یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مدیریت سازمانهای فرهنگی ازصفحه12تا40

مدیریت سازمانهای فرهنگی ازصفحه12تا40 10 سال 8 ماه ago #32433

با سلام

کارکرد های فرهنگ سازمانی را از نظر رابینز نام ببرید ؟
1 . فرهنگ به عنوان مرز سازمان با واهدهای مشابه
2. تزریق کننده نوعی احساس هویت در وجود اعضا
3. ایجا کننده نوعی تعهد در افراد نسبت به چیزی بیش از منافع شخصی
4 . عامل ثبات و پایداری سیستم اجتماعی
5 . عامل کنترل که موجب شکل دادن به نگرش ها و رفتار کارکنان می شود .
رفتار سازمانی چیست ؟ رفتار سازمانی یکی از دانش های میان رشته ای است که مطالعه منظم عملیات ، اقدامات ،کارها و نگرشهای افرادی است که سازمان را تشکیل می دهند

مدل های رفتار سازمانی را نام برده و هر یک را توضیح دهید ؟
1 . مدل استبدادی 2 . مدل مراقبتی 3. مدل حمایتی 4 . مدل مشارکتی
1 استبدادی : در این مدل کار کنان به سوی فرمانبرداری گرایش داشته و به روسای خود وابسته اند و نتیجه عملکرد دراین حالت حداقل است .
2 مراقبتی : مبنای این مدل منابع اقتصادی با گرایش مدیریت پول است . کارکنان تمایل به سود و امنیت دارند و به سازمان وابسته اند و این مدل در جایی به کار می رود که افراد هنوز نیازهای کمبود خود را رفع نکرده اند و به مرحله خود شکوفایی نرسیده اند .
3 حمایتی : در این مدل کارکنان تمایل به عملکرد شغلی و مشارکت داشته و نیاز دارند که شان و منزلت آنها حفظ شود .
4 مشارکتی : در این مدل گرایش به کارهای گروهی است و کارکنان تمایل به انجام رفتار مسئولانه و خود نظمی دارند و دوست دارند حس خود واقع بینی آنها در نظر گرفته شود و با شور ذوق یه کار ادامه دهند .
مدل اول یعنی استبدادی ریشه در انقلاب صنعتی دارد و مدیران از تئوری x مک گریگور استفاده می کنند و سه مدل بعدی یعنی –مراقبتی – حمایتی و مشارکتی از مدل y مک گریگور استفاده می شود .
سطوح مدیریت را نام ببرید و هر یک را توضیح دهید ؟ الف ) مدیران سطح عالی –ب ) مدیران میانی -ج )میران سرپرست (عملیاتی )
الف : عمده ترین وضایف آنها سیاست گزاری ، ترسیم استراتژی ، برنامه ریزیهای کلان برای سازمان و ارتباط با لایه های بیرونی سازمان می باشد .
ب : در واقع مدیران سطح میانی سیاست های کلان سازمان را قابل اجرا می کنند نظیر معاونت ها .
ج : این دسته از مدیران مستقیما با اجرا کننده گان و پیمانکاران فعالیت های سازمان ها در ارتباط بوده و بر کار آنها نظارت دارند نظیر مسوولین دفاتر ، رییس گروه ها و ارتباط کمتری با لایه های بیرونی سازمان دارند .

وظایف مدیران را نام ببرید و هر یک را توضیح دهید ؟
1. برنامه ریزی : به معنای نقاط مطلوب یا اهداف سازمان و رسیدن به انها با توجه به شرایط و مقدورات موجود در سازمان اعم از نیروی انسانی ، بودجه مواد ، فرصت ها و غیره می باشد . و خود به انواع کوتاه مدت ،میان مدت ، بلند مدت (استراتژیک ) تقسیم می شود .
2. سازماندهی : به معنای تقسیم وظایف و تعیین روابط منتقی بین واحدهای مختلف سازمان به منظور رسیدن به اهداف سازمان است .
3. کنترل و نظارت : به مفهوم مقایسه فعالیت های انجام شده و یا در حال انجام با ملاک های و استانداردهای از پیش تعیین شده به منظور حصول اطمینان از صحت انجام فعالیت ها در سازمان است و سه نو ع کنترل بر اساس زمان اعمال وجود دارد که عبارت است از الف : کنترل گذشته نگر – ب: کنترل آینده نگر ج : کنترل حین انجام کار
4. هماهنگی : به معنای ایجاد نظم و یکنواختی و هم آهنگی بین فعالیت ها و برنامه های واحدهای مختلف سازمان به منظور ممانعت از انجام فعالیت های موازی یا تکراری در سازمان است .
5. رهبری و هدایت : به معنای ایجاد ارتباط صمیمی و عاطفی با کارکنان و تحریک انگیزه ها و نفوذ در قلوب آنها جهت انجام بهتر وظایف و دستیابی سریتر و کم هزینه تر به اهداف فردی و سازمانی می باشد .

مدیریت فرهنگی چیست ؟ مدیریت فرهنگی به معنای سازمان دهی و اداره امور و فعالیت های فرهنگی است مدیریت فرهنگی تمامی وظایف سازمانی مدیریت اعم از سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، سازمان دهی ، هماهنگی ،نظارت و ارزیابی در قلمرو امور فعالیت های فرهنگی را شامل می شود . مدیر فرهنگی باید بیش از هر چیز به مبانی و اصول فرهنگی که رسالت ترویج تبلیغ و تعلیم آن را بر عهده می گیرد شناخت کامل داشته باشد البته تنها شناخت کافی نیست بلکه باید تعهد و اعتقاد به ان فرهنگ را نیز دارا باشد واز عمق جان به آن مبانی عشق بروزد و از دیگر پیش شرط های مدیریت فرهنگی نیاز شناسی فرهنگی است یعنی به نیاز های متنوع فرهنگی سازمان واقف باشد

رسالت مدیرت فرهنگی در نظام اسلامی را نام برده یک مورد را توضیح دهید؟
الف - احترام به سنت های نیک : از دیدگاه جامعه شناسی سنت به آن رسم های ریشه داری عمومی که به اقتضای کهنگی خود از حرمت اجتماعی برخور دارند گفته می شود و در یک نگاه کلی می توان گفت که 1 سنت جریانی است فرهنگی که جنبه تقدس دارد و جنبه ارزشی پیدا کرده است 2 سنت ریشه تاریخی دارد 3 سنت نمایان گر شخصیت جامعه است
ب- تقویت باور های دینی ج- پاسداری از حرمت انسان د - حمایت از عدالت ه –گسترش و تحکیم آزادی .

چهار ویژگی اصلی هر نوع مدیریت فرهنگی در سازما نهای رسمی را نام ببرید ؟
1مدیریت فرهنگی برای پیشبرد سیاست های دولتی است .
2 مدیریت فرهنگی مسئول عمل کردن به سیاست های فرهنگی است .
3 مدیریت فرهنگی با تمام سطوح خدمات عمومی و نهادهای فرهنگی ارتباط دارد .
4 مدیریت فرهنگی متمرکز است اما در عمل و اجرا در سطح ملی و منطقه ای و محلی تفاوتهایی خواهد داشت .

اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی را نام ببرید ؟
1 . رشد و تعالی فرهنگ اسلامی انسانی و بسط پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی در جامعه و جهان .
2 استقلال فرهنگی و زوال مظاهر منحط و مبانی نادرست فرهنگهای بیگانه و پیراسته شدن جامعه از اداب ورسوم منحرف و خرافات .
3 به کمال رسیدن قوای خلاقه و شایسته وجود آدمی در همه شئون وبه فعالیت در آمدن استعدادهای خدادادی .
4 آراسته شدن به فضایل اخلاقی و صفات خدایی در مسیر وصول به مقام انسان متعالی
5 تحقق کامل انقلاب فرهنگی در جهت استقرار ارزشهای مورد نظر اسلام و انقلاب اسلامی در زندگی جمعی و فردی و نگهبانی از آنها
6 درک مقتضیات و تحولات زمان و نقد دستاوردهای فرهنگی جوامع بشری و استفاده از نتایج قابل انطباق با اصول و ارزشهای اسلامی .

طبقه بندی هدفهای فرهنگی را نام برده و مختصرا توضیح دهید؟
1. اخلاق : سیاسی ،اجتماعی ، اقتصادی ،عمومی
2. عقلانیت : بصیرت ،تفکر وتامل گرایی ،نقد پزیری ،جایگاه علم و دانش ،آینده نگری ،خلاقیت و نوآوری ،حرفه ای گرایی ، میانه روی
3. عدالت : فرهنگی ،سیاسی ،اجتماعی ، اقتصادی ، قضایی
4. هویت ملی : زبان و ادبیات فارسی ،تاریخ ،سرزمین ،میراث فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی
5. هویت مذهبی :اعتقادی ،رفتاری ، ،سیاسی، فرهنگی تاریخی
6. هویت انقلابی : استکبار ستیزی ، مبارزه با تحجر و التقاط ، حمایت از مستضعفین ، حفظ نظام جمهوری اسلامی ،نفی سلطه
7. سرمایه اجتماعی : مشارکت ، اعتماد رضایت
8. نظم اجتماعی : جامعه پزیری قانون مندی ، تعهد به هنجارهای مشترک ، امنیت اجتماعی
9. وحدت وانسجام : تقریب بین مذاهب ، ارزشهای مشترک فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی اتحاد در مقابل دشمن ، غرور و عزت ملی ، وحدت دولت وملت
10. استقلال فکری : خود باوری ، استقلال علمی
11. استقلال ملی : : فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی
12. تعاملات فرهنگی بین المللی : ارتبات فرهنگی ، تجارت فرهنگی ، ارتباطات رسانه ای
13. بهداشت جسمی و روانی : مهارتهای زندگی ، ورزش ،اوقات فراغت ، آسیبهای اجتماعی
14. کالاها و خدمات فرهنگی : رسانه مکتوب ، رسانه غیر مکتوب ، هنر ، میراث فرهنگی و گردشگری
15. خانواده : تربیتی- آموزشی ، عاطفی ، حقوقی _ تکلیفی ، مدیریتی

تعریف سیاستگذاری فرهنگی را بنویسید ؟
سیاستگذاری فرهنگی شامل اصول و راهبردها ی کلی و عملیاتی شدهای است که بر نئع عملکرد یک نهاد اجتماعی در امور فرهنگی استیلا دارند .به این اعتبار ،منضومه ای سازمان یافته از اهداف نهایی دراز مدت میان برد ،قابل سنجش و نیز ابزار های وصول به آن اهداف را در بر می گیرد.
الگوی سیاستگذاری فرهنگی الزاما بر چه اساسی است ؟
بر اساس هدف گذاری خاص که از اصول وراهبردهای کلی و عملیاتی شده خود اخذ می کند سازمان می یابد . پس از تدوین سیاست ها برای عملیاتی شدن آنها باید فعالیت برنامه ریزی آغاز گردد .

سیاتگذاری فرهنگی کلان یا کلان نگر باید در چه جهت باشد و چرا ؟
باید در جهت اهداف دراز مدت جامعه جهت گیری کند زیرا این شیوه یک نوع سیاستگذاری دراز مدت است ...پس این سیاستگذاری باید اولا اهداف دراز مدت داشته باشد ...ثانیا اهدافی که کوتاه مدت است نمی تواند موضوع کار سیاستگذاری کلان شود .سومین نکته اینکه سیاستگذاری فرهنگی کلان نگر وظیفه یک بخش نیست و فرابخشی وحتی فرا حکومتی است و موضوعاتش انسانها هستند ، یعنی موجودات آگاه و فعالی که به هرنوع تحریک واکنش نشان می دهند .
بخشهای مختلف سیاستهای فرهنگی چیست ؟
سیاستهای فرهنگی باید بخشی از سیاستهای اقتصادی و اجتماعی باشد تا ارزش های فرهنگی –ملی و محلی در مدیریت اقتصاد به حساب آید . سیاست فرهنگی نباید به قلمروی ملی محدود شود بلکه با اتخاذ چشم اندازی وسیع مسائل بین المللی ، بین منطقه ای و جهانی نیز باید مد نظر قرار گیرد .

موضوع سیاست فرهنگی چیست ؟
تولید ، توضیع و مصرف کالاهای فرهنگی است . منظور از کالاهای فرهنگی آن دسته از کالاهای است که اصولا برای تعالی نوع بشر تولید می شود و مهمترین آنها حوزه های دانش ،هنر ،ادبیات و سرگرمی را پوشش می دهد.
چه چیزی در سیاست های فرهنگی بیشتر اهمیت دارد ؟ هد ف های آن اهمیت دارد.

فرایند برنامه ریزی استراتژیک را بیان کنید ؟
- تبیین چشم اندازها ، رسا لت ها و فرجامها – شناخت راهبردهای فعلی و دستیابی به آنها تجزیه و تحلیل محیط خارجی در قالب شناخت و تحلیل فرصتها و تهدیدها .
- تجزیه و تحلیل محیط داخلی در قالب شناخت و تحلیل نقات قوت و ضعف –ارزیابی راهبردهای فعلی با رویکرد شناخت میزان تغییرات لازم
- طراحی و تدوین راهبردهای جدید اجرای راهبردها و ارزیابی میزان اثر بخشی راهبردهای اجرا شده
- استقرار نظام کنترل و بازخورد برای ارزیابی و اصلاحت احتمالی .

نقش دولت در سیاست گذای فرهنگی چیست ؟
دولت زمانی می تواند در امور فرهنگی کار آمد باشد که محیط و فضایی را فراهم کند تا در آن ، شهروند احساس قدرت و خلیفه بودن به جای خداوند را درونی کند . در صورت پزیرش تعامل میان دولت و مردم در امور فرهنگی می توان به کسب کارآمدی بیشتری از سیاست ها امید وار بود . از این روست که در کشور ما هم ، وزن مسئولیت دولت به نفع افزایش مسئولیت پزیری مردم کاهش می یابد و انتظار می رود که دولت سیاست گذری را وسیله ای برای همورار کردن مسیر مردم در راستای دستیابی به کارامدی تلقی نماید . زمینه و بستر مناسب برای فعالیت های فرهنگی نهادهای جامعه را جهت عهده داری و اجرای برنامه های فرهنگی در راستای سیاستهای فرهنگی مورد نظر هدایت و حمایت کند وسیا ستگذاری های هدایت کننده و تشویقی درامور فرهنگی و اجرای برنامه های فرهنگی را به نهادهای اجتماعی و فرهنگی جامعه واگزار کند همچون خانواده مدرسه مسجد دانشگاه وحوزه علمیه و انجمن های علمی و ادبی واصناف وغیره .

نکاتی را که در سیاستگذاری فرهنگی باید رعایت کرد چیست ؟
1 درسیاستگذاری فرهنگی شان وشخصیت و کرامت انسانی افراد باید رعایت شود شخسیت و کرامت انسانی که وجه تمایز آن از سایر موجودات است با دو ویژگی اندیشه و اختیار تعریف می شود هیچ سیاست فرهنگی بدون رعایت این خصلت ذاتی انسان موفق نخواهد بود و آنچه حاصل شود زاهری و زود گذر است .
2 آمریت و بخش نامه ای عمل کردن در امور فرهنگی با کرامت انسانی آحاد جامعه مبنی بر متفکر بودن و مختاربودن آنان در تضاد است زیرا آمریت در امور فرهنگی یا از عهده متقاعد کردن افراد بر نمی آید و یا اختیار آنان را نادیده می گیرد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی