جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بازاريابي حسي

بازاريابي حسي 10 سال 9 ماه ago #20486

بازاريابي حسي، هم انديشه است و هم تكنيك‌هايي دارد كه اجراي آن، مخاطبان را به شگفت مي‌آورد. شگفتي، عنصري است كه مخاطبان را ترغيب مي‌كند تا نام برندي خاص را تبليغ كنند و در نهايت «مشتري وفادار» شوند.

کمپین شادی کوکاکولا

كمپين شادي كوكاكولا چند وقتي است كه به يكي از پاهاي ثابت مباحث بازاريابي حسي تبديل شده است.
كوكا كولا در اين كمپين تلاش دارد تا با روش‌هاي مختلف، شادي را به مخاطبان خود هديه كند و حس خوبي را نسبت به برند خود در آنها ايجاد كند.
اين بار كوكا كولا به سراغ يك دستگاه ATM رفت. تفاوت اين دستگاه با ديگر دستگاه‌هاي ATM اين بود كه زماني كه افراد جلوي آن قرار مي‌گرفتند، به‌صورت تصادفي به تعدادي از آنها قبل از اينكه كارت خود را وارد دستگاه كنند، صد يورو هديه مي‌داد و تنها شرط دريافت اين مبلغ اين بود كه فرد دريافت‌كننده بايد بخشي از آن پول را براي ديگران خرج مي‌كرد. كوكاكولا با همكاري يوتيوب، مستندي از اين افراد ساخت و در سايت يوتيوب به نمايش در آورد. اين مستند كارهايي را كه افراد پس از دريافت پول از دستگاه انجام مي‌دادند نمايش مي‌داد. براي مثال فردي براي بچه‌هايي كه در اطراف دستگاه ATM حضور داشتند، توپ بسكتبال خريد يا خانمي براي مادراني كه بچه‌اي كوچك داشتند، پوشك بچه تهيه كرد.
كوكاكولا با اين كمپين توانست بار ديگر شادي را براي مخاطبان خود به ارمغان بياورد و آنها را بيش از پيش در به اشتراك‌گذاشتن اين شادي، تشويق كند.

زندگی با طعم میکادو

شركت ميكادو در جديدترين فعاليت بازاريابي خود، كمپين بازاريابي حسي خلاقانه‌اي را به همراه آژانس تبليغاتي بازمن در فرانسه اجرا كرد.
در اين كمپين بازاريابي حسي، دستگاهي كه به شكل بسته بسيار بزرگي از بيسكويت شكلاتي ميكادو بود در يكي از مراكز خريد فرانسه نصب شد. جلوي اين دستگاه دكمه قرمز رنگي وجود داشت كه علاقه‌مندان براي دريافت رايگان بسته بيسكويت شكلاتي ميكادو بايد اين دكمه را فشار مي‌دادند. طبق برنامه افراد علاقه‌مند جلوي دستگاه مي‌رفتند، دكمه قرمز را فشار مي‌دادند و بيسكويت رايگان خود را دريافت مي‌كردند؛ اما ماجرا به همين سادگي نبود، زيرا از قبل با افرادي هماهنگ شده بود كه وقتي جلوي دستگاه مي‌رفتند و دكمه قرمز را فشار مي‌دادند، زير پاي آنها خالي مي‌شد و سقوط مي‌كردند. پس از سقوط فرد، وي وارد دنياي جديدي مي‌شد كه از طريق مانيتور نصب شده در فروشگاه براي بينندگان به نمايش درمي‌آمد. در اين دنياي جديد، اتفاقات جالبي براي اين فرد روي مي‌داد؛ مثلا يك خانم جوان پس از سقوط وارد مراسم عروسي خود شد كه در اين مراسم ميهمانان كام خود را با بيسكويت‌هاي شكلاتي ميكادو شيرين مي‌كردند.

پروژه استرس نیوآ

شركت نيوآ در جديدترين كمپين بازاريابي خود در فرودگاهي در شهر آلمان دست به اجراي پروژه استرس زد.
در اين كمپين از برخي از افراد كه در فرودگاه حضور داشتند، بدون اطلاع خود آنها عكس گرفته مي‌شد. اين عكس به سرعت به وسيله دستگاه‌هاي مجهزي كه از پيش مهيا شده بودند، در صفحه اول روزنامه‌هاي ساختگي قرار مي‌گرفت و فردي كه از او عكس گرفته شده بود، به‌عنوان يك متهم فراري خطرناك معرفي می‌شد. اين پايان كار پروژه استرس نبود؛ زيرا پس از آنكه روزنامه‌ها بين مسافران فرودگاه توزيع مي‌شد، از تلويزيون خبري فوري پخش مي‌شد كه از بينندگان مي‌خواست در صورت مشاهده صاحب عكس (همان عكسي كه در روزنامه منتشر شده بود) به پليس اطلاع دهند.
پس از پخش اين آگهي، نگهبانان فرودگاه به سمت شخص مورد نظر مي‌آمدند و كيف نقره‌اي همراهشان را مي‌گشودند و خوشبو كننده جديد نيوآ با نام پروژه استرس را به وي معرفي مي‌كردند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۲۹۴۲ تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

بازاريابي حسي 10 سال 9 ماه ago #20506

با سلام خوب بود ممنون
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: زهرا معرفتی زنجانی