سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بررسی علل موفقیت شرکت IKEA

بررسی علل موفقیت شرکت IKEA 10 سال 7 ماه ago #36019

سلام وقت بخیر ضمن عرض ادب و احترام خدمت شما استاد گرانقدر گزیده ای از تحقیق خود را جهت استحضار خدمتتان ایفاد مینمایم :
فصل اول : تاريخچه
برگرفته Ingvar Kamprad از نام بنيانگذار ، طراح معمار و نيروي محرك آن آقاي IKEA نام
و نام محله آن Elmtaryd شده است . و همچنين از نام مزرعه اي كه ايشان در آن بزرگ شده به نام
بود كه يك محله فقيرنشين كشاورزي در جنوب شرق سوئد مي باشد . Agunnaryd كه
كار خود را به عنوان فروشنده كبريت و كارتهاي كريسمس Kamprad در اوايل كار و جواني ، آقاي
آغاز كرده و بطور اتفاقي با خريد يك تأسيسات از رده خارج مبلمان در اوايل دهه 50 وارد كار مبلمان
گرديد . او از ابتداي كار مهارت فوق العاده خود را در فروش ، ت يزهوشي خود را در تجارت تجربه و
صرفه جوئي همرنگي با ايده هاي مردم و پشتكار بيش از حد معمول خود را در عين اوضاع بد مالي در
كار نمايان ساخت . او با توليدكنندگان مبلمان اطراف خود در زمينه طراحي همكاري كرده و در اين حين
با نيازها و ملزومات كيفيت خوب توليد كه بطور معمول معصرف كنندگان قادر به پرداخت آن بودند
آشنا گرديد ، سپس آنها را در كاتالوگهابه چاپ رساند و اين روش را روشي مناسب از نظر اقتصادي و
شيفته قيمتهاي پائين بود و تنها چاره آن پايين نگاه داشتن Kamprad . مؤثر در بازاريابي خود يافت
هزينه ها بود .
ارتباط نزديك او با تهيه كنندگان مواد اوليه باعث ايجاد التزامي كه او خواستارش بود در آنها گرديد در
آنها گرديد و مي توانست طرحهاي پايه و ابتدائي موردنظر خود را به آنها ارائه داده و با آنها در زمينه
توليد آن مشورت كند . با اين كار او يكي زا پايه هاي ساده سازي كار را ب نيان نهاد : ارتباط بسيار
نزديك با نياز مشتريان براي قيمتبسيار پايين و در نظر گرفتن نيازهاي تهيه كنندگان مواد اوليه جهت
بازده كامل تجاري و دوره هاي درازمدت توليد . اين يك انفصال مناسب از راه و روش سنتي ارتباط
توزيع كنندگان با تهيه كنندگان مواد اوليه است .
اولين فروشگاه IKEA ، براي دستيابي به بزرگترين بازار ممكن در حجمهاي بزرگ ، در سال 1964
خود را در ابعاد يك انبار در استكهلم در اروپا بنا كرد . در آغاز جلوي هر بخش صندقي با مأمور
رسيدگي قرار داشت تا با دريافت هزينه و با آوردن كالا ، خريدار كالاي خريداري شده را دريافت كند .
قادر بود تا روش منحصر به فرد تجارت Ingvar Kamprad ، گسترش پيدا كرد IKEA به هنگامي كه
پيشنهاد IKEA خود را با زباني ساده بيان كند . او به حتم به اين نتيجه رسيده است كه مأموريت
انواع متنوعي از مبلمان و دكوراسيونها براي مشتريان است ، با قيمتي بسيار پائين ، در حدي كه با زه
گسترده اي از مشتريان را در بر گيرد .
* در دو فصل بعد بطور اختصار و خلاصه و با قيد عناوين برتري علل موفقيت را عنوان كرده ودر
پايان تحت عنوان نتيجه گيري به بحث در ارتباط با موضوعات مي پردازيم :
از ديدگاه كتاب : IKEA فصل دوم : بررسي علل موفقيت
مبلمانها و دكوراسيونهاي با قيمت ارزان و كيفيت مناسب عرضه مي دارد . IKEA 1
امروزه از عوامل مختلفي برگرفته شده است كه 3 مورد از آنها بسيار كليدي مي باشد : IKEA 2
الف ) قابليت طراحي منحصر به فرد
ب ) توانايي منحصر به فرد منبع يابي ( بازار هدف ) و تأمين موارد اوليه از توليدكنندگان انبوه
ج ) استراتژي كاملاً علمي علمي و مدرن
است: IKEA 3 سرعت در تصميم گيري و طرح راهكارهاي جديد يكي ديگر ازعوامل ويژه موفقيت
در روز افتتاحيه زماني كه وي با تعداد بسيار كثير و غير قابل پيش بيني بازديد كننده در نمايشگاه
استكهلم مواجه شد ، بجاي تشنج و نگراني ، سريعاً راهكار مناسب بكار بست ، و همين امروز ذهن
خلاق باعث مي شود تا سيستم مراجعه يك خريدار به يك فروشنده در پشت يك مي ز يا كانت ر
فروش ( عدم تماس مشتري با كالا ) ، تبديل به راهروهاي عبوري امروزي در سوپر ماركتهاي بزرگ و
ورود مشتري به محوطه كالا ، انتخاب كالا و حمل آن به پيشخوان براي پرداخت گرديد و در نتيجه
خدمات رساني به چندين مشتري توسط يك كارمند صندوقدار و روش كنوني خلق و ثبت گرديد .
يكي ديگر از عوامل موفقيت است : IKEA 4 رقابت درست
رقبا ارائه كالا در هر سطح و حجمي اعم از جزئي و يا كلي را به روش معم ول انجام مي دهند .
بدون تخريب كردن رقبا بطور صحيح به كار خود مي پردازد و با استفاده از شبكه IKEA حال آنكه
تبليغاتي گسترده و با كمك شايان توجه كاتالوگهاي مصور و پرنمونه خود، مشتري را با اطلاع رساني
كامل مجبور به بررسي و انتخاب از پيش مي نمايد . اين چنين مشتري به هي چوجه اتف اقي وارد
فروشگاه ديگري نمي شود كه خريد كلي را انجام بدهد ، بلكه با سفارش قبلي شماره كالاي درج شده
مراجعه نموده و همان جنسي را كه مي خواهد ، خريداري مي كند . IKEA در كاتالوگ به
: IKEA فصل سوم : ديدگاه محقق براي موفقيت
داراي نقشي جهاني است ، تنها توزيع كننده در عرصه خود محسوب مي شود كه در تمام IKEA 1
سطح اروپا ، مراكز توزيع خود را به ثبت رسانيده است .
* آسياي مركزي * ايالات متحده و ديگر نقاط جهان
باعث ايجاد پايه ها و روشهاي گوناگوني در آمده كردن ، منبع يابي و خرده فروشي شده IKEA 2
است كه اين نوآوريها ، تبديل به استانداردهاي صنعتي گرديده :
مبلمان را در صورت امكان به قطعات كوچكتر تبديل كرده تا قابليت جمع آوري در جعبه و حمل و نقل
آسان را داشته باشند .
3 قيمت پايين براي پوشش اقشار بيشتري از مردم و سهم بالاتري از بازار و مشتري بيشتر بدون
فدا كردن كيفيت .
در مديريت نيروي كار خود بسيار موفق بوده است . كاركنان محدوده فعاليت بسيار IKEA 4
زيادي در حيطه مسئوليت خود دارند و حتي مي توانند دكوراسيون محلي را تغيير دهند و اين كار با
تصميم مسئول بدون حتي نگارش يك نامه صورت مي پذيرد . كاركنان در توضيح روش كاري خود
به مشتري آزاد هستند و تمامي ابزار لازم براي انجام صحيح وظيفه را با تصميم كافي در امنيت شغلي
دارا مي باشند .
هاي جمع شده از بازار و FEED BACK قطعاً ريشه جدي در IKEA 5 موفقيت همه جانبه
خواست مشتري دارد .
از دو ديدگاه : IKEA نتيجه گيري و بررسي علل موفقيت
* اين تحقيق برگزيده اي از اصول اعتقادي ، بازاريابي و فرهنگي بكار گرفته شده در بزرگترين شب كه
پخش و سازنده مبلمان و دكوراسيونهاي داخلي در جهان و صاحب و مالك انفرادي اين شبكه
استثنائي آقاي اينگوار كامپراد كه از نظر بسياري پولدارترين فرد دنيا بوده است .
IKEA * اين شركت با استفاده از شيوه صحيح تبليغات و با تهيه 35 ميليون كاتالوگ چند صفحه اي
با حداقل قيمت چاپ از نظر كيفيت چاپ و جنس كاغذ استفاده كرده است كه بسيار مرغوب مي باشد .
، IKEA با معيارهاي استاندارد توانست بازارهاي جهاني زيادي را داشته باشد . كلاً روش IKEA*
انجام تتفاوت امور مي باشد . به گفته يكي از مديران آلماني اين واقعاً تركيبي موف ق از قيمت و يك
احساس رضايت از خريد است . احساسي از شادي ، اين احساس شادي به همراه هوشياري علاوه بر
ناشي مي گردد كه باعث ايج اد IKEA به صرفه بودن از عامل قدرتمند و نامحسوس ديگري از
انگيزه و تداوم موفقيت آن مي گردد كه در تمامي پرسنل اين شركت موج مي زند .
اصول تجارت را بدرستي انجام مي دهد و آنچه آنرا از ديگر توزيع كنندگان مبلمان متمايز IKEA*
مي كند ، بدليل تعادل در عرضه محصولات خود ، منابع ، بسته بندي جمع و جور ، بازاريابي عمده ،
قيمت منحصر به فرد و نهايتاً وجهه اي است كه از خود به جاي گذاشته است . به اين ترتيب اين
شركت تحت اثر بازار قرار نمي گيرد و سعي بر آن دارد كه عكس العمل هاي آرام و مناسبي را
به شرايط مصرف كنند گان نشان دهد . موضوع رده بندي ب راي اين شركت از اهميت ويژه اي
برخوردار است ، چنانكه در زمان معرفي محصولي جديد بايد مطمئن گردند كه حجم هاي توليد شده
با مقادير محاسبات دريافتي همخواني داشته باشد .
توسط پرسنل در اين شركت بصورت قابل فهم و كاربردي IKEA * روش اداره و مديريت
توصيف گرديده ، سلسله مراتب به جزء شرح داده نشده است . اما در يك فروشگاه معمولي سه مرحله
از مسئوليتها بين مدير فروشگاه و خدمه مشخص گرديده است . خدمه در تمامي سطوح ، تشويق به
هنوز به آموزش پرسنل و IKEA ابتكار در امور خود مي گردند حتي اگر به اشتباه منجر شود . زيرا
بهبود به طريق سعي و خطا احترام مي گذارد تا به هيچ وجه مانع انتظارات شخصي نگردد .
* مديران نه تنها انتظار مشاركت در اطلاعات و وقايع را با پرسنل داشته ، بلكه انتظار به اشتراك
گذاشتن مهارتهاي آنها را نيز خواستارند . از پرسنل خود خواستار اين امر است كه تك تك آنها بايد
احساس مسئوليت كافي نسبت به پيشرفت نحوه انجام امور را داشته باشند .
در سطح بين المللي گسترش داشته است . اولين فروشگاه در مركز سوئد افتتاح گرديد و IKEA*
تا كشور آلمان گسترش يافت . در آن كشور رقابت IKEA بعد از آن به كشورهاي ديگر در زماني كه
تنگاتنگي حاكم بود و توزيع كنندگان محلي آنها را جدي نگرفتند و كم كم در فرانسه ، بلژيك ، ايالات
متحده و ... ، بيشتر موقعيت هاي كليدي شركت مادر در دست سوئديها باقي مي ماند تا آنكه عمليات
و بازار به تكامل برسد .
موفق عمل كرده است . الگوي استخدامي و بكارگيري IKEA * در ارتباط با مديريت نيروي كار
صد در صد سوئدي نام ب رد و اص ولاً سوئدي هايي براي ايجاد اين روش كه در آن IKEA
تشخيص مدير و رده ايشان و نه ملاكهاي ديگر ، بلكه در قابليت ايشان نهفته است كه قب لاً ارزيابي
شده و درجه بندي گرديده است و اصولاً احتياجي به معرفي در يك واحد تج اري كه روزانه با
هزاران مشتري روبرو مي شود نداشته ، مگر در شرايط خاص .
كلام آخر :
تفكر پويا + حركت مستمر = موفقيت ماندگار


در پایان ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای حضرتعالی ؛خوشحالی و مسرت خود را از آشنایی با شما و به پاس و تقدیر و تشکر از آموزش این درس و موارد دیگرخدمتتان اعلام مینمایم . یا حق
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.