شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: قوه مقننه

قوه مقننه 10 سال 8 ماه ago #34364

قوه مقننه
قوه مقننه بخشی از نظام جمهوری اسلامی ایران است که کار تهیه و تصویب قوانین عمومی کشور را بر عهده دارد. قوه مقننه از دو نهاد اصلی تشکیل شده است:مجلس شورای اسلامی که در آن نمایندگان منتخب مجلس، قوانین گوناگون مورد نیاز کشور را تهیه، تعدیل و تصویب می کنند.
شورای نگهبان قانون اساسی که کار نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و انطباق آنها با قانون اساسی و شرع را بر عهده دارد.
مجلس شورای اسلامی:
مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای حکومتی اصلی در نظام جمهوری اسلامی ایران است. این مجلس بدنه اصلی قوهٔ مقننهٔ این کشور است. مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ جایگزین مجلس شورای ملی شد.
اعضای این مجلس برای یک دورهٔ چهارساله و با رای مردم انتخاب می‌شوند. تمامی نامزدهای این مجلس باید ابتدا توسط شورای نگهبان قانون اساسی به تأیید برسند. در ضمن پس از تشکیل مجلس نیز تمامی لایحه‌ها و طرح‌های تصویبی مجلس باید به تأیید شورای نگهبان برسد.
نمایندگان این مجلس از حوزه های انتخاباتی در شهرها و استان‌های این کشور انتخاب می‌شوند. بعلاوه بعضی اقلیت‌های ایران همچون مسیحیانِ ارمنی و آشوری، یهودیها و زرتشتیها نیز در این مجلس نماینده‌هایی دارند.
رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حداد عادل است.
شورای نگهبان قانون اساسی:
در نظام جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان، شورایی است دوازده نفره که شش عضو آن فقهایی هستند که به حکم مستقیم رهبر نصب و عزل می‌‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی می‌‌باشند که با معرفی رییس قوه قضاییه و تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، انتخاب می‌‌شوند.
تمامی قوانین مجلس شورای اسلامی و صلاحیت تمامی نامزدهای اکثر انتخابات سراسر کشور باید ابتدا به تایید این شورا برسند.
وظایف:
نخستین وظیفه شورای نگهبان نظارت بر تدوین قوانین در مجلس شورای اسلامی است. این شورا وظیفه دارد هر قانون تصویب شده در مجلس رابا قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام مطابقت دهد که در صورت مطابقت داشتن، لایحه یا طرح مجلس را تائید می‌کند. در صورت عدم مطابقت، آن لایحه یا طرح به مجلس برگردانده می‌‌شود تا مجلس اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را بررسی کند. در صورت پافشاری مجلس بر نظر خود، طرح یا لایحه مورد نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌‌شود.
دومین وظیفه شورا نظارت بر کلیه انتخابات کشور است. شورای نگهبان موظف است صلاحیت همه نامزدهایی که جهت شرکت در هر انتخابات به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور ثبت نام می‌کنند را بررسی نموده و پس از آن اجازه شرکت در انتخابات را به آن کاندیدا بدهد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده