یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تعريف مديريت مراکز و سازمانهاي فرهنگي

تعريف مديريت مراکز و سازمانهاي فرهنگي 10 سال 1 ماه ago #64605

مبانی سازمان و مدیریت
تعریف سازمان : سازمان گروهی متشکل از دو یا چند نفر با ساختار منظم از پیش تعیین شده با استفاده از منابع برای رسیدن به هدف مشخص گرد هم آمده اند .
انواع سازمان :
سازمانهای انتفاعی : هدف از تاسیس این نوع سازمانها در وحله اول کسب در آمد وسود است
سازمانهای غیر انتفاعی : این سازمانها با اهداف اجتماعی سیاسی فرهنگی مذهبی تشکیل می شوند
سازمانهای تولیدی و خدماتی : سازمانهای تولیدی از مواد خام یا مواد اولیه برای تولید استفاده نموده و کالای تولید شده را به جامعه ارائه می نمایند و سازمانهای خدماتی خدماتی از جمله پزشکی ، فرهنگی و غیره را ارئه می نمایند
سازمانهای دولتی : سازمانهای دولتی در انحصار دولت بوده و دولت برای آنها تولید کار می کند
سازمانهای خصوصی : سازمانهای خصوصی توسط اشخاص اداره شده وتوسط بخش دولتی کنترل می شود
تعریف مدیریت : فرآیند برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، کنترل ، نظارت ، رهبری با استفاده از کلیه منابع قابل دست رس برای رسیدن به هدف تعیین شده در یک چارچوب
انواع محیط های سازمانی : هر سازمانی دارای دو محیط می باشدمحیط داخلی و خارجی
محیط داخلی همان عواطف ارزشها اعتقادات فرهنگی که در داخل سازمان وجود دارد مانند منافع کارکنان و منافع سازمان
محیط خارجی مواد اولیه ،پول ، انرژی ، اطلاعات و نیروی انسانی
سطوح مدیریتی : سطح عملیاتی ، سطح میانی ، سطح عالی
سطح عملیاتی : مدیرانی که مستقیماً درگیر کار هستند این نوع مدیران را مدیران خط آتش نیز می گویند مانند سرپرستان شیف سر کارگران و مسولین قسمت یا بخش
سطح میانی : این مدیران بطورمستقیم به مدیران بالاگزارش می دهندو پل ارتباطی بین مدیران عملیاتی وعالی هستند
سطح عالی :گروه کوچکی ازمدیران هشتندکه اهداف ، سیاست ها و خط مشی های سازمانی راتهیه وتدوین می کند
نوع مدیریت از نظر فعالیت های سازمانی :
مدیران وظیفه ای : مدیرانی هستند که در یک ضمینه تخصص خاص دارند مانند حسابداری
مدیران عمومی : مدیرانی هستند که کلیه وظایف و فعالیتهای یک سازمان کوچک را خودشان انجام می دهند این وظایف شامل تولید ، بازار یابی ، فروش و غیره
مهارتهای سه گانه مدیر :
مهارت ادارکی : این مهارت به مدیر این امکان را می دهد که سازمان را بصورت یک کل منسجم در نظر بگیرند و روابط بخشهای مختلف سازمان را به هم دیگر پیوند دهند
مهارت انسانی : مهارت انسانی به مدیر امکان می دهد در کنار آنها و به طور موثر با آنها کار کنند
مهارت فنی : توانایی کارگردن با ابزارآلات ،شیوه ها و دانش مورد نیاز برای اجرای یک ضمینه تخصصی است

اصول 14گانه فایل :
تقسیم کار: هر مدیر باید بتواند کارهارا به صورت عادلانه و باتوجه به تخصص افراد در سازمان تقسیم کند
اختیار و مسئولیت : همان قدرت دستور دادن است که لازمه مدیریت است
انضباظ :
وحدت فرماندهی : تمامی افراد شاغل سازمان باید از یک نفر دستورگرفته و به همان فرد پاسخگو باشد
وحدت هدایت : کلیه افراد یا مدیر در سازمان باید یک هدف مشخص داشته باشند
تقدم منافع عمومی بر منافع خصوصی : هر مدیر باید منافع کل سازمان را در نظر بگیرد
حق الزحمه کارکنان : مدیر باید نسبت کار افراد حقوق یا دستمزد پرداخت نماید
تمرکز یا عدم تمرکز : اگر در سازمان تصمیم گیری در اختیار یک یا چند نفر که در راس هستند باشد می گویم سازمان متمرکز وبرعکس اگر تصمیم گیری با استفاده از نظر عده زیادی در سازمان باشد می گویم غیر متمرکز یا دموکراتیک
سلسله مراتب : یعنی جایگاه هر شخص مشخص باشد و هرکس بداند که برای ارتباط با مدیرعامل از چند کانال عبور کند
نظم : هر سازمانی بایستی نظمی داشته باشد
انصاف : مدیر باید منصف بوده و براساس عدالت رفتار کند
ثبات شغلی و استخدامی : اگر کارمند ثبات شغلی نداشته باشد بهره وری سازمان پایین خواهد آمد
ابتکار : هر فردی با توجه به انگیزه که مدیر و سازمان ایجاد می کند بایستی نوع آور باشد
روحیه کار گروهی : مدیر باید برای تمام تصمیم گیری ها و فعالیت ها روحیه گروهی داشته باشد
* 15/12/1389
مدیریت بوروکراتیک
- بوروگراسی تشریفات زاید از قبیل افراط در نامه نگاری و اجرای مقررات که موجب عدم کارآیی می شود
- بوروگراسی نظام اداری است مانند همه دستگاههای مرکزی و محلی حکومتی
- بوروگراسی شکلی از سازمان با ویژگیهای خاص می باشد مانند سلسله مراتب اختیار _ مقررات و جز آن می باشد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: منوچهر سیاهکالی مرادی

تعريف مديريت مراکز و سازمانهاي فرهنگي 10 سال 1 ماه ago #65530

سلام. منبع ندارد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: منوچهر سیاهکالی مرادی