دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سواد رسانه 3

سواد رسانه 3 9 سال 10 ماه ago #85476

تاثیر سواد رسانه ای به کجاها منجر می شود :
1) ارتقای آگاهی افراد نسبت به رژیم مصرف رسانه ای و یا تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه ای از منابع متعدد رسانه ای.
2) آموزش مهارت های مطالعه یا تماشای انتقادی.
3) تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.

رژیم مصرف رسانه ای چیست : یعنی نحوه برنامه ریزی برای زمان و مصرف چه نوع رسانه ای


ویژگی های سواد رسانه ای را نام برده ویکی را به اختصار توضیح دهید :
1) سواد رسانه ای گسترده و فراگیر است یعنی رسانه های مختلف را در بر می گیرد از جمله رسانه های چاپی، مطبوعات، رسانه های صوتی و تصویری
2) سواد رسانه ای ابعاد زیادی را در بر می گیرد که دو بُعد مهم آن محتوایی و کیفی است و دومی کمی است.
3) سواد رسانه ای چند لایه است یعنی مراتب بالا و پایینی دارد

تعریف رویکرد رسانه ای : منظور نوع دیدگاه و نحوه پردازش و ارزیابی رسانه است به مفهوم ساده تر به این معنا است که از چه دیدگاهی رسانه را ارزیابی می کنیم.
1) رویکرد زیبایی شناختی : به ساختار رسانه توجه می کند یعنی مثلاً در تلویزیون به تکنیک های فیلم برداری و ضبط و پخش نگاه می کند.
2) رویکرد اجتماعی - فرهنگی : در این رویکرد به نحوه و میزان تأثیرگذاری رسانه می پردازد به طور مثال که رسانه تا چه اندازه تأثیرگذار است یا تأثیر این رسانه تا چه اندازه مثبت است. مانند بازی های رایانه ای
3) رویکرد سیاسی : از این رویکرد رسانه ها در میزان تأثیرگذاریشان در ایجاد تفکر انتقادی نسبت به مسائل مختلف و ایجاد حس مسئولیت پذیری و بالا بردن حساسیت افراد نسبت به مسائل مختلف سنجیده می شوند.
4) رویکرد اقتصادی : میزان بهره برداری و منفعتی که مخاطبان از نظر اقتصادی به دلیل بالا رفتن سطح آگاهی و سطح مهارت ها از رسانه می برند رسانه ارزیابی می شود.

یکی از مهمترین اهداف آموزش سواد رسانه ای از نظر یونسکو و در نهایت ایجاد سواد رسانه ای از بین رفتن نابرابری ها و بی عدالتی های اطلاعاتی و شناخت بین جوامع است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي