دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ارائه مجدد خلاصه مطلب حقوق اساسی

ارائه مجدد خلاصه مطلب حقوق اساسی 10 سال 8 ماه ago #35767

  • شهره شاه ميرزايي
  • شهره شاه ميرزايي's Avatar
شورای نگهبان مرجع تشخیص صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی

بعد از مقام رهبری مهمترین وظایف و اختیارات به شورای نگهبان اختصاص یافته است. از جمله: محافظت از قانون اساسی، نظارت بر کلیه مصوبات قوه مقننه، تنظیم قوانین مربوط به مجلس خبرگان رهبری، تائید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری و...

براساس اصل 99 دلایلی وجود دارد که تائید می کند هیچ یک از مراجع برای تعیین صلاحیت، مناسبتر از شورای نگهبان نیست:

1-هیچیک از اشکالاتی که برای قوه مجریه به عنوان مرجع تشخیص صلاحیت برشمردیم برای شورای نگهبان نمی توان فرض کرد. خصوصاً اینکه شورای نگهبان در راس قوه مقننه هم قرار داده شده است.

2- اعضای شورای نگهبان شامل 6 فقیه عادل و مجتهد اگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز که توسط رهبر منصوب می شوند و 6 حقوقدان مسلمان که از طرف رئیس قوه قضاییه پیشنهاد و بوسیله مجلس انتخاب می شود. نمایندگان سه قوه به نحوی در آن حضور دارند زیرا رهبری نیمی از اعضای آن را منصوب می نماید. در انتخاب نیم دیگر آن، هر دو قوه قضاییه و مقننه نقش اساسی دارند.

3- در صورت رد صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری نمی توان گفت فرد مردود مستلزم بی عدالتی شده است، زیرا ملاکهایی وجود دارد که تعیین می کند شورای نگهبان به عنوان ناظر بر مصوبات مجلس است و اختیار ابطال انتخابات حوزه انتخابیه را داراست برای همین مرجعی صلاحیتدار و شایسته است.

4- با بررسی در قوانین انتخابات 59 به این نتیجه می رسیم که بهترین مرجع شورای نگهبان است. در آن زمان شورای نگهبان حتی صلاحیت عده ای را هم رد کرد که در آن زمان هیچ مرجعی آن را خارج از وظایف شورای نگهبان ندانسته است.


پاره ای از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی:

تعیین صلاحیت داوطلبان نمایندگی توسط شورای نگهبان نمی تواند به استناد اصل 99 باشد بلکه به استناد اصل 62 قانون اساسی مجلس موظف به تدوین قانون راجع به انتخابات از جمله نظارت شورای نگهبان می باشد که باید مرجع تشخیص صلاحیت و ارزیابی کاندیداها براساس شرایط ذکور در قانون انتخابات را معین کند که صالح ترین آن مرجع شورای نگهبان است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام

رفع احتلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان

وظایف و صلاحیتهای مجمع تشخیص مصلحت نظام

1- تصویب مصوبات مورد اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان
2- مشاوره در اموری که رهبر به مجمع ارجاع می دهد.
3- تشکیل شورای رهبری
4- شورای بازنگری قانون اساسی

ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

اعضا مرکب از دو گروه ثابت و متغیرند که همه آنها را مقام رهبری تعیین می نماید. علاوه بر فقهای شورای نگهبان اسامی روسای سه قوه وقت و دادستان کل کشور و نخست وزیر و نیز یکی از فقهایی بیت معظم آن حضرت. که این جمع 12 نفره اعضای ثابت و بتناسب طرح یا لایحه مورد بحث هم وزیر مربوطه به عنوان عضو متغیر در جلسات مجمع گردهم می آمدند و به انجام وظیفه محوله می پرداختند.
علاوه بر این برخی از فقهای شورای نگهبان معتقدند اصل 91 که می گوید: "شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز"
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: رضا بازرگان