جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاریخچه تبلیغات

تاریخچه تبلیغات 10 سال 9 ماه ago #14875

رازنامه
تأثير تابلوهاي تبليغاتي در كلان شهرها
تصور شما از يك شهر بزرگ جهان سومي چيست؟ اگر در انديشه ي خود به ترسيم يك شهر بزرگ بپردازيد، خطوط پر رنگ و برجسته ي آن كدام است؟ طبعاً ساختمان هاي چند طبقه ، برج هاي بلند سر به آسمان تيره و پر دود برده، چراغ هاي پرنور ،خيابان هاي آسفالته ي گسترده، بزرگ راه ها و پل ها، نئون هاي رنگارنگ مغازه ها ، سوپر ماركت ها ، سينماها و سرانجام ماشين هاي آخرين مدل شيك كه در پي هم‌،به تندي رد مي شوند يا دقايق طولاني پشت چراغ هاي قرمز مي ايستند و در پايان انديشه ي شما ، هياهو ،سروصدا ، بوق هاي گوش خراش و فريادهايي كه در اين هياهوي بسيار شنيده مي شود، در ترسيم شما و خطوط پر رنگي كه در انديشه از يك كلان شهر مي كشيد، تبليغات يا اصلاً جايي ندارد يا بسيار كم رنگ ترسيم مي شود، آن گونه كه به چشم نمي آيد.
گذشته از سيماي درهم و برهم يك راسته ي تجاري ، اصولاً كيفيت پايين فعاليت هاي تبليغاتي، از پرده هاي تكه پاره و تابلوهاي كثيف گرفته تا به خصوص آگهي هاي چسبيده بر ديوارها كه در بهترين حالت جلوه اي دو روزه دارند- سيماي شهرهاي ما را به شدت ناهنجار مي كنند.
اين تحقيق با هدف ايجاد هويت مستقل و معين و منطبق با فرهنگ و هويت بومي در عرصه ي تبليغات شكل گرفته است. در ابتدا به معرفي اصل واژه ي تبليغات، پيشينه چند هزار ساله، مشكلات اساسي و شيوه تبليغات در ايران پرداخته مي شود . سپس به اختصار تأثير اجزاي تشكيل دهنده ي تابلوهاي تبليغاتي ( طرح و رنگ خطوط ، ابعاد ، محدوديت سطح و ارتفاع، تأثير اجزاي بصري محيط و آلودگي هاي تصاوير) بررسي مي شود و در پايان پيشنهادهايي جهت ارتقاي سطح كيفي تبليغات در ايران ارائه مي شود.

تبليغات
ارتباط غير حضوري كه از طريق رسانه ها در يك زمان مشخص و با يك نيت مشخص و براي يك قشر مشخص ارسال مي شود. تبليغات خياباني،علامت‌،نشانه و نوشته هايي را شامل مي شود كه براي اهداف اقتصادي به طور شخصي و يا دولتي نصب مي شوند و در معرض ديد مردم قرار مي گيرند.

پيشينه ي چندين هزار ساله ي تبليغاتي در ايران
آن چه امروز مي توان ردپايي از آن ديد، تپه هاي طبيعي يا مصنوعي يا دست ساخته از شن و گل است كه با ارتفاع مناسب در فواصلي يكسان و يك اندازه بر سر راه هاي اصلي ساخته مي شدند كه بر فراز اين تپه ها با روشن كردن مشعل و حركت دادن آن به شيوه هاي از پيش قرار داده شده هر منزل راه از آن چه در منزل پيشين گذشته است آگاهي مي دهند.
در پيشينه ي تبليغات ايران، جارچي ها و كساني كه با صداي بلند به تبليغ كالا مي پرداختند ادامه داشته است صداي گوش خراش بلندگوهايي كه روي وانت نصب شده و از هر كوچه پس كوچه اي شنيده مي شود پژواك ديگري است از تبليغ در گذشته هاي بسيار دور ....
هنگامي كه انتشار روزنامه از انحصار دولت ها بيرون آمد، نخستين و قديمي ترين آگهي هايي چاپي به عرصه ي ظهور رسيد.
نزديك به هشتاد سال پيش چسباندن دست نويس تبليغاتي بر سر هر كوي و برزن آغاز شد.
زماني كه صنعت چاپ در ايران به رشد و توسعه دست يافت، روزنامه ها و مجلات هر سال بيش از سال پيش منتشر شد و آگهي، اصلي ترين عاملي بود كه انتشار آنها را مداوم ، پاي برجا و زنده نگاه مي داشت.
مشكلات اساسي تبليغات در ايران
كشور ما از نظر بافت شهري و عناصر تشكيل دهنده ي آن ، مبلمان هاي موجود در خيابان ها و بوستان ها و ساختمان هاي تشكيل دهنده ي شهر ، فاقد يك هويت مستقل و مشخص است. چرا كه هر كوي و برزني به صورت دلخواه و اتفاقي و سليقه اي طراحي و نمود پيدا كرده است و شايد زياد صحيح نباشد كه انتظار داشته باشيم كه ساختارهاي تبليغاتي از يك هويت مشخص و معين پيروي كند ولي مي توان اين پيكره ها را در قالب هاي علمي و ارگانوميكي آن تعريف كرد.
1)تابلوها هيچ هماهنگي با نوع تبليغي كه در آن ها انجام مي گيرد، ندارد.
2) پيام تبليغي ، ابتدايي و غير منطقي است و مرتبطين را متأثر نمي كند اصولاً به واسطه ي تبليغ سعي مي شود كه در ذهن مخاطب تصوير همه پسند و مثبتي از محصول و كالا تعريف شود، غافل از اين كه شيوه و نوع تبليغ در كشورهاي گوناگون ، بايد با توجه به فرهنگ حاكم در اين مرز و بوم نمود پيدا كند.
3) عامل غالب تبليغ، تصوير است و از ساير عوامل ارتباطي كم تر استفاده مي شود ( نور و صدا) گذشته از آن تابلوها از نظر علم ارتباط تصويري نيز ، ضعيف و داراي اشكال است.
4) ابعاد و اندازه ي تابلوها با محيط هاي نصب ،هماهنگ نيست. از طرفي مكان نصب به صورت علمي و مستدل انتخاب نمي شود. پيش بيني استقبال از مترو ، هر بازرگان، توليد كننده، سياست مدار ، بازارياب، گرافيست و هنرمندي را بي اختيار به ياد انبوه مخاطبيني مي اندازد كه مي توانند مورد نظر او باشند.
5) رنگ هاي استفاده شده در پيكره ثابت و نامتناسب با يك استند تبليغات است.
.
ر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تاریخچه تبلیغات 10 سال 9 ماه ago #14901

احسنت خیلی خوبه
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.