جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحلیل فیلم دایره زنگی

تحلیل فیلم دایره زنگی 10 سال 8 ماه ago #34032

دایره زنگی در نگاه اول کمدی می نماید، اما دقت بیشتر در آن، درامی اجتماعی را پیش روی مخاطب قرار می‏دهد که فراتر از رویه تصویری فیلم درباره کشمکش ساکنان یک آپارتمان مسکونی در مسائل مختلف، حول موضوع دیش های ماهواره روی پشت بام ساختمان است. هر دیش ماهواره ای که به هنگام ترددهای روزانه در شهر، بر بام منازل می‏بینیم دستی است که همه روزه به نشانه نافرمانی مدنی، در سرپیچی از قانون، ناخودآگاهانه بالا آمده است.
فیلم فارغ از نقدهای مختلفی که می توان بر جنبه های گوناگون آن وارد کرد، در بطن خود حاوی نکته های کاملا برانگیزاننده است؛ عادی شدن موضوعی به نام ماهواره برای حداقل تعداد زیادی از شهروندان در اقشار مختلف (خانواده سنتی و مدرنیته و امروزی - به عنوان جامعه گمن شافت و گزل شافت تونیس) افراد با وضع زندگی گوناگون و خلق و خوی مختلف به انبوهی مبدل می شوند که نوعی روحیه جمعی با احساس و عمل یکسان و چالش ها و پیامدهای عرفی و قانونی این قانون شکنی همگانی. (نظریه ارتباطی روانشناسی گوستاولوبون) و همچنین تقلید افراد از یکدیگر در مسائل جامعه (نظریه نقطه عزیمت گابریل تارد)
این فیلم از ابتدا با صدای دزد دزد پیامی پنهان دارد و آن اینکه آدمها در مسائل زندگی آنچنان غرق موارد جزئی و بی اهمیت می شوند که گاه اصول و موارد مهم را نمی بینند و فراموش می کنند که در کدام مورد باید جدی برخورد کنند و داشتن نظرات متفاوت تک تک افراد نسبت به مسائل روز ولی در کل با در کنار هم قرار گرفتن تصمیم های معقولانه تری می گیرند (نظریه موزائیکی هارولد اینیس و مک لوهان ) افراد فیلم آنطور درگیر موضوع ماهواره شده اند که از زندگی خود غافل بودند و بی تفاوتی مسئولان و قانونگذاران درباره قانون شکنی روزمره ای که کاملا به عنوان یک نافرمانی مدنی علنی روزانه قابل تحلیل است.
ریختن آبروی قانون و عادت همگانی به بی احترامی نسبت به قانون، تنها یکی از نتایج ناخوشایند ناکارآمدی نسبی قانونی است که زمانی ممکن بود کارآمد باشد. در خصوص پررنگ کردن ماهواره و عدم رعایت قانون(نظریه برجسته سازی شاو و مک کاب)
صحبت در این نیست که قانون منع دریافت برنامه های ماهواره‏ای لغو یا اصلاح شود، صحبت در این است که وضعیت کنونی به وضوح نامناسب است و می بایستی برای ادامه وضع موجود فکر اساسی کرد. و قانونی که برای شکستن وضع می‏شود، حفظ می‏شود یا اصلاح نمی شود، نه تنها تفاوت چندانی با بی‏قانونی ندارد بلکه تاثیرات منفی خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت.
و اینکه در این فیلم فرد باید خودش پیام را انتخاب کند (نظریه دو یا چند مرحله ای بودن بودن پیام - نیومن سیمپسون)

البته قابل ذکر است در تحلیل خانم شمس و دوستان محترم به اکثر موارد اشاره شده که بنده به دلیل تکرار از ارائه آن صرفنظر می نمایم و به همین مقدار اکتفا می نمایم ، امیدوارم قابل قبول باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید میرشاهی