یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بیمه و گسترش آن در ایران

بیمه و گسترش آن در ایران 9 سال 8 ماه ago #100752

بیمه و گسترش آن در ایران
توسعه فرهنگ بیمه در کشور، در برگیرنده مفاهیم متعددی از دیدگاه های گوناگون می باشد. از جمله این موارد، درک جامعه از استفاده از بیمه است
در بررسی های جامعه شناسی از مردم ایران، مشخص گردیده است که اکثریت اقشار جامعه با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی در مقابله با ریسک های موجود، بسیار افراد ریسک گریزی هستند. این در حالیست که سهم سرانه مردم از حق بیمه صادره که همانا نشان دهنده ضریب نفوذ بیمه می باشد، بسیار پائین است. در این زمینه علت را می توان در خصوص مشکلات فرهنگی مردم از مفهوم بیمه دانست. چنانچه مفاهیم انتقال ریسک به غیر و میزان قدرت تحمل ریسک توسط هر یک از آحاد جامعه در فرهنگ مردم نهادینه گردد، گامی بزرگ در زمینه توسعه فرهنگ بیمه در کشور برداشته شده است.
در این صورت جامعه هدف بیمه را درک خواهد کرد و حق بیمه نه تنها مفهوم هزینه را از دست خواهد داد، بلکه به یک سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل خواهد شد. پیروی از قوانین دقیق و جامع نیز در جوامع پیشرفته سبب گردیده است تا نگاه مردم نسبت به این صنعت متمایز گردد. در بسیاری از کشور های جهان، دولت ها با استفاده از زیر ساخت بیمه های اجتماعی، فرهنگ بیمهرابهصورتبنیادیدربینمردم گسترشمیدهند. اینامرسببمیگرددتاعلاوهبربینشمثبتافرادنسبت به فرهنگ بیمه، خرید بیمه نامه را از نکات ضروری دانسته و با وجودیکه در بسیاری از موارد می توانند ریسک مربوطه را نگهداری نمایند، انتقال آن را به شرکت های بیمه گر ارجح می دانند. از سوی دیگر، شرکت های بیمه گر نیز با گسترش خدمات خود و همچنین پیش بینی که از نیاز های بیمه ای مردم به دست می آورند، خدمات متنوع و جدیدی را با در نظر گرفتن نیاز جامعه هدف به بازار عرضه می نمایند. در این زمینه مدل های جدید آماری و همچنین محاسباتی، نرخ های رقابتی را تولید کرده و ارزش ارائه خدمات بیمه ای با در نظر گرفتن بازار عرضه آن روند کاهشی را در پیش داشته است
و نظریه در خصوص فرهنگ سازی بیمه مطرح می شود گروهی معتقدند فرهنگ سازی بیمه به عهده بیمه گران است چرا که بسیاری معتقدند که بیمه فروختنی است نه خریدنی و گروهی اعتقاد دارند بخش های دیگر از جمله آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و رسانه ها نیز در این فرهنگ سازی وظیفه دارند .در این خصوص محمدرضا عباسی مدیرعامل بیمه معلم می گوید: پیشرفت و توسعه بیمه با توسعه اقتصادی کشور ها متقارن است . بهبود وضعیت اقتصادی و سطح استاندارد های زندگی موجب پیشرفت و توسعه بیمه خواهد شد ، به طور متقابل پیشرفت اشاعه بیمه نیز در بهبود وضع معیشت افراد و توسعه اقتصادی کشور ها موثر خواهد بود..
در مقابل این فرهنگ سازی مهمترین مسأله ضد فرهنگی موجود، عدم اطمینان مردم به امور بیمه گری و همچنین دلالان رسمی صنعت بیمه در بازار است. با افزایش تعدد لایه های فروش و حضور سایر واسطه ها از جمله بازاریابان، انتفاع مالی فروشنده و افزایش کارمزد فروش سر لوحه امور قرار گرفته و این خود پایه ای است بر کاهش اطمینان مردم از بیمه نامه ای که خریداری می نمایند. در واقع هنگامی که ارزانتر بودن و یا در دسترس بودن خدمات ملاک اصلی برای انتخاب بیمه نامه از سوی مشتریان می باشد، سایر شرایط بیمه نامه مد نظر قرار نگرفته و این امر خود باعث می گردد تا در زمان مورد نیاز، خدمات مناسبی را دریافت ننمایند. همچنین کاهش شرایط درآمدی افراد سبب گردیده است تا در زمان بروز حادثه، بیمه را محلی برای درآمد خود به حساب آورند. این مورد و سایر موارد مشابه، نشان دهنده چالش های پیش روی صنعت بیمه در گسترش و توسعه فرهنگ بیمه در کشور است
http://banker.ir/news/5162/راهکار-گسترش-و-توسعه-فرهنگ-بیمه
http://www.mihania.ir/view/840.aspx
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده