شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تبلیغات تجاری

تبلیغات تجاری 10 سال 9 ماه ago #21180

تبليغات شكل پولي ارتباطات است، گر چه بعضي اشكال تبليغاتي نظير خدمات عمومي از زمان و مكان اختصاص يافته به خود استفاده مي‌كنند. نه تنها براي پيام، پول پرداخت مي‌شود بلكه حامي مالي آن نيز مشخص است. اگر چه اغلب تبليغ‌كنندگان سعي مي‌كنند مصرف‌كنندگان را براي انجام‌دادن كاري قانع كنند يا تحت تأثير قرار دهند، اما در بعضي موارد، نكته‌ي موجود در پيام آن است كه فقط مصرف‌كنندگان را از وجود محصول يا شركت با خبر كنند. يك پيام از طريق انواع گوناگون رسانه‌هاي جمعي، فرستاده مي‌شود و به طيف وسيعي از مصرف‌كنندگان بالقوه مي رسد. از آنجا كه تبليغات، شكلي از ارتباطات جمعي است، به همين دليل غير شخصي است. پس، تعريفي از تبليغات تجاري، شامل همه‌ي آن شش مشخصه خواهد بود.

تبليغات تجاري شكلي از ارتباط غير شخصي است كه در ازاي پرداخت پول به وسيله‌ي يك حامي مالي مشخص با استفاده از رسانه‌هاي گروهي، براي ترغيب مخاطب يا تأثيرگذاري بر او صورت مي‌گيرد.

در يك جهان آرماني، هر سازنده‌ي كالايي قادر خواهد بود با هر مصرف‌كننده درباره‌ي محصول يا خدمت ارائه شده براي فروش به صورت رو در رو صحبت كند. فروش شخصي به اين فكر جامه‌ي عمل مي‌پوشاند، اما بسيار گران تمام مي‌شود. اين كار از طريق تلفن كردن نيز امكان‌پذير است؛ اما هر تلفن نيز هزينه‌اي در بر دارد. فروشندگان كالا يا خدمات، با استفاده از رسانه‌هاي جمعي براي انتقال پيامشان، از صرف هزينه‌هاي هنگفت براي تماس شخصي اجتناب مي‌كنند. در اين مورد، هزينه‌هايي براي خريد وقت در رسانه‌هاي پخشي و فضا در رسانه‌هاي چاپي و يا در صفحات وب صرف مي‌شود تا پيام‌ها به وسيله‌ي اين رسانه‌ها به تعداد انبوهي از مردم برسد. شايد مبلغ زياد به نظر برسد، اما وقتي ملاحظه كنيد كه تبليغ‌كنندگان به بيش از يكصد ميليون نفر از مردم دسترسي پيدا مي‌كنند، اين مبلغ، هزينه‌ي فوق العاده‌اي نخواهد بود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی