خوش آمديد,
مهمان
|
|
تبلیغات سیاسی
پرش به: ناوبری، جستجو ترس از کمونیست، پوستر، یک اروپایی آنارشیست رابه صورت یک هیولا نشان میدهد که قصد دارد مجسمه آزادی را خراب کندتبلیغات سیاسی*[۱] یا پروپاگاندا گونه ای ارتباط است که در آن، اطلاعات هماهنگ و جهتدار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می شود.[۲] تبلیغات سیاسی شکلی از ارتباط است که هدف آن نفوذ بر گرایش یک جمع یا جماعت به موضع و دلیل دلخواه مبلغ سیاسی است. پروپاگاندا برخلاف تهیه اطلاعات ناجانبدارانه، در اصلی ترین معنای خود، دادن اطلاعات با هدف نفوذ بر یک مخاطب است. در این راستا، اغلب اوقات، واقعیت ها به طور گزینشی بیان و بازنمایی می شوند(درحالی که نادرستی آن برگوینده روشن و آشکار است) تا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه آگاهانه وخردمندانه سربزند. نتیجه این امر، تغییر گرایش دلخواه به سوی هدفی است که برای مخاطب هدف گیری شده و به منظور پیشبرد یک برنامه سیاسی، درنظرگرفته شده است. افزون براین، پروپاگاندا می تواند در شکل یک نبرد و جنگ افروزی سیاسی نیز تلقی شود. تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا شکلی از ارتباط است که با ترغیب یا اقناع متفاوت است، زیرا هدفش این است تا به پاسخی دست یابد که قصد مبلغ را تداوم بخشد. اقناع یا ترغیب، به مثابه یک فعال کننده دوسویه عمل میکند و هدفش آن است که به نیازهای ترغیب کننده و ترغیب شونده پاسخ دهد. یک مدل تبلیغ (پروپاگاند) نشانگر آن است که چگونه میتوان عناصر اطلاع رسانی و ارتباط اقناعی را در تبلیغات با یکدیگر تلفیق کرد. تبلیغات سیاسی ممکن است افکار عمومی و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را دگرگون سازد.» [۳] محتویات [نهفتن] ۱ ریشه ۲ روشها ۳ انواع پروپاگاندا ۴ انواع ۵ نگارستان ۶ منابع ریشه[ویرایش]جوسازی ریشه در تاریخ کلیسای کاتولیک دارد. در سال ۱۶۲۲، پاپ اوربان هشتم برای ترویج دین مسیحیت، در مناطق غیر مسیحی جهان گردهمایی تبلیغاتی به راه انداخت. در آن زمان کاتولیکها این کار را نوعی از آموزش بر میشمردند. در جنگ جهانی اول هم طرفین جنگ از این روش برای تاثیر گذاری مثبت بر روی نیروهای خود استفاده میکردند. جنگ جهانی دوم نه تنها جنگ بمبها وگلولهها، بلکه جنگ کلمات و تبلیغات بود. تهاجم تبلیغاتی نازیها ابتدا توسط آدولف هیتلر در کتاب نبرد من طراحی و سپس به وسیله گوبلز و وزارت تبلیغات او اجرا شد. ایالات متحده در ایجاد تبلیغات خویش، به مجموعه ای نه چندان منسجم از روان شناسان و سایر دانشمندان علوم اجتماعی، برای تقویت روحیه ملی وخنثی ساختن تاثیر تبلیغات نازیها متکی بود» [۴]. واژه تبلیغات سیاسی یا (propaganda) واژهای نولاتینی و بازسازی شده از فعل لاتینی کهن (propagere) به معنی منتشرساختن (لغت انگلیسی propagate از همین ریشه است) و برانگیختن است. امروزه تبلیغات، جزیی از ارتباطات عمومی است و هدف آن، دستیابی به مقاصد از پیش تعیین شده است [۵] روشها[ویرایش] پوستر تبلیغاتی کوکلاس کلانها در ۱۹۲۳. برروی پوستر نوشته شده: ما کوکلاکس کلانهای وفاداری (به آمریکا) هستیمبرچسب زدن (Name Calling): این روش به منظور برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه برعلیه یک گروه مخالف استفاده میشود. این روش باعث میشود که نیازی به ایجاد بحث استدلالی با گروههای مخالف نباشد یکی از این روشها استهزای مخالفان با کاریکاتور میباشد. شعارهای فریبنده (Glittering Generalities): دراین روش سعی میشود که بادادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی توجه افکار عمومی به پیام مبلغ جلب شود. این پیامها اغلب بر حول محور ارزشهایی همچون شرافت، دین، افتخار به میهن و میهنپرستی یا ارزشهای خانوادگی میباشد. انواع پروپاگاندا[ویرایش]۱. پروپاگاندای سفید: دراین نوع پروپاگاندا، منبع کاملاً مشخص و معین است و پیام به گونهای ارائه میشود که از دقت بالای اطلاعات برخوردار باشد. این نوع پروپاگاندا، نوعی ارتباط دوستانه برقرار میکند. ۲. پروپاگاندای خاکستری: در اینجا منبع، واضح و صریح نیست و اطلاعات دقیقی ارائه نمیشود. در این نوع پروپاگاندا، با آن که جنگ تبلیغاتی برقرار نیست، اما صلح تبلیغاتی نیز حاکم نیست. اخبار، اعلامیه و اطلاعاتی که در آنها از عنوان یک منبع موثق، منابع مطلع و امثال آن استفاده میشود، در زمره پروپاگاندای خاکستری قرار میگیرند. تبلیغات علیه کمونیستها به هنگام حمله شوروی به افغانستان، نوعی پروپاگاندای خاکستری به شمار میرود. ۳. پروپاگاندای سیاه: در پروپاگاندای سیاه، منبع و دقت اطلاعات مشخص نیست و در آن هر گونه جعل و تخریب صورت میگیرد. تمام قواعد در این نوع پروپاگاندا، به کار گرفته میشود. بسیاری از فرستندههای رادیویی در طول جنگ، براساس این نوع پروپاگاندا عمل میکنند. انواع[ویرایش]از نمونههای جوسازی میتوان به سه چیز که خدا نباید میآفرید: فارسها، یهودیان و مگس در حکومت صدام حسین اشاره کرد. نگارستان[ویرایش]نمونهای از پوسترهای یهودستیزانه تهیهشده در آلمان نازی. شعار «مرگ بر آمریکا» از عواملی است که در ۳۰ سال گذشته بر روابط ایران و آمریکا بسیار تاثیرگذار بودهاست. پوستر تبلیغاتی اداره مدیریت فوریتهای آمریکا در جنگ جهانی دوم که در آن نوشته شده کم کاری کمک کردن به دشمن است. پوستر مربوط به ناحیه سیزده نیروی دریایی آمریکا، در تصویر موشی را که نماد کشور ژاپن است نشان میدهد که به تله نیروی دریایی آمریکا نزدیک میشود. منابع[ویرایش]1.↑ تبلیغات سیاسی واژه مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. 2.↑ پروپاگاندای اسلامی و شاهزاده ای با گلوله ای در دهان، رادیو فردا 3.↑ علوی، ۱۳۷۶، ص۱۸۲ 4.↑ پراتکانیس، ۱۳۸۰، ص۱۴۳ 5.↑ دادگران، ۱۳۸۰، ص۴۹ تکنیکهای پروپاگاند وبگاه دانشگاه جرج ماسون تبلیغ چیست ؟ وبگاه روزنامه تفاهم [ http://hccmr.com/news-۶۳۹.aspx] ۱.آشوری، داریوش (۱۳۷۳). دانشنامه سیاسی: فرهنگ اصطلاحات و مکتبهای سیاسی، تهران: مروارید. ۲.پراتکانیس، آنتونی و الیوت آرنسون (۱۳۷۹). عصر تبلیغات استفاده و سوء استفاده روزمره از اقناع، ترجمه کاووس سیدامامی و محمدصادق عباسی، تهران: انتشارات سروش. ۳.دادگران، سید محمد (۱۳۸۰). مبانی ارتباط جمعی، تهران: انتشارات فیروزه. ۴.ضیایی پرور، حمید (۱۳۸۶). جنگ رسانه ای، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات وتحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران. ۵.علوی، پرویز (۱۳۷۶). ارتباطات سیاسی، تهران: انتشارات ثانیه. Mecquial Denis (۱۹۷۲). Sociology of Mass Communications, p۴۲, Penguin Books ۷. Tylor.S.H.E. et al (۱۹۹۳), Social Psychology, Newjersy: Prentice Hal [نهفتن]ن •ب •و • |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: رسول باقرپور
|
|
سلام و تشکر از شما
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|