خوش آمديد,
مهمان
|
|
اهداف
انتظار مي رود كه در پايان اين دوره آموزشي، فراگيران قادر باشند -1 انواع پيام را نام ببرند. -2 ويژگي هاي طراحي پيام را بيان نمايند. -3 نكات لازم در تدوين محتواي پيام را بيان نمايند. -4 مراحل توليد يك پيام ارتباطي را توضيح دهند. -5 ويژگي هاي يك پيام اثربخش در زمان توليد راتوضيح دهند. -6 مراحل لازم در پيش آزمون پيام را بيان نمايند. 3 انواع پيام پيام هاي دستوري: در اين نوع پيام ها، براي انجام فعال توصيه مي شود و به گيرنده پيام مي گويد چه كاري را انجام دهد يا ندهد. پيام هاي آگاهي دهنده: اين نوع پيام ها حقايق، اطلاعات، باورها و ساير اطلاعات را در خود دارند. پيام هاي ترغيب كننده: هدف آن تحت تاثير قرار دادن، متقاعد كردن و يا تشويق مخاطب به پذيرش يا عمل به چيزي است. پيام هاي ارتباطي: هدف اصلي در يك پيام ارتباطي، ايجاد و حفظ رابطه ميان طرفين ارتباط است. - انواع سبك پيام جاذبه عاطفي در برابر جاذبه منطقي: گاهي پيام با تمركز بر روي احساسات مخاطب سعي در جلب توجه او و ترغيب براي پذيرش محتواي پيام دارد و گاه تاكيد پيام بر استدلال است. معمولا پيام هاي با بار عاطفي اثربخش تر هستند. جاذبه مثبت در برابر جاذبه منفي: در مواردي تاكيد پيام بر نتايج مثبت مربوط به محتواي پيام است و در موارد ديگر به نتايج منفي حاصل از رفتار اشاره مي شود. افراد به پيام هاي مثبت بهتر از پيام هاي منفي پاسخ مي دهند. جاذبه جمعي در برابر جاذبه شخصي: گاهي در پيام تاكيد بر فوايد جمعي ايده يا رفتار است و گاه به نتايج مربوط به خود فرد پرداخته مي شود. پيام با نتيجه گيري مشخص در برابر پيام با نتيجه گيري باز: مواردي كه در پيام نتيجه گيري مشخصي ارائه مي شود، در مقابل موارد ديگري كه نتيجه گيري برعهده مخاطب گذاشته مي شود. 4 طراحي پيام پيامي كه محتواي خوبي را با خود داشته باشد ولي اين محتوا بدون برخورداري از طراحي درست و استاندارد ارائه شود، محكوم به شكست و بي توجهي است. توليد پيام مجموعه اي از دانش و هنر است. - ويژگي هاي طراحي پيام -1 اجتناب از ارائه چند ايده به طور همزمان در يك پيام -2 تناسب با فرهنگ و زبان مخاطب: گاهي عدم همخواني پيام با فرهنگ و زبان مخاطب باعث مي شود گيرنده پيام آن را متعلق به خود نداند و در نتيجه آن را نمي پذيرد و به آن عمل نمي كند. -3 معرفي موقعيت ها و شخصيت هاي واقعي: پيامي كه با استفاده از موقعيت هاي آشنا و واقعي طراحي شده باشد، براي مخاطب آشنا و قابل باور تلقي مي شود. -4 شيوه متمايز پيام: استفاده از نوآوري در شيوه ارائه پيام، مي تواند به جذابيت و تشويق مخاطب براي توجه به آن منجر گردد. فرم تكراري پيام در ذهن گيرنده، محتواي تكراري را تداعي مي كند. -5 ماندگاري در حافظه 5 - ماندگاري در حافظه توليدكنندگان پيام بايد قادر باشند با استفاده از ابزار و روش هاي مختلف به ماندگاري محتوا و شكل پيام در حافظه مخاطب كمك كنند. به اين موارد توجه كنيم: وقتي ايده موجود در يك پيام به صورت تقويت شده ارائه شود، مخاطب با هوشياري بيشتري به آن توجه خواهد كرد و احتمال ماندگاري آن در يادمان بيشتر خواهد شد. كاهش آشفتگي ذهن مخاطب: ذهن آشفته مانند اتاقي شلوغ و به هم ريخته است كه يافتن گمشده اي در آن سخت است. مخاطبي كه ذهن آشفته دارد، نمي تواند آن را در قفسه هاي حافظه خود نگهداري كند و در نتيجه قادر به بازيابي آن نيست. تكرار : پيامي كه تكرار شود، بيشتر در حافظه مي ماند. 6 محتواي پيام پيام مورد نظر ما قرار است نظر، ايده يا حقيقتي را به مخاطب منتقل كند. در حوزه سلامت، اين پيام در جهت كسب، حفظ و ارتقاي سلامت خواهد بود و براساس اهداف برنامه ارتباطي تدوين خواهد شد. - ويژگي هاي محتواي پيام توانايي توصيف مشكل و انتقال درست و كامل آن را به مخاطب داشته باشد. بتوان به راحتي مشكل را از پيام فهميد. بزرگي و وسعت مساله را نشان دهد. براي مخاطب قابل باور باشد. به موانع بر سر راه پذيرش و مقاومت هاي احتمالي گيرنده پيام توجه شده باشد. علاوه بر خود موضوع، راه حل بيان شده در پيام نيز براي مخاطب باورپذير باشد. به ملزومات انجام رفتار مورد نظر توسط مخاطب اشاره شده باشد و گيرنده پيام بتواند ارزيابي مثبتي از خود براي پذيرش ايده يا رفتار پيشنهادي در پيام داشته باشد. اعتبار علمي داشته باشد و با انتخاب منبع معتبر، زمينه پذيرش آن براي مخاطب فراهم شود. خاصيت ترغيب كنندگي داشته باشد. 7 -ترغيب كنندگي پيام طراحي پيام بايد به گونه اي باشد كه مخاطب را براي پذيرش يا عمل به آنچه هدف پيام است قانع كند. بيان دليل و چرايي در پيام: مخاطب بايد با دريافت پيام دليل منطقي براي پذيرش و عمل به آن را دريافت كند و ترديد ذهني اش رفع شود. ايجاد همدلي با مخاطب: پيامي كه باعث برانگيخته شدن حس همدلي با مخاطب خود شود و به او براي پذيرش محتواي پيام اطمينان دهد، ترغيب كننده خواهد بود. توان برانگيختن: پيامي كه مانند محرك عمل مي كند و به مخاطب براي واكنش نشان دادن انگيزه دهد. توانايي انجام رفتار مورد نظر در مخاطب: پيامي كه بتواند توانايي انجام رفتار و عمل به توصيه پيام را به گيرنده خود القا نمايد، او را براي دريافت پيام ترغيب مي كند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حمیدرضا طاهری
|
|
خوبه ولی منبع باید ذکر بشود
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|