چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تبلیغات نوین

تبلیغات نوین 10 سال 8 ماه ago #26059

در حال حاضر تبليغات به منظور ايجاد حداكثر تاثيرگذاري و تناسب با پيشرفت هاي تكنولوژيكي، شكل ها و صورت هاي نويني يافته است. امروزه حجم بالايي از تبليغات در فناوري هاي ارتباطي نوين و به ويژه اينترنت مورد استفاده قرار مي گيرد. يك نمونه از اين نوع تبليغات استفاده از آگهي هاي هوشمندانه به منظور جلب توجه مخاطبان است. نمونه اين تبليغات در اينترنت كاربرد بسياري دارد. از جمله اين تبليغات كه شركت گوگل نيز آن را مورد استفاده قرار داده مي توان به قرار دادن آگهي هاي مرتبط با پرسش هاي كاربران در باكس جست وجو در گوشه سمت راست بالاي صفحه پاسخ ها اشاره كرد. اين روش چند مزيت دارد؛ اول آنكه مزاحم، تحميلي و آزار دهنده نيست، چون از پاسخ ها جدا شده و دوم آنكه فرمت بسيار ساده اي دارد و در يك يا دو خط نحوه برقراري ارتباط با آگهي دهنده را در اختيار كاربر مي گذارد و از همه مهمتر اين كه آن آگهي كاملاً با پرسش كاربران مرتبط است. به عنوان مثال چنانچه كاربر كلمه نرگس را تايپ كند، گوگل علاوه بر آنكه مرتبط ترين پاسخ ها را در مورد كلمه نرگس (به ترتيب ميزان مراجعه اي كه به آن شده است) در اختيار كاربر مي گذارد، در سمت راست و بالاي صفحه، يك فروشگاه گل (كه از گوگل خواسته برايش تبليغ كند) معرفي خواهد كرد. از ديگر شكل هاي تبليغات نوين مي توان به شيوه متعامل و اينتراكتيو اشاره كرد.
امروزه اكثر شركت هاي تجاري بزرگ در دنيا به تدريج از بودجه هاي تبليغاتي به شكل سنتي كاسته و به سمت شيوه هاي به اصطلاح اينتراكتيو و تعاملي روي مي آورند. در اين شيوه هاي جديد يك رابطه متقابل ميان مصرف كننده و شركت تبليغاتي به وجود مي آيد و به تدريج تبليغات اختصاصي تر شده و براي هر كسي متناسب با سطح سواد، درآمد و نياز متغير خواهد بود. اگر به راديو اينترنتي ياهو كه توسط كمپاني لانچ تامين مي شود مراجعه كرده باشيد خواهيد ديد كه براي نام آهنگ، خواننده و آلبوم سه نظرسنجي جدا وجود دارد و شنونده به تدريج كه آهنگ ها و ترانه ها پخش مي شوند به آهنگ، خواننده و آلبومش امتياز مي دهد و به تدريج نرم افزارهاي ياهو ذائقه مشتري خود را تشخيص داده و آهنگ هاي مورد علاقه اش را بيشتر پخش مي كند و از پخش كردن آهنگ هايي كه امتياز پايين آورده اند براي مشتري پرهيز مي كند. به اين شيوه كه بر اثر واكنش هاي مشتري، عرضه كننده محصولات، ذائقه مشتري خود را شناسايي مي كند و فقط محصولات مورد علاقه مشتري را در اختيارش مي گذارد، شيوه اينتراكتيو مي گويند. فناوري هاي جديد و به ويژه نرم افزارهاي ردياب و آمارگير به تدريج به كمپاني هاي بزرگ كمك مي كنند كه رفتارهاي مشتري را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند. اين نرم افزارها مي توانند به آساني نشان دهند كه در سال، ماه، هفته و يا در روز گرايش كاربران چه بوده است.
نكته ديگري كه اين نرم افزارها دارند پاسخگويي است به اين معني كه در روش هاي اينتراكتيو امروزي آمارهاي بسيار دقيقي به دست مي آيد. به عنوان مثال گوگل در سمت راست و بالاي صفحه پاسخ ها يك تبليغ مي گذارد. به ازاي هر بار كليك روي آن آگهي بازرگاني، گوگل مي تواند به شركت تبليغ كننده آمار دهد كه تاكنون چند نفر به آن تبليغ مراجعه كرده اند. به عبارت ديگر صرف قرار دادن تبليغ در صفحه، سودي براي گوگل و شركت تبليغ كننده ندارد. در چنين شرايطي، مخاطبان واقعي و بالقوه شمارش مي شوند.
از ديگر شيوه هاي تبليغاتي مورد استفاده در تبليغات اينترنتي، بنرها هستند. تبليغات بنري با وجود حجم كم، وسيله اي كارآمد براي تحقق اهداف چندمنظوره اند. آنها در حقيقت بخشي از پيام هاي تبليغاتي شركت ها و وب سايت ها محسوب مي شوند.اين شيوه تبليغ، اسم، نشانه و توليدات شركت را با روش هاي گوناگون و متنوع به نمايش مي گذارد.استفاده از ابزارها و روش هاي نوين، افزون بر افزايش تاثير اين روش تبليغاتي، انقلابي در اين نوع تبليغات ايجاد كرده است. براي كساني كه از ابزارهاي سنتي تبليغ همانند راديو و تلويزيون و يا تبليغات چاپي استفاده مي كنند، تبليغات بنري نقش بسزايي در افزايش قابليت هاي تصويري علامت هاي تجاري دارند و همين طور ميانگين تعداد كليك ها را افزايش مي دهند. در حال حاضر حجم، فضا و مكان قابليت هاي ارتباط دوسويه و شيوه هاي بيان گفتاري و شنيداري تبليغات بنري در صفحات وب رو به افزايش است و گسترش روزافزون دسترسي عموم مردم به اينترنت اين نوع تبليغات در آينده از رشد بسياري نيز برخوردار خواهد شد.
بنرها خود انواع مختلفي دارند. يك نوع آنها بنرهاي ثابت هستند كه دربردارنده تصاوير و متوني هستند كه ثابت بوده و حركت نمي كنند. قبلاً از اين نوع بنرها به دليل آنكه گمان برده مي شد مورد توجه بازديدكنندگان قرار نمي گيرند كمتر استفاده مي گرديد. در مقابل نوعي ديگر از بنرها هستند كه بنرهاي متحرك يا انيميشني ناميده مي شوند. اين بنرها داراي خاصيت تغييرپذيري هستند. اندازه و حجم اين بنرها نيز معمولاً از بنرهاي ثابت بيشتر است.
از مزيت هاي اين نوع بنرها آن است كه مي توان با استفاده از آنها پيام هاي تبليغاتي پيچيده تري طراحي كرد و نيز اينكه اين بنرها براي كاربران جالب تر بوده و توجه آنان را بيشتر به خود جلب مي كند. اما از طرفي اين نوع بنرها به علت حجم زياد و اندازه هاي بزرگ، سرعت بازگذاري صفحات اينترنتي را كاهش مي دهند.
اما نوع جديد بنرها، بنرهاي تعاملي هستند. در اين نوع از بنرها، استفاده از انواع نرم افزارها و فناوري هاي رسانه اي ويژگي ها و كاركردهايي را به بنرها اضافه مي كنند به گونه اي كه توانايي تعامل پذيري خاصي پيدا مي كنند. براي مثال بنرهايي وجود دارند كه نخست چندگزينه را براي كاربر نمايش داده (مثلاً سئوال در مورد مذكر يا مونث بودن كاربر) و در صورت انتخاب هر يك از آن گزينه ها توسط كاربر در ادامه تبليغات خاصي به او نشان داده مي شود. در حقيقت بنرهاي تعاملي نوع پيشرفته تري از بنرهاي انيميشني بوده و داراي امكانات بيشتري هستند.
روش تبليغاتي ديگري نيز در حوزه فناوري اينترنت باب شده است. اين شيوه تبليغاتي با استفاده از خرده سايت ها انجام مي گيرد.خرده سايت ها عبارتند از پنجره هاي كوچكي (كوچكتر از اندازه معمولي پنجره مرورگر) كه هنگام جست وجوي فرد در اينترنت ناگهان بر روي صفحه نمايشگر ظاهر شده و حاوي نوشته ها و تصاوير تبليغاتي هستند. اين نوع از تبليغات به پنجره هاي جهنده نيز معروف هستند. از آنجا كه اين نوع تبليغات اينترنتي بدون اجازه و خواست كاربران ظاهر مي شوند و ممكن است موجب برهم زدن تمركز آنان شوند مورد انتقاد قرار گرفته اند.
استفاده از پست الكترونيك جهت تبليغات نيز از ديگر شيوه هاي تبليغاتي است. تبليغات اينترنتي از طريق بنرها، خرده سايت ها و موتورهاي جست وجوگر تكنيك هايي هستند كه تنها در محيط وب عملي هستند اما پست الكترونيك زيرمجموعه فناوري هاي اينترنت بوده و سال ها قبل از وب مورد استفاده قرار مي گرفته است. با اين حال به كارگيري پست الكترونيك براي تبليغات در سال هاي اخير و با افزايش تعداد كاربران اينترنت مورد توجه قرار گرفته است به گونه اي كه براساس آمار تعداد نامه هاي الكترونيك تبليغاتي كه كاربران اينترنت سالانه دريافت مي دارند از ۴۰ عدد در سال ۱۹۹۴ به بيش از ۱۶۰۰ عدد در سال ۲۰۰۵ افزايش يافته است. نامه هاي الكترونيكي كه شركت ها برا ي كاربران ارسال مي كنند را مي توان به دو نوع تقسيم بندي كرد. يك نوع، نامه هاي الكترونيك خواسته شده است كه خود كاربران خواستار دريافت چنين نامه هايي هستند و نوع ديگر نامه هاي الكترونيك ناخواسته يا اسپم است كه بدون اجازه كاربران به نشاني الكترونيكي آنها ارسال مي شود.
در كل فرستادن نامه هاي الكترونيك امروزه يكي از رايج ترين مدل ها براي تبليغات اينترنتي است كه مزاياي بسياري از جمله پايين بودن هزينه، امكان هدف گيري دقيق مشتريان، اثربخشي بالا و مديريت آسان را دارا است. شكل جديدي از تبليغات نيز توسط شبكه هاي تلويزيوني كابلي مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين شبكه ها، آگهي هاي بازرگاني به شكلي هوشمندانه در اختيار بينندگان قرار مي گيرد. به عنوان مثال در هنگام پخش يك فيلم سينمايي با مضمون فلسفي، هيچگاه نوشابه يا خوراكي تبليغ نمي شود. به عبارت ديگر يك ارتباط منطقي ميان تبليغ و فيلم سينمايي، سريال يا كليپ وجود دارد. در واقع هدف از اين گونه تبليغ ها القا و تحميل به مشتري نيست بلكه از يك برنامه اي كه مورد علاقه بيننده است استفاده مي شود تا محصولات مرتبط با همان علاقه نيز به بيننده معرفي شوند.استفاده از تابلوها يا صفحات الكترونيكي بزرگ بر روي وسايط نقليه از جمله اتوبوس ها نيز از شيوه هاي جديد تبليغات محسوب مي شود كه در كشورهايي چون ژاپن، آمريكا، هنگ كنگ و... به تبليغ يا اطلاع رساني مشغولند.
اين رسانه ها كه از شاخه هاي رسانه هاي بزرگ محسوب مي شوند طرفداران خاص خود را دارند. به عنوان مثال در كشور هنگ كنگ اين رسانه ها به عنوان بزرگترين رسانه ها مطرح هستند كه سالانه بيش از ۱۰۰ ميليون نفر را جذب خود مي كنند، و جالب آنكه اين افراد حاضرند بهترين كالاي خود را از طريق اين رسانه ها به دست آورند. در حالي كه اگر چنين آگهي هايي را در روزنامه ببينند نسبت به خريد كالاي خود كمتر اقدام مي كنند كه اين مورد يك نمونه منحصر به فرد است. هزينه درج آگهي در اين صفحات الكترونيكي يك سوم روزنامه ها است و از اين نظر هزينه كمتري را به آگهي دهندگان تحميل مي كند. نوع جديد ديگر تبليغات ارسال پيام بر روي تلفن همراه است. تلفن هاي همراه امروزه به عنوان يكي از ابزارهاي ارتباطي نوين مطرح هستند كه در طول زندگي كوتاه خود صرفاً به تبادل صوت قناعت نكرده اند و پيشرفت و مقبوليت آنها در جامعه به دليل قابليت هايي چون ارسال فايل هاي متني، صوتي و گرافيكي است. نسل هاي جديدتر تلفن همراه به دليل بهره گيري از تكنولوژي هاي منحصر به فرد زمينه مناسبي را براي ارسال پيام هاي تبليغاتي به اين وسيله فراهم نموده است.
به دليل نزديك بودن و در دسترس بودن هميشگي تلفن همراه در نزد صاحبان آنها، اين وسيله ارتباطي شانس ديدن، فكر كردن و پسنديدن محصولات معرفي شده توسط شركت هاي تبليغاتي را به شدت بالا مي برد. با چنين رويكردي كم كم پيام هاي تبليغاتي روي تلفن همراه مشتريان فرود مي آيند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فروزنده عظیمی
مدیران انجمن: فروزنده عظیمی