چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: کانون های فرهنگی وهنری مساجد

کانون های فرهنگی وهنری مساجد 10 سال 8 ماه ago #35665

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: بسیاری از علما، فلاسفه و عرفا از روستاها برخاسته اند، چون افراد نازپرورده ای نيستند، اهل سختی هستند، با گرفتاریها و مشکلات دسته و پنجه نرم می کنند، کسانی که پرورش گلخانه ای نشده اند و در کویر و بیابان و سختی رشد کرده اند، مثل درختان تنومند و مستحکمی که با هر تندبادی تکان نمی خورند و با مشکل از ميدان به در نمي شوند .
وی تاکید کرد: طبیعت روستاها معمولا به گونه اي است که فرد آبدیده و آزموده می شود و می تواند کارهای بزرگی انجام دهد، در دوران جنگ هم این روستانشين ها بودند که فرزندان برومندشان را سخاوتمندانه به جبهه ها اعزام کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری از اين که بازگشت شرکت کنندگان کنگره به زادگاهشان منشا افزايش خدمت و فعالیتشان شود تاکید کرد: جوانان روستايي جواناني پاک هستند که به فطرت الهیشان نزدیک هستند و ما باید تلاش کنیم آنها را جذب فعالیتهای فرهنگی کنیم.
دکترحسینی باتاکید بر نقش و جایگاه کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: هر يک از اين کانون ها یعنی يک وزارت فرهنگ و ارشاد کوچک در روستاها، یعنی همه فعالیت ها ی مورد انتظار اعم از آموزش های قرآنی تا دیگر برنامه هاي هنرهای تجسمی تئاتر، سرود، شعر، توليد فیلم، طراحي بازیهای رایانه ای و انواع نرم افزار در این کانونها انجام شود.
وی بیان اين که در عصر ارتباطات، هر مسئله ای به سرعت و با سهولت منتقل می شود گفت: در حال حاضر حدود 13 هزار و 300 کانون در سراسر کشور فعاليت دارند که قطعا این کانونها از طريق ارتباط با هم مي توانند، مجموعه اي توانمند باشند.
ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور
متعاقب مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ دوازدهم اسفند ماه 1371 و تحت عنوان مصوبه 302 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارایه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی محول کرد، مقرر گردید از باب احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه‌های دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیأتی را در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد نماید. این هیأت بعد از شکل‌گیری و فعالیت به ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرت یافت
شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، که با عبور از مرز 15000 در سال 1391 باب کانون، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، از سال 1372 رسماً آغاز به فعالیت نموده و تاکنون مأمن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.
ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تأسیس کانون‌ در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تأسیس تعداد کانو‌ن‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد. هر مسجدی در صورت آمادگی تمایل و ارایه درخواست کتبی به دبیرخانه‌های استانی و با ارایه مدارک لازم می‌تواند به این شبکه اجتماعی مذهبی وارد و عضو شود.

تقویت و پویایی کانون‌های مساجد عامل تضعیف دشمنان نظام(فارس٩٢/٠٥/٢٦)


مرتضی طاهریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به برنامه‌های دهه کرامت اشاره و اظهار داشت: کانون‌‌های فرهنگی و هنری مساجد امروزه همچون سدی در برابر فعالیت‌‌های دشمنان انقلاب اسلامی ایران است.
معاون فرهنگی هنری ستاد عالی مساجد، تقویت کارکردهای مساجد را از مهم‌ترین برنامه‌‌های کانون مساجد عنوان کرد و گفت: ایجاد نشاط دینی و مقابله با تهاجم فرهنگی از وظایف کانون‌‌‌های فرهنگی و هنری مساجد بوده که توجه به این امر نیازمند همراهی و حمایت هرچه بیشتر مسئولان است.
این مسئول فرهنگی یادآور شد: اصول فعالیت‌‌های کانون‌های مساجد در سال ٩٢ بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری و با هدف تحقق بخشی از مطالبات ایشان خواهد بود.
وی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سفر سال گذشته به استان خراسان شمالی و تاکید ایشان بر فراموش نکردن کانون‌‌های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: بیانات معظم‌له وظیفه فعالان این عرصه را سنگین‌تر کرد که باید با جدیت و تفاوت بیشتری فعالیت‌‌های کانون مساجد را ادامه دهند.
طاهریان گفت: سخنان رهبر انقلاب در خصوص فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، نشان از رضایت ایشان از فعالیت آ‌نها دارد از این‌رو وظیفه مسئولان امر است در راستای تحقق مطالبات ایشان گام بردارند.
معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌‌های مساجد کشور پویایی و تقویت کانون‌های مساجد را از عوامل تضعیف کننده روحیه و افکار دشمنان دانست و گفت: علت پیروزی ایران اسلامی در هشت ساله دفاع مقدس نقش و تاثیرپذیری مثبت مساجد بود که در اعزام و حضور به جبهه، ساماندهی رزمندگان و تامین نیازهای ضروری آن‌ها موثر واقع شد.
وی، در ادامه به برنامه‌های اوقات فراغت در ستاد عالی مساجد اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی در خصوص اوقات فراغت سال ٩٢ از اواخر سال ٩١ آغاز شد و اولین ابلاغیه آن رسما در هفتم فروردین ماه برای استان‌‌ها ارسال و دستور تشکیل ستاد استانی اوقات فراغت نیز صادر شد.
طاهریان به تدوین نظام‌نامه اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: این نظام‌نامه اقدامی نو و جدیدی بود که در سال جاری با همفکری کارشناسان فرهنگی و هنری در ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور انجام که تدوین آن در پیشبرد اهداف کانون‌های مساجد و ارائه برنامه و قوانین و مقررات برای اجرای طرح‌های اوقات فراغت وی‍‍ژه کانون‌های مساجد موثر است.
معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد با اشاره به اهداف برگزاری اوقات فراغت در کانون‌های مساجد تصریح کرد: انسجام و سازمان‌‌‌دهی فعالیت‌‌ها، هماهنگ‌سازی و ایجاد وحدت رویه، شناسایی ظرفیت کانون‌‌‌ها و ارتقای توانمندی و زمینه جذب بیشتر جوانان و نوجوانان به مساجد از مهم‌ترین اهداف برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت کانون‌‌‌های مساجد کشور است.
طاهریان در پایان نظام‌مند شدن برنامه‌‌های اوقات فراغت در سراسر کشور استفاده از نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف، غنی‌سازی برنامه‌های اوقات فراغت و انسجام ‌بخشی فعالیت‌های مساجد از دیگر اهداف تشکیل ستاد اوقات فراغت کانون‌‌های فرهنگی و هنری مساجد عنوان کرد.


اساسنامه کانون فرهنگی و هنری مسجد
فصل اول:
ماده 1: نام کانون، کانون فرهنگی ............ می باشد که برای اختصار در اين اساسنامه کانون ناميده
می شود.

ماده 2: نوع کانون، غيرتجاری و غيرانتفاعی است که بااهداف فرهنگی و هنری تشکيل می گردد.

ماده 3: تابعيت کانون، تابعيت جمهوری اسلامی ايران است.

ماده 4: مدت فعاليت کانون، از تاريخ تشکيل (تاريخ صدور مجوز و رسميت يافتن آن) نامحدود خواهد بود.

ماده 5- مرکز اصلی و نشانی فعلی کانون، استان.....................شهرستان.................خ.............. کوچه........ ..........پلاک.........می باشد و تغيير محل آن درصورت لزوم، فقط بااطلاع و موافقت قبلی دبيرخانه هيأت هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد ممکن خواهد بود.

ماده 6- فعاليت کانون در خارج از شبستان مسجد انجام خواهد شد، مگر درموارد استثنائی که با تأييد هيأت امناء کانون بلامانع تشخيص داده شود.
فصل دوم : اهداف و موضوع فعاليت:
ماده 7- اهداف کلی کانون در راستای تحقق ارزشها و اصول سايست فرهنگی جمهوری اسلامی ايران به شرح زير است:
- تبليغ، گسترش و تعميق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکيد برآرمانها و ارزش های معنوی و فرهنگ اسامی.
- گسترش زمينه مشارکت و مباشرت مردم در امورفرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی و غيره.
- همگانی و عمومی نمودن تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و تحقق آزادی فعاليتهای فرهنگی مردمی.
- زمينه سازی برای حضور فعال جوانان و نيروهای متعهد در عرصه فعاليتهای فرهنگی و هنری و شناسائی و ترتيت استعدادهای درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان و حفظ و ترويج فرهنگ بسيجی.
- ارائه و عرضه فعاليت های فرهنگی، هنری براساس موازين و ضوابط اسلامی و ايجاد جاذبه های فرهنگی هنری و کانونهای پرتحرک و فعال مذهبی، اجتماعی ومردمی در مقابله با تهاجمک فرهنگی مبتذل استکبار و کفر جهانی.

ماده 8- موضوع فعاليت کانون در جهت نيل به اهداف يادشده به شرح زير است:

ماده 9- کانون می تواند در جهت تحقق اهداف و فعاليت های موضوع اساسنامه، پس از اخذ مجوز از سوی دبيرخانه.
ستاد عالی هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد، به عمليات زير مبادرت نمايد:
1- همکاری و اشتراک مساعی باساير مراکز و موسسات مشابه درارتباط با موضوع فعاليت کانون، تبادل افکار و انديشه ها و مبادله آثار و توليدات، تشکيل و برگزاری جلسات سخنرانی و سمينارها و نظاير آن
2- ارتباط و مشارکت با اشخاص حقيقی و حقوقی در زمينه امور فرهنگی و هنری
3- تهيه و تامين نيازهای ضروری و تدارک وسايل و ابزار کار وابسته به فعاليت کانون و ايجاد کارگاه و سالنهای نمايش.
4- تحصيل وام يا اعتبار از اشخاص حقيقی و حقوقی، قبول هدايا و مبادرت به هرگونه فعاليت شرعی و قانونی که درانجام مقاصد و تسهيل امور کانون ضروری تشخيص داده شود.
5- برگزاری مسابقات در زمينه های مختلف فرهنگی و هنری موضوع فعاليت و اعطای جوائز به برندگان آنها.

ماده 10- کليه فعاليتهای کانون در چارچوب ضوابط فرهنگی و دستورالعمل ها و آئين نامه های مصوب ستاد عالی هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد خواهد بود.

فصل سوم – ارکان اصلی
ماده 11- ارکان اصلی کانون به شرح زيراست:
الف- هيأت امناء
ب – مديرمسئول

ماده 12- کانون در تاريخ................باتصميم 5 نفر ازاولين هيأت امنای کانون راتشکيل داده و اين اساسنامه را امضاء نموده اند به شرح زير اعلام موجوديت نموده است:
1- امام جماعت مسجد، يا نماينده ايشان
2- يک نفر از هيأت امناء مسجد به انتخاب و معرفی امام جماعت
3- مسئول بسيج مسجد و درصورت فقدان بسيج يک نفر بسيجی با معرفی پايگاه مقاومت بسيج منطقه.
4 و 5- دونفر از افراد ذيصلاح در مسائل فرهنگی و هنری به انتخاب امام جماعت مسجد.

ماده 13- هيأت امناء که رکن اصلی و مسئول خط مشی و تصميم گيری کانون می باشد و بايستی به محض انتخاب به دبيرخانه هيأت هماهنگی و نظارت معرفی شوند، دارای وظايف زير است:
الف- تعيين خط مشی و نظارت براجرای برنامه ها و انتخاب مديرمسئول و بازرس
ب – بررسی و تصويب بودجه و عملکرد و تراز مالی
ج – تصويب برنامه های فرهنگی و هنری متناسب با شرايط محلی
د – تصويب آئين نامه های داخلی و دستورالعملهای و روش هایاجرائی براساس ضوابط حاکم بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد
ضوابط حاکم بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد
ه - تصويب و موافقت با پذيرش افراد جهت همکاری و مشارکت
و – تعيين روزنامه کثيرالانتشار برای درج آگهی های کانون
ز – موافقت با جايگزينی اعضای هيأت امناء درصورت استعفاء يا فوت و يا ساير معاذير قانونی و پيشنهاد تغيير اعضاء با اطلاع و موافقت دبيرخانه هيأت هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد.
ح – بررسی و تصويب کليه مواردی که به موجب اساسنامه در صلاحيت هيأت امناء است.
تبصره- رونوشت کليه مصوبات و آئين نامه ها و دستورالعمل ها و ضوابط و روش های اجرائی، و همچنين گزارش سالانه فعاليت های فرهنگی و هنری کانون، به دبيرخانه هيأت هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد فرستاده خواهد شد.

ماده 14- جلسات هيأت امناء حداقل هرماه يک بار تشکيل و باحضور اکثريت اعضاء رسميت خواهد يافت و تصميمات متخذه با اکثريت آراء اعضاء معتبر خواهد بود و کليه تصميمات و مذاکرات در دفتری ثبت و به امضای حاضرين خواهد رسيد.

ماده 15- هيأت امناء دراولين جلسه از بين خود يک نفر را بعنوان رئيس و يک نفر رابه عنوان نائب رئيس و يک نفر را بعنوان منشی انتخاب خواهد کرد و جلسات متشکله توسط رئيس و درغياب او توسط نايب رئيس اداره و صورتجلسات توسط منشی ثبت خواهد شد.
تبصره: درصورت عضويت امام جماعت در هيأت امناء، ايشان رئيس هيأت امناء خواهد بود.

ماده 16- مسئول امور اجرائی کانون مدير مسئول کانون است که به وسيله هيأت امناء از بين خود با يکی از افراد واجد شراطط به مدت 2 سال انتخاب می شود و پس از معرفی به دبيرخانه هيأت هماهگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد اشتغال به کار خواهد کرد. انتخاب مجدد او برای دوره های بعدی بلامانع است.

ماده 17- هرگونه عزل و تغيير مديرمسئول و جايگزينی فرد ديگر به جای او، باذکر ادله به هيأت ياد شده و تائيد آن، امکان پذير است.

ماده 18- مديرمسئول، مسئول اجرائی کانون بوده و درقبال فعاليت های آن در برابر هيأت امناء و هيأت هماهنگی و نظارت مسئول است و اهّم وظايف او بشرح زير می باشد:
الف- اجرای مصوبات هيأت امناء در ارتباط با امورکانون
ب – تهيه و تنظيم بودجه، آئين نامه، دستورالعمل ها و روش های اجرائی، تهيه وتنظيم صورت دارائی و ديون و تراز مالی و حسابهای کانون و تهيه گزارش فعاليت ساليانه
ج – دعوت هيأت امناء و تنظيم دستورجلسات و شرکت در جلسات هيأت امناء با حق رای
د- تحصيل وام يا اعتبار از بانکها و موسسات و افتتاح حساب به نام کانون دربانکها و موسسات اعتباری.
ه – ارتباط و مشارکت با ساير موسسات مشابه در زمينه امورفرهنگی به نمايندگی از طرف هيئت امناء
ز – استخدام کارکنان و متخصصين و کارشناسان و عوامل اجرائی براساس آئين نامه ها و ضوابط اجرائی مصوب هيأت امناء
ح – مراجعه به ادارات دولتی و موسسات و شخصيت های حقيقی و حقوقی جهت انجام امور کانون
ط – تهيه و تدارک ابزار و وسايل مورد نياز، خريد و فروش و اجاره و عقد قراردادهای لازم، طرح هرگونه دعوای حقوقی و جزائی در مراحل مختلف دادرسی و ارجاع دعوی به داوری و تعيين و انتخاب وکيل با تفويض حق توکيل به غير و اعطای اختيارات لازمه به وکلاء و عزل آنان، حل و فصل دعاوی به صلح و سازش.
ی – تهيه و تنظيم دفاتر محاسباتی و ثبت درآمدها و هزينه ها با استفاده از خدمات حسابداری خبره و مطلع.
ک – انجام اقدامات و تشريفات قانونی مربوط به ثبت و صدور مجوز و هر اقدام قانونی ديگر که درجهت تسهيل و تسريع امور کانون لازم باشد ودرصلاحيت هيأت امناء نباشد، در حدود ضوابط اساسنامه و اقدامات اجرائی.
ماده 19- هيأت امناء می تواند قسمتی از اختيارات خود را به مديرمسئول تفويض نمايد که دراين صورت علاوه براينکه مديرمسئول مجری تصميمات هيأت امناء خواهد بوددر حدود اختيارات تفويضی به جانشينی هيأت امناء خواهد بود در حدود اختيارات تفويضی به جانشينی هيأت امناء اقدامات لازمه را انجام خواهد داد.

ماده 20- مدير مسئول می تواند فردی را بعنوان قائم مقام يا معاون خود انتخاب و قسمتی از اختيارات خود را به وی تفويض نمايد ليکن بهرحال شخصاً در قبال فعاليت های اجرائی مسئول خواهد بود.
تبصره- انتخاب قائم يا معاون مديرمسئول بايستی به تائيد هيأت امناء برسد.

فصل چهارم- امورمالی و محاسباتی و بازرسی
ماده 21- سرمايه و دارايی و منابع درآمد کانون به شرح زير است:
الف- مبلغ ................................. ريال که در بدو تاسيس از طرف هيأت امناء تامين و پرداخت شده است.
ب – کليه اموال منقول و غيرمنقول و وجوه نقدی که از سوی موسسين و ساير اشخاص حقيقی به کنون واگذار شده يا بشود.
ج- وجوه حاصله از دريافت حق عضويت و مشارکت در فعاليتهای فرهنگی و هنری در صورتيکه هيأت امناء آن را تصويب نمايد
د- کليه وجوه نقدی و کمکهای غيرنقدی و ابزار و وسايل که از طرف سازمانها و موسسات دولتی و غيردولتی به کانون واگذار شود.

ماده 22- کليه اموالی که به کانون واگذار شده و يا بعداً به دارايی آن افزوده شود غيرقابل انتقال است و فقط می توان از منافع آن دراجرای اهداف کانون استفاده نمود، مگر در مواردی که با تصميم و تصويب هيئت امناء و تبديل به احسن و يا نقل و انتقال و فروش آن با نظر هيئت هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد به مصلحت تشخيص داده شود و طا درصورت انحلال که طبق ماده 31 رفتار خواهد شد.

ماده 23- سال مالی کانون از اول فروردين هرسال شروع و به آخراسفند ماه همان سال خاتمه می يابد، مگر سال اول که از تاريخ تاسيس آغاز می شود. هيئت امناء در پايان هر سال و حداکثر 2 ماه پس از انقضای سال مالی برای رسيدگی به عملکرد کانون و تصويب آن ونيز تعيين خط مشی و برنامه سال آتی و تهيه گزارش عملکرد فرهنگی و هنری تشکيل جلسه خواهد داد.

ماده 24- کليه چک ها، اوراق و اسناد بهادار و قراردادها با امضاء مديرمسئول و يکی از اعضای هيئت امناء (به انتخاب هيئت) متفقاً و با مهر کانون معتبر خواهد بود و ساير مکاتبات فقط با امضای مديرمسئول و مهر کانون انجام خواهد يافت. در غياب هريک از اين دو، صاحب امضای مجاز ديگر، از سوی هيئت امناء تعيين و معرفی خواهد گرديد.

ماده 25- بمنظور بازرسی و نظارت برامورمالی و رسيدگی به دفاتر و اسناد و حسابها و اعلام نظر درباره ترازنامه و صورت دارايی و بدهی و نظارت بر فعاليت ها و عملکرد کانون، هيئت امناء از بين خود يا خارج يک نفر رابه عنوان بازرس اصلی و يک نفر را بعنوان بازرس علی البدل در اولين جلسه خود به مدت يک سال انتخاب خواهد کرد. انتخاب بازرس اصلی و علی البدل بايستی به اطلاع دبيرخانه هيئت هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد برسد.

ماده 26- بازرس بدون اينکه بتواند بطور مستقيم در امور اجرائی دخالت نمايد موظف است در صورت مشاهده، قصور يا تخلف و يا تقصير در امور کانون فوراً و بدون فوت وقت مراتب را به هيئت امناء اعلام نمايد و عنداللزوم موضوع را به اطلاع دبيرخانه هيئت هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد برساند. در غيراين صورت مسئول سوء جريانات و تخلفاتی خواهد بود که از عدم اعلام به موقع آن در کانون به وقوع پيوسته و با مديرمسئول و ساير کسانيکه مستقيماً دراين مورد مباشرت داشته اند، مسئوليت مشترک خواهد داشت.

فصل پنجم- مقررات عمومی – انحلال و تصفيه
ماده 27- هرگاه اجرای برنامه های کانون با وظايف و اختيارات برخی از سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی و وزارت خانه ها ارتباط داشته باشد، انجام آن موکول به کسب موافقت قبلی از موسسه دولتی و يا نهاد و وزارتخانه مربوط خواهد بود.
ماده 28- اعضای هيأت امناء و مديرمسئول معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران، قانون اساسی و ولايت فقيه بوده وکانون به احزاب و گروه های سياسی وابستگی نداشته و اعضای آن به نام کانون حق فعاليت حزبی و گروهی نخواهند داشت.
ماده 29- فعاليت کانون نبايستی با ارتقاء فرهنگ عمومی و سطح معلومات و دانش مردم منافات داشته باشد و درکليه انتشارات و توليدات خود بايستی نام کانون، شماره مجوز و نشانی آن درمحل مناسبی درج نمايد.
ماده 30- کانون با اهداف و مقاصد غير تجاری تشکيل گرديده و موسسين و مديرمسئول انگيزه انتفاعی ندارند و درصورتيکه در اجرای موضوع و عمليات جاری منافعی تحصيل شود، سود حاصله برطبق برنامه و ظابطه ای همه ساله در پايان سال مالی به تصويب هيئت امناء رايگان بوده و هيچگونه وجهی تحت عنوان حقوق، و نظاير آن دريافت نخواهند کرد.

ماده 31- باتوجه به اهداف فرهنگی و مقاصد غيرتجاری و انتفاعی، هيئت امناء و مدير مسئول سعی و اهتمام خود را درجهت بقاء و استمرار فعاليت کانون مبذول خواهند داشت و ضمن پرهيز و احتراز از اجرای برنامه های غيرمفيد، سعی خود را در جهت تعميم و گسترش فضای فرهنگی و هنری سالم و اسلامی و اعتلای فرهنگ عامه معطوف خواهند داشت و اين اصل را همواره در صدربرنامه های خود مورد نظر خواهند داشت. باوجود اين درصورتيکه بعلت حوادث غيرمترقبه وضعيتی پيش آيد که ادامه فعاليت کانون به مصلحت نبوده و ميسر نباشد، انحلال آن باتصويب اکثريت ¾ هيئت امناء اعلام، ودرهمان جلسه، مدير تصفيه ای به انتخاب هيئت امناء از بين اعضاء يا خارج از هيئت تعيين خواهد شد. مدير تصفيه ای به انتخاب هيئت امناء از بطن اعضاء يا خارج از هيئت تعيين خواهد شد. مدير تصفيه پس از پرداخت ديون و وصول مطالبات و تصفيه کامل، گزارش تصفيه کانون را تنظيم و تهیه ضميمه گزارش نهايی به هيئت امناء تسليم خواهد نمود. مدت تصفيه يک سال خواهد بود ودرصورتيکه بنا به دلايل توجيهی ، برای اعلام خاتمه تصفيه، به زمان ديگری نياز باشد، اطن مدت با نظر هيئت امناء قابل تمديد خواهد بود و کليه اموال و دارائيهای باقيمانده کانون پس از تصفيه با نظر امام جماعت مسجد و هماهنگی قبلی دبيرخانه هيئت هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد، در اختيارمراکز مشابه قرار خواهد گرفت.
تبصره: هرگاه به علت عدول از اهداف ترسيم شده و عدم رعايت ضوابط قانونی انحلال کانون از سوی دبيرخانه هيئت مذکور اعلام گردد، تصفيه طبق مفاد ماده مذکورانجام، و بانظر هيئت اموال و دارائيهای باقيمانده دراختيار مراکز مشابه قرار خواهد گرفت.

ماده 32- فوت يا محجوريت يکی از اعضای هيئت امناء و مديرمسئول موجبی برای انحلال کانون نبوده و برطبق ضوابط مندرج در اين اساسنامه عضو جانشين برگزيده خواهد شد.

ماده 33- اقدامات کانونها در چارچوب فعاليتهای مصوب درماده 8 خواهد بود و دبيرخانه هيئت هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد مجاز است درصورت تخلفات احتمالی اقدامات لازمه قانونی را معمول و راساً اخذ تصميم نمايد.

اين اساسنامه در................فصل مشتمل بر.....................ماده و............تبصره در جسه مورخ................به تصويب هيئت امناء رسيد و درباره مسائل که درآن پيش بينی نشده طبق موازين قانونی حاکم بر تشکيل مراکز و موسسات فرهنگی و دستورالعملهای صادره که از سوی دبيرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد ابلاغ خواهد شد رفتار خواهد گرديد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده