سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رسانه وجامعه اطلاعاتی

رسانه وجامعه اطلاعاتی 10 سال 4 ماه ago #44615

رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ درﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ
با سلام عرض ادب واحترام خدمت استاد ارجمند جناب آقای الفتی
متن فوق به همت وتلاش سرکار خانم سمیه بابایی وسرکار خانم مهدیه جعفری تهیه وخدمتتان ارسال میگردد امید است مورد تایید حضرتعالی قرار گیرد
ﻣﻘﺪﻣﻪ
داﻧﺶ و اﻃﻼﻋﺎت در ﺣﺎل ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪي در ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘـﺼﺎدي و اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ اﻧـﺪ . در اﻳﻨﺠـﺎ اﺳـﺘﺪﻻل
اﺻﻠﻲ ﻋﺒﺎرت از اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻫﺎي ﺗﻮﻟﻴﺪي و ﺗﻮزﻳﻌﻲ در اﻗﺘﺼﺎد ﺑﻪ ﺷﻜﻠﻲ روز اﻓﺰون ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻬـﺎده ﻫـﺎﻳﻲ
ﻫﺪاﻳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ داﻧﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ، ﻻزم اﺳـﺖ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژي رﺳـﺎﻧﻪ اي ﺟﺪﻳـﺪ ﺑـﻪ
دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ در ﻋﺮﺻﻪ اﻗﺘﺼﺎد و ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺮﺗﺒﻂ در ﺣﻮزه ﺳﻴﺎﺳﺖ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﻴﻮﻧﺪ داده ﺷﻮد .
ﺑﺴﻴﺎري از ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن « اﺻﻄﻼح ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﺒﻜﻪ اي » را ﺑﺮ « ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ » ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ .
« وان دﻳﻚ » ﭼﻨﻴﻦ اﺳﺘﺪ ﻻل ﻛﺮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﻛﻪ ﺑﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﻬﺎده اﺳﺖ،
ﻫﻤﮕﺮاﻳﻲ ﻣﺨﺎﺑﺮات ، ارﺗﺒﺎﻃﺎت داده اي و رﺳﺎﻧﻪ ﻫـﺎي ﺟﺪﻳـﺪ و ﻗـﺪﻳﻢ ﺑـﻮده اﺳـﺖ . در ﭼـﺎرﭼﻮب اﻳـﻦ ﻣـﺪارﻫﺎي
اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ، ﻣﺎ ﺷﺎﻫﺪ دﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ ﺷﺪن اﻃﻼﻋﺎت ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻫﻤﮕﺮاﻳﻲ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎي ﺗﻠﻔﻦ و اﻳ ﻨﺘﺮﻧﺖ ﻫﺴﺘﻴﻢ .
دوﻣﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮي ﻛﻪ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد ، ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ اﺷﻜﺎل ﺗﻌﺎﻣﻠﻲ رﺳـﺎﻧﻪ ﻫـﺎ ﺳـﺖ ﻛـﻪ اﻣﻜـﺎن
ارﺗﺒﺎﻃﺎت دو ﻃﺮﻓﻪ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ ﺳﺎزد .
اﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮات دو ﮔﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻌﺎﺻﺮ را از ﻋﺼﺮ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮاﻳﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻮده اي ﺑﻪ دوراﻧﻲ رﻫﻨﻤﻮن ﻣﻲ ﺳـﺎزد ﻛـﻪ
ﺗﺤﺖ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎ و ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻗﺮاردارد .
ﭘﺲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﺒﻜﻪ اي ﺗﻼش ﺑﺮاي اراﺋﻪ ﻳﻚ ﻧﻈﺮﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺟﻤﻌﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﺟـﺪي ﺑـﻪ ﻇﻬـﻮر
رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ وﮔﺬار ﺑﻪ ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ داﻧﺶ ﻣﻲ ﭘﺮدازد .
ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي ﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺪﻳﺪ ﭘﺪﻳﺪ ﻧﻤﻲ آورﻧﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ اﺑﺰارﻫﺎﻳﻲ ﻓﺮاﻫ ﻢ ﻣﻲ آوردﻧـﺪ ﻛـﻪ
اﻳﺠﺎد ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺪﻳﺪ را اﻣﻜﺎن ﭘﺬﻳﺮ ﻣﻲ ﺳﺎزد .

ﻋﺼﺮ اول رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ( ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ )
ﻋﺼﺮ اول رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي ﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻓﻴﻠﻢ ، رادﻳﻮ و ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و وﻳﺪﺋﻮ ﺷـﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣـﻲ ﺷـﻮد و ﺗﻮﺳـﻌﻪ
ﺟﺮﻳﺎن ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺗﻠﻔﻦ اﺳﺖ .
در ﻋﺼﺮ اول رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ، ﺑﻌﺪ از ﺟﺮﻳﺎن ﺗﻠﻔﻦ ﻛ ﻪ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ ﺑﺎ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﻣﻲ ﻛﺮد ، ﮔـﺮوه ﻛـﻮﭼﻜﻲ از
ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ اﻃﻼﻋﺎت و آﮔﺎﻫﻲ ﻫﺎ و اﺧﺒﺎر را ﺑﺮاي اﻗﺸﺎر وﺳﻴﻌﻲ از ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن ﺑﻔﺮﺳـﺘﻨﺪ . اﻳـﻦ
ﻧﻮع از ارﺗﺒﺎط در دﺳﺖ ﻋﺪه اي ﻣﺤﺪود ﺑﻮد و ﻣﻨﺘﻘﺪان زﻳﺎدي داﺷﺖ . واﺑـﺴﺘﮕﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ ، ﺳـﻠﻄﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ
ﻏﺮب و ...
ﻋﺼﺮ دوم رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ( ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ )
ﻋﺼﺮ دوم رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر و ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮي ﻧﻮع ﺟﺪﻳﺪي از ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﻤﺮاه ﺷـﺪه اﺳـﺖ . از ﻃﺮﻳـﻖ ادﻏـﺎم
ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي ﺟﺪﻳﺪ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻣﺎﻫﻮاره اي ﺑﺎ راﻳﺎﻧﻪ ، ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و ﺗﻠﻔﻦ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ . در اﺛﺮ ﭼﻨـﻴﻦ ادﻏـﺎﻣﻲ
ﺗﺤﻮﻻت ﺟﺪي در رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪه اﺳﺖ .
« ﻣﺎرك ﭘﺎﺳﺘﺮ » از ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﺮدازان ﭘﺴﺖ ﻣﺪرﻧﻴﺴﻢ در ﺗﺸﺮﻳﺢ ﻋﺼﺮ دوم رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﺪ : " ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي ﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﻲ در ﺣﺎل از ﺑﻴﻦ ﺑﺮدن ﻋﻘﻴﺪه ارﺗﺒﺎط ﻋﺪه اي ﻣﻌﺪود ﺑﺎ اﻓﺮاد ﺑـﻲ ﺷـﻤﺎر اﺳـﺖ .
ﺑﺮﺧﻲ از ارﺗﺒﺎط ﮔﺮان ﻫﻤﻮاره از دﻳﮕﺮان ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﺗﺮﻧﺪ . اﻣﺎ ﻓﻜﺮﺑﺰرﮔﻲ ﻛﻪدر ﭘﺸﺖﻗ ﺼﻪﻫﺎي آن ﻧﻬﻔﺘﻪ،
آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎر ، ﻋﺪه اي ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎ ﻋﺪه اي ﺑﺴﻴﺎر وارد ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ .
ﻫﺮ روز ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ راﻳﺎﻧﻪ و ﺗﻠﻔﻦ را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ، ﺧﺒﺮﻧﮕـﺎر ، ﺳـﺮدﺑﻴﺮ ،
ﻣﺠﺮي و ﺷﻨﻮﻧﺪه ﺧﻮد ﺑﺎﺷﻨﺪ .
او ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﺪ : رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي اﻳﻦ ﻋﺼﺮ ؛ ارزان ، اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﻳﺮ ، در دﺳﺘﺮس ﻓﻮري و داراي ﺳﺮﻋﺖ اﺳﺖ .

روزﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ
در ﺳﺎل 1992 ، روزﻧﺎﻣﻪ ﺷﻴﻜﺎﮔﻮ ﺗﺮﻳﺒﻮن در آﻣﺮﻳﻜﺎ ، ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻧﺴﺨﻪ روزﻧﺎﻣﻪ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ را ﺑﺎ ﻧﺎم « ﺷـﻴﻜﺎﮔﻮ آن
ﻻﻳﻦ » ﺑﺮ روي ﻣﺎﻧﻴﺘﻮر ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮﻫﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎد .
ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎر ﻣﻨﺘﺸﺮه در 10 ﺳﺎل ، ﺑﻴﺶ از12 ﻫﺰار رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺧﺒﺮي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ در در آﻣﺮﻳﻜﺎ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻮده اﺳﺖ.

اﻧﻮاع ﻧﺸﺮﻳﻪ ﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ
-1 ﻧﺴﺨﻪ ﻓﺸﺮده اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ روزﻧﺎﻣﻪ ﭼﺎﭘﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﻮﻳﺮي (PDF) ﻣﺘﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﭼﺎﭘﻲ در اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻗـﺮار
ﻣﻲ ﮔﻴﺮد .
-2 روزﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺴﺖ و ﺟﻮ (HTML) روزﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺎﻳـﻞ ﻗﺎﺑـﻞ ﺟـﺴﺖ و ﺟـﻮ در
اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد .
-3 ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻫﺮ دو : ﺑﺮﺧﻲ روزﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﺨﺸﻲ از روزﻧﺎﻣﻪ ( ﻣﺜﻞ ﺻﻔﺤﻪ اول ) را ﺑﻪ ﺻﻮرت PDF و ﺑﻘﻴـﻪ را ﺑـﻪ
ﺻﻮرت ﻓﺎﻳﻞ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺴﺖ و ﺟﻮ اراﺋﻪ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ .

وﻳﮋﮔﻲ روزﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎري اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ
-1 اﻣﻜﺎن ﺷﺨﺼﻲ ﺳﺎزي ﻣﻄﺎﻟﺐ در روزﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ وﺟﻮد دارد .
-2 اﻣﻜﺎن دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻗﺒﻠﻲ وﺟﻮد دارد .
-3 اﻣﻜﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺻﻮﺗﻲ و ﺗﺼﻮﻳﺮي از ﻣﻄﺎﻟﺐ وﺟﻮد دارد .
-4 اﻣﻜﺎن ﺣﻔﻆ و ذﺧﻴﺮه ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ وﺟﻮد دارد .
-5 اﻣﻜﺎن ارﺳﺎل ﻣﺘﻦ ﺑﺮاي دﻳﮕﺮان وﺟﻮد دارد .
-6 اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺎرﺑﺮ ﺻﻮرت ﻣﻲ ﮔﻴﺮد .
-7 ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﺟﺎ در روزﻧﺎﻣﻪ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ وﺟﻮد ﻧﺪارد .

وﻳﮋﮔﻲ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ
اﻟﻒ ـ ادﻏﺎم
ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ادﻏﺎم ارﺗﺒﺎﻃﺎت راه دور ، ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺟﻤﻌﻲ
در ﻳﻚ رﺳﺎﻧﻪ واﺣﺪ .
ﺳﻄﻮح ادﻏﺎم
-1 زﻳﺮﺳﺎﺧﺖ
-2 اﻧﺘﻘﺎل
-3 ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ
-4 ﺧﺪﻣﺎت ـ ﻫﻤﻪ ﻧﻮع ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺮروي اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ
-5 اﻧﻮاع اﻃﻼﻋﺎت ـ ﻣﺎﻟﺘﻲ دﻳﺎ

ب ـ ﺗﻌﺎﻣﻞ
ارﺗﺒﺎﻃﺎت دو ﺳﻮﻳﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﻪ اﺷﻜﺎل زﻳﺮ :
-1 اﻣﻜﺎن ﺑﺮﻗﺮاري ارﺗﺒﺎط دو ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ـ ﭘﺴﺖ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ
-2 ﻫﻤﺰﻣﺎﻧﻲ ، ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎر ﺑﺎ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ
-3 ﻛﻨﺘﺮل ـ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه و ﮔﻴﺮﻧﺪه ﺗﻐﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه اﺳﺖ .

ج ـ ﻇﺮﻓﻴﺖ ارﺗﺒﺎﻃﺎت
د ـ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻻ
ﻫـ دﻗﺖ
و ـ ﺗﻮان ذﺧﻴﺮه ﺳﺎزي ﺑﺎﻻ
ز ـ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮي ﭘﻴﺎم ﻫﺎ و ﻣﺨﺎﻃﺒﻴﻦ ﻳﻜﻲ دﻳﮕﺮ از ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻫﺎي ﻧﻴﺮوﻣﻨﺪ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ اﺳﺖ .

در ﺑﺎره دو ﺳﻮﻳﻪ ﺑﻮدن رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺳﻪ ﻧﻮع ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻳﺎ ﻛﻨﺶ و واﻛﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ و دو ﺳﻮﻳﻪ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻲ ﺧﻮرد :
-1 ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺟﺴﺘﺠﻮﮔﺮاﻧﻪ : ﻣﺜﻞ رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﺑﻌﺪ ﺑﺎ دﻛﻤﻪ Back در ﻣﺮورﮔﺮ
-2 ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻛﺎرﻛﺮدي : ﻣﺜﻞ ارﺳﺎل ﻳﺎ درﻳﺎﻓﺖ ﻛﺮدن ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ
-3 ﺗﻌﺎﻣﻞ اﻧﻄﺒﺎﻗﻲ : ﻣﺜﻞ اﻣﻜﺎن اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮوم و ﭼﺖ روم ﻫﺎ

رادﻳﻮ ﻫﻨﻮز از ﻫﻤﻪ ﻗﻮي ﺗﺮ : ﭼﺮا :
- زﻣﻴﻦ 5/6 ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻌﻴﺖ دارد .
- 700 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﻧﻔﺮ از اﻳﻦ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻫﺮ ﻛﺪام ﻳﻚ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ دارﻧﺪ .
- 2/2 ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﻧﻔﺮ از اﻳﻦ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻫﺮ ﻛﺪام ﻳﻚ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه دارﻧﺪ .
- 5/3 ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﻧﻔﺮ از اﻳﻦ ﺟﻤﻌﻴﺖ ، ﻫﺮ ﻛﺪام ﻳﻚ دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن دارد .
- 5/4 ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﻧﻔﺮ از اﻳﻦ ﺟﻤﻌﻴﺖ ، ﻫﺮ ﻛﺪام ﻳﻚ رادﻳﻮ دارد .


دﻳﺪﮔﺎه ﻫﺎ
ﻫﺮﺑﺮت ﺷﻴﻠﺮ واﻣﭙﺮﻳﺎﻟﻴﺴﻢ رﺳﺎﻧﻪ اي
از دﻳﺪﮔﺎه ﻫﺮﺑﺮت ﺷﻴﻠﺮ ، ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﺮداز آﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ، ﺳﻠﻄﻪ ﻏﺮب ﺑﺮ رواﺑﻂ اﻗﺘﺼﺎدي ﺑـﻪ ﮔﻮﻧـﻪ اي
ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻬﺎر ﺑﻪ اﺷﻜﺎل ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺳﻠﻄﻪ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد .
ﺷﻴﻠﺮ اﺳﺘﺪاﻻل ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ، دﻫﻪ 1960 اوج ﻗﺪرت اﻗﺘﺼﺎدي و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﻮد . از اﻳﻦ دوره ﺑﻪ ﺑﻌـﺪ ، ﺟﻬـﺎن ﺑـﻪ
ﮔﻮﻧﻪ اي روز اﻓﺰون ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ وﺟﻮد ﻣﺮاﻛﺰ رﻗﻴﺐ ﻗﺪرت و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدي ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺗﺮ ﺷﺪه اﺳـﺖ . واﻛـﻨﺶ آﻣﺮﻳﻜـﺎ
ﺗﻼش در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي ﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ ﺷﻴﻠﺮ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳـﺖ ، در
ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻛﻠﻲ ﺧﻮد در اﻗﺘﺼﺎد ﺟﻬﺎﻧﻲ دﭼﺎر اﻓﻮل ﺷﺪه اﺳـﺖ ، ﺗـﺴﻠﻂ ﺧـﻮد را ﺑـﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓ
ﺟﻬﺎن ﺣﻔﻆ ﻛﺮده اﺳﺖ .

اﻃﻼﻋﺎت ﮔﺮاﻳﻲ ، ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎ و ﺟﻨﺒﺶ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ، ﻣﺎﻧﻮل ﻛﺎﺳﺘﻠﺰ
ﻛﺎﺳﺘﻠﺰ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ، ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ در ﺣﺎل ﻇﻬﻮر ً ﻋﻤﺪﺗﺎ زاﻳﻨﺪه راﺑﻄﻪ در ﺣﺎل ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑﻴﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ داري ﺟﻬـﺎﻧﻲ ،
دوﻟﺖ و ﺟﻨﺒﺶ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺪﻳﺪ اﺳﺖ . ﺑﺎ اﻳﻦ ﺣﺎل ، او ﺑﺎ ﻫﻤﺎن ﺻﺮاﺣﺖ اﻋـﻼم ﻣـﻲ دارد ﻛـﻪ ﺗﻮﺳـﻌﻪ رﺳـﺎﻧﻪ
ﻫﺎي ﺟ ﺪﻳﺪ ، ﺗﻨﻮع ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﺎم ﻫﺎي رﺳﺎﻧﻪ اي ، اﻧﻔﺠﺎر دروﻧﻲ ﺳﻴﺎﺳﺖ و رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ و ﺗﺮوﻳﺞ اﻓﺘﻀﺎﺣﺎت ﺳﻴﺎﺳـﻲ ،
ﻫﻤﮕﻲ آﺛﺎر داﻣﻨﻪ داري ﺑﺮ ﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﻲ داﺷﺘﻪ اﻧﺪ .
از ﻧﻈﺮ ﻛﺎﺳﺘﻠﺰ ، ﻣﺎ در ﻳﻚ دﻫﻜﺪه ﺟ ﻬﺎﻧﻲ زﻧﺪﮔﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ ، ﺑﻠﻜﻪ در ﻛﻠﺒﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺳﻔﺎرﺷﻲ زﻧﺪﮔﻲ ﻣـﻲ ﻛﻨـﻴﻢ ﻛـﻪ
ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺎن ﺟﻬﺎﻧﻲ و ﺗﻮزﻳﻊ ﺷﺎن ﻣﺤﻠﻲ اﺳﺖ .
ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺟﺪﻳﺪاً در ﺣﺎل ﻇﻬﻮر ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ رﺳﺎﻧﻪ اي اﺳﺖ ، ﺑﻴﺶ از ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻓﺮدﻳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﻛﻤﺘﺮ
از ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﻤﮕﻮن اﺳﺖ .
از ﻧﻈﺮ ﻛﺎﺳﺘﻠﺰ ، ﻣﺮدم در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن از اﻳﻦ ﻛﻪ ﻛﻨﺘـﺮل ﺧـﻮد را ﺑـﺮ زﻧـﺪﮔﻲ ﺷـﺎن ، ﻣﺤﻴﻄـﺸﺎن ، ﺷـﻐﻞ ﺷـﺎن ،
اﻗﺘﺼﺎدﺷﺎن ، ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺷﺎن ، ﻛﺸﻮرﺷﺎن و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻛﺮه ﺧﺎﻛﻲ ﺷﺎن از دﺳﺖ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﻧﻔﺮت دارﻧﺪ.

رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ و ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ
ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي ﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ، ﭘﻴﺎم ﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ دارﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ آﻧﻬـﺎ در ﺣـﻮزه ﻓﺮﻫﻨـﮓ
ﺗﺠﻠﻲ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ :

-1 ﺷﻴﻮه ﺟﺪﻳﺪ اﻃﻼع رﺳﺎﻧﻲ
وﺳﺎﻳﻞ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺟﺪﻳﺪ ، اﻃﻼﻋﺎت را از ﻃﺮﻳﻖ ﭼﻨﺪ ﻻﻳﻪ ﻛﺮدن ، ﺷﻜـﺴﺘﻦ و ﭘﺮاﻛﻨـﺪه ﺳـﺎزي داده ﻫـﺎ
ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺗﺼﺎوﻳﺮ و ﺻﺪاﻫﺎ و زﻣﻴﻨﻪ اي ﻛﺎﻣﻼً دﺳﺘﻜﺎري ﺷﺪه در ﻣﻌﺮض ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﻗﺮار ﻣـﻲ دﻫﻨـﺪ . ﻣﺜـﻞ
ﺟﻨﮓ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس ، ﺧﺒﺮﻧﮕﺎران ﻫﻤﺮاه و ادﻏﺎم ﻇﺎﻫﺮﻧﻤﺎﻳﻲ و راﺳﺖ ﻧﻤﺎﻳﻲ .


-2 آﮔﺎﻫﻲآﻓﺮﻳﻨﻲﻫﻤﺮاهﺑﺎﺳﻠﻄﻪ
در ﻫﻤﻪ ﻛﺸﻮرﻫﺎ اﻋﻤﺎل ﻗﺪرت ﺑﺮ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﺷﺪه اﺳﺖ . ﭼﻨﺪ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻫﻤﻪ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎي ﻻزم ﺑـﺮاي
اﻧﺘﻘﺎل اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ را در اﺧﺘﻴﺎر دارﻧﺪ . آﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﻳﻦ اﻣﻜﺎﻧﺎت رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﻋﺼ ـــﺮ اول را ﺗﺤـﺖ ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻗـﺮار
داده اﻧﺪ .
-3 ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن ﻓﺮﻫﻨﮓ
ﺑﺎ ﻇﻬﻮر ﻋﺼﺮ دوم رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ، ﻧﻮع ﺟﺪﻳﺪي از ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻇﻬﻮر ﻛﺮده اﺳﺖ ﻛﻪ وﺳـﺎﻳﻞ ارﺗﺒـﺎﻃﻲ ﺟﺪﻳـﺪ در آن
ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﻤﮕﻲ در راﺳﺘﺎي ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ . در اﻳﻦ ﺟﻬﺎن ﻳﻚ ﺷﻬﺮوﻧﺪ اﺗﻴﻮﭘﻲ ، ﻣﺜﻞ
ﻳﻚ ﺷﻬﺮوﻧﺪ آﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ اﻃﻼﻋﺎت ﻳﻜﺴﺎن د ر اﺧﺘﻴﺎر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ . در اﻳـﻦ دوره ﺗﺠـﺎري ﺷـﺪن
ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ .
-4 ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻫﻮﻳﺖ و ذﻫﻨﻴﺖ
در ﻋﺼﺮ دوم رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ، ذﻫﻨﻴﺎت ﻧﺎﭘﺎﻳﺪار ، ﭼﻨﺪ ﻻﻳﻪ و ﭘﺮاﻛﻨﺪه اﺳﺖ . ﻫﻮﻳـﺖ در ﺟﻬـﺖ ﻓـﺮا ﻣﻠـﻲ ﺷـﺪن
ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .
-5 اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮي
ﻋﻠﻲ رﻏﻢ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در اﺑﺘﺪا ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ـ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﻲ ﺗﻮ اﻧﺪ ﺳﺮدﺑﻴﺮ ، ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه و ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺴﺌﻮل ﺑﺎﺷـﺪ
ـ اﻣﺎ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮي ﺑﻪ ﺷﻜﻞ دﻳﮕﺮي ﺗﺪاوم ﭘﻴﺪا ﻣﻲ ﻛﻨﺪ . در اﻳﻦ ﻋﺼﺮ ﻫﻢ ﭘﻮل دارﻫـﺎ ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧﻨـﺪ ، اﻣﻜﺎﻧـﺎت
ارﺳﺎل اﻃﻼﻋﺎت را ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﻨﺪ . از ﺳﻮي دﻳﮕﺮ اﻛﺜﺮ اﻣﻜﺎﻧﺎت ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑـﻪ ﺷـﺮﻛﺖ ﻫـﺎي ﺑـﺰرگ و
ﭼﻨﺪ ﻣﻴﻠﻴﺘﻲ و ﻋﻤﺪﺗﺎً آﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ اﺳﺖ . ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ، در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ، ﻧﺼﻒ ﻓـﻴﻠﻢ ﻫـﺎ و ﺳـﺮﻳﺎل ﻫـﺎي
ﺟﻬﺎن در آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد .
-6 زﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎزي ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ﺟﺪﻳﺪ
رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ ﻛﻪ اراﺋﻪ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ و ذﻫﻨﻴﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺳﺎزﻧﺪ ، ﻧﻮع ﺟﺪﻳـﺪي
از ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را ﭘﻲ رﻳﺰي ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ از اﻳﻦ ﭘﺲ « ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﻴﺎن ﻛﻨﺸﻲ ﺑﻴﻦ اﻧﺴﺎن ﻫﺎ
ﺷﺨﺼﻲ ﺗﺮ ﺷﺪه ، ﺑﻠﻜﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﻴﺶ از ﭘﻴﺶ ﮔﻮﺷﻪ ﮔﻴﺮ ، ﻣﻨﺰوي و ﻛﻢ ﺗﺤﺮك ﺷﺪه و ﻛـﻢ ﻛـﻢ از زﻣﻴﻨـﻪ
ﻋﻠﻤﻲ زﻧﺪﮔﻲ روزاﻧﻪ ﺷﺎن دور ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ . ﻣﻨﺎﺳﺒﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﻣﺼﺮف زدﮔـﻲ ، اﻧﻔﻌـﺎل ، ﻛـﻮدﻧﻲ و ﻣﻴﺎﻧـﻪ
روي ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ . رﺳﺎﻧﻪ ﺟﺪﻳﺪ ، اﺟﺘﻤﺎﻋﺎت واﻗﻌﻲ را ﺑﻪ زوال ﻣﻲ ﻛﺸﺎﻧﺪ .

ﺗﺄﺛﻴﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺮ اﻳﺮان
-1 اﻃﻼع رﺳﺎﻧﻲ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻛﻨﺘﺮل
-2 ﻇﻬﻮر اﻧﺴﺎن ﻫﺎي ﺑﺎ ﺗﺎﺑﻌﻴﺖ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ
-3 رواج ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻲ و ﻏﺮﺑﻲ در اﻳﺮان
-4 ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻫﻮﻳﺖ در ﻧﺰد ﺑﺮﺧﻲ از ﺟﻮاﻧﺎن
-5 اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮي و ﻃﺒﻘﺎﺗﻲ ﺷﺪن ﺑﻴﺸﺘﺮ
-6 ﺳﻠﻄﻪ زﺑﺎن اﻧﮕﻠﻴﺴﻲ -7 ﻓﻘﺪان ﺳﺎﻧﺴﻮر
-8 رواج ﻓﺮدﮔﺮاﻳﻲ واﻧﺰوا ﻃﻠﺒﻲ
-9 اﺛﺮات ﺳﻴﺎﺳﻲ

ﺳﺨﻦ آﺧﺮ
ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ راﻫﺒﺮد ﭘﻴﺶ رو « ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺮاي ارﺗﺒﺎﻃﺎت » اﺳﺖ . ﭘﻴﺶ ﺑﺮد ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﺮدم ﺳﺎﻻر ﻣـﺴﺘﻘﻞ از ﻗـﺪرت و
ﻣﺘﻜﻲ ﺑﺮ ﮔﻔﺖ و ﮔﻮ ﻣﻴﺎن دوﻟﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪﻧﻲ .
ﺗﻮﺳﻌﻪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻳﻌﻨﻲ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻫﺎي ﻣﺠﺎزي ﻧﻈﺎم ارﺗﺒﺎﻃﻲ ، و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ارﺗﺒ ﺎﻃﺎت ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي ﻇﺮﻓﻴﺖ
ﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﻲ در ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت آﻣﻮزﺷﻲ ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدي ﻛﻪ ﻻزم ، اﻣﺎ ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ اﻧﺪ .
ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ رﻓﻊ اﺧﺘﻼل ﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﻲ و اﻏﺘﺸﺎش ﻫﺎي ﻣﻌﺮﻓﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ در ﺣﺎل ﮔﺬار اﻧﺪﻳـﺸﻴﺪ ﻛـﻪ ﺗﺠﺮﺑـﻪ
ﻋﺒﻮر از ﻣﺮاﺣﻞ ﻓﺸﺮده و در ﻫﻢ ﺗﻨﻴﺪه ﺳﻴﺎﺳﻲ ، ﻓﺮﻫﻨ ﮕﻲ ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ، اﻗﺘﺼﺎدي و ارﺗﺒﺎﻃﻲ در آن واﺣﺪ اﺳﺖ . اﻳـﻦ
ﺣﻞ ﺧﺮدﻣﻨﺪاﻧﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎي ﻧﻮ ، ﻧﻪ ﭼﺸﻢ ﻓﺮوﺑﺴﺘﻦ ﺑﺮ آﻧﻬﺎ و ﻧﻪ داﻣﻦ زدن ﺑﻪ آﻧﻬـﺎ ، ﻓﺮﺻـﺖ و ﺗﻬﺪﻳـﺪ ﭘـﻴﺶ
روي ﻣﺎ ، ﻧﺤﻮه روﻳﺎروﻳﻲ ﻣﺎ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻣﻬﻢ اﺳﺖ .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی