یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران 10 سال 8 ماه ago #31641

آشنایی با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

ایجاد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال 1371 تصویب شد.
نمودار سازمانی حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال 1384 در شورای اداری و استخدامی به تصویب رسید.
معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دارای 6 اداره کل و 3 سازمان به شرح زیر است:
اداره کل سلامت
اداره کل فرهنگی
اداره کل امور بانوان
اداره کل آموزش‌های شهروندی
اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی
اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری امور اجتماعی و فرهنگی
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
سازمان رفاه، خدمات و مشارکت¬های اجتماعی
سازمان ورزش
شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، خانه شهریاران جوان و دبیرخانه ستاد اجرایی مدیریت محله نیز از زیرمجموعه های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی می باشند.


اداره کل سلامت
پروژه شهر سالم ایران به صورت آزمایشی در شهرستان ری، 18 اسفند سال 1370 شروع به کار کرد
شهرداری تهران به عنوان بزرگترین سازمان شهری در کلان‌شهر تهران از سال 1370 با برگزاری سمپوزیوم شهر سالم در دانشگاه تهران به طور ویژه‌ای به امر سلامت پرداخت.
در پی برگزاری این سمپوزیوم در 18 اسفند ماه همان سال، پروژه شهر سالم ایران به صورت آزمایشی در شهرستان ری شروع به کار نمود. در بین محله‌های شهرری، کوی 13 آبان با توجه به معضلات و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خاص خود، از محروم ترین محله‌ها در آن موقع جهت اجرای پروژه انتخاب گردید.
در پروژه شهر سالم به 2 اصل ویژه و اساسی توجه خاصی می‌شود: 1- هماهنگی و همکاری بین بخشی و 2- جلب مشارکت مردمی.
این دو اصل زیر بنای تحقق پروژه شهر سالم و تضمین کننده سلامت پایدار در هر جامعه‌ای تلقی می‌شود. پس از اجرای پروژه بر اساس اصول و مبانی علمی آن در کوی 13 آبان، در اجلاس سالانه شهر های سالم جهان در پکن در سال 1376، پروژه شهر سالم تهران به عنوان یکی از هفت پروژه موفق شهرهای سالم جهان معرفی گردید.
در این پروژه برای اولین بار تجربه آموزش چهره به چهره در ایران به نمایش گذاشته شد و موفقیت‌هایی را بدست آورد. در این پروژه علاوه بر آموزش زنان خانه‌دار، کودکان در مدارس در قالب پروژه مدرسه سالم با مفاهیم سلامت فردی و اجتماعی آشنا می‌شدند.
امر بسیار مهم در موفقیت این پروژه جلب مشارکت سازمان‌های مختلف و همچنین تحقق و بستر سازی مناسب جهت مشارکت مردم بوده است. به گونه‌ای که مردم به صورت داوطلبانه در امر آموزش و اطلاع رسانی به دیگر ساکنان محله پیشقدم می‌شدند و نسبت به اجرای کارهای اجتماعی داوطلبانه با هم رقابت می‌کردند.
شهر سالم در واقع شهری است که در آن پیوسته شرایط اجتماعی، کالبدی و زیست محیطی رو به توسعه و بهبود بوده و با استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، محیطی را فراهم می‌آورد که بر اثر آن مردم ضمن حمایت از یکدیگر و مشارکت گروهی در انجام کلیه امور تلاش می‌کنند که زندگی خود را به سطح مطلوبی برسانند.
در این پروژه تلاش می‌شود که از توده مردم یک نیروی محرک، فعال، خلاق و پویا ایجاد شود. در این مورد با بالا بردن سطح آگاهی‌های مردم و جلب مشارکت آنان در زمینه مسایل بهداشتی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی در راستای فعالیت‌های توسعه شهری تلاش مضاعف صورت می‌پذیرد. در نهایت می‌توان گفت که در پروژه شهر سالم تلاش می‌شود که فرهنگ شهر نشینان به فرهنگ شهروندان فعال و آگاه تبدیل شود.
در سال 1383 با توجه به تجربه بیش از یک دهه اجرای پروژه شهر سالم، برای اولین بار سند راهبردی (برنامه ریزی استراتژیک) 5 ساله سلامت شهر تهران در پی تلاش گروهی از اساتید دانشگاه در مدت یک سال تدوین و در ابتدای سال 1385 به عنوان اساس برنامه ریزی سلامت در شهرداری مد نظر قرار گرفت.
در سند راهبردی چالش‌های اساسی سلامت شهر تهران، بیانیه ماموریت سلامت شهرداری، چشم انداز سلامت شهرداری، اهداف کلان، سیاست‌ها و استراتژی‌های آن به تفکیک تهیه و بر اساس آن برنامه‌های عملیاتی جهت رسیدن به شهری سالم تدوین گردید.
با توجه به چالش‌های اساسی یا موضوعات استراتژیک سلامت تهران، دو هدف استراتژیک برای تامین سلامت شهر تهران متصور است؛
بهبود شیوه سیاست گذاری ، مدیریت و حاکمیت سلامت در شهر تهران .
کاهش عوامل خطر تهدید کننده سلامت.
شهرداری تهران جهت توسعه پروژه شهر سالم به تمام محله‌های شهر تهران از ابتدای سال 1385 نسبت به ایجاد ساختار جدیدی به نام اداره کل سلامت تهران زیر نظر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اقدام نمود.
بر اساس این ساختار تمام مناطق 22 گانه شهرداری تهران دارای اداره سلامت منطقه شده و در هر مرحله می بایستی مکانی را به نام خانه سلامت محله راه‌اندازی نمایند. خانه‌های سلامت در واقع به عنوان ستاد اجرایی پروژه شهر سالم در محله‌های شهر تهران انجام وظیفه می نمایند.

اهم وظایف اداره کل سلامت:
تلاش در جهت توانمندسازی شهروندان در تامین و حفظ سلامت خود و جامعه شهری
برنامه ریزی در جهت تامین دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و سلامت اجتماعی
تلاش در جهت توسعه رویکرد مبتنی بر سلامت در مدیریت شهری
ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف مرتبط (ژنتیک، روانی و ....)
توسعه آموزش های همگانی در زمینه بهداشت و سلامت اجتماعی (سالم زیستی) با همکاری اداره کل آموزش و مشارکت های شهروندی
برنامه ریزی و تلاش در جهت پیشگیری، درمان و بازتوانی آسیب های اجتماعی تهدید کننده سلامت
حفظ، تامین و ارتقاء سطح بهداشت سلامت کارکنان شهرداری
توسعه تاسیسات رفاهی و خدماتی از قبیل کلینیک های تخصصی، مهدهای کودک، باشگاه و ...
تهیه و تدوین سیاست های اجرایی در زمینه های مختلف بهداشت روان اعم از افزایش هنجارها، سلامت محیط، کاهش آلودگی های صوتی و...
سایر وظایف حسب مورد که از جانب مقام مافوق ابلاغ می‌شود.


اداره کل فرهنگی
سابقه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به سنوات 1349 و 1351 بر می‌گردد
در سال 1373 شهرداری تهران بیش از هر زمان دیگری پرداختن به امور فرهنگ شهروندی، امور اجتماعی، بهداشت عمومی، ورزش و سلامتی، آموزش‌های شهروندی و برنامه‌های ترویجی را بسیار ضروری دانسته و به همین منظور در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی اقدام به تشکیل اداره کل هماهنگی امور اجتماعی و فرهنگی مناطق کرد.
این اداره کل در کنار سازمان فرهنگی و هنری و اداره کل توسعه امور اجتماعی و فرهنگی، کلیه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری را به صورت ستادی مدیریت نموده و برنامه‌های متعدد فرهنگی را به اجرا درآورد.
گستردگی و تنوع فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، خصوصا مقوله های فرهنگی، مسبب تفکیک موضوعات فرهنگ، سلامت، آسیب‌های اجتماعی، مشارکت‌های اجتماعی و سرانجام تشکیل اداره کل فرهنگی در سال 1384 گردید.
تا سال 1386 سرفصل‌های اصلی اوقات فراغت، مراسم و مناسبت، امور مساجد، امور مدارس، کمک‌ها و مساعدت‌های فرهنگی رئوس فعالیت‌های این اداره کل را تشکیل می‌دادند.
با فرارسیدن دوران جدید، برنامه‌های اداره کل فرهنگی گسترش بیشتری یافت:
تشکیل شبکه همبسته اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و فعالیت‌های دبیرخانه‌ای آن
رسیدن به مفهوم شهروندی به مفهوم تام و کمال
تقویت احساس تعلق اجتماعی در میان شهروندان نسبت به کلیه سرمایه‌های مادی معنوی شهر
برخورداری از سلایق فرهنگ عمومی جهت بالندگی اجتماعی


آشنایی با اداره کل امور بانوان
با توجه به اینکه زنان نقش موثری در جامعه داشته و نوع ارتباطات، تعاملات و فعالیت‌های اجتماعی متاثر از این قشر می‌باشد تا آنجا که اندیشمندان اجتماعی زنان را یک منشاء در تحولات اجتماعی و فرهنگی می‌دانند
از طرفی این قشر عظیم به دلیل ویژگی‌های خاص دارای مسائل و مشکلات خاصی نیز بوده و بدین جهت نیازمند توجه ویژه می‌باشند.
از طرفی شهرداری تهران با توجه به گستره وسیع حضور فرهنگی و اجتماعی خود در شهر تهران، سعی وافری در بهبود و ارتقائ سطح زیست محیط شهروندان می‌نماید.
بی‌تردید هدفمند نمودن این تلاش در جهت بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت برنامه‌ها با دیدگاه محله محوری از اولویت‌های مدیریت شهری است.
لذا اهتمام به امور بانوان که یکی از اهداف اصلی شهرداری تهران در بخش فعالیت‌های اجتماعی است، نیازمند داده‌های کافی به منظور برنامه‌ریزی دقیق و علمی بوده تا از این رهگذر شهر تهران محیطی امن، زیبا، مفرح و مطلوب برای سکونت و فعالیت‌های اجتماعی بانوان شهروند باشد.
برای دست‌یابی به شرایط مذکور برنامه‌ریزی‌های کلان اجتماعی اجتناب ناپذیر است.
به منظور تحقق اهداف فوق اداره کل بانوان به‌عنوان بازوی فکری و سیاست‌گذاری آبان سال1384 در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ایجاد شده است.


آشنایی با اداره کل آموزش‌های شهروندی
اداره کل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی در اوایل سال 1385 راه‌اندازی شد
اداره کل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی زیرمجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است و با اهداف، وظایف و مأموریت‌های ذیل فعالیت خود را در شهرداری تهران آغاز کرد:
ارتقای آگاهی‌ها، خواسته‌ها و توانمندی‌های شهروندان در راستای زندگی سالم و حیات اجتماعی مطلوب با تاثیر در ابعاد بینش و منش و رفتار جامعه و تامین هویت اسلامی و ایرانی شهر تهران
ارایه خدمات آموزشی به شهروندان از طریق آموزش‌های غیرحضوری، حضوری و مجازی
ایجاد توسعه و بهره‌وری لازم از طریق برنامه‌ریزی آموزشی، تدوین محتوا و متون و طراحی و تولید محصولات مرتبط
ارایه آموزش‌های شهروندی در موضوعات روابط و مناسبات اجتماعی، حقوق و تکالیف شهروندی، مهارت‌های زندگی، نظم و انضباط اجتماعی، بهداشت و محیط زیست و...
توسعه فرهنگ مشارکت‌های اجتماعی به منظور توسعه پایدار شهری
توانمندسازی اقشار جامعه از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌ها و فرصت‌های مردمی
شناسایی، سازماندهی و حمایت از تشکل‌های مردمی و غیردولتی
ایجاد هماهنگی با نهادها، سازمان‌ها و مراکز دولتی در راستای بهبود زندگی مردم
جلب مشارکت از اقشار مختلف جامعه مانند فرهیختگان و نخبگان، زنان و خانواده، جوانان، نوجوانان و کودکان به منظور ارایه آموزش‌های شهروندی و مددرسانی به مدیریت شهری
جلب مشارکت از خیریه‌ها و مساجد و هیات در راستای تامین معنویت شهروندان و اهداف مدیریت شهری
شناسایی، جلب حمایت‌های فکری، تبادل اطلاعات، حوزه بندی، دخالت در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و مشارکت در اجرا در سطوح مختلف جامعه در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی دفاعی، محیط زیست و اقتصادی
جلب مشارکت درون سازمانی در راستای تامین اهداف مدیریت شهری


آشنایی با اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی
تحقق چشم انداز کلان شهرداری تهران برای تبدیل از «سازمان خدماتی» به «نهاد اجتماعی»، همچنین توسعه و تقویت رویکرد اجتماعی، مستلزم سیاستگذاری و برنامه ریزی مبتنی بر تحقیق و پژوهش می‌باشد
مدیریت شهری اگر بتواند نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهر و شهروندان را از طریق مطالعه و تحقیق علمی به درستی شناسایی نموده و بین یافته‌های پژوهشی در سطوح راهبردی و کاربردی و سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و اجرا پیوند کارآمد و مستمر برقرار نماید آنگاه می‌توان به دستنیابی چشم‌انداز توسعه پایدار مبتنی بر رویکردهای اجتماعی و فرهنگی امید داشت.
مدیریت شهری در کلان‌شهر تهران جهت تحقق این راهبرد، دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی را با امکان بکارگیری ظرفیت‌ها و قابلیت‌های علمی موجود در دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و پژوهشگران شهر تهران و پشتیبانی علمی و کاربردی ماموریت‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از جمله شناخت علمی مسائل و نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهروندان تهرانی، بررسی آثار و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی طرح‌ها و پروژه‌های شهری، بررسی آگاهی و نگرش شهروندان تهرانی در خصوص عملکرد شهرداری و ترسیم سیمای اجتماعی و فرهنگی شهر تهران، در مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تأسیس نموده است.
اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که زیرمجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است با چشم‌انداز زیر فعالیت خود را آغاز کرد:
دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهر تهران باید بتواند به یک مرکز مطالعات و پژوهش‌های منحصر به فرد در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهر تبدیل گردد. به نحوی که مطالعات و پژوهش‌های انجام شده بتواند نتایج و داده‌های پایه مورد نیاز را جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی در اختیار مدیران حوزه شهری قرار داده و منابع و شرایط لازم را برای تحقیق در حوزه شهری توسط پژوهشگران فراهم سازد.

اهداف اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی:
شناخت پدیده‌ها، مسائل و نیازهای اجتماعی و فرهنگی تهران
تبیین وتعمیق بنیان‌های رویکرد اجتماعی در فعالیت‌های مدیریت شهری
تعیین خط‌ مشی فعالیـت‌ها و برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی

وظایف کلی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی:
انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ایی در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهر تهران .
انجام افکار سنجی در مورد برنامه ها ی حوزه اجتماعی و فرهنگی و فعالیت های شهرداری مرتبط با شهر و شهروندان تهران.
تالیف و ترجمه کتاب و مقاله در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر تهران.
برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و جشنواره‌های علمی و کاربردی در سطوع مختلف شهر در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهر تهران .
انجام مطالعات اجتماعی و فرهنگی طرح ها و پروژه های شهری در قالب پیوست اجتماعی.
برگزاری کارگاه های تخصصی و کاربردی در حوزه اجتماعی و فرهنگی.
ترسیم سیمای اجتماعی و فرهنگی شهر تهران از طریق ایجاد پایگاه داده ها.
راه اندازی بانک اطلاعات پژوهشگران حوزه اجتماعی و فرهنگی شهری.
ایجاد و و توسعه زیر ساخت‌های مطالعاتی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی و پشتیبانی‌های علمی و تخصصی از حوزه های مختلف شهرداری و از پژوهشگران، دانشجویان و محقیقین حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شهر تهران در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر تهران.

اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری امور اجتماعی و فرهنگی
■مطالعه ،بررسی ،تشخیص و تعیین نیازهای شهر تهران در زمینه های اجتماعی و فرهنگی بر اساس قوانین ،مقررات و خط مشی های ابلاغی مراجع ذیصلاح.
■بررسی و مطالعه لازم در زمینه برنامه ریزی مدیریت شهری به منظور تهیه برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت حوزه معاونت.
■بررسی و تعیین راه کارها ،طرح ها و برنامه های اجرایی در راستای اهداف و برنامه های مصوب.
■برنامه ریزی ،هماهنگی و نظارت و پیگیری حسن اجرای قوانین ، مقررات ،برنامه ها و خط مشی های ابلاغی در ارتباط با مسئولیت های امور اجتماعی و فرهنگی واحد های تابعه.
■ایجاد هماهنگی بین واحد های تابعه حوزه امور اجتماعی و فرهنگی و سایر واحد های مرتبط در شهرداری تهران به منظور انجام مناسب فعالیت های مرتبط به حوزه امور اجتماعی و فرهنگی.
■کنترل و نظارت در تهیه ، تنظیم ،تغییر و اصلاح بودجه سالیانه حوزه های امور اجتماعی و فرهنگی و واحد های تابعه .
■کنترل و نظارت بر تخصیص اعتبارات عمرانی و جاری و نظارت بر هزینه کرد اعتبارات.
■نظارت بر حسن اجرای صحیح بودجه حوزه های امور اجتماعی و فرهنگی و واحد های تابعه و بررسی اعلام نظر در خصوص پیشنهاد اصلاح بودجه واحد های تابعه.
■تهیه گزارش انحرافات از بودجه و برنامه های ابلاغی و ارائه گزارش عملکرد.
■نظارت بر فعالیت ها ،طرح ها و پروژه ها از لحاظ کمی ،کیفی و مالی (استقرار نظام کنترل پروژه )و تهیه و ارائه گزارش عملکرد.
■بررسی و تهیه گزارش پیشرفت فیزیکی پروژههای در دست اقدام حوزه و تجزیه و تحلیل علل تاُخیر و عدم پیشرفت با توجه به برنامه زمان بندی پروژه ها.
■بررسی و اعلام نظر در خصوص طرح ها و پروژه های پیشنهادی ،در حال اجرا و خاتمه یافته حوزه های امور اجتماعی و فرهنگی مناطق و واحداهای تابعه و تعیین جایگاه آن ها در برنامه های بلند مدت ،میان مدت و کوتاه مدت حوزه معاونت.
■ارزیابی عملکرد سالیانه امور اجتماعی و فرهنگی مناطق با اهداف رفع موانع ،مشکلات و ضعف ها و تقویت و کارآمد تر نمودن واحد های مذکور.
■بررسی و پیشنهاد در امر یکسان سازی و ایجاد وحدت رویه در زمینه امور اجتماعی و فرهنگی کلیه واحد های تابعه با هماهنگی اداره کل تشکیلات و آموزش.
■بررسی ،پیشنهاد و همکاری در زمینه تهیه ، تدوین ، تغییر و تصویب آیین نامه ها و دستور العمل های ابلاغی و مورد نیاز.
■مطالعه و بررسی به منظور شناخت مشکلات و نارسائی های قوانین و آیین نامه های موجود در امور اجتماعی و فرهنگی و ارائه پیشنهاد ات لازم جهت اصلاح و رفع مشکلات با هماهنگی مراجعه ذیربط.
■تهیه و تدوین دستور العمل های مورد نیاز جهت واگذاری امور اجتماعی و فرهنگی به بخش خصوصی در جهت کاهش تصدی گری با هماهنگی سایر واحد های ذیربط.
■ارزیابی روش های انجام کار در در واحد های تابعه و ارائه پیشنهاد لازم به منظور اصلاح و بهبود روش های انجام کار با هماهنگی ادراره کل تشکیلات و آوزش.
■تهیه و تدوین و پیشنهاد شاخص های ارزیابی عملکرد امور رایانه واحد هاتابعه.
■بررسی و اعلام نظر در خصوص نیاز های سخت افزار ی و نرم افزار ی امور رایانه واحد های حوزه .
■کنترل و نظارت امور رایانه حوزه با هماهنگی واحد هاذیربط.
■انجام اقدامات لازم به منظور پشتیبانی و نظارت بر محتوا شبکه پرتال در حوزه معاونت.
■اتخاذ تدابیر و ایجاد امکانات به منظور پشتیبانی و امنیت سیستم های نرم افزار ی و سخت افزاری حوزه.
■ایجاد بانک اطلاعاتی از آمار ، اطلاعات و عملکرد پروژه های واحد های تابعه حوزه امور اجتماعی و فرهنگی.
■اخذ آمار و اطلاعات فعالیت ها و اقدامات انجام شده اجتماعی و فرهنگی از واحد های تابعه حوزه و امور اجتماعی و فرهنگی مناطق 22 گانه شهرداری تهران .
■تهیه ،تنظیم و ارائه آمار عملکرد واحد های تابعه حوزه امور اجتماعی و فر هنگی مناطق 22 گانه .
■سایر وظایف حسب مورد که از جانب مقام مافوق ابلاغ میشود.


آشنایی با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال 1375 به منظور توسعه فرهنگ و هنر در جامعه ایرانی و نیز ارتقاء فرهنگ شهر نشینی در تهران بزرگ تأسیس شد
فلسفه وجودی سازمان رهنگی هنری شهرداری تهران تلاش و حرکتی مدبرانه در راستای برانگیختگی، راهنمایی وهماهنگی آحاد جامعه و متولیان فرهنگی در امور حاکمیت و یکپارچه سازی فعالیت‌ها، نتایج و پیامدهای فرهنگی به منظور آماده سازی زمینه‌ها و فراهم آوری عوامل و شرایط نهادینه شدن فرهنگ مطلوب مبتنی بر آموزه های نورانیدین فرهنگساز اسلام در شهر تهران به عنوان مرکزیت ام‌القرای جهان اسلام است.

اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:
ارتقاء قابلیت‌ها و توانمندی‌های فردی و جمعی آحاد مردم تهران در بهبود و تعالی فرهنگی، فرهنگ‌سازی و اشاعه و ترویج فرهنگ مطلوب، مقاومت و پایداری نهادینه در برابر عوامل انحطاط، از هم‌گسیختگی، خودباختگی و بی‌هویتی فرهنگی، مشارکت فعال و موثر در اداره امور کشور و کلان شهر تهران و نگهداری و توسعه کمی و کیفی شهر.
ارتقاء سطح قابلیت‌ها و توانمندی‌های تخصصی و مدیریتی متولیان امور حاکمیت در شناخت و حساسیت نسبت به پیامدهای فرهنگی تصمیمات و عملکرد در حوزه مسئولیت؛ اداره امور و تعامل با مخاطبان حوزه مسئولیت از طریق شیوه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی.
ارتقاء سطح توانمندی‌های جمعی بازیگران مثبت فعال و موثر در جریان فرهنگ‌سازی مطلوب.
مواجهه و تقابل موثر و محدودسازی فضای حرکت و بازی، با بازیگران منفی موثر در جریان فرهنگ‌‌سازی نامطلوب.
ارتقاء سطح امنیت روانی، ثبات و آرامش، یکپارچگی و انسجام اجتماعی و وحدت ملی.
بالندگی، پویایی و نوآوری در ارائه الگوهای زندگی متعالی، نمادها و نشانه‌های هویت دینی و ملی.
ارتقاء سطح مطلوبیت و جذابیت محیط زیست فرهنگی اجتماعی مبتنی بر حیات طیبة انسانی.
تحکیم و تقویت غرور و افتخار ملی و شهرت و اعتبار زندگی در فضا و محیط فرهنگی شهر تهران.


سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی
اهداف سازمان در چارچوب وظایف و ماموریتهای شهرداری تهران و درراستای تحقق راهبردهای سند طرح جامع شهر تهران و برنامه های مصوب پنج ساله شهرداری
عبارتنداز :
الف- حمایت از ایجاد و ساماندهی فعالیت های سازمانهای مردم نهاد مرتبط با مسائل شهری به منظور مشارکت در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مبتنی برنیازهای جمعیتی شهر
ب- ارتقاء فرهنگ شهروندی و جلب افزایش مشارکت و همکاری شهروندان دراداره مطلوب شهر
ج- حمایت، همکاری و مشارکت جهت توسعه کمی و کیفی رفاه اجتماعی مبتنی برنیاز جمعیتی شهر تهران
د- کمک به ساماندهی آسیب های اجتماعی وحمایت از راه کارهای پیشگیرانه از بروزآنها در اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب با رویکرد توانمندسازی جامعه هدف مورد نظر
ه – حمایت از بسترسازی لازم جهت ایجاد وتوسعه کارآفرینی در شهر تهران با رویکرد توانمندسازی کارآفرینان
و- حمایت از توسعه گردشگری شهری، ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های اوقات فراغت شهروندان تهرانی
ماموریت ها :
■جلب مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی ■ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی و حمایت از برنامه های اجتماعی،مشاوره ای و مددکاری اجتماعی ■مهار،کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در شهر تهران ■بستر سازی جهت توسعه کارآفرینی در شهر تهران ■کمک به ساماندهی گروههای شغلی در معرض آسیب در شهر تهران ■کمک به ارتقاء سطح رفاه اجتماعی گروههای آسیب پذیر شهر تهران ■کمک به ایجاد فرهنگ همیاری وبخشش در بین شهروندان شهر تهران ■توسعه مشارکت و سرمایه گذاری های اقتصادی در حوزه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی


شرکت توسعه فضاهای فرهنگی:
اين شرکت در سال 1372 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسيد. این شرکت در دوره فعاليت خود منشاء بسياري از خدمات و ساخت و سازهاي فرهنگي بوده که اکنون در شهر تهران شاهد آن هستيم.
گفتاری در باب فضاهای فرهنگی و توسعه
«شهر» را نمي‌توان صرفاً مكاني براي زيست گروهي از مردمان در كنار ِ‌هم تعريف و توصيف كرد؛ زيرا اين تعريف در مورد زيستگاه‌هاي جمعي بشر در دوران‌هاي ماقبل مدنيت، و حتي ماقبل تاريخ هم صدق مي‌كند. مقوله‌ي فضاي فرهنگي شهر نيز با عنايت به همين نكته، حاصل افزودن مدنيت بر ساخت‌وسازِ‌ ابنيه و مكان‌هاي زيست و تلاقي اجتماعي مردمان است به گونه‌اي كه نيازهاي مادي (و از جمله «فرهنگي») اين مردمان را تأمين كند. زيرا كه مدنيت اساساً داير است بر تفكر، فرهنگ، حقوق فردي و اجتماعي، و ساير مقولاتي از اين‌دست كه اموري ذهني، و مستقل از مفهوم مادي «مكان زيست» هستند.
توسعه‌ي فضاهاي فرهنگي
برخلاف ديدگاه سنتي به مقوله‌ي «توسعه‌ي فضاهاي فرهنگي» كه به طور عمده در ساخت‌وساز و وجهِ كالبدي (فيزيكي) و قابل رؤيت شهرسازي خلاصه و متمركز مي‌شود، ديدگاه‌هاي امروزين شركت توسعه‌ي فضاهاي فرهنگي، در كنار تلاش براي ساخت‌وسازهاي ضروري و تداومِ‌ احداثِ‌ مجموعه‌هاي فرهنگي در سطوح پنج‌گانه‌ي محله، ناحيه، منطقه، حوزه و شهر (با اولويتِ‌ رفع نيازهاي اساسي و زيربنايي) و توجه به آن دسته از كمبودها و نيازهاي شهري كه وجه مادي ساخت‌وساز درخصوص آن ضرورت دارد، مبتني بر تعريف تازه‌اي است كه «فضاي فرهنگي شهر» را در نقطه‌ي تلاقيِ‌ كالبد شهر با ذهنيت شهروندان جستجو مي‌كند. در اين منظر، بي‌آن‌كه وجه كالبدي و مادي شهرسازي كم‌اهميت قلمداد شود، بر اهميت وجه ذهني و غيرمادي عنصر فرهنگ، شامل مشتركات و پيشينه و تاريخ شهر و مردمانش، نيازهاي رواني و عاطفي شهروندان، نقش مديريت كلان‌شهري در فرهنگ‌سازي يا توسعه‌ي امكانات لازم و بسترسازي براي باليدن فرهنگ عمومي تأكيد مي‌شود. توجه بيشتر به عناصر غيرمادي شهرسازي چون زيبايي‌شناسي شهري، و گرايش به پاسخگويي به نيازهاي عام مردم چون آرامش، احساس امنيت و احترام اجتماعي وحقوق فردي شهروندان، و نيازهاي خاص‌تر چون هنر و فرهنگ با تمام گرايش‌ها و شاخه‌هاي تخصصي‌تر آنها، از ويژگي‌هاي اين ديدگاه است.
شهر به چه نوع ساخت‌وسازي نياز دارد كه احساس رضايت و آرامش و احترام به فرديت شهروندان را در افراد جامعه تقويت كند؟ و اين ساخت‌وسازها چگونه، با چه روال و ترتيبي، با چه سبك‌وسياقي، با چه شكل و طراحي، با چه برنامه‌ريزي كلاني، با چه اهداف كوتاه و بلندمدتي و با چه ابعاد معنايي بايد اتفاق بيفتد كه به نتيجه‌ي مطلوب نزديكتر شود؟ آيا در ذهنيت شهروندان به طور مستقيم يا غيرمستقيم تأثير مي‌گذارد؟ از حجم ناهنجاري‌هاي اجتماعي مي‌كاهد؟ به شهروندان، حداقل، امكاني براي گذران آسوده و سالم اوقات فراغت مي‌دهد، يا اصلاً‌ كمكي به داشتن اوقات فراغت براي گروه‌هايي از مردم جامعه مي‌كند، تا از اين‌طريق فشارهاي ناشي از حجم كار و تنش‌هاي روزمره را تخليه كند يا به اموري مانند مطالعه، گرايش‌هاي شخصي به هنر يا امور فرهنگي، بروز خلاقيت فردي و اجتماعي، يا دست‌كم به تفريح شخصي و خانوادگي برسند؟
توجه به اين پرسش‌ها و هزاران پرسش مشابه ديگر، از ساده‌ترين امور مؤثر بر فرهنگ جامعه، تا تخصصي‌ترين حوزه‌هاي فرهنگي و هنري براي نخبگان جامعه، مكمل‌هايي ضروري براي وجهِ‌ كالبدي ساخت‌وساز شهري خواهند بود.
سازه‌هاي فرهنگي
مفهوم ساخت‌وساز نيز، در تعريف مدرن، تفسيرها و كاركردهايي متفاوت از ديروزها يافته است. تعريف سنتي ساخت‌وساز فرهنگي درصورتي مي‌توانست ادامه يابد كه ذخاير ملّي چون «زمين»، «مصالح» و «سرمايه‌هاي دولتي» نامحدود مي‌بود. متأسفانه يا خوشبختانه امروز به اين نتيجه رسيده‌ايم كه درآمد سرانه‌ي ملي و ذخاير پولي و سرمايه‌ي دولتي حتي اگر صدها برابر شرايط موجود كشور هم باشد، به‌هرحال پايان‌ناپذير نيست، و ضمناً متعلق به يكايك افراد جامعه و حتي نسل‌هاي آتي است و مي‌بايد از منظر «نگرش اقتصادي» بدانها توجه كرد. مفهوم «نگرش اقتصادي» به سرمايه‌هاي ملي نيز به مفهوم صرفه‌جويي صرف يا درآمدزا كردن تمام ذخاير ملي شمرده نمي‌شود، بلكه «نگرش اقتصادي» به معناي «سنجيده‌تر هزينه كردن از ذخاير مادي و غيرمادي» است. مي‌توان ساخت‌وساز بنايي را ارزان‌تر تمام كرد، اما در آن‌ صورت از سرمايه‌هاي غيرمادي ملي، مثل سلامتي و امنيت مالي و جاني مردم هزينه كرده‌ايم. «نگرش اقتصادي» در اين مثال كوچك، مي‌تواند به صرف هزينه‌ي مادي حتي بيشتر، در جهت كارآييِ‌ روزافزون و بازده غيرماديِ‌ بيشتر حكم كند.
حال اگر اين مثال ساده را به ابعاد گسترده‌تر و پيچيده‌تر «توسعه‌ي فضاهاي فرهنگي» در شهر تسري دهيم، مي‌توان به سرمايه‌گذاري مادي و معنوي براي بازده درازمدت فرهنگي و تأثيرگذاري مثبت بيشتر و عميق‌تر بر ذهنيت شهروندان در جهت شكوفايي هرچه بيشتر نيروهاي بالقوه و خلاقيت‌هاي موجود در نسل‌هاي مختلف جامعه در سطح كلان انديشيد.بخش مهم ديگري از توسعه‌ي فضاهاي فرهنگي، توجه به ريشه‌هاي فرهنگي در همه‌ي زمينه‌ها از جمله در حوزه‌ي سازه‌‌هاي شهري است؛ و در نهايت، شركت توسعه‌‌ي فضاهاي فرهنگي، به عنوان بازوي اجرايي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در امر فرهنگ، و با تعريفِ‌ متوسعِ‌ پيش‌گفته از «فضاي فرهنگي» آماده‌ي طراحي و اجراي طرح‌هايي در حوزه‌هاي مرتبط با توليد يا گسترشِ‌ فرهنگي است، اعم از فعاليت مشاركتي يا حمايتي در زمينه‌ي توليدات فرهنگي چون تئاتر، سينما، نشر (كتب و نشريات) و ساير زمينه‌هاي تأثيرگذار بر فضاي ذهني شهروندان.


سازمان ورزش
در سال 1384اداره کل تربیت بدنی شهرداری تهران زیر نظر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تأسیس و فعالیت های خود را با حجم گسترده ای ادامه داد به طوریکه مسابقات ورزشی محلات در رشته های مختلف ورزشی آقایان و بانوان،گردهمایی های عمومی ورزشی و ایستگاههای تندرستی پارکی با حضور ده ها هزار نفر از شهروندان تهرانی برگزار می گردید . در کنار حجم وسیع برنامه های اختصاص یافته به شهروندان ، فعالیت های ورزشی و تفریحی ویژه کارکنان شهرداری تهران و خانواده ایشان نظیر مسابقات ورزشی ، آموزش شنا و گل گشت های یک روزه برگزار می شد .
در سال 1388به دلیل گستردگی و حجم بالای فعالیت های ورزشی شهرداری تهران و تحت پوشش قراردادن تعداد بسیار زیادی از شهروندان و به منظور یکپارچگی و ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات ورزشی و تفریحی و افزایش کارایی و اثر بخشی سازمانی ، اداره کل تربیت بدنی که مسئول برگزاری فعالیت های ورزشی و تفریحی بود و شرکت فرهنگی ورزشی شهر که مدیریت بهره برداری مجموعه های ورزشی شهرداری را برعهده داشت ، ادغام شده و سازمان ورزش شهراری تهران تشکیل گردید .
مطابق اساسنامه سازمان ورزش شهرداری تهران (مصوب شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 14/07/1388و ابلاغ شهردار محترم تهران در تاریخ 03/09/1388به شماره 636068/8810)سازمانی است غیرانتفاعی و وابسته به شهرداری و مرکز اصلی این سازمان شهر تهران و مدت فعالیت آن از تاریخ تأسیس نامحدود می باشد .
از ابتدای سال 1389با تغییر مدیریت سازمان ورزش ، برنامه هاو فعالیت های ورزش شهروندی با افزایش کمی قابل توجهی ادامه یافت که از جمله آن می توان به افزایش500درصدی در رشته های ورزشی انفرادی و افزایش 100درصدی در رشته های ورزشی تیمی (بدون افزاش اعتبار)،ایجاد و راه اندازی آکادمی ورزش شهروندی ، راه اندازی نهضت داوطلبی با افزایش مشارکت داوطلبانه شهروندان در اجرای فعالیت های ورزشی،رویکرد محله محوری در برنامه ریزی ، برگزاری جشنواره تفریحات ورزشی ، راه اندازی انجمن ها و هیأت های ورزشی و تفریحی جدید و همچنین توسعه فرهنگ عمومی با مشارکت همه سنین در ورزش های همگانی اشاره نمود .
مأموریت ورزشی شهرداری تهران " تأمین و توسعه ورزش همگانی " اعم از فعالیت های ورزشی سازمان یافته و سازمان نیافته ، بستر سازی برای شناسایی و معرفی استعدادهای ورزشی و مدیریت فضاهای ورزشی در کلیه مناطق و محلات شهر تهران با بکارگیری فن آوری نوین و اتکا به نیروی انسانی متعهد و متخصص و بهره گیری از کلیه امکانات و تجهیزات شهرداری و ظرفیت و توانایی های بخش عمومي و خصوصی برای دسترسی آسان و ارزان به امکانات ورزشی و ارتقاي تندرستي شهروندان تهراني می باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی