شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تبلیغات پیکسلی روش نوین تبلیغات

تبلیغات پیکسلی روش نوین تبلیغات 10 سال 8 ماه ago #27725

تبلیغات پیکسلی روش نوین تبلیغات
تبلیغات پیکسلی یک شیوه تبلیغات تحت وب با شرایطی جدید جهت محاسبه قیمت است که در آن قیمت هر آگهی تبلیغاتی بنا بر اندازه آن محاسبه می گردد.
این روش تبلیغات در ربع چهارم سال 2005 میلادی، زمانی که الکس تئو دانش آموز انگلیسی، سایت خود یعنی صفحه خانگی یک میلیون دلاری (www.milliondollarhomepage.com) را راه اندازی نمود شهرت پیدا کرد. او در این وب سایت سعی داشت تبلیغ کنندگان کالا و خدمات را متقاعد کند هزینه تبلیغات خود را بر اساس اندازه ای که آگهی ها از حجم کلی صفحه اصلی سایت او اشغال می کنند بپردازند. کل فضای موجود در صفحه اصلی سایت الکس به یک میلیون پیکسل تقسیم و با قیمتی معادل 1 دلار برای هر پیکسل به فروش گذاشته شد. او در مدتی کمتر از 5 ماه موفق شد تمام یک میلیون پیکسل فضای تبلیغاتی سایت خود را به فروش رسانده و درآمدی بیش از یک میلیون دلار از این راه کسب کند.
این درآمد کلان در این مدت کوتاه کافی بود تا خبر این موفقیت در تمام دنیا پراکنده شده و تبلیغات پیکسلی را به گزینه جذابی برای عموم کسانی که با تجارت تحت وب سر و کار داشتند تبدیل نماید. بعد از این اتفاق سایتهای پیکسلی بسیار زیادی در سراسر دنیا ایجاد و شروع به ارائه خدمات نمودند که اگرچه در نوع طراحی و کیفیت خدماتی که ارائه می نمودند بعضا تفاوتهایی با هم داشتند ولی همگی آنها بلا استثنا از یک ویژگی سایت الکس پیروی نمودند. ویژگی مورد نظر این بود که کمترین فضای قابل فروش در تمام سایتهای پیکسلی از ابتدا تا کنون 100 پیکسل است که اصطلاحا یک بلاک نامیده می شود. منطق انتخاب این اندازه در این است که در فضایی کوچکتر از 100 پیکسل عملا نمی توان تصویر گویایی را به نمایش گذاشت.
ذکر این توضیح نیز لازم است که هر کدام از تبلیغ کنندگان با خرید فضای پیکسلی تبلیغاتی بر روی سایت الکس مجاز بودند تبلیغات خود را به صورت مادام العمر (تا زمانی که سایت برپا باشد که 5 سال اول آن تضمین شده) در آن فضا قرار دهند به صورتی که هیچ آگهی دیگری در هیچ زمانی جایگزین آگهی آنها نگردد.
علاوه بر سایتهای پیکسلی جدید، ایده الکس تئو برنامه نویسان را نیز به جنبش واداشت تا در مدت کوتاهی برنامه آماده ای را جهت راه اندازی یک سایت پیکسلی ارائه کنند. با استفاده از این برنامه ها هر شخصی به راحتی می توانست بدون داشتن کمترین اطلاعات فنی درباره برنامه نویسی و طراحی سایت برای خود یک سایت پیکسلی راه اندازی و با استفاده از سیستم های پرداخت آن لاین ساده ای مانند PayPal از آن کسب درآمد نماید بدون اینکه نیاز به صرف کمترین وقتی برای آن داشته باشد.
الکس تئو کیست و ایده تبلیغات پیکسلی چگونه به ذهنش رسید؟
الکس تئو ساکن شهرستان ویلشایر واقع در جنوب کشور انگلستان، زمانی موفق به اجرایی کردن این ایده گردید که 21 سال بیشتر نداشت. او در دانشگاه قبول شده بود و در پی یافتن راهی برای فراهم کردن هزینه های سنگین شهریه دانشگاهش می گشت که این ایده به ذهنش رسید. او اولین پیکسلهای سایت خود را به دوستان و نزدیکان خود فروخت و از این طریق به گسترش کار خود پرداخت تا این که ایده جذاب وی مورد توجه سایتها و خبرگزاری ها قرار گرفت و ظرف مدتی کوتاه چنان شهرتی پیدا نمود که الکس موفق شد هزینه لازم برای 3 سال تحصیلش را در کمتر از یکماه فراهم نماید. اگر به بخش رسانه هایی که اخبار سایت او را پوشش داده اند سری بزنید می بینید که حجم مطالب درباره این ایده به قدری زیاد است که الکس مجبور به تفکیک آنها براساس نام کشورها شده است.
اما واقعیت این است که همانطور که برخی رسانه ها و خبرگزاری ها به آن اشاره نموده اند، الکس تئو موفق به بنیانگذاری سبکی در تبلیغات اینترنتی شده است که شاید تا به این حد فراگیر شدن آن را حتی خود او نیز پیش بینی نمی کرد.
جذابیت ایده الکس به حدی رسید که شرکت بزرگی چون گوگل نیز به آن واکنش نشان داده و اگرچه هنوز پروژه ای بر این اساس را آغاز نکرده ولی به صورت رسمی علاقه خود را در این خصوص اظهار و احتمال اینکه این ایده را با همکاری شخص الکس تئو در تجارت عظیم خود دخالت دهد اعلام نموده است.
تفاوتهای عمده روش تبلیغات پیکسلی با روشهای مرسوم تبلیغات اینترنتی
1- مادام العمر بودن تبلیغات:
یکی از اصلی ترین تفاوتهای تبلیغات پیکسلی با دیگر روشها جایگزین نشدن تبلیغات جدید با قدیمی ترهاست. در واقع بدون توجه به اینکه یک سایت پیکسلی چند سال را به عنوان زمان برپایی خود تضمین نموده باشد، (در حال حاضر این زمان بین 1 تا 10 سال متغیر است) خریداران پیکسل از این بابت که از زمان خرید پیکسل تا هر مدتی که سایت برپا باشد کسی جایگزین آنها نخواهد گردید مطمئن خواهند بود. این در حالی است که در روش مرسوم تبلیغات اینترنتی، تبلیغ کنندگان مجازند به مدتی مشخص مثلا یک ماه یا شش ماه از فضای تبلیغاتی خود استفاده نمایند و بعد از این مدت یا شخص جدیدی جایگزین آنها می گردد یا باید مبالغ دیگری را و طبعاً بر اساس تعرفه های جدید، به دارندگان سایت بپردازند.
ضمنا در هر فضای تبلیغاتی پیکسلی نیز تنها یک تبلیغ کننده وجود خواهد داشت در حالی که در سایتهای پر بیننده ای که با روشی غیر از تبلیغات پیکسلی کار می کنند امکان دارد در طول یک روز در یک فضای تبلیغاتی مشخص تبلیغ چندین سایت یا شرکت نمایش داده شود. این کار به این شکل انجام می گردد که با هر بار بارگذاری (Loading) جدید صفحه، تبلیغات تغییر می کنند و یا حتی در خیلی از مواقع بدون توجه به بارگذاری جدید، تبلیغات در زمانهای مشخص مثلا هر 2 دقیقه یکبار تغییر می کنند.
2- تمرکز فعالیت بر روی تبلیغات:
یکی دیگر از تفاوتهای عمده سایتهای پیکسلی با دیگر سایتهایی که در آنها تبلیغات هم وجود دارد این است که سایتهای پیکسلی عملا هیچ چیزی به جز تبلیغات ارائه نمی کنند و خدمت اصلی مورد ارائه اشان تبلیغات است و بازدیدکنندگان صرفا جهت دیدن تبلیغات به آن رجوع می کنند. این در حالی است که در سایتهای دیگر، تبلیغات در کنار خدمات اصلی سایت و به نوعی به اجبار به بازدیدکنندگان ارائه می گردد چون آنها برای دیدن تبلیغات به سایت نیامده اند بلکه برای چک کردن ایمیل، خواندن خبر و مقاله یا کارهای روزمره دیگرشان به آنجا آمده اند.
ویژگی ذکر شده به طور مثال مانند تفاوت بین یک مجله تخصصی کامپیوتر و یک آگهی نامه تبلیغاتی صرف است. بازدیدکنندگان مجله تخصصی کامپیوتر وقتی با حجم انبوه آگهی ها مواجه می شوند دلخور می شوند چون برای خواندن مطالب تخصصی کامپیوتر آن مجله را خریده اند نه برای دیدن تبلیغات، ولی دریافت کنندگان آگهی نامه تبلیغاتی از ابتدا انتظار دیدن چیزی به غیر از تبلیغات را ندارند.
3- انعطاف در شکل، اندازه و مکان فضاهای تبلیغاتی:
ویژگی مهم دیگر سایتهای پیکسلی این است که تبلیغ کنندگان می توانند بنا بر تمایل خود در هر قسمت از صفحه و با هر اندازه و شکل دلخواه که تمایل دارند فضای خود را خریداری کنند. این در حالی است که در سایتهای غیر پیکسلی هر سه مورد ذکر شده، از قبل توسط مدیران سایت تعریف شده است و تبلیغ کنندگان لزوما باید از میان فضاهای موجود فضایی را برای تبلیغ خود انتخاب کنند.
به طور مثال اگر تبلیغ کننده ای بخواهد فضای تبلیغاتی خود را دقیقا در وسط صفحه خریداری کند به طور قطع غیرممکن است چون وسط صفحه به فعالیت اصلی آن سایت که طبیعتا تبلیغات نیست اختصاص دارد. همین طور اگر تبلیغ کننده ای نیمی از فضای تبلیغاتی که توسط مدیر سایت تعریف شده را برای تبلیغ خود کافی بداند در اکثریت مواقع لزوما باید هزینه کل فضا را پرداخت کند.
تفاوت تبلیغات پیکسلی با سایتهای دیگر در موارد ذکر شده در این است که یک سایت پیکسلی کاملا این انعطاف را داراست که تبلیغ کننده در هر قسمت از صفحه و به هر اندازه ای که تمایل دارد فضای تبلیغاتی خریداری نماید و تنها شرط موجود این است که کس دیگری قبل از وی، فضای مورد نظر را برای خود خریداری نکرده باشد.
علاوه بر اینها، نکته مورد توجه دیگر، شکل یک آگهی تبلیغاتی است. در سایتهای غیر پیکسلی فضای اختصاص داده شده به تبلیغات بدون توجه به اندازه و مکان آن به صورت یک مستطیل تعریف می گردد. به طور مثال اگر شخصی بخواهد تنها یک حرف را جهت تبلیغات خود نمایش دهد (به طور مثال حرف D)، لازم است تا آن را در درون فضای از پیش مشخص شده نمایش دهد حتی اگر فضای مورد استفاده وی معادل 10 درصد از کل فضای از پیش تعریف شده باشد. این کار در تبلیغات پیکسلی به شیوه ای کاملا متفاوت قابل انجام است. به طوری که شخص مورد مثال می تواند فضای تبلیغاتی خود را کاملا به صورت یک حرف "D" خریداری کرده و مجبور به پرداخت مبلغی برای فضاهایی که از آن استفاده نمی کند نباشد. حتی انعطاف تبلیغات پیکسلی تا جایی است که ممکن است تبلیغ کننده ای بتواند تبلیغ خود را در میان فضای تبلیغ کننده دیگری قرار دهد. فرضا در فضای خالی میان حرف "D" که مثالش زده شد.
تبلیغات پیکسلی در ایران:
طبیعتا کشور ما ایران نیز از طیف گسترده استقبال کنندگان از ایده جذاب الکس تئو خارج نبوده و بعد از فراگیر شدن جهانی این روش در تبلیغات اینترنتی، سایتهای پیکسلی ایرانی نیز پا به عرصه وجود گذاشته و شروع به ارائه خدمات نمودند.
عمر تبلیغات پیکسلی در ایران اگر مبداء آن را از گسترش اولین اخبار در این خصوص در سایتها و رسانه های داخلی که منجر به افتتاح اولین سایتهای پیکسلی ایرانی شد در نظر بگیریم، چیزی کمتر از یکسال و نیم است.
متاسفانه یکی از ویژگی هایی که می توان در مورد سایتهای پیکسلی ایرانی به آن اشاره نمود عدم ارائه خلاقیتهای چشمگیر در این سایتها و استفاده مفهومی و اجرایی عینی از ایده اولیه الکس تئو است. البته این ویژگی مختص کشور ما نیست و در بسیاری از نقاط دنیا نیز چنین است زیرا وقتی ایده الکس تئو ظرف یکسال گذشته توسط چند ده هزار شخص دیگر شخصی سازی و اجرا گردیده طبیعتا همگی این سایتهای جدید نمی توانند خلاقیتهای چشمگیری از خود بروز دهند و تعداد سایتهایی که مزیتهای خاص نسبت به اولین سایت داشته باشند بسیار کمند.
معدود سایتهای پیکسلی ایرانی را می توان نام برد که خلاقیتهای خود را در کیفیت سرویس ارائه شده به مشتریانشان لحاظ نموده باشند. اکثریت آنها این خلاقیتها را در پارامترهایی چون مدت برپایی سایت، قیمت، روش پرداخت و موارد کم اهمیتی از این دست دخیل نموده اند.
همچنین نکته دیگری که مانند بسیاری از فعالیتهای دیگر، در مورد سایتهای پیکسلی ایرانی به شدت قابل توجه است عدم همکاری این سایتها با هم است. متاسفانه این سایتها به جای تبادل لینک و تبادل دانش و اخبار روز این صنعت با یکدیگر به صورت آشکاری با هم بی ارتباط هستند و حتی در مواردی بر ضد هم عمل نموده و محتوای سایتهای هم را به صورت غیر قانونی کپی می کنند. این در حالی است که هنوز صنعت تبلیغات پیکسلی و چه بسا تبلیغات اینترنتی به طور کامل توسط مدیران سایتها و شرکتهای ایرانی شناخته نشده است و هماهنگی این سایتها می تواند در آینده بهتر این صنعت تاثیر زیادی داشته باشد.

اگر بخواهیم در یک نگاه کلی، عمده خدمات و خلاقیتهایی را که سایتهای پیکسلی ایرانی در یک سال گذشته ارائه نموده اند مرور کنیم می توان به موارد زیر اشاره نمود.
ایجاد ویژگی تغییر پذیری پیکسلها توسط "نمایشگاه 3 میلیون دقیقه ای":
این ویژگی به تبلیغ کنندگان این امکان را می دهد که بتوانند هر ماه طرح تبلیغات خود را بنا بر بازخوردی که داشته اند تغییر دهند. این ویژگی نکته بسیار ساده ای است و اگر سایتهای پیکسلی این امکان را به مشتریان خود بدهند نمی توان گفت لطف بزرگی در حق آنها نموده اند ولی اکثر این سایتها چنین کاری را نکردند چون عینا از روش الکس تئو پیروی کرده بودند. بدون کمترین خلاقیتی.
البته در حال حاضر و بعد از گذشت زمانی در حدود یکسال و نیم، دیگر وضعیت به این شکل نیست و نه تنها بسیاری سایتهای ایرانی نیز همانند همتاهای خارجی خود این امکان را به تبلیغ کنندگان می دهند بلکه نداشتن این ویژگی که حداقل نتیجه آن وجود تصویری یکنواخت و بدون جذابیت در مدتی طولانی در صفحه اصلی سایت است به ایراد بزرگی برای سایت الکس تئو تبدیل شده است.
طراحی خاص و استفاده از خاصیت جانمایی ایرانیها در نقاط مختلف دنیا:
یکی دیگر از خلاقیتهای سایتهای پیکسلی ظرف یکسال گذشته توسط سایت "1000 ایرانی" صورت پذیرفت. این سایت که مدیریت آن از داخل ایران صورت نمی گیرد، موفق شد تا با توسل به طراحی خاص سایت خود و استفاده از تصویر نقشه ایران در صفحه اصلی سایت، کاملا بر ایرانیان خارج از کشور تاثیر گذار بوده و مشتریان ایرانی مقیم خارج از کشور زیادی را جذب نماید. در ادامه نیز این سایت توانست ویژگی دیگری را که جانمایی ایرانیان در نقاط مختلف دنیاست به سایت خود اضافه نماید و پراکندگی ایرانیان را در دنیا به تصویر بکشد. این ویژگی با استفاده از تکنولوژی گوگل مپ به وجود آمده است.
ترکیب خبرخوان و تبلیغات پیکسلی توسط سایت "آی آر پی نیوز":
"خبر خوان پیکسلی" خلاقیت بنیادینی بود که در این سایت ارائه گردید. این سایت تصاویر آرم بسیاری از سایتهای خبری و انواع دیگری از سایتها و وبلاگها را در پیکسلهای خود قرار داده و کاربران سایت این امکان را دارند که با بردن ماوس خود بر روی هر کدام از آرمها و با استفاده از تکنولوژی RSS به عناوین و توضیحات مختصری از تازه ترین مطالب آن سایتها دسترسی پیدا کنند.
ارائه روش بارگذاری دلخواه تصاویر (IIL) توسط "نمایشگاه 3 میلیون دقیقه ای":
روال مرسوم در سایتهای پیکسلی در تمام دنیا این است که تصویری از مشتری درصفحه اصلی قرار می گیرد و وقتی بازدیدکنندگان ماوس خود را بر روی آن تصاویر می برند توضیحات نوشتاری مختصری از آن سایت برایشان به نمایش در می آید. بزرگترین ایرادی که تبلیغ کنندگان از این روش می گیرند این است که به جهت گران بودن نسبی تبلیغات پیکسلی در سایتهای معتبر، نمی توانند فضای بزرگی را خریداری و طبیعتا تصویر بزرگی از خود را به نمایش بگذارند. از طرفی بزرگتر بودن تصاویر در حد معقول و طبیعی مصادف خواهد بود با قیمت نجومی آن، که تبلیغ کنندگان را پشیمان خواهد نمود.
راهکار جدید "نمایشگاه 3 میلیون دقیقه ای" در این باره، این است که تبلیغ کنندگان می توانند علاوه بر تصویر کوچک خود که آن را در صفحه اصلی قرار می دهند تصویر بسیار بزرگتری را همراه با توضیحات ماوس به نمایش در آورند. این تصویر می تواند تصویری از محصول و خدمات و یا هر تصویر دلخواه دیگری باشد. در عین حال این تصویر می تواند به دلخواه مشتری ها به صورت ثابت یا متحرک استفاده گردد.
این روش که "بارگذاری دلخواه تصاویر" نامیده شده ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز دارد که از جمله می توان به بارگذاری نشدن تصاویر بزرگ به همراه سایت اصلی اشاره نمود. این کار باعث می شود تا سایت در مدت زمان بسیار کوتاهی بارگذاری گردیده و تصاویر بزرگ تنها در صورتی بارگذاری شوند که کاربر با بردن ماوس خود بر روی تصاویر، تمایل خود را به دیدن تصویر بزرگتر ابراز نماید. در این صورت است که بدون هیچ کلیک و بدون باز شدن هیچ پنجره جدیدی تصویر بزرگتر به عنوان توضیحات ماوس برای کاربر به نمایش در خواهد آمد. این کار باعث کسب تجربه لذت بخش تر و بهتری برای بازدید کننده ها می گردد. در واقع با استفاده از این روش می توان سایتی با حجم چندین مگا بایت را به سرعت سایتی با حجم چند کیلو بایت بارگذاری نمود. علاوه براینها تبلیغ کنندگان مجازند تصویر بزرگ خود را که می تواند محصولات مختلف آنها باشد هر چند بار و در هر زمان که تمایل داشته باشند تغییر دهند.
"بارگذاری دلخواه تصاویر" برای اولین بار در دنیا توسط "نمایشگاه 3 میلیون دقیقه ای" در این صنعت به کار گرفته شده است.
اگر در حال حاضر در موتور جستجوگر گوگل، تبلیغات پیکسلی را جستجو کنید حدود 70 هزار صفحه اینترنتی معرفی می گردد که این 70 هزار صفحه اکثرا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به سایتهای پیکسلی ایرانی هستند که تعدادشان کمتر از 50 عدد است. این در حالی است اگر 6 ماه پیش این جستجو در گوگل انجام می شد تعداد نتایج کمتر از هزار صفحه اینترنتی می بود که این نشان از فراگیری و رشد بسیار سریع این صنعت تبلیغاتی در فضای اینترنتی کشور دارد.


با تشکر
فرشته صالحی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تبلیغات پیکسلی روش نوین تبلیغات 10 سال 8 ماه ago #28859

merci
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی