شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تشکیلات سازمان میراث فرهنگی

تشکیلات سازمان میراث فرهنگی 10 سال 8 ماه ago #20545

موضوع: سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري


اساسنامه میراث فرهنگی :

به منظور حسن اجرای قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی ومطالعه وتحقیق در آثار باقی مانده از گذشتگان جهت معرفی ارزشهای نهفته در آنها وهمچنین توسعه پژوهشهای میراث فرهنگی کشور وحمایت از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی در این زمینه با برخورداری از توان واطلاعات علمی از طریق استفاده هر چه مطلوبتر از امکانات بالقوه وبالفعل نیروی انسانی کارا . آزمایشگاه ها . ولوازم کتابخانه وسایر وسایل پژوهشی موجود سازمان میراث وابسته به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی که در این اساسنامه به اختصار پژوهشگاه نامیده می شود براساس موافقت اصولی شورای گسترش آموزش عالی تبدیل وامور آن طبق این اساسنامه اداره خواهد شد .
هدف :
انجام پژوهش به منظور حفظ واحیا وحل مسائل ومشکلات ووتنگناهای میراث فرهنگی کشور وسایر اهداف مندرج در قانون تشکیل وقانون اساسنامه سازمان مصوب مجلس شورای اسلامی .

وظائف :
1- انجام طرح های پژوهشی بنیادی .کاربردی وتوسعه ای در زمینه های مربوط
2- انجام خدمات مشاوره علمی وفنی در ارتباط با برنامه های تحقیقاتی مورد نظر
3- بررسی وشناسایی نیازهای گوناگون برنامه های تحقیقاتی مورد نظر در زمینه های مختلف علمی تحقیقاتی وبهره گیری مطلوب از امکانات موجود
4- انجام فعالیتهای ضروری در جهت بکار گیری نتایج تحقیقات
5- فراهم آوردن امکانات لازم ومتناسب با برنامه ها وطرحهای تحقیقاتی مربوط
6- بررسی وشناسایی ورفع نیازهای تحقیقاتی بخشهای تولیدی خدماتی واجرایی
7- ایجاد ارتباط فعال وسازنده با سایر موسسات وجوامع علمی وپژوهشی داخل وخارج از کشور
8- سایر وظائف مندرج در قانون تشکیل وقانون اساسنامه سازمان مصوب مجلس شورای اسلامی
اساسنامه صنایع دستی :
اهداف :

1- حفظ واحیا وبهبود کمی وکیفی صنایع دستی کشور
2- ازدیاد وتولید ودر آمد صنعتگران وجلوگیری از کم کاری وبیکاری وافزایش سطح اشتغال
3- توسعه فروش وصادرات صنایع دستی ایران
وظائف واختیارات سازمان به شرح زیر است :

الف : تحقیق وبررسی درباره صنایع دستی جمع آوری اطلاعات وآمار لازم وتهیه واجرای طرحهای بهبود وتوسعه صنایع دستی

ب: ترویج هنرهای دستی وایجاد تحول وتنوع در طرحها وتولیدات صنایع دستی با حفظ اصالت ملی ومحلی وتوسعه موارد مصرف آن

ج : آموزش فنی وافزایش سطح مهارت وکارآیی صنعتگران صنایع دستی کشور

د: ایجاد وتوسعه کارگاهها ومراکز تولید . تولید وفروش صنایع دستی ایران از طریق طرحهای سرمایه گذاری وناحیه ای

ه : فراهم نمودن تسهیلات برای ایجاد وتوسعه شرکتهای تعاونی صنایع دستی کارگاهها وواحدهای تولیدی اینگونه صنایع در سراسر کشور .
و : اعطای وام واعتبار به شرکتهای تعاونی صنایع وصنعتگران مربوط به منظور خرید مواد اولیه تهیه وتغییر ابزار کار وتوسعه ونوسازی کارگاه ها وایجاد یا توسعه مراکز فروش صنایع دستی در داخل وخارج کشور .
ز : ایجاد نمایشگاه در داخل وخارج کشور وهمچنین شرکت در نمایشگاههای داخلی وخارجی در زمینه صنایع دستی
ج : بازاریابی وکمک به توسعه مراکز فروش فرآورده های دستی در داخل وخارج از کشور
ط : همکاری با سازمانهای بین المللی صنایع دستی وقبول عضویت آنها بارعایت مقررات مربوطه
ی: نظارت در حسن انجام وظائف شرکت سهامی فروشگاه مرکزصنایع دستی وراهنمایی وارشاد در فعالیتهای مربوط وعرضه خدمات فنی جهت پیشبرد وگسترش فعالیتهای آن
ک: اجرای مصوبات شورای صنایع دستی ایران
ل : انجام هر گونه فعالیتی که در نیل به هدفهای سازمان کمک می کند .

اساسنامه ایرانگردی وجهانگردی (گردشگری ) :
الف : اداره ونگهداری وبهره برداری از تاسیسات ایرانگردی وجهانگردی که عبارتند از : مهمانخانه ها . مهمانسرا ها . چایخانه . استراحتگاه . اردوگاه . تاسیسات کنار دریا . حمام های آب معدنی .تاسیسات وتجهیزات مراکز ورزشی زمستانی ونظایر این تاسیسات که برای ایرانگردان وجهانگردان مناسب ولازم باشد وهمچنین تامین وسایل لازم برای مسافرتهای فردی وجمعی جهانگردان ایرانی وخارجی در داخل کشور اعم از زمینی . هوایی . در یایی . وتامین خدمات جهانگردی وعملیات بازرگانی وتبلیغاتی مربوط به موضوع سازمان برای ارائه پیشرفتهای مملکتی وشناساندن تحولات وتمدن اسلامی کشور وجاذبه های جهانگردی ایران
ب : تحصیل هرگونه اعتبار وام ویا اموال منقول وغیر منقول از طریق قانونی وبا رعایت مقررات مربوط اعم از معوض یا غیر معوض برای رفع احتیاجات ومقاصد سازمان
ج : خرید وفروش اجاره وانجام معاملات نسبت به اموال منقول وغیر منقول برای بهبود وپیشرفت برنامه های سازمان با رعایت قوانین ومقررات مربوط
د :سرمایه گذاری ومشارکت با بخش خصوصی داخلی در زمینه های مربوط به هدفهای سازمان
و: تنظیم برنامه وتامین خدمات لازم برای انجام مسافرتهای دسته جمعی در داخل وخارج از کشور

قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري

‌ماده 1 - سازمان‌هاي ميراث فرهنگي كشور و ايرانگردي و جهانگردي از وزارت‌فرهنگ و ارشاد اسلامي منتزع و از ادغام آنها «‌سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري» با كليه‌اختيارات و وظايفي كه سازمان‌هاي مذكور به موجب قوانين و مقررات مختلف دارا‌بوده‌اند و كليه امكانات، اموال و نيروي انساني زير نظر رئيس جمهور تشكيل مي‌گردد.‌رئيس سازمان با حكم رئيس جمهور منصوب مي‌شود.
‌تبصره 1 - كليه وظايف و اختيارات وزير و وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي در امور‌ميراث فرهنگي و ايرانگردي و جهانگردي به رئيس سازمان منتقل مي‌شود.

‌تبصره 2 - وظايف حاكميتي سازمان ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري منتقل مي‌شود و وظايف اجرايي و امور تصدي آن با همه امكانات،‌اعتبارات، نيروي انساني، اموال و دارايي‌ها، تعهدات و اعتبارات در قالب يك شركت‌دولتي با عنوان شركت توسعه ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و‌گردشگري وابسته مي‌گردد.

‌ماده 2 - سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براساس اساسنامه سازمان ميراث‌فرهنگي كشور مصوب 1367.4.28 و قانون توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي‌مصوب 1370.7.7 اداره مي‌شود. تعيين وظايف و اختيارات اين سازمان ظرف مدت‌شش ماه پس از تصويب اين قانون با رعايت مفاد قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي،‌اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1379.1.17 با جهت‌گيري واگذاري‌وظايف تصدي به بخش غيردولتي، حذف وظايف غيرضرور، تفكيك وظايف ملي و‌استاني با پيشنهاد مشترك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان مديريت و‌برنامه‌ريزي كشور و تأييد هيأت وزيران به تصويب كميسيون مشترك رسيدگي‌كننده به اين‌قانون خواهد رسيد.
‌تبصره - سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مكلف است به‌منظور هماهنگي در‌چگونگي امكان بهره‌گيري از ميراثهاي طبيعي كشور و اجراي تعهدات مطروحه در‌كنوانسيون حفاظت ميراث فرهنگي و طبيعي جهان نسبت به تدوين آئين‌نامه‌اي با پيشنهاد‌مشترك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان حفاظت محيط زيست اقدام كند.
‌آئين‌نامه مذكور به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

‌ماده 3 - شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري به رياست رئيس جمهور يا‌معاون اول رئيس جمهور و عضويت رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزراي‌امور خارجه، مسكن و شهرسازي، راه وترابري، كشور، فرهنگ و ارشاد اسلامي، علوم،‌تحقيقات و فناوري، امور اقتصادي و دارائي و آموزش و پرورش و رؤساي سازمانهاي‌مديريت و برنامه‌ريزي كشور، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و حفاظت محيط‌زيست و چهار نفر كارشناس خبره با پيشنهاد رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و‌حكم رئيس جمهور تشكيل مي‌گردد.

‌تبصره 1 - رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دبير شوراي عالي خواهد‌بود و دبيرخانه شوراي عالي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل مي‌گردد.

‌تبصره 2 - كليه وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها، شركتها و مؤسسات دولتي،‌شهرداريها و كليه دستگاههايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است در‌حدود وظايف قانوني خود، موظف به اجراي مصوبات اين شوراي عالي مي‌باشند.

‌ماده 4 - وظايف و اختيارات شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري به شرح زير‌است:

‌الف - تصويب سياستها، خط مشي‌ها و برنامه‌هاي كلان امور ميراث فرهنگي و‌گردشگري.
ب - جلب حمايت بخشهاي دولتي و غيردولتي و بخش تعاوني و خصوصي براي‌تحقق اهداف بخش ميراث فرهنگي و گردشگري.
ج- فراهم كردن زمينه سرمايه‌گذاري بخش غيردولتي وافزايش سهم آن در امور‌مربوط به ميراث فرهنگي و گردشگري.
‌د - كليه وظايف قانوني كه تا قبل از تصويب اين قانون برعهده شوراي سازمان‌ميراث فرهنگي كشور و شوراي عالي ايرانگردي و جهانگردي بوده است.
‌هـ - ساير وظايف و اختيارات تعيين شده براي شوراي مذكور در اين قانون.
‌تبصره - با پيشنهاد شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري و پس از تصويب‌هيأت‌وزيران حسب مورد در استانهائي كه ضرورت ايجاب كند، شورايي مشابه شوراي‌عالي به رياست استاندار و عضويت مديران كل وزارتخانه‌ها و سازمانهاي مذكور در‌شوراي عالي ايجاد خواهد شد.

‌ماده 5 - سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌تواند نگهداري و اداره اماكن و‌محوطه‌هاي تاريخي و موزه‌ها را زير نظر هيأت‌هاي امناي منتخب انجام دهد. وظايف و‌اختيارات و چگونگي فعاليت هيأتهاي امناء و نحوه حمايت، نظارت و ارزيابي فعاليتهاي‌آنها به موجب آئين‌نامه‌اي خواهد بود كه به پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري‌به‌تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

‌ماده 6 - به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور اجازه داده مي‌شود در سال1382، حسب پيشنهاد سازمانهاي موضوع اين قانون در محدوده اعتبارات مصوب نسبت‌به هرگونه جابجائي، تغيير رديف، كاهش يا افزايش اعتبارات رديفهاي بودجه‌اي آنها‌به‌نحوي كه حداكثر تسهيلات لازم را جهت اجراي اين قانون فراهم نموده و اختلالي در‌اداره امور مربوط ايجاد نشود، اقدام نمايد.

‌ماده 7 - سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مكلف است برنامه‌هاي تبليغي ملي‌و بين‌المللي براي معرفي ميراث فرهنگي ايران و جاذبه‌هاي جهانگردي آن را ازطريق‌رسانه‌هاي ارتباط جمعي داخلي و خارجي به مرحله اجرا درآورد. كليه دستگاههاي‌اجرائي مكلف به هماهنگي و همكاري با سازمان مذكور مي‌باشند.

‌ماده 8 - به منظور فراهم كردن زمينه توسعه پايدار ميراث فرهنگي و گردشگري،‌جلب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي با رعايت قانون تشويق و حمايت سرمايه‌گذاري‌خارجي مصوب 1380.12.19 در ايجاد تأسيسات زيربنائي جهت معرفي بهتر بناها و‌محوطه‌هاي تاريخي، تأسيسات ايرانگردي و جهانگردي و ارائه خدمات مناسب به‌جهانگردان، دولت مي‌تواند در مناطق مستعد كشور و قطب‌هاي گردشگري با تأكيد بر‌مناطق كمتر توسعه يافته به متقاضيان بخشهاي غيردولتي اجازه تأسيس مناطق نمونه‌گردشگري را بدهد.

‌ماده 9 - شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري مكلف است متناسب با جايگاه‌هر يك از كشورها در اهداف بازار جهانگردي ايران صدور رواديد براي اتباع آنها را به‌ترتيب زير دسته‌بندي و به وزارت امور خارجه جهت اقدام ابلاغ نمايد:
‌الف - لغو رواديد.
ب - اجازه ورود با پروانه گذر مرزي.
ج - صدور رواديد در مبادي ورودي ايران براي مدت معين.
‌د - صدور رواديد در سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور در زمانهاي معين‌حداكثر ظرف مدت يك هفته.
‌وزارت امور خارجه مكلف است براي تحقق اهداف جلب جهانگردان خارجي‌نسبت به صدور رواديد براي آنان با رعايت مفاد اين ماده اقدام نمايد.
‌ساير وزارتخانه‌ها و دستگاههاي مرتبط با صدور رواديد موظف به همكاري با‌وزارت امور خارجه براي تحقق اين ماده مي‌باشند.

‌ماده 10 - اختيارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درخصوص معافيت‌هاي‌مذكور در بند(ل) اصلاحي ماده (139) قانون مالياتهاي مستقيم مصوب 1380.11.27 در‌محدوده ميراث فرهنگي وگردشگري به‌سازمان‌ميراث‌فرهنگي‌وگردشگري‌واگذارمي‌شود.

‌ماده 11 - دولت مكلف است درصورت وجود تقاضا از سال 1383 براي مدت ده‌سال همه ساله تا ده درصد (10%) از مجوزهاي استفاده از منابع مالي خارجي (‌فاينانس)‌مذكور در برنامه‌هاي توسعه يا قوانين بودجه سالانه را به اجراي طرحهاي جامع توسعه‌ميراث فرهنگي و گردشگري استاني و ملي و ايجاد تأسيسات ايرانگردي و جهانگردي از‌جمله مراكز اقامتي و پذيرائي، خدمات حمل و نقل و ساير طرحهاي مرتبط، توسط‌بخشهاي غيردولتي اختصاص دهد.
‌تبصره - اطلاق اين ماده شامل مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام براي‌استفاده از منابع خارجي نخواهد بود.

‌ماده 12 - اين قانون از زمان تصويب لازم‌الاجراست و كليه قوانين و مقررات مغاير‌با اين قانون لغو مي‌گردد.
‌قانون فوق مشتمل بر دوازده ماده و هفت تبصره در جلسه علني روز سه‌شنبه مورخ‌بيست و سوم دي ماه يكهزار و سيصد و هشتاد و دو مجلس شوراي اسلامي تصويب و‌در تاريخ 1382.11.14 به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.



سياستهاي كلان سازمان



1-شناسائي و مستند سازي ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)،ميراث طبيعي، هنرهاي سنتي ،صنايع دستي و جاذبه هاي گردشگري كشور

2- شناخت گستره جغرافيائي , پژوهش وعمق يابي دوره هاي تاريخي, معرفي وحمايت ازفرهنگ،هنر و تمدن ايراني

3-ارتقاء كمي و كيفي، تنوع بخشي و گسترش پژوهشهاي بنيادي، كاربردي وبهره گيري از علوم و فناوريهاي روزآمد در بخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)،هنرها و دانش سنتي، ميراث طبيعي، صنايع دستي و گردشگري

4-معرفي ارزشها و ظرفيتهاي نهفته در ميراث فرهنگي (مادي وغيرمادي)، ميراث طبيعي، دانش و هنرهاي سنتي و صنايع دستي و گردشگري كشور در سطح ملي، منطقه اي و جهاني

5-تدوين نظام مديريت حفاظت, احيا, ساماندهي و بهره برداري خردمندانه از اثار بر اساس معيارهاي طبقه بندي وهرم ارزشي آنها

6-تدوين نظام مديريت حفاظت و نجات بخشي آثار فرهنگي(ملموس وغيرملموس) و طبيعي در معرض خطر ،و يا در شرايط بحران و هنرهاي سنتي در حال زوال (با بند3)

7-طبقه بندي آثار بر اساس ارزشهاي فرهنگي, تاريخي و طبيعي و تدوين هرم ارزشي آنها

8-توسعه كمي و كيفي نظام آموزشي رسمي (در مقاطع مختلف آموزشي) و عمومي بمنظور ارتقاء دانش تخصصي و همگاني , ترويج فرهنگ و گسترش آگاهيهاي عمومي در زمينه ميراث فرهنگي (ملموس وغير ملموس)،طبيعي، صنايع دستي و گردشگري

9-تعميق وحدت ملي و وفاق اجتماعي و درك و احترام متقابل در ميان فرهنگهاي بومي كشور با تاكيد بر بقا و رقاء فرهنگ وهويت ملي– اسلامي ايران از طريق صيانت از تنوع فرهنگي و گسترش گردشگري

10-تقويت باور وعزم ملي در اركان تصميم گيري كشور و اقشار مختلف جامعه ازطريق توسعه بخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)، طبيعي، گردشگري و صنايع دستي وارتقاء جايگاه آن دربرنامه هاي توسعه بويژه برنامه پنجم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران

11-نهادينه سازي ارزشهاي ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)، هنرهاي سنتي و طبيعي كشور، حفظ و تقويت سرمايه اجتماعي بخش از طريق توسعه آموزشهاي رسمي و تخصصي و ارتقاء آگاهي عمومي, مسئوليت همگاني و مشاركت حداكثري مردم در حفاظت و بهره برداري خردمندانه از آنها

12-ايجاد سازوكارهاي لازم و تقويت انگيزه در مجامع علمي جهاني براي مطالعات ايرانشناسي و پ پژوهشهاي مرتبط با تمدن ايراني– اسلامي

13-ايفاي تعهدات ذيربط بين المللي و منطقه اي، توسعه طرحها و پروژه هاي مشترك، تبادل تجارب، ارتقا سطح همكاري و تعامل موثر با كشورها، مجامع علمي، پژوهشي و دانشگاهي و سازمانهاي بين المللي در بخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)،طبيعي،صنايع دستي و گردشگري

14-توسعه همكاريهاي علمي، پژوهشي، آموزشي و اجرائي با مراكز آموزش عالي، دانشگاهي و موسسات پژوهشي در بخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)، طبيعي، صنايع دستي و گردشگري

15-بهره گيري از سازوكارهاي مديريت يكپارچه بمنظور گسترش همكاري و هم افزائي در فعاليتهاي بين حوزه اي و بين بخشي و افزايش بهره وري ميراث فرهنگي (ملموس وغيرملموس), طبيعي، صنايع دستي و گردشگري

16-تدوين نظام جامع حمايت از فعاليتهاي خلاقانه و ابتكارات داوطلبانه در بخش ميراث فرهنگي، طبيعي، صنايع دستي و گردشگري

17-اعتماد سازي و حمايت از گردشگران، ساماندهي خدمات گردشگري در مبادي و مقاصد گردشگري و تسهيل ورود وخروج گردشگران

18-تدوين نظام جامع استاندارد هاي ناظر بر محصولات و خدمات گردشگري

19-حمايت از تنوع محصولات گردشگري و صنايع دستي و خلق مزيتهاي جديد بمنظور پاسخگوئي به بازارهاي هدف

20-بهره گيري از روشهاي نوين تبليغات، بازاريابي و ارائه بسته هاي محصولات گردشگري كشور بمنظور معرفي مزيتها و محصولات گردشگري و صنايع دستي كشور

21-شناسائي بازارهاي هدف گردشگري و صنايع دستي، تبادل تجارب، ارتقاء سطح همكاري فيمابين با تاكيد بر ايجاد توازن در تبادل گردشگر

22-توسعه زير ساختهاي مرتبط با گردشگري و صنايع دستي با استفاده از مشاركت حداكثري جامعه ذينفعان و با اولويت فعاليتها و مناطق داراي مزيت نسبي

23- ايجاد شرايط حقوقي– مديريتي و اقتصادي مناسب براي تعامل سازنده ميراث فرهنگي وطبيعي با حيات جاري جامعه بمنظور ايجاد ارزش افزوده اقتصادي ميراثها بويژه در شهرها و بافتهاي تاريخي با هدف جلوگيري از تخريب آنها

24- اتخاذ تدابير لازم بمنظور ايفاي سهم و نقش بخش ميراث فرهنگي, صنايع دستي و گردشگري در ارتقاء شاخصهاي اقتصاد ملي، اشتغال زائي، كاهش محروميت مناطق محروم و افزايش سطح معيشت جوامع محلي.

25-ايجاد زمينه هاي لازم براي كاهش اتكاء بخش به منابع مالي دولتي از طريق افزايش مشاركت و سرمايه گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي در بخش ميراث فرهنگي, صنايع دستي و گردشگري

26- تدوين نظام جامع حمايتي (تعرفه اي وغيرتعرفه اي)و تشويقي (مالي وغيرمالي)از فعالان در بخش ميراث فرهنگي، طبيعي، صنايع دستي و گردشگري

27-گسترش و حمايت از گردشگري طبيعي و روستائي بمنظور افزايش نشاط اجتماعي، سلامت عمومي ، رونق روستا، گردش متوازن مالي و كاهش مهاجرت هاي روستائي

28- ايجاد نظام مديريت داده و اطلاعات يكپارچه، بروز و كارآمد بخش با پشتيباني سيستم اطلاعات جغرافيائي بمنظور جمع آوري، بازخواني، پردازش، انتقال و تبادل اطلاعات و ايجاد امكان دسترسي ذينفعان و با تاكيد بر ضرورت استقرار نظام حسابهاي اقماري گردشگري

29- ارتقاء كمي و كيفي نيروي انساني از طريق ايجاد نظام بهينه جذب، آموزش، ارتقاء تخصص و مهارت و حمايت از نيروي انساني شاغل در بخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس), طبيعي، صنايع دستي و گردشگري

30-توانمندسازي جوامع محلي، ساماندهي و انتظام بخشي به فعالان بخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس), طبيعي، صنايع دستي و گردشگري و حمايت از ايجاد و توسعه تشكلهاي غيردولتي در اين بخش

31- ايحاد محيط حقوقي و اداري مناسب براي تحقق اهداف توسعه بخش ازطريق تدوين اصلاح و تكميل قوانين و مقررات, تشكيلات روشها و استانداردها

32- بهينه سازي ساختار مديريتي بمنظور اثر بخشي حاكميت از طريق كاهش تصدي گري و تمركز دولت در حوزه سياستگذاري، هدايت، حمايت و نظارت و همچنين ارتقاء نقش و سهم بخش غيردولتي در بخش ميراث فرهنگي (ملموس وغيرملموس), طبيعي، صنايع دستي و گردشگري

33- ايجاد نظام مديريت بروز و كارآمد مديريت و كنترل پروژه بمنظور هدايت، پايش و ارزيابي مستمر فعاليتهاي بخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس ), طبيعي صنايع دستي و گردشگري

34- بكارگيري اصول و سازوكارهاي ارزيابي محيطي راهبردي (ارزيابي محيطي استراتژيك)در توسعه بخش بمنظور تحقق مفاد سند چشم انداز بخش ميراٍث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)،طبيعي ،صنايع دستي و گردشگري

35- تبيين و نهادينه كردن معيارهاي اخلاق حرفه اي در فعاليتهاي مرتبط با بخش ازجمله كد اخلاق گردشگري براي ارتقاء سطح سلامت بخش ميراث فرهنگي (ملموس وغيرملموس)، طبيعي، صنايع دستي و گردشگري و انطباق آن با معيارها و ارزشهاي ملي- اسلامي

36- صيانت از ميراث طبيعي و تنوع زيستي و تنوع منظر كشور و تعميق رابطه مردم با طبيعت از طريق توسعه پايدار طبيعت گردي
37- شناسائي، معرفي و حمايت ازگنجينه هاي زنده بشري، مشاهير و مفاخر فرهنگ و هنر و حوزه تمدني ايران


چشم انداز سازمان


1-دست يافتن به جايگاه واقعي ايران در جهان به عنوان يكي ازغني ترين، كهن ترين و تأثيرگذارترين فرهنگها و تمدنهاي بشري، با ويژگيهاي طبيعي كم نظير و برخوردار از تعاملي سازنده و الهام بخش در عرصه بين المللي
2- برخوردار از نظام مديريت بروز و كارآمد،(متكي برتعامل و مشاركت جامعه ذينفعان)، بهره مند از دانش فناوري مرتبط در سطح جهاني ، توانا در توليدعلم و فنآوري، با اتكا بر منابع انساني دانش پايه و ماهر مسئوليت پذير، سرمايه اجتماعي روبر شد، مبتني بر اصولا خلاقي و ارزشهاي اسلامي و ملي و مقتضيات فرهنگي ،جغرافيايي و تاريخي كشور.
3-برخوردار از نظام برنامه ريزي هدفمند با اقتصادي سالم، باثبات، رقابتپذير، و با رشد و شتاب مناسب و در تعامل با اقتصاد جهاني، با ايفاي نقش موثر در اقتصاد ملي و منطبق بر مزيتهاي نسبي فرهنگي ، تاريخي طبيعي كشور.
4- بهره مند از آثار فرهنگي –تاريخي ، طبيعي و هنرهاي سنتي متكي بر نظام جامع:شناخت و پژوهش، حفاظت احياء، ارتقاء و بهره برداري خردمندانه، در تعامل سازنده و هدفمند با حيات فرهنگي– اجتماعي و اقتصادي، تقويت حس مسئوليت عمومي، تحكيم هويت ملي و وفاق اجتماعي.
5- بهره مند از گردشگري پر رونق، با محصولات متنوع، بازارهاي سامان يافته، خدمات استاندارد شده و دست يافته به جايگاه برتر گردشگري منطقه و يكي از قطبهاي گردشگري جهان بويژه جهان اسلام.







اهداف:
1- دستيابي به شناخت جامع ،متوازن وعميق ازگستره جغرافيائي وتاريخي حضور ونفوذ فرهنگ وتمدن ايراني-اسلامي درحوزه ميراث فرهنگي (ملموس وغيرملموس)وهنرهاي سنتي.
2- معرفي فرهنگ وتمدن غني وظرفيتهاي فرهنگي،تاريخي وطبيعي كشورو بهره گيري از مزيتها وظرفيتهاي آن براي تثبيت وارتقاء جايگاه تمدن ايران در جهان.
3-تعامل هدفمند وسازنده بين المللي با تاكيد بر كشورهاي اسلامي دربخش ميراث فرهنگي ، طبيعي ، صنايع دستي وگردشگري.
4-توسعه نظام مديريتي–حقوقي يكپارچه،كارآمد ومتكي بر مشاركت جامعه ذينفعان دربخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)،طبيعي صنايع دستي وگردشگري متكي براصول اخلاقي، ارزشهاي ملي- اسلامي ومنطبق برمعيارهاي علمي ،فني ومقتضيات جغرافيائي،تاريخي وفرهنگي كشور.
5-تقويت وتعميق رابطه جامعه با مواريث ودارائيهاي طبيعي وفرهنگي وارتقا آگاهيهاي عمومي براي افزايش سرمايه اجتماعي بخش ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس) ،طبيعي وصنايع دستي وگردشگري.
6-توسعه ظرفيتها وارتقاء قابليتهاي موجود درزمينه هاي ميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)، طبيعي ،هنرودانش سنتي وفناوري بومي، صنايع دستي وگردشگري.
7-توسعه ظرفيت منابع انساني دانش پايه ، ماهرومسئوليت پذيردربخش دولتي وغيردولتي،خصوصي وجوامع محلي.
8-ايجاد نظام اقتصادي كارآمد، رقابت پذير، باثبات ،متوازن ،رشد مستمرو پرشتاب بر پايه مزيتهاي نسبي فرهنگي وطبيعي كشور با مشاركت بخش غيردولتي وبخش خصوصي داخلي وخارجي.
9-توسعه نظام فراگير وكارآمد توليد وتوزيع صنايع دستي درسطح ملي وبين المللي.
10-شناخت ، پژوهش ومستندسازي– معرفي ، آموزش وترويج- حفاظت ، احيا و بهره برداري خردمندانه ازميراث فرهنگي(ملموس وغيرملموس)،طبيعي ،هنرهاي سنتي وصنايع دستي كشور.

11-اهتمام ملي و تقويت حس مسئوليت عمومي و جلب مشاركت همگاني درحمايت و صيانت ، حفاظت ، احيا وبهره برداري خردمندانه ازميراث فرهنگي، طبيعي، تنوع فرهنگي، تنوع منظر زيستي كشور.

12-دستيابي به جايگاه واقعي كشور بعنوان يكي از قطبهاي گردشگري جهاني از طريق توسعه كمي و كيفي گردشگري ملي، تنوع محصول و تطابق بازار با آن، ارتقاء كيفيت واستاندارد سازي خدمات گردشگري وتسهيل سفر.
منشور اخلاقی سازمان
1. تلاش برای تحقق اهداف چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق انجام صحیح و به موقع ماموریت محوله به سازمان
2. خدمت صادقانه به مردم با کیفیت بهتر ، روشهای مناسبتر و وفاداری به قانون
3. اعتماد به مراجعان و مخاطبان و تلاش برای جلب مشارکت فکری آنان برای ارتقاء کیفیت.
4. ارزش گذاری به وقت خود و مراجعین و برنامه ریزی برای انجام به موقع امور و پرهیز از تاخیر .
5. تلاش برای پیشرفت فردی و سازمانی با رعایت اصول اخلاقی .
6. برنامه ریزی مناسب برای ایجاد تعادل بین زندگی فردی و وظایف شغلی.
7. پرهیز از اصراف و رعایت صرفه و صلاح سازمانی و بهره برداری مطلوب از اموال و امکانات در اختیار .
8. تلاش برای ارتقاء بهره وری سازمانی با رعایت وجدان کاری ،نظم و انضباط اجتماعی.
9. افزایش نشاط در محیط کار با رعایت ظاهر و آراسته و سفارشات دینی در بهداشت فردی و اجتماعی
وظایف دفتر برنامه ریزی آموزشی

باتوجه به قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری و تصویب نمودار سازمانی و شرح وظایف سازمان، معاونتها و ادارات کل، وظایف دفتر برنامه ریزی آموزشی از سال 1385 به شرح ذیل اعلام گردید:
- طراحی و تدوين برنامه و نظارت بر اجرای دوره ها و کارگاههای آموزشی مختلف مورد نياز برای دستگاههای دولتی ذيربط، عوامل و نيروی انسانی فعال مورد نياز بخش سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگریکشور به منظور ارتقاء کيفی فعاليت آنها حسب مقررات مربوط.
- طراحی، تدوين و اجرای دوره ها و کارگاههای آموزشی مورد نياز در ارتباط با مفاد کنوانسيون های سالهای 1970 و 1972 يونسکو و سال 1995 نايروبی و يويندرويت و سال 1954 لاهه آشنايی کارکنان اداره کل موزه ها و دستگاههای اجرائی ذيربط نظير نيروهای مسلح، وزارت دفاع، دادگستری و گمرک جمهوری اسلامی ايران با تکاليف محوله.
- مطالعه تطبيقی پيرامون فعاليت های آموزشی ميراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری در کشورهای توسعه يافته به منظور بهره گيری از آنها در جهت آشنا و علاقمند نمودن اقشار مختلف کشور با موضوعات ميراث فرهنگی و گردشگری.
- بررسی و احصاء نيازهای آموزشی بخش ميراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری و تهيه و تنظيم برنامه ها و دستور العمل های لازم برای آموزش های عمومی اين بخش.
- بررسی مطالب آموزشی در زمينه های ميراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری مندرج در کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش در مقاطع مختلف تحصيلی وايجاد هماهنگی با وزارت مذکور جهت اصلاح و تجديد نظر در مفاد مطالب مذکور در موارد ضروری.
- انجام بررسی های لازم به منظور يافتن راهکارهای مناسب برای آموزش مستقيم و غير مستقيم ميراث فرهنگی، طبيعی و گردشگری با همکاری دستگاههای دولتی ذيربط و سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران.
- بررسی پيرامون فعاليت مراکز آموزشی ساير کشورهای جهانی که در زمينه ميراث فرهنگی و گردشگری فعالِيت دارند به منظور استفاده و بهره گيری از آنها برای تدوِين راهکارهای مناسب و توسعه آموزش گردشگری، موزه داری و ساير فعاليت های ذيربط مؤسسات دولتی و غيردولتی ونظارت بر کيفيت اجرای آن.
- بررسی روش ها و شيوه های آموزش ميراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری و ارائه پيشنهادهای لازم برای اصلاح روشهای موجود.
- انجام ساير امور مربوط به آموزش ميراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وابسته به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ،
به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به استناد مجوز شماره 6503/22 مورخ 20/8/1383 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اهداف و وظایف زیر تاسیس گردیده است
اهداف
1- توسعه و گسترش پژوهش در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری و در راستا احیا و مستند سازی آثار به منظور حفظ کیفیت آنها و آشکار نمودن حلقه های گمشده فرهنگی تاریخی و طبیعی.
2- زمینه سازی مناسب برای ارتقای فعالیتهای پژوهشی مرتبط.
وظايف و اختيارات
1- بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی در زمینه شناخت آثار ارزشمند فرهنگی تاریخی ایران در جهان شامل آثار مادی ( منقول و غیر منقول) و غیر مادی که به نحوی دلالت بر هویت فرهنگی تاریخی جوامع،اقوام و دوره های تاریخی نماید.
2- اجرای طرح های پژوهشی، کاربردی و توسعه ای به منظور تحقق اهداف پژوهشگاه.
3- فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با فعالیتهای پژوهشی مرتبط.
4- همکاری پژوهشی با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی داخل و خارج کشور به منظور ارتقای کیفیت فعالیت های پژوهشی در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری با رعایت قوانین و مقررات مربوط.





تعریف سند

از ديدگاه كتابداري و اطلاع‌رساني، سند به دو معنا به‌كار مي‌رود يكي به معناي اخص، و آن متني است كه براي ثبت رويداد خاصي در يك يا چند نسخه محدود توليد مي‌شود. اين‌گونه سندها معمولا در آرشيوها و بايگاني‌ها نگهداري مي‌شوند و جزء انتشارات عمومي محسوب نمي‌گردند (كه مطمح‌نظر اين مقاله است). ديگري سند به معناي عام است كه به هر نوع نوشته خطي، چاپي، عكسي و يا به‌صورت‌هاي ديگر، و هر شيء مادي كه بتوان از محتواي آن اطلاعاتي به‌دست آورد، مي‌گويند .اين نوع اسناد معمولا در نسخ فراوان و به تعداد زياد منتشر مي‌شوند. در اين دايره‌المعارف به سند در معناي اخير در مقاله سندپردازي پرداخته شده است.
انواع سند.
سند را از جنبه‌هاي مختلف مي‌توان تقسيم‌بندي كرد: 1) از لحاظ طول عمر، شامل سند جاري، نيمه جاري، و راكد؛ 2) از نظر ارزش، شامل اسناد داراي ارزش اوليه (اداري يا استنادي)، و اسناد داراي ارزش ثانويه (آرشيوي يا اطلاعاتي)؛ 3) از حيث اعتبار قانوني، شامل سند رسمي و سند عادي؛ 4) از نظر درجه حساسيت، شامل اسناد عادي، محرمانه، سري، و كاملا سري؛ و 5) از لحاظ محتوا و موضوع، مانند اسناد اداري، مالي، علمي و فني، قانوني، تاريخي، فرهنگي، سياسي، نظامي، اقتصادي، و عمراني .

آمار کل اسناد و مدارک موجود در سازمان:


باستانشناسی 400000 پرونده ثبتي 7640 اسلاید 155650 نگاتیو
150000

لوح فشرده
600
پوستر
920
میکرو فیش 4000
نوار کاست 2045

پژوهشی
700

نقشه
15000
عکس 67397





گزارش عملكرد معاونت ميراث فرهنگي
فعاليت هاي معاونت میراث فرهنگی در بخش فنی:
1) تهيه طرح هاي مرمت و احياي بناهاي تاريخي
2) اجرا و نظارت فعاليت هاي مرمتي در بناهاي تاريخي
3) تعيين حريم و ضوابط ساخت و ساز در بافت هاي تاريخي
4) ثبت آثار تاريخي،فرهنگی و طبیعی
5) نظارت بر ساخت و ساز هاي جديد دربافت هاي تاريخي
6) مرمت آثار واشياء
عملكرد معاونت ميراث فرهنگي درحوزه بافت هاي تاريخي:
1) تشكيل شوراي بافت و امضاء تفاهم نامه همكاري مشترك بادستگاههاي ذيربط
2) تشكيل دفتر بافت تاريخي در هر يك از شهرهاي داراي بافت تاريخي
3) تخصيص اعتبار سالانه جهت مرمت و احيا ء بافت ها
4) مستندسازي بافت هاي شهري وروستايي وثبت آنها در فهرست آثار ملي
5) كنترل و تعيين ضوابط خاص جهت ساخت و ساز هاي جديد از طريق همكاري و ارتباط با شهرداري ها
6) تهيه طرح هاي جامع مرمت و احيا توسط مشاورين متخصص
7) عمليات اجرايي مرمت واحيا
عناصر موجود دربافت تاريخي:
بافتهاي تاريخي عموماً به طور اخص متشكل از عناصر ساختي و عملكردي خاصي بوده كه نحوه ارتباط اين عناصر با هم و محل قرارگيري آنها در شهـر بستگي به اهميت هر عنصر و عملكرد آن درزندگي شهري داشته است اين عناصر عبارت بودند از:

ـ مركز شهر كه خود مجموعه‌اي از عناصر گوناگون بوده و دو عنصر اصلي آن مسجد جامع و بازار بوده است.
ـ محلات شهر كه بخشهاي مجزا متفاوت و درعين حال متجانس شهر بوده‌اند.
ـ مراكز محلات.
ـ مراكز توليدي شهر، كارگاه‌ها و ... .
ـ عناصر و فضاهاي ارتباط دهنده محلات و مراكز شهر.
ـ برخي عناصر خدماتي شهر.
ـ ارگ شهر، مركز حكومتي و ... .
ـ عنصر محدود كننده و مسدود كننده شهر مثل ديوارها و برج و بارو، دروازه‌ها و ... .
ـ محلات روستايي و اراضي زراعي پيرامون شهر
.
ارتباط اين عناصر كه حاوي گنجينه معماري ايران در دوره اسلامي است ارزشهاي فضايي ويژه‌اي را پديد آورده است.

ويژگي و اهميت بافت هاي تاريخي:
ويژگي‌هاي هر بافت تاريخي حامل ارزش‌ها و پيام‌هايي است كه بايد ضمن معرفي آن را به درستي براي نسل‌هاي آينده محافظت كرد و هيچ محافظتي به اندازه معرفي درست يك اثر نمي‌تواند مؤثر باشد. از طرف ديگر بافت‌هاي تاريخي به سبب داشتن نشانه‌هايي از فرهنگ و آداب و رسوم و مولفه‌هاي معماري و شهرسازي فرصت‌هاي مغتنم براي جذب گردشگر محسوب مي‌شوند. در واقع با حفظ و احياي بافت‌هاي تاريخي مي‌توان از يك سو آنها را به‌عنوان منابع مطالعاتي در حوزه مرمت و همين‌طور شهرسازي حفظ كرد و از سوي ديگر چنين مناطقي را به پتانسيل‌هاي درآمدزا تبديل كرد.
مثال
مشخصات بافت تاريخي بابل:
122 هكتار
تعداد بناهاي شاخص در اين بافت 70 اثر
تعداد بناهاي ثبت شده در اين بافت 30 اثر


پايان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نرگس مرادخانی