یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جهذبه های پیام تبلیغاتی

جهذبه های پیام تبلیغاتی 9 سال 11 ماه ago #73494

باسلام خدمت استاد عزیز وگرامی سرکا خانم عظیمی
جاذبه تبلیغ محرکی است که احساس مردم را بر می انگیزد تا درباره ی خواسته ها ونیازهای خود بیاندیشند.نکته مهم تهیه پیام هایی است که توجه گروه هدف را کاملا جلب نماید.
انواع جاذبه های پیام تبلیغاتی:
1)جاذبه ترس:
بازایابان از جاذبه ترس برای معرفی کالاها وخدمات خاصی استفاده مینمایند.مثلا تولیدکنندگان شامپو وخمیردندان در تبلیغات خود بر پیامدهایی همانند ریزش مو ویا پوسیدگی دندان تاکید دارند.
2)جاذبه طنز:
بررسی ها نشان داده اند که طنز یکی از بهترین تکنیک ها برای جلب توجه مخاطب در ازدحام پیام های تبلیغاتی است.طنز در جلب توجه وباقی ماندن پیام در حافظه خوب عمل می نمایدو مصرف کنندگان به آن واکنش نشان می دهند.برای صاحب آگهی مهم است که مخاطب پیام آن را به خاطر بسپارد.
3)جاذبه جنسی:
جاذبه جنسی در جلب توجه جنس مخالف کاملا موثر بوده وذهن مخاطب را به خود جذب می نمابد.بررسی نشان داده مخاطب به این جاذبه علاقه خاصی دارد.توجه به فرد معطوف می شود وبه کالا کمتر توجه می شود.
4)جاذبه موزیک:
موزیک به جلب توجه مخاطب کمک نموده وبر روی ذهن افرادی که به تبلیغات توجه نمی کردند،تاثیر می گذارد.
5)جاذبه منطقی:
پیامهایی که در آنها کیفیت،اقتصادی بودن،فایه یا عملکرد کالا به نمایش در می آید از پیامهایی هستند که از جاذبه منطقی بهره می برند.خریداران زمانی جنس گران می خرند که راجع به آن اطلاعات بیشتری جمع کرده باشد وبا کالاهای دیگر مقایسه نمایند.محرکهای جاذبه منطقی شامل،اقتصاد،سلامتی،آسودگی،کیفیت،قابلیت اعتماد،اطمینان وتداوم وکارایی می باشند.هنگامی که مصرف کننده تصمیم به خرید نهایی می گیرند،براسا عقل ومنطق عمل می کنند.هدف نیز این است که اطلاعاتی را که برای این گونه تصمیم های عقلایی مورد نیاز است،ارائه دهد.
6)جاذبه های احساسی:
بر نیازهای اجتماعی در خرید یک محصول یا خدمت تاکید می کنند،زیرا بسیاری از خریدها توسط مصرف کنندگان بر پایه احساس صورت می گیرد.تبلیغ کنندگان بر این باورند که جاذبه های احساسی بیشتر از جاذبه های منطقی در فروش محصولات تاثیرگذار هستند.مصرف کنندگان را تاثیر قرار داده ودر ذهن آنها ماندگار می مانند.
7)جاذبه های نایابی وکمبود:
ازاین جاذبه به منظور متقاعد کردن مخاطبان برای خرید محصول به سبب کمبودی که در آینده ممکن است به وجود بیاید استفاده می گردد.مزیت اصلی جاذبه نایابی ترغیب کردن مصرف کنندگان به انجام کاری در حال حاضر است.مثل تخفیف قیمتی که تولید کنندگان به خرده فروشانی که کالای بیشتری در زمان معین می فروشند ارائه می دهند.
جاذبه اخلاقی:
به طور مستقیم به حس تشخیص مخاطبان نسبت به آنچه درست است تاکید می ورزد.گاهی برای جلب پشتیبانی مردم از مسائل اجتماعی استفاده می گردد.نظیر محیط زیست پاکیزه ترو...

فنون تبلیغات:
شیوه هایی را که مبلغ برای تحت تاثیر قراردادن افراد به کار می برد،فنون تبلیغ نامیده می شود.این شیوه ها متفاوتند وهرکدام در شرایط خاص کاربرد دارند که عبارتنداز:
-سنتهای حاکم در جامعه
-میزان آگاهی واطلاعات عمومی مردم جامعه
-نوع ومیزان اطلاعات علمی ودانش افراد
-میزان وتاثیر تبلیغات رقبا در جامعه
-درک شرایط ونیازهای مبلغین
-موضوعاتی که کمبود آن در جامعه احساس گردیده وزمینه های اجرای آن مساعد است.
فنون تبلیغ مبتنی بر سه دسته اند.
فن حیثیت:
به نحوی ارائه می گردد که گویی بیانگر ارزش های جامعه است.مبلغ پیام را با مواردی تلفیق می کند که برای افراد جامعه ی مخاطب او قابل احترام است وآنها پذیرای آن مسائل می باشند.
فن تحریف:
دنیای واقعیتها برای همه مردم یکسان نیست. آنچه ما آن را واقعی یا تحریف شده محسوب می نماییم به تجربه های گذشته ،خواسته ها وامیدها آینده بستگی دارد.بنابراین تا زمانی که متوجه تناقض ودیدگاههای مخالف مبلغ در صحبتها نشویم متوجه تحریف نمی شویم.
فن ناامنی:
متخصصان به این امر واقفند که در مواردی که افراد دستخوش ناامنی (ترس وخشم....)هستند نسبت به برخی تبلیغات بیشتر حساس بوده وآمادگی پذیرش آن را دارا می باشند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فروزنده عظیمی, محسن کاظمی نسب
مدیران انجمن: فروزنده عظیمی