دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سواد رسانه ای 2

سواد رسانه ای 2 9 سال 11 ماه ago #85472

انواع رسانه :
1) از نظر سرمایه گذاری : پس رسانه ها به سه دسته دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی تقسیم می شوند.

رسانه های دولتی : رسانه هایی هستند که کلیه هزینه های آنها از طریق دولت تأمین می شود و رسالت آنها توجیه، اغناء و ایجاد میل و رغبت و تمایل به برنامه های دولت است. مانند: روزنامه ایران.
تعریف سواد رسانه ای : از یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات رسانه ای را شناخت و آن ها را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

سواد رسانه ای از چهار حیطه تشکیل شده است :
1) حیطه شناختی : برفرایندهای ذهنی و فکری تأثیر می گذارند و شامل مجموعه ای از شاخت های ساده نشانه ها تا درک پیچیده ترین پیام ها و کشف علل و نحوه ارائه پیام را در یک رسانه خاص در بر می گیرد.
2) حیطه حسی : بُعد دیگری است که لایه بیرونی ادراک را شکل می دهد یعنی جایی که مخاطب از طریق حواس پنجگانه در معرض پیام رسانه ها قرار می گیرد
3) حیطه بُعد زیبا شناختی : که به توانایی درک و شناخت مفاهیم رسانه ای از دیدگاه هنری اشاره دارد.
4) حیطه بُعد اخلاقی : به توانایی درک و دریافت ارزش های نهفته در پیام رسانه ها تأکید دارد.

عناصر سواد رسانه ای را نام برده و به اختصار توضیح دهید : عناصر سواد رسانه ای را می توان در چهار مورد یعنی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و ایجاد محتوا خلاصه کرد.
- دسترسی : دسترسی فرایندی اجتماعی و پویا است که عمل فعالانه ای را در بر می گیرد.
- تحلیل : اغلب افرادی که با رسانه های چاپی و صوتی و تصویری سروکار دارند دارای توانایی تحلیلی ضعیفی هستند در حوزه های صوتی و تصویری این توانایی شامل فهم معانی و طبقه بندی زبان ها و بازنمایی مفاهیم توسط مخاطبان رسانه است.
- ازریابی : سواد رسانه ای و موضوعاتی که به آن پرداخته می شود را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد.
- ایجاد محتوا : اگر چه در تمامی تعاریفی که از سواد رسانه ای ارائه شده است نیاز به تولید متون نمادین برای یادگیری سواد رسانه ای مشاهده نمی شود. لیکن در مورد اینکه افراد از طریق سواد رسانه ای می تواند محتوای آنلاین خلق کنند و مفاهیم مورد نظر خود را با یکدیگر مبادله کنند مورد توجه است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي