دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اصول و فنون تبلیغ در روابط عمومی

اصول و فنون تبلیغ در روابط عمومی 10 سال 8 ماه ago #31139

تبلیغ : مصدر باب تفعیل از ریشه بلغ به معنی رساندن .

تبلیغ : رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر نگرش .

تبلیغ ( لاسول ) : تحت تاثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دستکاری تصورات .

تبلیغ : تلاش سازمان یافته به منظور شکل دادن و تغییر افکار و رفتار برای دستیابی به یک پاسخ مناسب و مورد نظر مبلغ .

تبلیغ : مصدر باب تفعیل از ریشه ی بلغ به معنــــی رساندن . خود تبلیغ به معنی رسانندگــــــــی و مبلغ به

معنی رساننده ی پیامها و آموزه های ویژه ی تبلیغی است .

تعریغ تبلیغ : می توان تبلیغ را در مفهـــــــــوم جامع آن رساندن پیام به دیگـــــــــران از طریق برقراری

ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش ؛ نگرش و رفتار مخاطبان دانست .

باید اذعان داشت که در تبلیغات صرف رساندن یک ایده پایان کار نیست بلکـــــــه اغناء یا ترغیب در جهت

دست یابی به هدف خاصی نیز مد نظر قرار دارد .

فرهنگ وبستر تبلیغات را اینگونه معرفی کرده است :

تلاش برای ارائه آموزه ها ، ایده ها ، دلیل ، شواهد یا ادعا از طریق رسانه های ارتباطــــــی برای تقویت

هدفی یا مبارزه با ضد آن هدف .

هارولد لاسول جامعه شناس ارتباطات ، تبلیغات را این چنین تعریف می کند :

تبلیغات در معنای گسترده آن فن تحت تاثیز قرار دادن عمل انسان ها از طریق دستکاری تصورات آنهاست

به گفته برنیز تبلیغات نوین تلاشی است پیوسته در جهت ایجاد یا شکل دادن رخ دادها برای تحت تاثیــــــــر

قراردادن عامه ی مردم با کار فکری و جمعی .



بسیاری از اندیشمندان حوزه ارتباطات تبلیغ را چنین تعریف می کنند :

تبلیغ تلاش سازمان یافته به منظور شکل دادن به ادراکات ، ساختن یا دستکاری کـردن شناخت ها ، هدایت

رفتار برای دستیابی به یک پاسخ که خواسته ی مورد نظر مبلغ را تقویت می کند باشد .

تعریف تبلیغات بازرگانی :

تعریف فرهنگ لغت از تبلیغات بازرگانی تعریف ساده ای است یعنی عمل جلب توجه مردم به محصول یا

فعالیت تجاری .

انجمن بازاریابی آمریکا ، تبلیغات بازرگانی را چنین تعریف می کند :

تبلیغ بازرگانی یعنی معرفی غیر شخصی که هدف آن آگاهی بیشتر از ایده ها ، کالا یا خدماتی که کارفرما

یا هدایت کننده مالی شخص دارد . اما در هیچ کدام از این کلمات به نقش رسانه های جمعـــــی اشاره نشده

است . در کتاب راهنمــــــای تبلیغات چنین آمده است : تبلیغات اطلاعات کنتــــــــــرل شده قابل تشخیص و

قانع کننده ای است که توسط رسانه های ارتباط جمعی ارایه می شود .

منظور ازکنترل شده بودن تبلیغات مطابق سلیقه ی تولید کننده یا سایر ارگان های سفارش دهنده ی تبلیغات

یا اطلاعات می باشد . به طورکلی می توان گفت که تبلیغات تجاری نوعی از ارتباطات است که از سوی

شخص حقیقی یا حقوقی معین با هدف معرفی ، جلب توجـــــــه یا تشویق نسبت به کالا و خدمات نیازها با

استفاده از وسایل گوناگون خطاب به توده ، گروه یا فرد صورت می گیرد .

تاریخچه تبلیغات :

آنچه که امروزه به عنوان تبلیغات جدید و نو می شناسیم ریشه در اواخر قرن نوزدهـــم و اوایل قرن بیستم

در کشور ایالات متحده آمریکا دارد . به طور کلی بـــرای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می تـــــــــوان

سه دوره تاریخی در نظر گرفت : 1 – قبل از انقلاب گوتنبرگ

2 – اختراع ماشین چاپ

3 – تکمیل ماشین چاپ در سال 1450

شکلهــــای تبلیغـــــات :

1 – دوره علائم تجاری : در زمانهای گذشته افتخار و غروری که استاد کاران داشته اند منجر به استفاده

تبلیغاتی ازآن به شکل علامت یا علامتهای مشخصی شد . به طورمثال آنان برروی مصنوعات مانند کاسه

و کوزه ی سفالی علامت خود را حک می کردند . به این ترتیب شهــــــــــرت آنان دست به دست و زبان

به زبان می گشت و خریداران هنگام خرید به علائم تجاری این مصنوعات توجه می کردند .



2 – نشانه ها و تبلیغ بر روی دیوارها : وسیله دیگر تبلیغات جملاتــی بود که بر روی سنگ و دیوارهای

جنب محلــــی که اجناس مختلف به فروش می رفت نوشته می شد . و از اجناس و کالاها تمجید و تحسین

می کرد نمونه ی بارز آن را می توان در تبلیغات دیوارهای مغازه های تولیدی پیدا کرد .



3 – جارچی ها : در دوران گذشته به ویژه در یونان جارچی ها وظیفه اطلاع رسانی را انجام می دادند.

آنان اخبار و رویداد مهم را منتشر می کردند وبابت آن نیز کارمزد دریافت می کردند .اما پس ازاختراع

ماشین چاپ طی 300 سال تمام اروپا تحت تاثیر این صنعت قرار گرفت . با بسط و گسترش مطبوعات

در اواسط قرن نوزدهم تبلیغات صورت جدیدی برای اطلاع افـــــــراد با سواد رشد و کم کم شروع بـــه

پیشرفت کرد . توسعه ی چاپ روز به روز بر تعداد روزنامه ها و مجلات افزود به طوری که اولیــــن

روزنامه در آمریکا در سال 1690 چاپ شـــــــد و در ســــــــال 1914نزدیک 15 هزار روزنامـــه و

مجله به منظور اطلاع رسانی و ارایه پیامهای تبلیغاتی در آمریکا منتشر می گردید .



تاریخچه تبلیغات در ایران :

می توان به طور کلی به دو دوره تقسیم کرد :

الف ) دوره باستان ب ) دوره عصر جدید



الف ) تبلیغات دوره ی باستان :

به طور کلی تحت تاثیر کشاورزی و ویژگیهای آن بود . یک نوع ارتباط شفاهی که مانند سایر کشورهای

دیگر به استفاده از علائم تجاری ، دیوار نوشته ها و جارچی ها تبدیل شد . ( ارتباط چهره به چهره )

ب ) تبلیغات عصر جدید :

با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه ( کاغذ اخبار ) اندک اندک آگهی های تجاری بـه

نشریات راه یافتند . بدین ترتیب آگهی در رسانه ها ی جمعی ایران ازدیوارکوب شروع و به نشریه های

ادواری ، کتاب ، سینما ، رادیو و سرانجام تلویزیون ختم شد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اصول و فنون تبلیغ در روابط عمومی 10 سال 8 ماه ago #35485

سلام. خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.