اطلاع رساني به كاركنان سازمان از جمله مواردي هستند كه در ارتقاي فعاليت روابط عمومي نقش بسزايي خواهند داشت. روابط عمومي در معرفي سازمان و تشكيلات و هموار كردن راه‌هاي طي نشده نقش بسزايي بر عهده دارد و زماني كه روابط عمومي يك سازمان به شكل موفق عمل كند آن سازمان در دستيابي به اهداف مورد نظر موفق خواهد بود و روابط عمومي يك سازمان بايد از هر فرصتي براي تقويت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف استفاده كند و روابط عمومی ها به دليل پوشش دهي قشر عظيمي از مخاطبان مسئوليت سنگيني را بر دوش دارند باید نحوه تعامل و ارتباط با مغزهاي بالقوه و بالفعل مخاطبان بخصوص جوانان را طبق اصول و به شكل برنامه ريزي شده صورت داده تا در راستاي اهداف كشور فعاليت كنند كه اين تعامل و ارتباط بايد به شكل سازنده و توسط روابط عمومي محقق شود.


نیاز اخلاق در روابط عمومی :
ما در دوره ای زندگی می کنیم که ویژگی های آن به شکل های مختلف و به سرعت در حال تغییر است. اگر که بتوانیم پایه و اساسی از اخلاق و روانشناسی ایجاد کنیم که با میراث فرهنگی بشریت نیز انطباق داشته باشد، آن وقت است که به آخر خط رسیده ایم. این کار که می توان آن را ویژگی اخلاقی اصلی نامید طبیعتاً می تواند همه اقشار مردم را تحریک کند. حرفه هایی نظیر پزشکی، مهندسی، حقوق، حسابداری از سوی دولت ویژگی های اخلاقی و اصول مهمی را شامل هستند. هر حرفه ای برای استاندارد کردن ویژگی های اخلاقی خود از ویژگی های اخلاقی مذهبی که بوسیله اکثریت جامعه پذیرفته شده، تبعیت می کند. این عمل گرایش به سوی ویژگی های اخلاقی اصلی پذیرفته شده توسط مردم مناطق شهری دارد. با وجود این پاسخگویی به هر سئوالی که حول محور مسائل اخلاقی می گردد و یا با دو گزینه درست ونادرست پاسخ داده شده است با توجه به هر رشته و یا حرفه هـای مختلـف و قابل بحـث است. همچنیـن می توان گفت که مؤلفین هر نوع مشخصه اخلاقی حرفه ای به قدر کافی درباره ویژگی هر شغلی با توجه به فرهنگ محلی توجه کرده اند. ویژگی «آتن» (کد آتن) این ویژگی مطابق با جلسه انجمن جهانی روابط عمومی در آتن که در سال 1965 تشکیل شد و در سال 1968 در تهران ادامه یافت، تعیین شده است. نکته جالب توجه راجع به ویژگی استاندارد اخلاقی یاد شده، موفیقت آن در کسب رضایت و موافقت بین المللی اعضای آن است. حقوق بشر به عنوان مبنای کار در روابط عمومی قرار گرفته و اخلاق حرفه ای از آن اقتباس شده است. برای مثال بند سوم تأکید می کند که روابط دوستانه بین مردم و شغل های گوناگون انکارناپذیر بوده و بنابراین باید تحت اصولی مشخص صورت پذیرد.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اخلاق در روابط عمومی 10 سال 8 ماه ago #24490

سلام خوب بود/اگر منبع اضافه می شد بهتر بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.