خوش آمديد,
مهمان
|
|
نگاهي به برخي از مقررات و قوانین تبلیغات در ایران
تاریخچه و پیدایش تبلیغات تجاری و بازرگانی بدون انکه نیازی به مستندات تاریخی باشد می توان حدس زد انچه که امروز تبلیغ بازرگانی نامیده می شود پیشینه ای به اندازه تاریخ دارد . در دوران گذشته یعنی از زمان پیدایش انسان اولیه در گذشته های دور چیزی به اسم پول وجود خارجی نداشت و عملا انسان بر حسب نیاز به محصول و کالای دیگر مجبور به مبادله پایا پای بود و عملا مجبور بود برای اینکه کالاهای اضافه خودشان را به دیگران بدهد و مایحتاج خود را فراهم کند ان را به دیگران اعلان نماید .و در باره ان تبلیغ کنند . همین تبلیغ موجب تر غیب دیگران در مطالبه ان کالا می شد .و عملا متقاعد می شدند که با دادن کالای اضافه خود به دیگران کالای دیگری از ا نان بگیرد .و همین بذر اولیه تبلیغات تجاری را پاشید . برخی از باستان شناسان کتیبه های سنگی به زبان یونانی یا مصر را یافتند که روی انها چیزی مثل یک اگهی برای جلب مشتری حک شده بود . ویا حتی مثلا در خیابانهای برای فرار یک برده جایزه تعیین می کردند و یا نقاشی از انها ( برده ها ) می کشیدند وبه در ودیوار می زدنند و برایش جایزه تعیین می کردنند . همین روند شروع یک نوع کار تبلیغاتی بود . اما با گذشت زمان و تکامل زندگی انسان و پیچیده تر شدن روابط اقتصادی همه چیز تغییر کرد .باید گفت با شروع اختراع چاپ انقلاب بزرگ در عرصه تبلیغات بوجود امد و شیو ه های سنتی جایش را به شیوه ها وروشهای مدرن داد . در مسیر تبلیغات و امروزه تبلیغات تجاری با بهره گیری از رسانه های نوین با شتابی حیرت انگیز به سمت تسخیر ذهن ها وافکار می شود . تا جایی که قدرت فکر کردن را از انسان سلب می نمایند . تبلیغات بر همه عرصه های زندگی اجتماعی ا نسان تاثیر گذاشته و می گذارد . یعنی علاوه بر اقتصاد بر زندگی اجتماعی – سیاسی – فر هنگی نیز تاثیر بسیار گذاشته است . با توجه به این شرایط بوجود امده ، باید گفت تبلیغات تجاری عنصری اساسی و تعیین کننده در سرنوشت کشور ها است و عملا نفوذش در حوزه های داخلی و حتی حوزه های بین المللی نقش بسیار گسترده ای دارد . اثار مختلف تبلیغات بازرگانی در زندگی و جامعه : اثار اقتصادی : مشخص ترین وجه تبلیغات تجاری جنبه اقتصادی ان است . تولید کنند گان برای معرفی کالا یا خدمات احتیاج به جلب مشتری دارند و تبلیغ و تشویق مردم به خرید و مصرف کالا راهی است برای داد وستد در بازار و رونق و اشتغال افرینی ان و این روند توسعه اقتصادی را نیز بدنبال خواهد داشت . ویا صنعت گردشگری که از زمینه های اقتصادی است از تبلیغات نمی تواند تاثیر نگیرد . صنعتی که یکی از اصلی ترین منابع اقتصادی برای دولت ها محسوب ی شود . تا جایی که سازمان جهانگردی سا ل ورود به قرن 21 را سا ل پیوند ارتباطات و جهانگردی دانسته است . این در حالیست که کشور ما جزو 30 کشور برگزیده جهان از نظر سرمایه های تاریخی و میراث فر هنگی هست . ولیکن از نظر در امد گردشگری حتی جزء 100 کشور اول جهان محسوب نمی شود . اینجاست که باید جایگاه تبلیغات را فهمید . تبلیغات صحیح و اصولی و سازنده در داخل و خارج . اثار فرهنگی : تبلیغات تجاری تاثیر ناخود اگاه و اهسته اما عمیق بر باورها ، سنت ها و آرزوهاو اداب و رسوم مخاطبان باقی می گذارد . باید عنوان کرد که تبلیغات موثر ، فهرستی از فرهنگ عمومی مردم است . نورمن داگلاس ( نویسنده ) عنوان می کند که : شما می توانید ایده ال های هر ملتی را به وسیله تبلیغاتشان بیان کنید . و یا واتسون و هیل می گوید ( در کتاب فرهنگ مطا لعاتی ارتباطی و رسانهای ) اگر تبلیغات منحصر به فروش محصو لات کالا باشد استفاده زیادی را موجب نمی شود . اما واقعیت این است که تبلیغات فروش تصورات ، رویا ها و شیوه های ارمانی زندگی را نیز در بر می گیرد . و اینگونه است که قدرت های بزرگ سیاسی و اقتصادی تلاش دارند از طریق تبلیغات عادت ها و رفتار های ملت ها را تغییر بد هند به طور نا محسوس فرهنگ خود را بر انان تحمیل کنند اثار اجتماعی : تغییر رفتار و نگرش اقتصادی و فرهنگی ، بدون تردید روابط اجتماعی مردم را نیز دگرگون می کند . اگر تبلیغات متناسب با واقعیت های اقتصادی یک جامعه نباشد می توان به ایجاد نیاز های کاذب دامن زد . همچنانکه جامعشناسان می گ.یند : احساس نیاز سر چشمه دگر گونی های اجتماعی است . از طرفی نیاز ها اصو لا جنبه روانی و ذهنی دارند ( بروس کوئن جامعه شناس ) با هجوم بی امان پیام های بازرگانی ممکن است ایجاد تقویت یا دچار تغییر شویم . سطح انتظارات ملی بالا می رود یا احساس محرومیت یا عقب ماندگی می کنیم ، حرص و زیاده خواهی جایگزین قناعت می شود و . اثار سیاسی در پی دگر گون شدن فرهنگ و رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم ، بدون تردید جامعه هم دستخوش دگرگونی های اساسی می گردد . به رغم جداسازی تبلیغات سیاسی از تبلیغات تجاری در مباحث علمی و نظری در عمل اهداف سیاسی نیز از طریق پیام های بازرگانی دنبال و تامین می شود . یکپارچه شدن اقتصاد جهان ، می تواند بر سرنوشت کشورها و نیز نظامهای حکو متی انان اثار مهمی بگذارد . پذیرش این واقعیت که تبلیغات تجاری در عمل همان اهداف تبلیغات سیاسی را دنبال می کند دشوار است . اگر بپذیریم که (( تبلیغ سیاسی یک تلاش نظام یافته برای شکل دادن ادراکات و دست کاری شناخت ها و هدایت رفتار است )) و هدف از تبلغ سیاسی می تواند تحت تاثیر قرار دادن افراد برای پذیرش نگرش ها ی خاص باشد . در این صورت چرا نباید اگهی های بازرگانی را از جمله ابزار های تبلیغ سیاسی تلقی کرد . |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
با سلام خوبه ولی منبع هم ذکر شود
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|