پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سازمان وزارت ورزش وجوانان

سازمان وزارت ورزش وجوانان 10 سال 8 ماه ago #33600

باسلام

تاريخچه وزارت ورزش و جوانان ايران
سازمان ملی جوانان براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جهت ساماندهی اساسی امور جوانان کشور تشکیل شد. و بر اساس قانون برنامه ي سوم توسعه ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، « مرکز ملي جوانان» جهت ساماندهي اساسي امور جوانان کشور به صورت ساختار و ساز وکار متناسب با اين مأموريت به « سازمان ملي جوانان» تبديل گرديد.
این مجموعه در تاریخ شانزدهم شهریورماه ۱۳۸۸ با گروه مشاوران جوان ادغام شد در تاریخ ۸ دیماه ۱۳۸۹ با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی این سازمان منحل و هماره با سازمان تربیت بدنی در وزارت ورزش و جوانان ایران ادغام شد.
حوزه وزیر
دفتر حوزه وزارتی
مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری
دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
دفتر امور بین الملل
مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
هسته گزینش
اداره کل حراست
شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی
صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان
امور ایثارگران
مرکز مقاومت بسیج
معاونت ها
معاونت ساماندهی امور جوانان
دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان
اداره کل مشارکتهای اجتماعی جوانان
اداره کل طرح های ملی جوانان
معاونت امور فرهنگی و تربیتی
دفتر امور فرهنگی
دفتر برنامه ریزی تربیتی
دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده
معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای
دفتر استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای
دفتر امور مشترک فدراسیون ها و باشگاه ها
دفتر برنامه ریزی و نظارت ورزش حرفه ای
معاونت امور بانوان و توسعه ورزش همگانی
دفتر هماهنگی امور بانوان
دفتر توسعه ورزش همگانی
دفتر توسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری
معاونت حقوقی، امور مجلس و استان ها
اداره کل امور حقوقی
دفتر هماهنگی امور استان ها
دفتر امور مجلس
معاونت توسعه منابع و پشتیبانی
دفتر طرح و برنامه
اداره کل توسعه منابع انسانی و پشتیبانی
اداره کل امور مالی و ذیحسابی 


شرح وظایف وزارت
اهداف وزارت ورزش و جوانان:
• پرورش نیروی جسمانی و تقویت روحیه سالم در افراد .
• توسعه و تعمیم ورزش و هـماهنگ ساختن فعالیتهای تربیت بدنی و تفریحات سالم .
• ایجاد و اداره امور مراکز ورزش وتوسعه و ترویج ورزش قهرمانی به منظور تحقق اهداف نظام.
• حل مسائل جوانان
• اعتلا و رشد نسل جوان کشور
• استفاده بهینه از استعداد و توانایی‌های نسل جوان
وظایف کلی
1- حوزه ورزش
برنامه ریزی، سیاستگذاری و نظارت به منظور:
• توسعه و تعمیم ورزش و پرورش نیروی بدنی و تقویت روحیه سالم در افراد کشور.
• تعلیم و تربیت داوران و مربیان ورزش در سراسر کشور.
• همگانی کردن ورزش در سطح کشور
• تعمیم ورزش در روستاها و مناطق عشایری.
• ارتقاء سطح ورزش قهرمانی برای دستیابی به رتبه های برتر در میادین بین المللی.
• ارتقاء سطح ورزش حرفه ای با رویکرد اقتصادی.
• تأسیس، تجهیز و اداره ورزشگاهها (استادیومها) و سایر مراکز ورزشی جهت توسعه آنها.
• تدوین شاخصهای مربوط به صدور و لغو پروانه باشگاهها و تعیین صلاحیت اخلاقی مدیران مراکز ورزشی و تفریحات سالم کشور و نظارت بر فعالیتهای آنها طبق آئین نامه مصوب.
• هدایت و حمایت فدراسیون ها و هیئت های ورزشی برای دستیابی به اهداف ورزشی تعیین شده .
• بازرسی امور فنی مربوط به ورزش و تربیت بدنی در مدارس، دانشگاهها، آموزشگاههای عالی و سایر دستگاه های اجرایی برای تحقق اهداف تعیین شده.
• ایجاد بستری مناسب جهت برقراری ارتباط واحدهای تحت پوشش سازمان با مراکز بین المللی تخصصی علمی ـ ورزشی به منظور دستیابی به آخرین اطلاعات و دستاوردها در زمینه های مربوطه.
• فراهم نمودن تمهیدات لازم برای تقویت مشارکت بخش غیر دولتی و تحکیم نهضت داوطلبی در فعالیتهای ورزشی.
2- حوزه جوانان
• مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان به منظور بازشناسی و تبیین مسائل و نیازهای گوناگون جوانان و ارائه راهبردهای مناسب برای حل مسائل آنان و هماهنگی مطالعات کاربردی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه.
• شناسایی، نظارت، حمایت و تقویت تشکل‌های غیردولتی جوانان.
• شناسایی فعالیت‌های قابل واگذاری دستگاه‌های اجرایی به تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی جوانان با همکاری مراجع ذیربط.
• بررسی عملکرد و میزان اثربخشی فعالیت‌های دستگاه های اجرایی مرتبط با امور جوانان و ارسال به مراجع ذی‌ربط.
• ساماندهی و نظارت بر مراکز خدمات مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی جوانان.
• طراحی و مدیریت برنامه‌های ملی ویژه و فرابخشی و نمونه‌سازی فعالیت‌های مر بوط به جوانان با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط.
• تهیه و تدوین «برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور» با عنایت به جایگاه نقش و مأموریت‌های اساسی دستگاه های مختلف دولتی و غیردولتی مرتبط با امور جوانان.
• مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان در جهت رفع کاستی‌ها و پیشنهاد برای تغییر و اصلاح یا وضع قوانین جدید به مراجع ذی‌صلاح با همکاری دستگاه های ذی‌ربط.
• ساماندهی فعالیت‌های فراغتی نسل جوان متناسب با مقتضیات دوره جوانی در جهت سازندگی کشور و رفع محرومیت فرهنگی و اجتماعی جوانان در مناطق شهری و روستایی.
• ارائه شیوه‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های جوانان و بهره‌گیری بیشتر از امکانات و منابع دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط.
• همکاری در تعیین ضوابط و استاندارد برای فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری مربوط به جوانان با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط. 
آمار و اطلاعات
 آمار پرسنل ستاد مرکزی سال 1390
 آمار و اطلاعات ادارات کل در سال 1389
 آمار ادارات کل بر اساس وضعیت استخدام 1388
 نمودار و جداول پرسنل ادارات کل نیمه اول سال 1387
 نمودار و جداول پرسنل ادارات کل نیمه دوم سال 1386
 آمار پرسنل ستاد مرکزی سال 1386
 نمودار و جداول پرسنل ستاد مرکزی نیمه دوم سال 1384
 بررسی وضعیت پرسنلی ستاد در سال 1384


آمار نيروي انساني پرسنل ستادي )وزارت ورزش و جوانان (تا دي ماه 1390به تفكيك نوع قرارداد و تحصيلات










حوزه وزير
دفتر حوزه وزارتي
شرح وظايف
• هماهنگی و اقدام در رابطه با تنظیم برنامه ملاقات ها و سفرهای داخلی و خارجی مقام عالی وزارت.
• هماهنگی مقدمات لازم بمنظور حضور مقام عالی وزارت در اجلاسهای خارج از کشور با هماهنگی واحدهای ذی ربط.
• برنامه ریزی و انجام تمامی اقدامات به منظور فراهم نمودن متن مصاحبه ها، سمینارها، کنفرانسها، بازدیدها و جلسات عمومی مربوط به مقام عالی وزارت
• هماهنگی در تنظیم دستور جلسات شورای عالی ورزش و جوانان با حوزه‌های ذی‌ربط و پیگیری مصوبات جلسات تا حصول نتیجه.
• انجام امور دبیرخانه‌ای شوراهای وزارتخانه و نیز هماهنگی و مستندسازی کلیه مصوبات، طرحها و برنامه‌های شوراهای مذکور با همکاری واحدهای تخصصی و ذیربط وزارتخانه.
• هماهنگی و همکاری با هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری.
• انجام مکاتبات ،ارجاعات ، ملاقاتها و ابلاغ دستورات مقام عالی وزارت به معاونین ، مشاورین و سایر مسئولین ذیربط و پیگیری های لازم تا حصول نتیجه نهائی و نگهداری سوابق مربوط
• تنظیم وقت جلسات،تهیه گزارش و دریافت سوابق برای شرکت مقام عالی وزارت در جلسات
• رسیدگی به امور مراجعان و راهنمایی آنان به واحدهای ذیربط.
• هماهنگی و تنظیم برنامه ملاقات کارکنان وزارتخانه و مسئولین و مراجعین با مقام عالی وزارت
• تهیه، تنظیم و ابلاغ کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره از سوی مقام عالی وزارت
• انجام کلیه امور تشریفاتی، استقبال و بدرقه میهمانان داخلی و خارجی مقام عالی وزارت .
• تنظیم صورتجلسات وابلاغ تصمیمات اتخاذ شده به مراجع و واحدهای ذیربط و انجام پیگیری های لازم
• تهیه و تنظیم خلاصه گزارشات بازرسی و آمار و اطلاعات مورد نیاز جهت ارائه به مقام عالی وزارت.
• پیش بینی، درخواست و تأمین ملزومات و احتیاجات عمومی و خدمات مورد نیاز دفتر و پیگیری و ایجاد هماهنگی های لازم در این زمینه.
• هماهنگی و نظارت بر انجام کلیه امور دبیرخانه حوزه وزارت و تهیه و تدوین دستورالعمل های مربوطه
• بررسی و ارزشیابی سوابق ، اسناد ، مدارک و پرونده هایی که به بایگانی راکد تحویل می شود و طبقه بندی آنها از لحاظ اسناد قابل امحاء ، قابل نگهداری و قابل ارسال به مراجع ذیصلاح و فهرست برداری ازآنها و اخذ مجوزهای لازم براساس دستورالعمل مربوطه
• نگهداری اسناد و مدارک بر اساس ضوابط و دستورالعملها و تهیه و تنظیم اسناد مربوط بصورت منظم جهت ارائه آنها به مقامات و مسئولین وزارتخانه
• انجام سایر امور مربوطه در چارچوب قوانین و مقررات
• هماهنگی و اقدام در رابطه با تنظیم برنامه ملاقات ها و سفرهای داخلی و خارجی مقام عالی وزارت.
• هماهنگی مقدمات لازم بمنظور حضور مقام عالی وزارت در اجلاسهای خارج از کشور با هماهنگی واحدهای ذی ربط.
• برنامه ریزی و انجام تمامی اقدامات به منظور فراهم نمودن متن مصاحبه ها، سمینارها، کنفرانسها، بازدیدها و جلسات عمومی مربوط به مقام عالی وزارت
• هماهنگی در تنظیم دستور جلسات شورای عالی ورزش و جوانان با حوزه‌های ذی‌ربط و پیگیری مصوبات جلسات تا حصول نتیجه.
• انجام امور دبیرخانه‌ای شوراهای وزارتخانه و نیز هماهنگی و مستندسازی کلیه مصوبات، طرحها و برنامه‌های شوراهای مذکور با همکاری واحدهای تخصصی و ذیربط وزارتخانه.
• هماهنگی و همکاری با هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری.
• انجام مکاتبات ،ارجاعات ، ملاقاتها و ابلاغ دستورات مقام عالی وزارت به معاونین ، مشاورین و سایر مسئولین ذیربط و پیگیری های لازم تا حصول نتیجه نهائی و نگهداری سوابق مربوط
• تنظیم وقت جلسات،تهیه گزارش و دریافت سوابق برای شرکت مقام عالی وزارت در جلسات
• رسیدگی به امور مراجعان و راهنمایی آنان به واحدهای ذیربط.
• هماهنگی و تنظیم برنامه ملاقات کارکنان وزارتخانه و مسئولین و مراجعین با مقام عالی وزارت
• تهیه، تنظیم و ابلاغ کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره از سوی مقام عالی وزارت
• انجام کلیه امور تشریفاتی، استقبال و بدرقه میهمانان داخلی و خارجی مقام عالی وزارت .
• تنظیم صورتجلسات وابلاغ تصمیمات اتخاذ شده به مراجع و واحدهای ذیربط و انجام پیگیر‌ های لازم
• تهیه و تنظیم خلاصه گزارشات بازرسی و آمار و اطلاعات مورد نیاز جهت ارائه به مقام عالی وزارت.
• پیش بینی، درخواست و تأمین ملزومات و احتیاجات عمومی و خدمات مورد نیاز دفتر و پیگیری و ایجاد هماهنگی های لازم در این زمینه.
• هماهنگی و نظارت بر انجام کلیه امور دبیرخانه حوزه وزارت و تهیه و تدوین دستورالعمل های مربوطه
• بررسی و ارزشیابی سوابق ، اسناد ، مدارک و پرونده هایی که به بایگانی راکد تحویل می شود و طبقه بندی آنها از لحاظ اسناد قابل امحاء ، قابل نگهداری و قابل ارسال به مراجع ذیصلاح و فهرست برداری ازآنها و اخذ مجوزهای لازم براساس دستورالعمل مربوطه
• نگهداری اسناد و مدارک بر اساس ضوابط و دستورالعملها و تهیه و تنظیم اسناد مربوط بصورت منظم جهت ارائه آنها به مقامات و مسئولین وزارتخانه
• انجام سایر امور مربوطه در چارچوب قوانین و مقررات
مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری
استراتژی
استراتژي مركز فناوري اطلاعات، ارتباطات و تحول اداري مشتمل بر بخش‌هاي ذيل مي‌باشد:
• چشم‌انداز
• اهداف كلي
• مأموريت‌ها

چشم انداز:
وزارت ورزش و جوانان با ايجاد تحول اداري مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات با بهره‌مندي از آخرين تحولات ساختاري و تكنولوژي روز تا پايان سال 1394 با ارائه بهترين خدمات الكترونيكي و جلب رضايت مشتريان رتبه ممتاز را كسب نمايد.
اهداف كلي
نوين‌سازي و ايجاد تحول در نظام اداري متناسب با پيشرفت‌هاي تكنولوژي در راستاي تحقق استراتژي وزارتخانه
مأموريت‌ها (1)
• تسهيل تحقق سياست‌هاي كلان كشور در حوزه دولت الكترونيك و تعيين راهكارهاي لازم به منظور حصول ساختار سازمان الكترونيك
• مطالعه و استقرار نظام‌ها و سبك‌هاي مديريت نوين در راستاي بهبود مديريت
• طراحي تشكيلات و بهبود ساختارهاي سازماني
• تدوين و اجراي برنامه‌هاي فرهنگ‌سازي و ايجاد بستري مناسب براي تحول اداري (در راستاي 10 برنامه اصلاحات اداري مصوب دولت)
مأموريت‌ها (2)
• مهندسي مجدد، تجزيه و تحليل طراحي سيستم‌ها و روش‌هاي انجام كار
• ايجاد منابع اطلاعاتي مديريتي جهت ارائه به مديران ارشد به منظور سرعت بخشيدن و تسهيل دسترسي به آخرين وضعيت مناسبت‌هاي اصلي وزارت به صورت برخط
• ايجاد بستر مناسب جهت برقراري ارتباط ادارات وابسته به امور ورزش و جوانان استان‌ها به وزارت به منظور ارتباط مستقيم و برخط با استانها و كاهش هزينه‌ها
• تشكيل كميته راهبري امنيت اطلاعات
محورهاي اصلي فعاليت‌هاي مركز
• توسعه فناوري اطلاعات و امنيت شبكه
• خدمات الكترونيكي و معماري سيستم‌هاي اطلاعاتي
• تحول و نوسازي سازماني و اصلاح فرآيندها
چارت تشكيلاتي

شرح وظایف مصوب مرکز فنآوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری
• توسعه فراگیر و همه جانبه سیستم‌های کاربردی مورد نیاز دستگاه و بررسی نیازها و تقاضاهای دریافتی از سایر واحدها و ارایه خدمات لازم در این زمینه
• همکاری با دفتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات در تدوین شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد وزارتخانه.
• برنامه‌ریزی به منظور تجهیز، پشتیبانی، نگهداری و استفاده بهینه از سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز
• سازماندهی، پشتیبانی و به روزرسانی سیستم‌های اتوماسیون اداری و سایر سیستم‌های عمومی و اختصاصی و یکپارچه‌سازی آن‌ها
• طراحی، ایجاد و نگهداری جایگاه اینترنتی و اینترانتی دستگاه و رفع نواقص وکاستی‌های سیستم‌ها
• اجرای سیاست‌های کلان کشور در حوزه دولت الکترونیک با توجه به اسناد بالادستی، آیین‌نامه‌ها و مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذی‌صلاح
• عرضه و توسعه خدمات الکترونیکی به منظور ارایه آن به مردم بدون مراجعه حضوری و در کوتاهترین زمان ممکن
• استقرار نظام‌های نوین مدیریت و فرهنگ‌سازی برای تحول اداری در وزارتخانه
• برنامه‌ریزی، مطالعه و اقدامات لازم در جهت استقرار سیستم‌های بدون کاغذ .
• تجزیه و تحلیل شبکه و تعیین مخاطرات امنیتی و ارایه راه‌حل‌ها برای کاهش آسیب‌پذیری، تهدیدات و ریسک‌ها
• تعیین تجهیزات و فناوری‌های امنیتی و برق اضطراری مورد نیاز
• حفاظت از دسترسی غیرمجاز به سرویس‌های شبکه
• ایجاد و پیاده‌سازی خط‌مشی ها و امکانات لازم برای کار از راه دور با توجه به سیاستهای ابلاغی معاونت .
• مرور روزانه log فایروال‌ها، مسیریاب‌ها، تجهیزات گذرگاهی ارتباط با سایر شبکه‌ها و سرویس‌‌دهنده‌های شبکه داخلی و اینترنت دستگاه، به منظور تشخیص اقدامات خرابکارانه و تهاجم
• بررسی و در صورت نیاز، انتخاب، خرید و تست نرم‌افزار ضد ویروس مناسب و کاراتر برای ایستگاه‌های کاری و سرویس‌دهنده‌های شبکه وزارتخانه به صورت دوره‌ای
• نظارت بر خرید سخت‌افزار و نرم‌افزارهای دستگاه اجرایی به منظور انطباق با سیاست‌های امنیتی حفاظتی و رفع اشکالات در عملکرد سیستم امنیتی
• تعیین اهداف کمی و کیفی مرکز در راستای تحقق دولت الکترونیک
• تهیه و تنظیم طرحها و سیستمهای مختلف آماری به منظور تأمین نیازهای اطلاعاتی وزارتخانه در زمینه های مختلف آماری
• ایجاد رابطه سیستماتیک آماری و تخصصی بین وزارتخانه و مراکز آمار داخلی و خارجی بمنظور ایجاد هماهنگی و مبادله و ارائه هرگونه راهنمایی علمی و فنی و آماری.
• مدیریت بانک های اطلاعاتی وزارت متبوع
• کنترل اطلاعات ورودی و استخراج اطلاعات و آمارهای مورد نیاز از رایانه ها و انجام محاسبات لازم آماری.
• بررسی و تلخیص آمار و اطلاعات بدست آمده بمنظور تهیه و تنظیم گزارشات تحلیلی و تطبیقی و ارائه آن به مراجع ذیربط
• کنترل و نظارت بر حسن اجرای فرآیندها و روش‌های ابلاغی و بررسی میزان اثربخشی آن‌ها
• مهندسی مجدد مأموریت‌ها و وظایف وزارتخانه به منظور منطقی نمودن اندازه آن برای تحقق اهداف مربوطه و بررسی اندازه مطلوب و منطقی وزارتخانه
• یافتن راه‌کارهای مناسب برای انجام وظایف، خدمات و مأموریت‌های وزارتخانه از طریق بخش غیردولتی با توجه به روش‌های مذکور در ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری و همکاری در اجرای مفاد ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری براساس روش‌های تعیین شده برای واگذاری تصدی‌های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و رفاهی دستگاه اجرایی به بخش غیردولتی
• انجام بررسی‌های لازم به منظور بهینه‌سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی و ارایه پیشنهادهای لازم به مقام عالی وزارت.
• تعیین و انجام مطالعات لازم به منظور اصلاح ساختار سازمانی وزارتخانه و سازمان‌های وابسته در تطبیق با برنامه‌های کلان و ملی، سیاست‌ها، ضوابط و مقررات مربوط ابلاغی
• بررسی و تهیه و تنظیم نمودار سازمانی، اهداف، شرح وظایف و تشکیلات تفصیلی با رعایت ضوابط ساختار سازمان ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی رییس جمهور و ارایه پیشنهادهای لازم و مراقبت در حسن اجرای تشکیلات مصوب
• بررسی و اعلام نظر در خصوص نحوه اجرای قوانین، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها از بعد تشکیلاتی
• بررسی و انجام مطالعات مستمر در خصوص نارسایی‌ها و مشکلات مربوط به سیستم‌ها، فرایندها و روش‌های اختصاصی مشترک و عمومی موجود دستگاه و ارایه راهنمایی و مشاوره و برنامه‌ریزی برای اصلاح و بهسازی آنها با همکاری واحدهای ذی‌ربط
• تعیین و پیشنهاد اولویت‌های اصلاح روش‌ها، رویه‌ها و فرآیندهای انجام کار دستگاه به شورای تحول اداری در جهت ارتقاء بهره‌وری، کارآیی و رضایت ارباب رجوع و کاهش هزینه‌ها
• مهندسی مجدد فرآیندها، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها و روش‌های انجام کار
• بسترسازی توانمندسازی و ایجاد فضای ترغیبی و تبلیغی مناسب در سطح کشور برای تحقق عملی امر تحول مرتبط با وظایف دستگاه
• مطالعه، برآورد و پیشنهاد بودجه و اعتبارات و منابع مورد نیاز برای طراحی و اجرای برنامه‌های نوسازی و ایجاد تحول سازمانی و توسعه و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و اداری وزارتخانه به مراجع ذی‌ربط
• نظارت و پیگیری اجرای مصوبات و بخشنامه‌هایی که در راستای ایجاد تحول سازمانی به تصویب مراجع ذی‌ربط رسیده و ابلاغ گردیده است
• برنامه‌ریزی لازم به منظور مدیریت و کنترل پروژه‌ها و توزیع و هزینه اعتبارات کنترل پروژه
• نظارت، کنترل و ارزیابی مستمر فعالیت‌های اصلی فاوا و انطباق فعالیت‌ها با سیاست‌های کلی و ارایه بازخوردهای لازم جهت رفع نواقص احتمالی به صورت نظام‌مند
• انجام سایر امور مربوطه در چارچوب قوانین و مقررات.
برنامه‌ها و پروژه‌ها:
پروژه های مرکز
فعالیتها و پروژه های انجام شده :
 راه اندازی شبکه داخلی passive در ساختمان شماره 1 وزارت ورزش و جوانان طی
 طراحی و راه اندازی درگاه خدمات الکترونیکی وزارت ورزش و جوانان به آدرس :www.msy.gov.ir
 طراحی و راه اندازی زیر پورتالهای مورد نیاز حوزه های ستاد مانند زیر پورتال پایگاه خبری و صفحات اینترنتی مورد نیاز معاونت های وزارت ورزش و جوانان news.msy.gov.ir
 طراحی و راه اندازی پورتال اوقات فراغت به آدرس www.faraghat.org
 طراحی و راه اندازی وب سایت مربوط به روز جوان و جشنواره حضرت علی اکبر (ع ) به آدرس www.javaneirani@ir
 راه اندازی mail server جهت دریافت و ارسال نامه های الکترونیکی از دامنه msy
 راه اندازی سیستم تقویم جلسات جهت ثبت و درج و نگهداری جلسات کلیه واحدهای ستادی
 پشتیبانی از سیستم اتوماسیون اداری
 استفاده از خدمات مرکز داده اینترنتی : به منظور استقرار دولت الکترونیک و ایجاد بستر مناسب جهت جهت دریافت خدمات سرور اختصاصی و تامین پهنای باند ارسال اطلاعات و دسترسی به اینترنت
 اتصال متقارن به شبکه و تامین پهنای باند اینترنت : به منظور استقرار دولت الکترونیک و ایجاد بستر مناسب جهت امکان ارتباطات الکترونیکی و دسترسی به اینترنتارتباطات و فناوری اطلاعات
• تامین سرویس ارزش افزوده جهت دریافت و ارسال پیامک : به منظور استقرار دولت الکترونیک و ایجاد بستر مناسب جهت امکان ارسال پیامک های اطللاع رسانی به افراد و موسسات
پروژه های مرکز
فعالیتها و پروژهای در حال انجام :
• بررسی و راه اندازی سیستم یکپارچه اداری – مالی
• پشتیبانی و ایجاد تغییرات مورد نیاز معاونتها و استانها در درگاه جامع الکترونیکی وزارتخانه
• پشتیبانی فنی روزانه نرم افزاری و سخت افزاری سیستم ها در ساختمانهای وزارتخانه
• پشتیبانی استفاده از خدمات مرکز داده اینترنتی
• پشتیبانی اتصال متقارن به شبکه و تامین پهنای باند
• پشتیبانی تأمین سرویس دریافت و ارسال پیامک‌
• بررسی و ایجاد بستر مناسب جهت راه اندازی سیستم helpdesk
• ایجاد صفحات مورد نیاز زیر پورتالهای استانی با اولویت نیاز ادارات کل ورزش و جوانان استانها
• تجهیز اتاق IDC جهت نگهداری و پشتیبانی بهینه از سرورهای موجود در وزارتخانه
• تجزیه و تحلیل داده ها ونیازهای موجود جهت طراحی بانک جامع اطلاعاتی در وزارت ورزش و جوانان
پروژه های مرکز
فعالیتها و برنامه های آتی:
• برقراری ارتباط بین سیستم تقویم جلسات و اتوماسیون اداری جهت تهیه و ثبت نامه در اتوماسیون جهت جلسات تعیین شده
• طراحی و راه اندازی زیر پورتالهای استانی جهت کلیه ادارات کل استانها
• طراحی و راه اندازی زیر پورتال مربوط به پایگاه خبری
• راه اندازی کامل سیستم یکپارچه اداری – مالی در حوزه های مالی – پرسنلی- دبیرخانه – پشتیبانی و عملیاتی نمودن سیستم
• آموزش کلیه کاربران وزارتخانه جهت بهره برداری از سیستم یکپارچه اداری -مالی
• آموزش کلیه کاربران وزارتخانه جهت بهره برداری از سیستم helpdesk
• طراحی و پیاده سازی نظام پیشنهادات در حوزه تحول اداری
• نصب و اجرای سیستم نرم افزار ارزیابی عملکرد جهت ارزیابی عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان استانها
• پیاده سازی و اجرای بانک جامع اطلاعاتی ورزش و جوانان
کمیته های مرکز
شورای تحول اداری
در اجرای مفاد ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور برنامه ریزی برای اجرای طرحها و برنامه های مصوب شورای عالی اداری و ستاد برنامه ریزی تحول اداری ، تهیه و تصویب طرحها و برنامه های خاص اصلاحات اداری دستگاه ، پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه های مصوب واحدهای وابسته یا تابعه و هدایت کمیسیونهای تحول اداری سازمانهای وابسته ، دستگاههای اجرایی مکلف به تشکیل شورای تحول اداری می باشند .
کمیته تخصصی شورای تحول اداری
در اجرای تبصره 2 ماده 4 ، وظایف و اختیارات شورای تحول اداری موضوع تصویب نامه شماره 44439/206 مورخ 20/9/90 شورای عالی اداری و به منظور تحقق اهداف و برنامه های پیش بینی شده جهت مطالعه و بررسی کارشناسان طرح ها و برنامه های مورد نیاز ، کمیته ای تحت عنوان کمیته تخصصی شورای تحول اداری با حضور جمعی از نمایندگان معاونت ها ، مراکز و دفتر ارزیابی عملکرد پاسخگویی به شکایات با هدایت و نظارت مرکز فناوری اطلاعات ، ارتباطات و تحول اداری در وزارت ورزش و جوانان تشکیل گردید .
اهداف این شورا به شرح ذیل است :
• تعمیم و گسترش فرهنگ تحول و نوآوری در وزارت متبوع .
• هماهنگی و مشاوره در تهیه و تدوین خط مشی ها و سیاست های کلی تحول اداری .
• بهره برداری از آخرین یافته های علمی و پژوهشی در امر تحول اداری .
• کمیته تخصصی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها
اعضاء این کمیته از مدیران و کارشناسان حوزه ستادی وزارتخانه انتخاب میشوند .
کمیته تخصصی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها
در اجرای ماده 20 قانون مدیریت خدمات کشوری کمیته تخصصی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها به منظور مشارکت در تصمیم‌گیری سازمانی و بهره‌مندی از تفکر و اندیشه خلاقانه کارمندان با اهداف ذیل:
• افزایش میزان خلاقیت، نوآوری و ابتکار
• تقویت مسئولیت‌پذیری و تعلق سازمانی
• بهبود بهره‌وری، کیفیت و ارائه بهتر خدمات به مردم
• افزایش توانمندسازی مدیران و کارکنان در کاهش هزینه
• افزایش اعتماد به یکدیگر و تقویت رضایت شغلی و فراهم نمودن زمینه‌های دستیابی به اهداف و سیاست‌های تعیین شده در محیط کار
• بهبود روحیه و انگیزه کارکنان و گردش بهتر اطلاعات و اطلاع‌رسانی
• ایجاد فرصت برای همکاران در شناخت، پرورش و تقویت استعدادهای بالقوه خود
با هدایت و نظارت شورای تحول اداری تشکیل شده است.
کمیته بهره وری وزارتخانه
در راستای تحقق اهداف ماده 79 قانون برنامه پنچم توسعه ،کمیته بهره وری وزارت ورزش و جوانان با اهداف ذیل تشکیل گردید :
1) برنامه ریزی لازم به منظور اجرایی نمودن فرآیند اصلاح الگوی مصرف و استقرار نظام مدیریت بهرهوری در دستگاه و حوزه بخش اقتصادی مربوطه
2) تدوین شاخص های دستگاهی و بخش اقتصادی مربوطه و پیشنهاد به دبیرخانه کارگروه مستقر در سازمان ملی بهره وری
3) نیاز سنجی اقلام اطلاعاتی جهت محاسبه شاخص ها براساس مشخصات اعلام شده
4) محاسبه شاخص ها براساس برنامه زمانی مشخص شده در طرح های مربوط به بهره وری و اصلاح الگوی مصرف
5) هدف گذاری شاخص های تعریف شده دستگاه و بخش
6) آسیب شناسی عوامل بازدارنده و استفاده بهینه از منابع در دستگاه و حوزه بخش اقتصادی مربوط
7) اصلاح و بازبینی شاخص ها و استاندارد سازی نتایج در جهت اهداف
کمیته آمار بخشی
این کمیته بر اساس بند 4-5 نظام آماری کشور و به منظور ساماندهی و فعالیت های آماری و انعکاس مشکلات وضعیت موجود و نیازهای آماری با محوریت بخشی در وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی شکل گرفته اند و بر حسب موضوع بخش هرکدام در وزارتخانه ، سازمان یا دستگاه اجرایی مربوطه مستقر می باشند .
کمیته امنیت اطلاعات
برابر دستور العمل صادره شورای عالی امنیت ، کلیه وزارتخانه های دولتی موظف به تشکیل کمیته ایی با عنوان کمیته امنیت اطلاعات متشکل از واحدهای ذیربط وزارت متبوع خود شده اند .
ماهیت اصلی این کمیته بررسی امنیت کامل و ارائه راه کار مناسب جهت کلیه زیرساختهای اطلاعاتی و شبکه های موجود در وزارتخانه ها می باشد .
کارگروه اجرایی دورکاری
بر اساس آئین نامه اجرایی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به شماره 76481/4472 مورخ 7/4/89 تبین و ترکیب کارگروه اجرایی طرح دورکاری متشکل از مدیران و معاونین محترم در حوزه ستاد وزارتخانه ایجاد شده و کارمند دورکار موظف است برابر تفاهم نامه داخلی موجود و فرمهای تعهد نامه دورکاری با موافقت مدیریت متبوع اقدام به دورکاری نماید .
دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
 شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد سال 1390 دستگاه های اجرایی سطح ملی
 فرم خام ارزیابی عملکرد استانها

دفتر امور بین الملل
• همکاریهای بین المللی
کشورها
• جمهوری مالزی
همکاریهای بین المللی ـ کشورها ـ جمهوری مالزی
وضعیت همکاری ها در زمینه امور جوانان
در خصوص وضعیت همکاری ها با همتای مالزیایی، وزارت جوانان و ورزش این کشور لازم به ذکر است که با وجود ابراز علاقمندی و پیشقدم شدن این سازمان برای برقراری ارتباط با طرف مالزیایی و حتی ارسال متن پیشنهادی برنامه همکاری های دو جانبه برای وزارت جوانان این کشور و آماده سازی متن پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری، تاکنون روابط این سازمان با همتای مالزیایی اش به طور رسمی آغاز نشده است و پیش نویس ها و پیشنهادات مکتوب مبادله شده بین طرفین به نتیجه مطلوب نرسیده است.
بر این اساس و با توجه به علاقمندی این سازمان برای آغاز روابط دوجانبه، به نظر می رسد که طرف مالزیایی از تحرک لازم برای برقراری این روابط دوطرفه برخوردار نبوده است و به ابراز تمایل این سازمان برای توسعه روابط در زمینه امور جوانان پاسخ شفاف نداده است.
جوانان در جمهوری مالزی
سیاست ملی توسعه جوانان مالزی جوانان را افراد سنین 40- 15 سال تعریف می نماید. در ضمن این سند قید می کند که تمرکز اصلی برنامه ها و اقدامات توسعه ای جوانان در کشور باید به جوانان سنین 25- 18 سال معطوف گردد.
• ساختار متولی امور جوانان در مالزی
• برنامه توسعه جوانان مالزی را سه نهاد اصلی به طور عمده هدایت می کنند: مجمع جوانان مالزی؛ شورای ملی مشورتی جوانان؛ و وزارت جوانان و ورزش.
مجمع جوانان مالزی
• مجمع جوانان مالزی یک سازمان داوطلبانه غیردولتی است که در سال 1948 تشکیل شد. این مجمع نقش فعالی را در نظارت بر اجرای سیاست ملی جوانان و نیز در فرایند تدوین سیاست از طریق شورای ملی مشورتی جوانان ایفا می کند. همچنین این مجمع تنها نهاد هماهنگ کننده سازمان های جوانان و دانش آموزی در مالزی است.
عضویت در این مجمع برای سازمان ها و تشکلات جوانان در سطوح ملی و محلی آزاد است و هم اکنون با 2000 عضو در 7 ایالت از 14 ایالت این کشور فعالیت دارد. سازمان های عضو باید داوطلبانه و مستقل باشند و از اصول دموکراتیک حمایت نمایند.
شورای ملی مشورتی جوانان
شورای ملی مشورتی جوانان در سال 1972 تشکیل شد و نهاد اصلی مسئول تدوین سیاست جوانان در مالزی است. رئیس این شورا وزیر جوانان و ورزش و اعضای آن عبارتند از:
• اعضای شورای عالی مجمع جوانان مالزی؛
• اعضای کمیته اجرایی مجمع جوانان مالزی؛
• رؤسای شوراهای ایالتی مشورتی جوانان؛
• 10 نماینده از سایر وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط شامل وزارت آموزش، وزارت بهداشت، وزارت منابع انسانی، وزارت توسعه کارآفرین، وزارت اطلاعات، وزارت کشاورزی، وزارت فرهنگ، هنر و گردشگری، وزارت توسعه روستایی، وزارت اتحاد ملی و توسعه اجتماعی، سازمان توسعه اسلامی؛
• 10 کارشناس منتخب وزارت جوانان و ورزش؛
• 3 صاحب نظر در زمینه مسائل خاص؛
• مسئولان ارشد وزارت جوانان و ورزش و مدیران ادارات استانی این وزارتخانه.
وزارت جوانان و ورزش
وزارت جوانان و ورزش که پیشتر تحت عنوان وزارت فرهنگ، جوانان و ورزش شناخته می شد، در سال 1964 بنیان نهاده شد. وظیفه اصلی این وزارتخانه کمک به اجرای سیاست توسعه جوانان هم به عنوان رئیس شورای ملی مشورتی جوانان و هم به عنوان نهاد اصلی متولی اجرای این سیاست است. در نمودار زیر، ساختار این وزارتخانه به تصویر کشیده شده است:




پادشاهی عربستان سعودی
همکاریهای بین المللی ـ کشورها ـ پادشاهی عربستان سعودی
وضعیت همکاری ها در زمینه امور جوانان
در همین راستا روابط بین دو کشور در سطوح مختلف گسترش یافته و بازدیدهای رسمی متقابل افزایش پیدا کرده است. حوزه جوانان نیز از این امر مستثنی نبوده و شاهد تحولاتی بوده است. سال گذشته هیأتی از جوانان عربستان سعودی به میزبانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به کشور اعزام شد و از ایران نیز متقابلاً هیأتی به آن کشور اعزام گردید.
در سال جاری، «ریاست کل رسیدگی به امور جوانان» که اصلی ترین و فعال ترین نهاد دولتی در زمینه جوانان در کشور پادشاهی عربستان سعودی است، تمایل خود را به استمرار این روابط از طریق همتای ایرانی خود (یعنی سازمان ملی جوانان) اعلام داشت و بر اساس موافقت سازمان ملی جوانان، هیأتی از جوانان برگزیده این کشور به ریاست یکی از مدیران ارشد ریاست کل رسیدگی به امور جوانان از تاریخ 1/8/1381 تا 9/8/1381 به ایران سفر کردند.
متعاقب این سفر که با موفقیت کامل انجام شد و توجه رئیس و اعضای هیأت را بسیار جلب نمود، مسئولان دو سازمان همتا خواستار گسترش روابط به سطوح بالاتر شدند و در همین راستا، «ریاست کل رسیدگی به امور جوانان» از جناب آقای دکتر میرباقری رئیس محترم سازمان ملی جوانان برای سفر به کشور عربستان و دیدار با شاهزاده سلطان بن فهد بن عبدالعزیز (رئیس کل سازمان مزبور) و مذاکره در خصوص گسترش روابط دعوت به عمل آورد.
جوانان در پادشاهی عربستان سعودی
بر اساس برآورد سال 2006 «دفتر مرجع جمعیت»، کشور پادشاهی عربستان سعودی در سال 2006 از جمعیتی معادل 1/24 میلیون نفر برخوردار بود. از این میان، تعداد 6/7 میلیون نفر (به عبارتی حدود 30% کل جمعیت) در گروه سنی 24-10 سال قرار داشتند. بر اساس پیش بینی دفتر مزبور، جمعیت این کشور در سال2025 معادل 6/35 میلیون نفر خواهد بود که از این تعداد حدود 9/9 میلیون نفر در گروه سنی 24-10 سال قرار خواهند داشت که نسبت آنها به کل جمعیت معادل 27% خواهد بود.
ساختار دولتی متولی امور جوانان در عربستان
«ریاست کل رسیدگی به امور جوانان» که از آن با عنوان وزارتخانه نیز یاد می شود، اصلی ترین نهاد سیاستگذار، برنامه ریز، اجرایی و هماهنگ کننده در زمینه جوانان و ورزش در کشور عربستان سعودی است و مسئولیت اعمال و هماهنگی سیاست ملی جوانان این کشور را بر عهده دارد. ریاست کل این سازمان را در حال حاضر شاهزاده سلطان بن فهد بن عبدالعزیز بر عهده دارد و شاهزاده نواف بن فیصل بن فهد (نوه پادشاه عربستان و پسر رئیس پیشین و فقید این سازمان) نیز قائم مقام وی می باشد.
سازمان مزبور دارای فعالیت های گسترده ای در زمینه های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی است. برای مثال، کلیه فدراسیون های ورزشی و باشگاه ها تابع این سازمان هستند و این سازمان نیز کلیه امکانات و تسهیلات ورزشی از جمله مراکز ورزشی، اردوگاه های جوانان، سالن ها و زمین های ورزشی و ساختمان های باشگاه ها همراه با تجهیزات ورزشی مورد نیاز را تهیه می کند.
در بعد فرهنگی، سازمان فوق الذکر برنامه های مختلفی را از طریق باشگاه ها و انجمن های متعدد خود در زمینه های علمی، ادبی، فرهنگ محلی، کتاب و کتابخوانی و همچنین هنر و صنایع دستی اجرا می کند. برگزاری نمایشگاه ها، سخنرانی ها، سمینارها و مسابقات فرهنگی مختلف از جمله فعالیت های این سازمان در حوزه فرهنگ است. شرکت در رویدادهای فرهنگی و هنری بین المللی نیز از طریق این سازمان انجام می گیرد.
در حوزه اجتماعی نیز ریاست کل رسیدگی به امور جوانان از طریق اداره کل فعالیت های اجتماعی و همچنین خانه های جوانان در سراسر کشور، اقدامات گسترده ای را انجام می دهد. از جمله این فعالیت ها می توان به ایجاد اردوگاه های متعدد و جذب جوانان داوطلب به این اردوگاه ها جهت ارائه داوطلبانه خدمات عام المنفعه ـ به ویژه در ایام حج ـ اشاره کرد. نمودار سازمانی این نهاد به طور اجمالی در قالب نمودار زیر ترسیم شده است.

• جمهوری خلق چین
همکاریهای بین المللی ـ کشورها ـ جمهوری خلق چین
وضعیت همکاری ها در زمینه امور جوانان
با توجه به سطح روابط دو کشور، همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف گسترش یافته است که از آن جمله می توان به توسعه همکاری های دو طرف در زمینه امور جوانان اشاره نمود. آغاز روابط سازمان ملی جوانان ایران و همتای چینی آن، فدراسیون سراسری جوانان چین به سال 1381 در دوران ریاست جناب آقای دکتر مرتضی میرباقری بر این سازمان برمی گردد. در آبان ماه 1381، یک هیأت 4 نفره از مسئولان فدراسیون برای دیدار با مسئولان سازمان ملی جوانان عازم ایران شد که در نتیجه این دیدار، طرفین عزم خود را برای ارتقای روابط تا عالی ترین سطح جزم نمودند. در پاسخ به سفر چینی ها به تهران، یک هیأت 5 نفره به ریاست جناب آقای رحیم عبادی برای دیدار با مسئولان فدراسیون و امضای یادداشت تفاهم همکاری های دوجانبه از تاریخ 26 آذر لغایت 1 دی ماه 1382 عازم پکن گردید. در خلال این سفر یادداشت تفاهم مذکور امضا شده و مذاکرات مفصلی بین طرفین در خصوص طرح «جوانان و گفتگوی تمدن ها در امتداد جاده ابریشم» صورت گرفت.
لازم به ذکر است که یادداشت تفاهم فوق تا سال 1388 اعتبار داشت و در جریان سفر هیأت 6 نفره چینی به سرپرستی آقای هه جون که، معاون رئیس فدراسیون سراسری جوانان چین از 25 لغایت 28 مهرماه 1389 (برابر با 17 لغایت 20 اکتبر 2010) به تهران برای مدت شش سال دیگر تمدید شد. "دیدار رسمی هیئت با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان"، "دیدار و مذاکره رسمی با معاون برنامهریزی و نظارت بر امور فرهنگی و آموزشی جوانان" و "دیدار با یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی" از جمله برنامه های هیأت چینی در این سفر بود.
در ذیل اطلاعات کلی در مورد جوانان و ساختار دولتی متولی امور جوانان در جمهوری خلق چین آمده است:
جوانان در جمهوری خلق چین (سیاست جوانان و سازمان های جوانان چین ـ فدراسیون سراسری جوانان چین، 2010)
چین کشوری با جمعیت جوان عظیمی است. بر اساس سرشماری سال 2005، در این کشور 670 میلیون نفر بین سنین 6 تا 35 سال قرار دارند که 55% کل جمعیت را شامل می شود و 294 میلیون نفر افراد 29- 14 ساله هستند که حدود 23% از کل جمعیت این کشور را در بر می گیرند.
ساختار دولتی متولی امور جوانان در چین
ساختار دولتی جوانان چین 5 وظیفه اصلی سازماندهی جوانان، هدایت جوانان، خدمت رسانی به جوانان، نمایندگی و حمایت از حقوق و منافع جوانان را بر عهده دارد و حوزه های فعالیت آن را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود: مشارکت جوانان، اشتغال و کارآفرینی، خدمات داوطلبانه، حمایت از حقوق و منافع جوانان، حمایت از محیط زیست، فعالیت های فرهنگی و ورزشی، مطالعات جوانان، و تبادلات بین المللی
امور مربوط به هماهنگی سیاست ها و برنامه های جوانان چین از سوی دولت بر عهده فدراسیون سراسری جوانان چین (ACYF) قرار داده شده است و دولت از طریق ارائه کمک های مالی نسبی و فراهم نمودن شرایط کاری مساعد از این فدراسیون حمایت می کند. این فدراسیون به صورت دوجانبه یا چندجانبه با سایر دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی در زمینه امور جوانان همکاری نموده و سیاست جوانان چین را در سطح کشور اجرا می نماید. در حقیقت فدراسیون مزبور هم در نقش نهاد دولتی برای ساماندهی امور جوانان و هم در نقش نهاد اصلی غیر دولتی در رأس سازمان های غیر دولتی جوانان عمل می نماید.
این فدراسیون یک نهاد عمومی برای تمام اقشار جوانان از تمام قومیت هاست. در حال حاضر فدراسیون مجموعه ای از سازمان های جوانان (52 سازمان عضو در سطوح ملی و محلی) را در چین شامل می شود. بر این اساس فدراسیون ساز و کار منسجم و هماهنگی را به وجود آورده است که متضمن کارآمدی و شفافیت در امر رسیدگی به امور جوانان در سطوح ملی و محلی است. از دیگر اقدامات فدراسیون، تدوین «راهبرد پنج ساله کار با جوانان» است که این موضوع نیز بخش مهمی از سیاست جوانان است
ساختار سازمانی فدراسیون سراسری جوانان چین (کاتالوگ فدراسیون سراسری جوانان چین)

• جمهوری ترکیه
همکاریهای بین المللی ـ کشورها ـ جمهوری ترکیه
در سال 2007 میلادی حدود 4/12 میلیون نفر جوان بین سنین 24-15 سال در ترکیه وجود داشت. این تعداد جوان 6/17 درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می دادند.
ساختار متولی امور جوانان در ترکیه
با توجه به این که سیاست های جوانان طیف وسیعی از امور در بخش های مختلف از آموزش و بهداشت گرفته تا اشتغال و تأمین اجتماعی را در بر می گیرد، امور جوانان با همکاری و هماهنگی نزدیک با حدود 15 وزارتخانه و نهاد دولتی ساماندهی می گردند که از جمله این دستگاه ها می توان به وزارت آموزش ملی، وزارت اشتغال، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ، مدیریت کل خدمات اجتماعی، مؤسسه پژوهش های خانواده، مدیریت کل امور جوانان و ورزش و مقامات محلی اشاره نمود. همچنین کمیسیونی در پارلمان تحت عنوان کمیسیون آموزش ملی، جوانان و ورزش وجود دارد که تمامی امور مربوط به جوانان را مورد رسیدگی قرار می دهد.
در حال حاضر هیچ گونه نهاد فراگیر (چتر) برای سازمان های غیردولتی جوانان وجود ندارد، اما تلاش هایی در حال انجام است تا یک شورای ملی جوانان تأسیس گردد.
مدیریت کل جوانان و ورزش یک نهاد دولتی و زیر نظر نخست وزیری است. اعتبار این دستگاه از قانون اساسی نشأت می گیرد. بر اساس بند 58 قانون اساسی تحت عنوان «حمایت از جوانان»: در پرتو دانش جدید و در راستای اصول و اصلاحات آتاتورک و در مقابله با افکار مخربی که قصد دارند تا به همبستگی و پیوند ناگسستنی میان دولت و ملت آسیب وارد نمایند، دولت باید اقدامات لازم را به عمل آورد تا نسل جوانی تربیت و پرورش یابد که بتوان برای حفظ کشورمان، استقلال و جمهوری مان به آنان اعتماد نمود.
همچنین دولت باید اقدامات را لازم برای حفاظت از جوانان در برابر اعتیاد به مواد مخدر، الکل، ارتکاب جرم، قماربازی و شرارت های مشابه انجام دهد.
نمودار ساختار مدیریت جوانان و ورزش ترکیه
• وظایف دپارتمان خدمات جوانان:
• انجام اقدامات لازم در ارتباط با آغاز به کار، فعالیت و نحوه تعامل با مراکز، خوابگاه ها، اردوها و امکانات جوانان؛ هماهنگی با دستگاه های ذیربط برای ساخت، نگهداری و مرمت چنین مراکز و ساختمان هایی؛
• ثبت و نظارت بر فعالیت کلوپ ها و مؤسسات جوانان؛
• ایفای نقش نمایندگی مدیریت کل در سطوح ملی و بین المللی در زمینه امور جوانان؛
• حصول اطمینان از این که جوانان اوقات فراغت خود را در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی سپری می نمایند و ارائه خدمات لازم در این زمینه؛
• برگزاری دوره هایی جهت افزایش سطح دانش و مهارت های جوانان در زمینه های مورد نیاز؛
• هماهنگی و همکاری با دستگاه های ذیربط به منظور اتخاذ اقدامات لازم جهت حفاظت از جوانان در برابر گرایش به عادات بد؛
• انجام تمهیدات و اقدامات مربوط به برگزاری برنامه های هفته جوان؛
• انجام اقدامات مربوط به بندهای توافقنامه های همکاری میان ترکیه و سایر کشورها در زمینه امور جوانان؛
• شرکت در اجلاس ها، سمینارها، دوره ها و سایر رویدادهای مشابه که در خارج از کشور برگزار می گردد و انتشار اطلاعات و اخبار مربوط به آنها در سطح کشور؛
• اجرا، ارزیابی، انتشار و مستندسازی مطالعات و پژوهش های مربوط به مسائل و مشکلات جوانان؛
• افتتاح مراکز راهنمایی و مشاوره برای جوانان و کنترل و ارائه خدمات ارائه شده در این زمینه؛
• انجام کلیه اقدامات مربوط به مشارکت جوانان ترک مقیم خارج از کشور در فعالیت های جوانان که در داخل کشور برگزار می گردد؛
• هماهنگی فعالیت های مربوط به گردشگری جوانان؛
• حوزه های فعالیت دپارتمان خدمات جوانان
• اردوهای ملی و بین المللی جوانان:
در طول تعطیلات تابستان، مدیریت کل پروژه اردوهای ملی و بین المللی جوانان را برای افراد سنین 24-16 سال اجرا می کند. هدف این پروژه این است که جوانان اوقات خوشی سپری نمایند، با هم دوست باشند و حس همکاری و کار گروهی در میان آنان ایجاد گردد.
هفته جوان: در ترکیه برنامه ها و جشن های هفته جوان از 15 تا 21 ماه می هر سال برگزار می گردد. در طول این هفته، مدیریت کل و ادارات آن در سطح استان ها برنامه های متنوعی از جمله کنفرانس ها، پانل ها و سمپوزیوم هایی در خصوص مسائل جوانان و همچنین جشن، تئاتر، کنسرت و نمایشگاه هایی در کارهای جوانان برگزار می نمایند.
کلوپ های جوانان: از 7 جولای 2004، 155 کلوپ جوانان در مدیریت کل به ثبت رسیده است. بر اساس «قانون ثبت کلوپ های جوانان» در سال 1999، مؤسسات و کلوپ های ورزشی که تمایل دارند در زمینه جوانان فعالیت هایی را انجام دهند، حق دارند تا برای ثبت نام خود به عنوان یک کلوپ جوانان یا کلوپ جوانان و ورزش به مدیریت کل درخواست مکتوب ارائه دهند.
مراکز جوانان:
دپارتمان جوانان مدیریت کل جوانان و ورزش از طریق ساختارهای زیر مجموعه خود که همان مراکز جوانان هستند، عمدتاً به جوانان سنین 24-12 سال خدمات رسانی می کند. در حال حاضر 112 مرکز جوانان در سطح کشور فعال است. این مراکز همبستگی و همکاری میان جوانان کشور را تقویت کرده، موجب افزایش مهارت های آنان گردیده و فرایند جامعه پذیری آنان را از طریق برگزاری دوره ها و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تسهیل می نماید.
دفاتر مشاوره و راهنمایی:
در مراکز جوانان، دفاتر مشاوره و راهنمایی وجود دارد. دوره های آموزشی در زمینه های مختلف نظیر مواد مخدر، کمک های اولیه و غیره با همکاری سایر مؤسسات ذیربط برای جوانان در سراسر ترکیه برگزار می شود.
روابط بین الملل
دپارتمان خدمات جوانان تمام امور بین المللی مربوط به جوانان به استثنای برنامه جوانان اروپا را بر عهده دارد. اگر چه مدیریت کل جوانان و ورزش با کشورهای مختلف در زمینه ورزش
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده