جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 


  • صفحه:
  • 1
  • 2
  • 3

موضوع: طرح سوال 2

طرح سوال 2 10 سال 8 ماه ago #31347

پدیده انبوه خلق که ترجمه اصطلاح CROWD در انگلیسی وfoule در زبان فرانسه است برای اولین بار توسط "گوستاولوبون" فرانسوی مطرح گردیده است . "گوستاولوبون" سه چیز را علت پدیده رفتار انبوه خلق می‌داند: نخست احساس قدرت شکست ناپذیری است که توجه به مجازات و ترس از مجازات را در او تضعیف می‌کند, دوم پدیده سرایت و تقلید است و سوم تلقین پذیری زیاده از حد است .
ظاهراً گوستاولوبون زمانی به تحلیل این پدیده پرداخته است که جنبش ها و اعتراضات کارگری قرن نوزدهم بر علیه کارفرمایان بیرحم و استثمارگر سراسر اروپای غربی را فراگرفته بود و وی نیز به منظور بی هدف و بی معنی جلوه دادن این اعتراضات که احتمالاً در ارتباط با اضافه دستمزد ,مسکن و وضعیت رفاهی صورت می‌گرفته است, همه آنها را از نوع انبوه خلق که وی آنرا ( موجودی خاص و خطرناک) می‌نامند تلقی نموده است.
Mass توده، جامعه توده وار، فرهنگ توده ای، رسانه های توده ای، انسان توده ای، وسایل ارتباط جمعی، فرهنگ عامه
مطالعه علمی پدیده‌های زندگی جمعی از اواخر قرن نوزدهم مورد توجه دانشمندان قرار گرفت، در این راستا، پدیده توده که پیش از رواج آن مفاهیمی همچون "انبوه خلق" و "عامه یا همگان" بهترین معرف پدیده‌های زندگی جمعی به‌شمار می‌رفتند، توسط گابریل تارد به طور منسجم مطرح شد و گوستاولوبون نیز در قرن نوزدهم به‌عنوان اولین دانشمند، روان‌شناسی آن‌را به تحلیل کشید. باید دانست که هربرت بلومر آمریکایی یکی از اولین اعضای مکتب شیکاگو در واقع اولین کسی بود که چارچوب نظری روشنی در باب توده ارائه نمود. وی مخاطبان را به‌عنوان شکلی جدید از تجمع بشری در نظر آورد و این پدیده را یک توده نامید و آن‌را از اشکال قدیمی‌تر به‌ویژه گروه، انبوه خلق و عامه مردم متمایز ساخت. "بلومر" تعریف اولیه توده را با استفاده از فرق‌هایی که با سایر انواع جمع‌هایی که در زندگی اجتماعی یافت می‌شود -به‌ویژه گروه، انبوه خلق و همگان دارد- ارائه کرد.
در یک گروه کوچک، همه اعضا یکدیگر را می‌شناسند، بر عضویت مشترکشان در گروه آگاهی دارند. ارزش هایشان مشترک است. نوعی ساختار روابط دارند که در طول زمان نسبتاً پایدار است و در خدمت هدف خاصی است. "انبوه خلق" بزرگ‌تر است، اما هنوز محدود به حدودی قابل مشاهده و جایی مشخص است هر چند انبوه خلق موقتی است و به‌ندرت دوباره با همان ترکیب اولیه تشکیل می‌شود. البته احتمال می‌رود که هویت و روحیه مشترک بالایی وجود داشته باشد اما معمولاً ترکیب اخلاقی و اجتماعی آن ساختار و نظم معینی ندارد. البته انبوه خلق می‌تواند دست به عمل بزند اما اغلب اعمالش خصلت انفعالی، عاطفی و غیرعقلانی دارد. نوع سومی که هربرت بلومر "همگان" می‌خواند که بسیار بزرگ، پراکنده و پایدار است معمولاً حول موضوع یا هدف مربوط به زندگی عموم مردم تشکیل شده و هدف اولیه‌اش پیش‌برد منافع یا عقیده‌ای خاص و تحقیق دگرگونی سیاسی است. "همگان" عنصری اساسی در نهاد سیاسی دموکراتیک و مبتنی است بر آرمان برخورد عقاید در چارچوب یک نظام سیاسی باز و غالباً از بخش‌های آگاه‌تر جامعه تشکیل می‌شود. پیدایش "همگانی" از نگاه مشخصه نظام‌های دموکراسی لیبرال مدرن بوده و با ظهور روزنامه حزبی یا بورژوا در پیوند بوده است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

طرح سوال 2 10 سال 8 ماه ago #31355

پدیده انبوه خلق که ترجمه اصطلاح CROWD در انگلیسی وfoule در زبان فرانسه است برای اولین بار توسط "گوستاولوبون" فرانسوی مطرح گردیده است . "گوستاولوبون" سه چیز را علت پدیده رفتار انبوه خلق می‌داند: نخست احساس قدرت شکست ناپذیری است که توجه به مجازات و ترس از مجازات را در او تضعیف می‌کند, دوم پدیده سرایت و تقلید است و سوم تلقین پذیری زیاده از حد است .
ظاهراً گوستاولوبون زمانی به تحلیل این پدیده پرداخته است که جنبش ها و اعتراضات کارگری قرن نوزدهم بر علیه کارفرمایان بیرحم و استثمارگر سراسر اروپای غربی را فراگرفته بود و وی نیز به منظور بی هدف و بی معنی جلوه دادن این اعتراضات که احتمالاً در ارتباط با اضافه دستمزد ,مسکن و وضعیت رفاهی صورت می‌گرفته است, همه آنها را از نوع انبوه خلق که وی آنرا ( موجودی خاص و خطرناک) می‌نامند تلقی نموده است.
Mass توده، جامعه توده وار، فرهنگ توده ای، رسانه های توده ای، انسان توده ای، وسایل ارتباط جمعی، فرهنگ عامه
مطالعه علمی پدیده‌های زندگی جمعی از اواخر قرن نوزدهم مورد توجه دانشمندان قرار گرفت، در این راستا، پدیده توده که پیش از رواج آن مفاهیمی همچون "انبوه خلق" و "عامه یا همگان" بهترین معرف پدیده‌های زندگی جمعی به‌شمار می‌رفتند، توسط گابریل تارد به طور منسجم مطرح شد و گوستاولوبون نیز در قرن نوزدهم به‌عنوان اولین دانشمند، روان‌شناسی آن‌را به تحلیل کشید. باید دانست که هربرت بلومر آمریکایی یکی از اولین اعضای مکتب شیکاگو در واقع اولین کسی بود که چارچوب نظری روشنی در باب توده ارائه نمود. وی مخاطبان را به‌عنوان شکلی جدید از تجمع بشری در نظر آورد و این پدیده را یک توده نامید و آن‌را از اشکال قدیمی‌تر به‌ویژه گروه، انبوه خلق و عامه مردم متمایز ساخت. "بلومر" تعریف اولیه توده را با استفاده از فرق‌هایی که با سایر انواع جمع‌هایی که در زندگی اجتماعی یافت می‌شود -به‌ویژه گروه، انبوه خلق و همگان دارد- ارائه کرد.
در یک گروه کوچک، همه اعضا یکدیگر را می‌شناسند، بر عضویت مشترکشان در گروه آگاهی دارند. ارزش هایشان مشترک است. نوعی ساختار روابط دارند که در طول زمان نسبتاً پایدار است و در خدمت هدف خاصی است. "انبوه خلق" بزرگ‌تر است، اما هنوز محدود به حدودی قابل مشاهده و جایی مشخص است هر چند انبوه خلق موقتی است و به‌ندرت دوباره با همان ترکیب اولیه تشکیل می‌شود. البته احتمال می‌رود که هویت و روحیه مشترک بالایی وجود داشته باشد اما معمولاً ترکیب اخلاقی و اجتماعی آن ساختار و نظم معینی ندارد. البته انبوه خلق می‌تواند دست به عمل بزند اما اغلب اعمالش خصلت انفعالی، عاطفی و غیرعقلانی دارد. نوع سومی که هربرت بلومر "همگان" می‌خواند که بسیار بزرگ، پراکنده و پایدار است معمولاً حول موضوع یا هدف مربوط به زندگی عموم مردم تشکیل شده و هدف اولیه‌اش پیش‌برد منافع یا عقیده‌ای خاص و تحقیق دگرگونی سیاسی است. "همگان" عنصری اساسی در نهاد سیاسی دموکراتیک و مبتنی است بر آرمان برخورد عقاید در چارچوب یک نظام سیاسی باز و غالباً از بخش‌های آگاه‌تر جامعه تشکیل می‌شود. پیدایش "همگانی" از نگاه مشخصه نظام‌های دموکراسی لیبرال مدرن بوده و با ظهور روزنامه حزبی یا بورژوا در پیوند بوده است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

طرح سوال 2 10 سال 8 ماه ago #31382

با سلام
انواع انبوه خلق و نیز ویژگیهای توده را نیز مورد توجه قرار دهید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

طرح سوال 2 10 سال 8 ماه ago #31419

ترجمه:crowd : جماعت یا انبوه خلق
به گرد آمدن موقتی افرادی دارای مقصد یا علاقه ای مشترکی که از لحاظ فیزیکی در تماس با یکدیگر قرار دارند و دارای انواع گوناگون است

ترجمه (mass): توده
ویژگی های توده :
1- افراد بی نام و نشان که همدیگر را نمی شناسند.
2- دارای روح واحد جمعی است.
3- عدم تچانس و ناهمگون یعنی مردم از نظر طبقاتی ، شغل ، تحصیل و اقتصادی متفاوتند .
4- عدم انسجام اعضاء ، توده فاقد هرگونه سازماندهی است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

طرح سوال 2 10 سال 8 ماه ago #31887

  • شهرام الف
  • شهرام الف's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 119
  • Thank you received: 23
از نگاه هربرت بلومر جامعه شناس معاصر آمریکایی صاحب نظر مکتب کنش متقابل در تعریف اولیه “ توده ” با استفاده از فرق هایی که سایر انواع جمع هایی که در زندگی اجتماعی یافت می شود . به ویژه گروه ، انبوه خلق و همگان دارد ارائه می کند .
در یک گروه کوچک ، همه اعضا یکدیگر را می شناسند ، بر عضویت مشترکشان در گروه آگاهی دارند . ارزش هایشان مشترک است . نوعی ساختار روابط دارند که در طول زمان نسبتاً پایدار است و در خدمت هدف خاصی است . اما “ انبوه خلق ” بزرگ تر است ، و هنوز محدود به حدودی قابل مشاهده و جایی مشخص است هر چند انبوه خلق موقتی است و به ندرت دوباره با همان ترکیب اولیه تشکیل می شود . البته احتمال می رود که هویت و روحیه مشترک بالایی وجود داشته باشد اما معمولاً ترکیب اخلاقی و اجتماعی آن ساختار و نظم معینی ندارد . البته انبوه خلق می تواند دست به عمل بزند اما اغلب اعمالش خصلت انفعالی ، عاطفی و غیر عقلانی دارد .

انبوه خلق گروه بی سازمان یا شبه گروه تلقی می‌گردد که در نتیجه مجاورت مکانی بین عده‌ای و در ارتباط با محرک واحدی, شکل می‌گیرد. چنین انبوهی که بدلیل ازدهام یا حادثه خاصی بوجود می‌آید, دارای ویژگیهایی است که آنرا با گروه اجتماعی متمایز می‌کند:

انتقال سریع هیجانات افراد به یکدیگر, بدین صورت که افراد تابع احساسات و هیجانات آنی گردیده و در اندک زمانی هیجانات شدید تمام افراد را فرا می‌گیرد.


شخصیت افراد تحت تاثیر شدید احساسات و هیجانات در جمع مستحیل گردیده و تابعی از هیجانات جمعی می‌گردد.


در انبوه خلق تشکل سازمانی دیده نمی‌شود.


انبوه خلق بر اساس هدف قبلی و از پیش اندیشیده‌ای استوار نیست.


در انبوه خلق سرعت انتقال احساسات به حدی است که افراد فرصت تفکر و تعقل در مورد عملی را که انجام می‌دهند ندارند.


پدیده انبوه خلق که ترجمه اصطلاح CROWD در انگلیسی وfoule در زبان فرانسه است برای اولین بار توسط "گوستاولوبون" فرانسوی مطرح گردیده است . "گوستاولوبون" سه چیز را علت پدیده رفتار انبوه خلق می‌داند: نخست احساس قدرت شکست ناپذیری است که توجه به مجازات و ترس از مجازات را در او تضعیف می‌کند, دوم پدیده سرایت و تقلید است و سوم تلقین پذیری زیاده از حد است .
ظاهراً گوستاولوبون زمانی به تحلیل این پدیده پرداخته است که جنبش ها و اعتراضات کارگری قرن نوزدهم بر علیه کارفرمایان بیرحم و استثمارگر سراسر اروپای غربی را فراگرفته بود و وی نیز به منظور بی هدف و بی معنی جلوه دادن این اعتراضات که احتمالاً در ارتباط با اضافه دستمزد ,مسکن و وضعیت رفاهی صورت می‌گرفته است, همه آنها را از نوع انبوه خلق که وی آنرا ( موجودی خاص و خطرناک) می‌نامند تلقی نموده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

طرح سوال 2 10 سال 8 ماه ago #35157

Mass به معنای توده که یک سری ارزشهای مثبت و منفی در ذهن ایجاد می کند .

ویژگی های توده : 1- افراد بی نام و نشان که همدیگر را نمی شناسند .

2- دارای روح واحد جمعی است .

3- عدم تچانس و ناهمگون یعنی مردم از نظر طبقاتی ، شغل ، تحصیل و اقتصادی متفاوتند.

4- عدم انسجام اعضاء ، توده فاقد هرگونه سازماندهی است.

ارزش های مثبت توده مثل مردم زحمتکش و ارزشهای منفی توده مثل مردم جاهل فقدان فرهنگ و دانش .

crowd به معنای جماعت است.

جمع شدن موقتی افرادی که دارای هدف و علایق مشترک هستند و از نظر فیزیکی در ارتباط و تماس با یکدیگر هستند .

انبوه خلق دو نوع می باشند : 1- جماعت تصادفی که کاملا اتفاقی به هم برخورد می کنند .

2- جماعت فعال که دنبال هدف های خارجی فعال هستند.

جماعت فعال شامل خشمگین و جماعت وحشت زده است .

جماعت خشمگین شامل :

الف ) غوغا که جماعتی گفته می شود که اعضای آن برای هدف کوتاه مدت تشکیل شده اند

ب) آشوب که به رفتار سرشار از خشم جماعتی گفته می شود که کمتر سازمان یافته است و وحدت کمتری نسبت به غوغا دارند

جماعت وحشت زده شامل :

الف ) هراس اجتماعی

ب ) جماعت نمایشی

ج) هسیتری توده ای

د) جماعت قراردادی را شامل می شود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
  • صفحه:
  • 1
  • 2
  • 3
مدیران انجمن: سعیده حاج علی