پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ارتباط رسانه بر جامعه

ارتباط رسانه بر جامعه 10 سال 8 ماه ago #30957

1- رسانه ها یکی از وسایل ارتباطی جمعی هستند که در این تحقیق منظور از رسانه ها « وسایل ارتباطی جمعی» رادیو، تلویزیون و مطبوعات هستند . رسانه های همگانی مانند مطبوعات، رادیو، تلویزیون و سینما و امثال آنها است و همچنین فرآیند ارتباط همگانی در حال افزایش است امروزه پژوهش های پیرامون نظام ارتباطی را به عنوان یکی از ارگانهای مهم اجتماعی که با دیگر نظام های موجود در جامعه روابط و مبادلات متقابلی دارد و به نیازهای گوناگون جامعه انسانی پاسخ می دهد . از آنجا که نیازهای بشر گوناگون است و پیچید گیهای جامعه انسانی روز افزون می باشد نقش وسایل ارتباطی اشکال و جنبه های مختلفی به خود می گیرد . بنابراین نظام ارتباطی در معنای عام پدیده ای است جهانی که در همه جا وجود دارد و به نیازهایی پاسخ می دهد که برای تمامی افراد مشترک است . و در واقع جامعه انسانی نمی تواند بدون نظام ارتباطی به حیات خود ادامه دهد در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری تحت بررسی و مطالعه دقیق و منظم قرار گرفته اند و این مطالعات و تحقیقات گسترده حکایت از اهمیت رسانه های همگانی به عنوان نهاد مهم اجتماعی می باشد . یکی از تأثیرات رسانه ها، تأثیرات فرهنگی آن بر جامعه می باشد امروزه عمده ترین نقش وسایل ارتباط جمعی بر عهده دارند عبارت اند از فرهنگ سازی، آموزش، اطلاع رسانی و ایجاد مشارکت است به گفته ی س . پ اسکات اولین سردبیر روزنامه گاردین می گوید : امور مقدس اند و تفاسیر آزاد است و او برای مطبوعات به عنوان یکی از وسایل ارتباط جمعی دو نقش کارکرد بیان می کند 1) اطلاع رسانی 2) بیان عقاید ولی مهمترین نقش رسانه ها فرهنگ سازی یک جامعه را بر دوش می کشد و می تواند حتی فرهنگ های مختلف را تغییر و باعث رشد فرهنگ جدید در جامعه شود معرفت عامی که از تجارب شخصی حاصل می شود جوهر اصلی تعریف عام رسانه است . رسانه ها دارای ابعاد مختلفی است که مارشال مک یوهان وسایل ارتباطی را از نظر حرارتی به دو دسته تقسیم می کند ( عکس، رادیو، سینما) را یک وسیله ارتباطی گرم می داند که لوهان معتقد است این وسایل ارتباطی تنها در امتداد یکی از حواس آدمی هستند و توصیف و تشریح زیادی را در بر دارند یعنی با حجم زیادی داده های همراه از نظر بیان مقصود کامل هستند حال آنکه وسایل ارتباطی سرد( خط تصویری، تلفن، تلویزیون) کمتر به تشریح و توصیف می پردازند و مشارکت زیادی را می طلبد و همچنین رسانه ها یکی از انواع وسایل آموزشی اند که نقش مهمی را در آموزش ایفا می کنند و مخاطبان بسیاری را به خود جذب می کند و از روش های گوناگون افراد جامعه را آموزش می دهند بسیاری از افراد رسانه ها را به عنوان ابزار فرهنگی می دانند زیرا فرهنگی می دانند زیرا از بطن جامعه بر می خیزد و تأثیر فرهنگی که رسانه ها بر مخاطب می گذارند را می توان فرهنگ جمعی نامید و تعریفی که از فرهنگ ارائه می شود آن باورها و ارزشهای حاکم بر جامعه است و همچنین رسانه ها نماد فرهنگ و تمدن یک کشور هستند و تحت تأثیر حکومتند یعنی بر اساس باورها و ارزشهای جامعه عمل می کنند و رعایت کننده هنجارهای جامعه هستند ....
امروزه رسانه ها تعريف گسترده اي پيدا كرده اند ؛ يعني رسانه مانند گذشته فقط منحصر به تلويزيون و راديو و روزنامه و مجله و ... نيست، بلكه به سبب انبوه و فراوان بودنشان به رسانه هاي فردي تبديل شده اند و از طرفي به صورت يك جبهه ي فرهنگي، به گستردگي همه كرات، كشورها و شهرها و ... است. همة مغزها و انديشه ها فرهنگي شده اند و عَلَم دار جبهه هاي فرهنگي، رسانه ها هستند. نقش آفرينی رسانه ها بيش ترين تأثير را در تربيت دارند، به خصوص اينكه جامعه ما،جامعة جواني است .
رسانه ها مي توانند اخلاق و رفتار اجتماعي و رفتار سياسي- اقتصادي ويژه اي را ايجاد كنند و مي توانند اشتهاي تحصيلي ايجاد نمايند. رسانه ها در بسياري از مواقع بر پدرها و مادرها و مدرسه و كتاب و دفتر و معلم در تربيت و شكوفايي نسل جوان، پيشي مي گيرند.
به راحتي مي توان گفت رسانه ها مانند شمشير دولبه اي است كه يك لبه آن بسيار مفيد و لبه ديگر غير مفيد و مضر است كه متأسفانه صدها تن از جوانان امروزي معتاد و قرباني اين رسانه شده اند.
در سالي كه گذشت تعداد پسران شركت كننده در كنكور كم تر از دختران بوده است، در حالي كه در مقطع دبيرستان تعداد پسران، ده تا پانزده درصد از دختران بيش تر بوده است؛ و اين امر به علت بي اشتهايي تحصيلي در آن ها است. يكي از عوامل مهم بي اشتهايي تحصيلي ، عامل رواني و گرفتاري هاي كاذب است كه جوانان براي خود فراهم مي كند.براي مصونيت فرهنگي نياز به مصونيت عاطفي داريم؛ در حالي كه امروزه امكان آسيب پذيري به اوج خود رسيده است. هركسي كه افسرده تر و كم روتر است ميزان اشتغال و گرفتاري او با اين رسانه ها بيشتر است. زماني كه مخاطب مشغول تماشاي يكي دو ساعته رسانه هاي تصويري مي گردد، دچار گرفتگي سلول هاي عصبي مي شوند و امواج مغزي آنها با امواج الكتريسيته درگير و بي حوصله مي شوند و حس درس خواندن را از دست مي دهند و دچار بي خوابي مي شوند.
رسانه تيغ د و لب است، هم می تواند باورهای اصيل الهی را در انسان تقويت نمايد و هم می تواند باورهاي الهی و مطلوب وي را خدشه دار كرده ، او را منحرف سازند و اين همان هدف غربي ها و دشمنان اسلام است كه با داخل كردن و فرستادن فيلم هاي ويدئويي يا اينترنتي مبتذل مي خواهند باورهاي حسنة آنها را از بين ببرند. می خواهند، نسل جوان ما با اسلام ناب محمّدی (ص) و تشيع ظلم ستيز، غريبه گردد و با افکار سکولاري و لائيک ، ابليس گونه ، ايمان و تقوای ما را رهزنی کنند.
باشد که با فرهنگ سازی درست و سياست گذاری صحيح در وزارت ارشاد و در صدا و سيما، به عنوان رسانة ملّی ، کاری کنيم که اين آرزو را جهان خواران شيطان صفت به گور ببرند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی