شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاریخچه تبلیغ اقناع در جهان غرب - آکاایران

تاریخچه تبلیغ اقناع در جهان غرب - آکاایران 10 سال 9 ماه ago #14752

یکی از روشهای معمول و قابل اعتنا در صنعت تبلیغ ، روش اقناع میباشد . در مورد قدمت و دیرینگی آن در جهان غرب گفتنی است که ریشه آن را میتواند در تاریخ زندگی اجتماعی مردم یونان و روم باستان مشاهده کرد . در دولت شهرهای یونان ، همه شهروندان برابر محسوب میشدند و از همه انتظار می رفت که بتوانند در مسائل مختلف اجتماع خود اظهار نظر کنند . به عنوان نمونه در نظام قضایی یونان ، اقامه دعوی از طریق وکیل یا نماینده ای که در استخدام فرد باشد مجاز نبود ،


بلکه شهروندان ملزم بودند که دعوی خود را شخصا" در دادگاه ها یا بطور دقیق در حضور نزدیک به ۲۰۱ همسایه خود مطرح کنند .علاوه براین از شهروندان یونانی انتظار می رفت که در نشست های سیاسی درباره مسائل روز اظهار نظر نمایند . این وظیفه هم به نمایندگان برگزیده واگذار شده بود به همین لحاظ ، هر شهروند حتی شهروند عادی یونانی به یادگیری نحوه مباحثه و استدلال علاقه مند بود ، زیرا در غیر اینصورت ممکن بود که سبب عدم تسلط به این فن ، در اثر اقامه دعوایی جزئی از دارایی خود را از دست میداد یا با خطر تبعید و نفی بلد از جامعه خویش رو به رو می شد .
برای یادگیری فن اقناع ، هر شهروند یونانی میتوانست با استخدام یک سوفسطائی راهنمایی های لازم را پیرامون نحوه مباحثه را فلاسفه طرفدار نظام های آریستوکراسی و الیگارشی بوجود آورده اند ، باید از نقش تاریخی آنان در پرورش انسان های حق جو و ایجاد بستر مناسب برای تحقق جامعه دموکراتیک دفاع کرد . سوفسطائیان گروهی از معلمان سیار بودند که اولین سخنرانی ها را درباره اقناع کردن ایراد کردند و اولین کتب را دز این مورد به رشته تحریر در آوردند مانند کتابهایی که امروزه تحت عنوان : چگونه مطالعه کنیم ؟ از...چه می دانیم ؟ وجود دارند . این کتب راهنما که امروزه اغلب به بوته فراموشی سپرده شده است بشرح شیوه هایی معمول که در ارائه ادله کلی وتکنیک هایی که میتوان برای اهداف متنوع اقناعی به کاربرد می پرداختند .
سوفسطائیان اعتقاد داشتند بهترین نحوه عمل ضروری است بوسیله مجادله و مباحثه بسیاری از جوانب موضوع را میتوان آشکار ساخت وفواید زیان های یک عمل را با وضوح بیشتری مشاهده کرد . نظام سیاسی وقضایی روم سخنرانی سیاسی را تشویق میکرد اما برخلاف یونانی ها ، رومیان اقناع کنندگان حرفه ای روم به نام سیسرون بیان شده است . ( داستان غاردموستنس در یونان باستان اشاره به اهمیت فن تبلیغ در آن جامعه دارد . ) سیسرون که بخاطر دفاع موفق از برخی از اشرار و جانیان روم در دادگاه ها شهرت یافته بود سه دستورالعمل را برای اقناع ضروری می دانست :
۱) مجذوب کردن ( جا انداختن اعتبار مبلغ )
۲) آموختن ( عرضه پیام با استدلال درست )
۳) منقلب کردن ( مخاطبان را از احساس انباشتن ) چارلز لیندبلام یکی ازچهره های برجسته علوم سیاسی آمریکا ، حل رابطه میان فرمانروایان و مردم را از سه راه ممکن می داند : اجبار ، مبادله و اقناع . به دیدگاه وی در آستانه قرن بیست و یکم دو روش ، اولی یعنی حاکمیت بلامنازع حکومتها درعرصه سیاست واقتصاد به تدریج رنگ باخته و می بازد و در همین راستا، گسترش روز افزون انواع رسانه های همگانی و حضور فراگیر آنها در عرصه های گوناگون زندگی ، روش اقناع را به بهترین و موثرترین ابزار برای حل مناسبات میان حاکمان ، مردم و نیز میان آحاد مردم تبدیل کرده است .
استفاده ازروش اقناع در صنعت تبلیغات امروزه به گونه ای است که آمریکا با ۶% جمعیت کل جهان ، ۷۵% تبلیغات دنیا را به خود اختصاص داده است . استخدام هشت هزار کارمند می پردازد تا تبلیغاتی را به سود ایالات متحده تهیه کنند . حاصل کار هر سال بیش از ۹۰ فیلم ، ۱۲ مجله به ۲۲ زبان ، ۸۰۰ ساعت برنام های صدای آمریکا به ۳۷ زبان برای حدود ۷۵ میلیون شنونده است که همه این تلاشها بشرح محاسن و جذابیت های زندگی به شیوه آمریکائیها می پردازند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تاریخچه تبلیغ اقناع در جهان غرب - آکاایران 10 سال 9 ماه ago #14909

با سلام.ممنون
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.