سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاریخچه ی تلفن همراه

تاریخچه ی تلفن همراه 10 سال 9 ماه ago #23805

حضور محترم استاد گرامی ، با عرض سلام و ادب
موضوع : تاریخچه ی تلفن همراه
بسیارند کسانی که زندگی بدون تلفن همراه را ناممکن می‌دانند. اکنون تلفن همراه مهم‌ترین یار دائم بسیاری از مردم جهان گشته و حوزه فعالیت خود را به سرعت توسعه می‌دهد.
(اختراع تلفن)
در دهم مارس 1876 الکساندر گراهام بل از ماساچوست بُستُن موفق به اختراع تلفن گردید. ساختار ساده تلفن آقای بِل که از یک قسمت محکم چوبی شکل، قسمتی قیفی شکل و یک باتری اسیدی و نیز مقداری سیم مسی ساخته شده بود و همچنین اولین پیام مخابره شده توسط این سیستم که البته یک پیام ساده امری بود به شرح (آقای واستون بیا اینجا با تو کار دارم) شروع شد.
کلمه تلفن ترکیبی از دو واژه تله (فاصله دور) و فون (صدا) می باشد. بنابراین هر وسیله ای که توانایی انتقال صدا را از نقطه ای به نقطه ای دیگر داشته باشد را تلفن می گویند. تلفن های سیمی، بلوری، حرارتی از نقطه نظر علمی اختراعات قابل ملاحظه ای نبودند، چرا که این ابزار صوت را به صورت مکانیکی و نه به صورت الکتریکی انتقال می دادند.
از دهه1960 فکر آزادکردن تلفن از حالت ثابت و به‌کارگیری آن در مکان‌های مختلف در کشورهای اسکاندیناوی پا گرفت .

(تاریخچه تلفن همراه در جهان)
کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند از پیشگامان تلفن‌های اتومبیل در جهان بودند که در اواخر دهه1960 به بازار جهانی عرضه شد و در پی این موفقیت کشورهای اسکاندیناوی درصدد برآمدند این سیستم را تکمیل کنند .
در اوایل سال 1985گروهی متشکل از 17کشور اروپایی به نام GMS به‌وجود آمد تا به‌صورت هماهنگ طرح تلفن سیار دیجیتال را اجرا کنند. هرچند طبق انتظاراتی که از آنان می‌رفت موفق نشدند اما در‌نهایت موفق به ابداع سیستمی شدند که در نوع و زمان خود بی‌عیب و نقص بود. در ابتدا قصد بر این بود که این سیستم جدید در اختیار کشورهای دیگر قرار نگیرد اما هزینه‌های سنگین این طرح آنان را واداشت که برای جلب رضایت مشتری تلاش کنند تا از این طریق هزینه‌ها سرشکن شود.
به‌دلیل نیازمندی سایر کشورها به فناوری جدید و بسیار کارآمد، ازتلفن همراه در دنیا استقبال شد و در ظرف مدت کوتاهی این فناوری در سراسر جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
دکتر مارتین کوپر، در سه آوریل 1973نخستین کسی بود که با گوشی یک‌کیلوگرمی‌‌اش صحبت کرد. این مهندس الکترونیک در شرکت موتورولا نخستین گوشی قابل حمل را ساخت .

(ارسال پیامک تلفنی)
در سال ۱۹۹۴ امکان ارسال پیامک (SMS: Short Message Service) نیز از راه تلفن همراه میسر گشت. این تکنیک در ابتدا برای خبررساندن شرکت‌ها نسبت به وضعیت خطوط ارتباطی به مشتریان در نظر گرفته شده بود، اما پس از چندی مهم‌ترین مورد استفاده از تلفن همراه پس از تلفن کردن شد. در پایان سال ۲۰۱۲ در جهان در هر دقیقه ۱۵ میلیون اس ام اس ردوبدل شد .

(تاریخچه تلفن همراه در ایران)
یک دهه پس از ظهور پدیده تلفن سیار در جهان، ایران نیز در سال1354 در‌صدد استفاده از این سیستم بر‌آمد و با بررسی‌هایی که از سوی شرکت مخابرات ایران و کارشناسان خارجی صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که ایران سالانه کشش جذب چهار تا پنج‌هزار مشترک را دارد و اجرای طرح با 1000شماره پیش‌بینی شد اما این تلاش در آن زمان ناکام ماند.
در سال1367 وزارت پست و تلگراف اقدام به طراحی تلفن سیار کرد و با یک تجدید نظر در این طرح، در سال1372 تجهیزات آن خریداری شد و در 19مرداد‌ماه 1373 فاز اول این طرح با ظرفیت 10هزار شماره‌ آغاز به‌کار کرد. اکنون سه اپراتور تلفن همراه در ایران فعال هستند و چند اپراتور منطقه‌ای نیز فعالیت می‌کنند و تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده به بیش از 70میلیون رسیده است .
اولین آگهی که برای معرفی تلفن همراه آن زمان در روزنامه های سیاه و سفید اطلاعات و کیهان به چاپ رسید با این متن همراه بود. "شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد." در این آگهی آمده بود که 5 هزار شماره ثبت نام به عمل خواهد آمد و یک ماه بعد از ثبت نام واگذاری ها صورت می گیرد. این شبکه در آن زمان تنها محدوده تهران بزرگ را از شرق به سرخه حصار، از غرب به ابتدای عوارضی جاده کرج، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به ارتفاعات شمال تهران محدود می کرد و تنها از ساعت 8 صبح تا 8 شب قابل دسترس بود .
ارائه اولین سیم کارت تلفن همراه در دوران وزارت دکتر غرضی در دولت هاشمی رفسنجانی صورت گرفت. در آن زمان متقاضیان سیم کارت باید یک چک بانکی به مبلغ 5 میلیون ریال بابت هزینه اشتراک، هزینه نصب و بهای گوشی پرداخت می کردند.
بهره برداری از اولین فاز شبكه تلفن همراه كشور، در مرداد ماه سال 1373 در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی و با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد. در سال 1374 تعداد تلفن های دایری به 15907 شماره افزایش یافت و افزون بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبكه تلفن همراه قرار گرفت.

(پیامک تلفنی در ایران)
در ایران استفاده از سرویس پیامک تلفنی اولین بار در سال ۱۳۸۱ به بهره‌برداری رسید و به سرعت رایج شد. آمار مخابرات ایران نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۲۲ میلیون پیامک در ایران ردوبدل می‌شود. البته این رقم در اعیاد و مناسبت‌های خاص بیشتر می‌شود. مناسبت‌ها بسیار گوناگون‌اند .

(اینترنتی شدن تلفن‌های همراه)
تلفن همراه شرکت چند ملیتی نوکیا مدل ۷۱۱۰ که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد نخستین تلفنی بود که می‌توانست بدون سیم به شبکه اینترنت وصل شود. با این اقدام امکان دسترسی از راه تلفن همراه به شبکه اینترنت میسر شد .

(کامپیوترهای کوچولو)
فناوری صنعت تلفن همراه به شدت توسعه می‌یافت. به تدریج رنگ به تلفن‌های همراه راه یافت، امکان پخش موزیک، شنیدن رادیو و دیدن ویدئو در این دستگاه‌های کوچک بوجود آمد. دسترسی به اینترنت بسیار تسهیل گشت و قرار است تا چند سال دیگر دیدن تلویزیون در تلفن همراه نیز به استاندارد تلفن همراه اضافه شود .

(دوره‌ آی‌فون)
کنسرن وسایل الکترونیکی اپل، در سال ۲۰۰۷ میلادی با ارائه آی‌فون به بازار انقلابی در تلفن‌های همراه بوجود آورد. آی‌فون صفحه کلید ندارد و از صفحه حساس لمسی بهره می‌گیرد که می‌توان با آن تایپ کرد، شماره گرفت و برنامه‌های گوناگون مبتنی بر وب و سیستم‌عامل را اجرا کرد. آی‌فون نخستین تلفن همراهی است که فرمان‌های مختلف در آن به راحتی اجرا می‌شوند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تاریخچه ی تلفن همراه 10 سال 8 ماه ago #25712

dariaft shod mamnon
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی