دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران 10 سال 7 ماه ago #35759

فرهنگسراي نياوران

آرشيتكت : كامران ديبا
اين مجموعه داراي طيف مراجعين پرنوساني در طول روزهاي هفته و ساعات شبانه روز مي باشد. كه براساس برنامه هاي تنظيمي فرهنگسرا متغير هستند و در ساير موارد مراجعه عادي به آنجا مشاهده نمي شود. برپايي نمايشگاهها و كنسرت هاي موسيقي،‌بصورت دوره اي و نمايش فيلم در ساعات آخرشب باعث شده است تا غير از طيفي از مراجعين بصورت گروهي در رفت وآمد به آنجا مشاهده نمي شوند.فضاي مقابل فرهنگسرا در خيابان خان سفيد و بعد از اجراي برنامه ها و برپايي نمايشگاهها محل اجتماع مراجعين مي باشد.
اين مجموعه داراي:
1- سالن چند منظوره با گنجايش 400نفر مي باشد كه براي ‌نمايش فيلم ، تئاتر و سخنراني قابليت استفاده دارد.
2- سالن نمايش كوچك (سالن گوشه ) با گنجايش 60 نفر
3- فضاي نمايشگاهي اصلي(نگارخانه 1) به مساحت 700مترمربع، كه بخش عمده آن داراي ارتفاع 3متر است.
4- فضاي نمايشگاهي دوم(نگارخانه2) به مساحت 300متر مربع
5-كلاس هاي آموزشي به تعداد 4 عدد
6- فضاهاي اداري
7- رستوران و كافي شاپ
8- فضاي هاي پشتيباني و كتابخانه
سيماي ظاهري و طراحي فرهنگسراي نياوران آميخته اي از معماران مدرن همراه با اشاره هايي به معماري كهن ايران(بخصوص نواحي مركزي ايران) دارد. تركيبي از بتن مسلح ، شيشه و چوب به همراه جزييات طراحي شده در آن و رنگ مايه هاي خاكي در مصالح ،كفپوش هاي حياط، حوض و كاشي هاي فيروزه اي داخل آن و نظام فضايي بنا در ايجادحالتي مانند حياط مركزي گواهي اين ايده مي باشند .

در اين مجموعه فضاهاي مختلف پيرامون يك حياط مركزي شكل گرفته اند ،كه در اين قسمت به توضيح و نقد هريك از اين فضاها مي پردازيم .
بعد از وارد شدن به مجموعه از طريق يك مسير خطي كه در ميان آن آبنما قرار دارد به فضاي باز با حوضي هشت ضلعي در ميان آن مي رسيم امتداد مسير، ما را به فضاي سبز با چشم انداز بسيار زيبا مي رساند ، در قسمت غرب اين فضا نيز ورودي بوسيله سر در بتوني با حجمي ساده نمايان است ، از طريق پل كوچكي كه روي آب نما قرار دارد وارد حياط مركزي مي شويم . اين حياط علاوه بر عنصري جهت تقسيم فضاها ، به عنوان مكاني جهت توقف ، استراحت و پاتوق مي باشد ، وجود مجسمه ها و فضاي سبز به عنوان عاملي در تعريف اين فضا .
اين حياط مجموعه را به 3 قسمت تقسيم مي كند :
1.نگارخانه 1و2 اداری و آموزشی
2.کافی شاپ
3.روابط عمومی_ فروشگاه_سالنهای نمایش_ کتابخانه _مدیریت

- نگار خانه ها و اداري،آموزشي
بوسيله يك رامپ نيم دايره اي وارد فضاي نگارخانه 1 مي شويم . اين نگارخانه از مجموعه نيم طبقاتي تشكيل شده كه بوسيله پله ها به يكديگر ارتباط دارند . نور فضا ها توسط نورگير هاي سقفي و ديواري تامين مي شود .نگار خانه تركيبي است از فضاهاي داخلي و مناظر زيباي خارجي ( كه خود همانند تابلويي زنده وپويا عمل مي كنند )كه يكنواختي را در فضا از بين مي برند . كلاسهاي آموزشي و قسمت هاي اداري مربوطه نيز در اين بخش قرار دارد .
- سالن سينما ، سالن گوشه ، كتابخانه ،اداري و مديريت






[/size][/size]
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

فرهنگسرای نیاوران 10 سال 7 ماه ago #35851

مرسی! زحمت کشیدین. زحمت بکش تصاویر مختلفی از بنا را وارد کن! :)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: یعقوب رضایی, زهرا خزانه