یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسه دوم

خلاصه درس جلسه دوم 9 سال 9 ماه ago #96214

عوامل تشکیل دهنده فرهنگ سازمان عبارتند از: 1- ارزشها و باورها لایه ای است که نمایشگر نمادهای ملموس مانند طرز پوشش،رفتار ، مراسم، تشریفات ،اسطوره ها و افسانه هاست.
2- لایه ی پایه ای و یا شالوده ی اساسی فرهنگ سازمان است که به ارزشهای زیر بنایی ، مفروضات ،باورها و فرایندهای فکری افراد و گروههای سازمانی اشاره دارد. این لایه در واقع فرهنگ راستین سازمان را تشکیل می دهد.
ارزشها : ارزشهای فرهنگ سازمان معمولا" بازتابی از ارزشهای جامعه و محیطی است که سازمان در آن قرار دارد. در واقع ایده ها و تمایلات و نظراتی هستند که عمدتا" به عنوان راه حلهای معتبر برای مشکلات پذیرفته شده اند.
باورها : باورها مسائلی است که جزء ملکه ذهن آدمی است و به آن اعتقاد داریم مانند اعتقاد به خدا و... باورها یا مربوط به نکات جزئی زنگی روزمره است ویا در حوزه مسائلی است که از نظر فرد ، سازمان و یا جامعه اهمیت زیادی دارد.
باورهایی که شکل دهنده تصمیمات بلند مدت و کلان سازمان است را باورهای راهبردی یا( استراژیک) و باورهای مشترک اجرا کنندگان تصمیمات را باورهای کاربردی (عملیاتی) می نامند.
اهداف راهبردی (استراتژی) روش کار است یا همان باورهای راهنما هستنند که چراغ راه می شوند و نشان می دهند چگونه عمل کنیم.
فرایند اجتماعی سازمان : عامل دیگری است که در ایجاد و تکوین فرهنگ سازمانی مهم است. که از این طریق افراد جای خود را در سازمان باز می کنند .که به دو صورت است. رسمی (آموزشها ی تو جیهی و قبل از خدمت و آ موزشهای حین خدمت )
و به صورت غیر رسمی (افراد خود به تدریج هنجارها و رفتارهای مناسب را تشخیص می دهند یا از یکدیگر یاد می گیرند.)
سنتها و تشریفات : سنتها الگوهایی هستند که در سازمان به صورت عادت پایدار شده اند. مانند رفتارهای ویژه در مراسم عمومی، نوع برخورد با کار ، افراد و ارباب رجوع ...
اسطوره ها : افراد شناخته شده و خاص هستند که به دلیل موفقیتها و کار های بر جسته اشان الگو شده اند که هدف انگیزش کارکنان و پیروی آنها از الگو هاست. تا بتوانند سازمان را مطرح کنند.
سطوح مختلف فرهنگ سازمانی از نظر ادگار شاین :
- مصنوعات و ابداعات – ارزشهای حمایتی – مفروظات اساسی
رابینز 5 کارکرد برای فرهنگ سازمانی قائل می شود .
فرهنگ به عنوان مرز سازمان با واحدهای مشابه.
تزریق کننده نو عی احساس هویت در وجود اعضاء.
ایجاد کننده نو عی تعهد در افراد نسبت به چیزی بیش از منافع شخصی.
عامل ثبات و پایداری سیستم اجتماعی .
عامل ثبات و پایداری سیستم اجتماعی .
عامل کنترل که موجب شکل دادن به نگرش ها و رفتار کارکنان می شو د.

رفتار سازمانی : یک نو علم یا دانش است که رفتار یا روابط بین افراد را مطالعه می کند و رفتار گروهها را بررسی می کند. به دلیل اینکه در سازمانها رفتار گروهها مهم است بنابراین رفتار گروه را مورد بررسی قرار می دهند تا ببیند چه رفتاری را باید انجام بدهند تا به هدفشان برسند.

سازمانها بر اساس چهار مدل یا چارچوب اصلی عمل می کنند.

مدل استبدادی : مدل تیلوریسم است که تیلوریسم یک سبک مدیریت را ابداع کرد که افراد به خاطر نیازشان هر کاری را انجام می دهند.
مدل مراقبتی : مبنای این مدل منابع اقتصادی با گرایش مدیریت پول است. که باید به نیازهای امنیت کارکنان هم توجه کرد.
مدل حمایتی :در این مدل کارکنان تمایل دارند شان و منزلت آنها در نظر گرفته شود.
مدل مشارکتی : در این مدل همه کارکنان با همدیگر همکاری می کنند و کار گروهی انجام می شود و چون کار گروهی است ذوق و شوق بیشتری وجود دارد. مانند پروژه های فرهنگی.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی