سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس داده شده پانزده تیر

خلاصه درس داده شده پانزده تیر 10 سال 10 ماه ago #14864

خلاصه درس پانزدهم تیر
حقوق را می توان به حقوق خصوصی وحقوق عمومی تقسیم کردکه حقوق خصوصی روابط شخصی افراد مبتنی بر اراده شخص می باشد ولی حقوق عمومی به روابط بین قوه های مجریه و مقننه و سایر نهادهای سیاسی وغیره می باشد و همچنین در حقوق خصوصی اساسی روابطی که موضوع آن نظم و مقررات است ساده تر از حقوق عمومی است ولی آثار و نتایج در حقوق عمومی در بر گیرنده عموم می باشد ونیز حقوق عمومی با خود حاکمیت در رابطه است .
حقوق اساسی برای جلوگیری از استبداد وظلم حاکم ها و رژیمهای سابق وبرای ایجاد نضم و مقررات قبل از قرن 18 در زمان مشروطیت در ایران بوجود آمد .
حقوق اساسی یکی از حقوق داخلی عمومی است که شکل حاکمیت و وظایف و اختیارات قوای عالیه و روابط این قوا و نهادها با هم می باشد ونیز حقوق مردم باید حاکمیت به آن احترام قایل باشد .
منبع قانون اساسی در ایران قرآن،سنت ،است ، این منابع همان قرآن وسنت و.... ورای مردم تعیین می شود بعد شورای نگهبان آن قوانین وضع شده را با شرع تطبیق می دهد اگر با شرع مغایرت نداشته باشد آن قانون به تصویب می رسد .
قانون اساسی در هر کشور متفاوت است در بعضی کشورها مستقیما خود حاکمان تصویب می کنند و دربعضی از آنها خود مردم دخالت دارند ودر بعضی دیگر 50 درصد مردم دخالت دارند وقانون اساسی شالوده سیستم حکومت هر کشور واساس حقوق آنمحسوب می شود.
آخرين ويرايش: 10 سال 10 ماه ago توسط سمیه کاظم زاده.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده